Gå til innhold

har jeg lov å bytte en mobil som ikke holder mål?


Anbefalte innlegg

jeg kjøpte nettop en nokia n73 i går kveld hos telebutikken. Tok den ut og satte i simkort og skulle teste den, men ble forferdelig skuffet over at en såpass dyr mobil ikke holder mål. tidligere da jeg snakket med selger spurte jeg om n73 var treg, siden jeg har hørt og lest utrolig mange som klager over tregheten i den. Det fikk jeg selv merke på den n73. Er treg til de grader. Selger sa selv han også har n73 og ikke noe treg, han sa og at SE k800i også er treg. Noe jeg er fullstendig uenig i med at jeg har k800i selv. sammenlignet og k800i'en var desidert raskere på alt. Det jeg lurer på om jeg har rett å bytte den og klage på dette? Eventuelt bytte til en annen mobil i samme merke men annen modell som er dyrere og jeg da betaler mellomlegget. For min mening er når en betaler såpass for en vare, så forventer en at varen holder mål. I tillegg til n73 har hatt så mye skryt at det skal være en veldig bra telefon. Håper på svar snarest siden jeg har tenkt å gå til butikken når den åpner idag og se hva jeg kan få ordnet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

Lenke til kommentar
http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

8066609[/snapback]

Det er ikke angrerett på varer kjøpt over disk, kun ved fjernsalg.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

8066609[/snapback]

Det er ikke angrerett på varer kjøpt over disk, kun ved fjernsalg.

 

Ørjan...

8066698[/snapback]

 

Men bytterett da hvis varen ikke holder mål, og tidligere selger sa og at den ikke var treg.

Lenke til kommentar
http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

8066609[/snapback]

Det er ikke angrerett på varer kjøpt over disk, kun ved fjernsalg.

 

Ørjan...

8066698[/snapback]

 

Men bytterett da hvis varen ikke holder mål, og tidligere selger sa og at den ikke var treg.

8066711[/snapback]

 

 

Som sagt gjelder 14 dagers angrefrist kun dersom man handler på nett eller postordre, da kunde ikke har mulighet til å få prøvd eller sett produktet før kjøpet er gjort.

 

Når man definerer om en mobil er treg eller ikke, synes jeg dette kan bli veldig subjektivt fra bruker til bruker. For personer som ikke har brukt symbian før vil de fleste symbiantelefoner, som N73 virke treg. Men for de som har vent seg til det og brukt det før, vil den kanskje ikke virke så treg. De fleste mener den er rask i forhold til N70 f.eks.

 

Hvis du hadde en mistanke om at den var treg i utgangspunktet, hadde det vært lurt å prøve den i butikk først.

 

Foreslår at du oppsøker butikken snarest og hører om det er en mulighet for bytte. Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å forhandle i steden for å kreve..

Lenke til kommentar

Du har ikke rett til å få byttet.

Har selger informert deg feil om et produkt så har du såklart rett til det, men N73 vil jeg ikkke karaktisere som treg i det hele tatt. Du må sammenlikne den med liknende telefoner, og f.eks. N70 og flere andre er mye tregere.

Men som sagt... gå ned dit og hør om det er en mulighet.

Lenke til kommentar

datating: Det er mulig du tar feil. Fordi:

 

Det virker som om selger har sammenlignet N73 med k800i og sagt at de er like treige. Dersom dette ikke er tilfelle, og N73 oppfattes som "treigere" så er det mulig han har noe å komme med.

 

Ta med begge forhandlerene til telefonen og forklar situasjonen. Fortell dem hva selger sa, si at du er uenig og at du er sterkt missfornøyd med den nye telefonen. Treffer du rette folka som er opptatt av å ta vare på sine kunder så ordner det seg nok.

Lenke til kommentar
tidligere da jeg snakket med selger spurte jeg om n73 var treg, siden jeg har hørt og lest utrolig mange som klager over tregheten i den. Det fikk jeg selv merke på den n73. Er treg til de grader. Selger sa selv han også har n73 og ikke noe treg, han sa og at SE k800i også er treg.

Tydeligvis var trådstarter klar over at N73 var treg, men selgeren sa at den ikke var treg. Da spørs det jo hva man har som sammenlikningsgrunnlag. Trådstarter har en "simplere" K800, mens selgeren hadde kanskje N70 fra før av.

Selger sa også at K800 var treg, og jeg har jo vært borti modeller som er raskere enn den med ganske like spesifikasjoner. ;)

 

Men vet butikken å ta vare på sine kunder ordner man opp i dette. :)

Lenke til kommentar
jeg kjøpte nettop en nokia n73 i går kveld hos telebutikken. Tok den ut og satte i simkort og skulle teste den, men ble forferdelig skuffet over at en såpass dyr mobil ikke holder mål. tidligere da jeg snakket med selger spurte jeg om n73 var treg, siden jeg har hørt og lest utrolig mange som klager over tregheten i den. Det fikk jeg selv merke på den n73. Er treg til de grader. Selger sa selv han også har n73 og ikke noe treg, han sa og at SE k800i også er treg. Noe jeg er fullstendig uenig i med at jeg har k800i selv. sammenlignet og k800i'en var desidert raskere på alt. Det jeg lurer på om jeg har rett å bytte den og klage på dette? Eventuelt bytte til en annen mobil i samme merke men annen modell som er dyrere og jeg da betaler mellomlegget. For min mening er når en betaler såpass for en vare, så forventer en at varen holder mål. I tillegg til n73 har hatt så mye skryt at det skal være en veldig bra telefon. Håper på svar snarest siden jeg har tenkt å gå til butikken når den åpner idag og se hva jeg kan få ordnet

8066602[/snapback]

 

 

Lurer bare på hvorfor du likevel kjøpte den, dersom du hadde lest eller hørt at den var treg?

 

Prøvde du den da du var i butikken?

 

N73 er en veldig bra telefon, men noe treg er den jo.

 

Hvilken firmwareversjon er det på den? Tast #*0000# for å finne ut.

Lenke til kommentar

Først: Angrerettloven har ingenting med dette her å gjøre. Paragrafene kunde kan benytte er denne, fra forbrukerkjøpsloven:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

§ 16. Mangel

 

Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

 

Og som vi alle vet, har varen en mangel har kunde krav på utbedring - enten ved reparasjon av mangelen, eller omlevering til en ny n73 uten mangelen.

 

Dette er jo umulig, da alle n73'er er like "trege".

 

Dermed vil kunde ha krav på heving, altså pengene igjen (Butikken vil sikkert prøve seg med "du kan få bytte i annen mobil" - men du har altså krav på at hele kjøpet og evt. bindingstid kanselleres).

 

PROBLEM: Om en telefon er rask eller treg er subjektivt. Så her må kunde rett og slett bare bevise at en K800i er raskere enn en n73, og han har en klar hevingsrett etter min mening.

Lenke til kommentar
Først: Angrerettloven har ingenting med dette her å gjøre. Paragrafene kunde kan benytte er denne, fra forbrukerkjøpsloven:

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

       Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

       Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

§ 16. Mangel

 

       Tingen har en mangel dersom

a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15

b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet

c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet

 

Og som vi alle vet, har varen en mangel har kunde krav på utbedring - enten ved reparasjon av mangelen, eller omlevering til en ny n73 uten mangelen.

 

Dette er jo umulig, da alle n73'er er like "trege".

 

Dermed vil kunde ha krav på heving, altså pengene igjen (Butikken vil sikkert prøve seg med "du kan få bytte i annen mobil" - men du har altså krav på at hele kjøpet og evt. bindingstid kanselleres).

 

PROBLEM: Om en telefon er rask eller treg er subjektivt. Så her må kunde rett og slett bare bevise at en K800i er raskere enn en n73, og han har en klar hevingsrett etter min mening.

8070769[/snapback]

 

 

Det kan han sikkert enkelt gjøre ved å sammenligne de to. K800i skal være raskere enn N73, uansett. Det blir det samme resultatet, om man sammenligner en Nokiatelefon med Series 40 OS med N73.

 

N73 taper mot begge. Men det blir likevel spennende om kunden vinner fram her. Jeg tror ikke det.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Du har ikke retur-, bytte- eller angrerett når du handler i butikk. Hvis du påstår at selger har feilinformert deg vil selger antagelig svare at det må ha vært en misforståelse og/eller at feilen ikke er vesentlig.

 

Hvis hastigheten på menyene er viktig for deg burde du ha spurt om å få teste den før du kjøpte.

 

Hvis du hadde handlet hos meg (...faktisk i Telebutikken...) så ville jeg latt deg bytte telefon uten noe problem dersom:

 

* Emballasje og utstyr er intakt og telefonen kan selges "som ny" (*)

* Du er vennlig, forklarer at du er misfornøyd og oppfører deg pent :-)

 

Dette er hva jeg ville gjort, fordi jeg ville være interessert i å beholde kundeforholdet. Det er helt opp til selger å avgjøre hva han/hun vil gjøre i slike saker. Det beste man gjør er å be om å få trykke litt på telefonen først! :-)

 

(*) Telefonen ville videre blitt solgt som B-vare med et par hundrelapper i rabatt.

Lenke til kommentar

- - - - - - - - -

 

Dette er hva jeg ville gjort, fordi jeg ville være interessert i å beholde kundeforholdet. Det er helt opp til selger å avgjøre hva han/hun vil gjøre i slike saker. Det beste man gjør er å be om å få trykke litt på telefonen først! :-)

 

(*) Telefonen ville videre blitt solgt som B-vare med et par hundrelapper i rabatt.

8073300[/snapback]

 

 

Man kommer lengre med høflighet, ja. Å etablere et godt kundeforhold, skader heller ikke. Jeg bruker kun én til to butikker, hvor de kjenner meg. Det viser lojalitet og at jeg viser dem tillit. Dette har kommet godt med. I den ene av butikkene, har jeg til og med blitt tilbudt å ta med telefonen hjem og prøve den til dagen etter. Dette går på kundeforhold, og de vet de kan stole på at jeg behandler varen med forsiktighet.

 

Å få mulighet til å prøve telefonen i butikken, må være første bud. Dersom kunden ikke får det etter å ha bedt om det, bør han stille sterkt dersom han ikke er fornøyd.

 

Jeg pleier å handle mobil i butikk, ikke på nettet. Men dersom man ikke får prøve mobben i butikken, kan man like gjerne handle på nettet. Da har man jo returrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...