Gå til innhold

WGA: - Du er kanskje en pirat


Anbefalte innlegg

Naar jeg roter med en distro saa faller alle drivere pa plass automatisk. Selv TVkort som det er omtrent umulig aa finne drivere til windows og de som er der fungerer meget daarlig.. Det er bygget paa en gammel btxxx chip og er utdatert ,men det er fortsatt en godt argument.

 

Har dog slitt aa finne noe til Norsk Tipping sin maskin ,men det var med en gang den kom ut ,men naa finnes det jo alternativet.. Tror du flertallet vil bytte OS kun pga dette? Flertallet vet ikke hvordan de legger inn et OS engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror du flertallet vil bytte OS kun pga dette? Flertallet vet ikke hvordan de legger inn et OS engang.

8071741[/snapback]

Siden jeg hadde forrige innlegg, antar jeg at det er meg du spør...

 

Nei, jeg har ikke sagt noe om flertallet. Bevisste eller irriterte forbrukere vil nok skifte OS på grunn av slike ting.

 

Edit: Hvordan man legger inn et operativsystem er kunnskap som kan læres hvis man har den nødvendige motivasjonen.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
som sagt så skal jeg ikke legge ut om mine grunner til og hate linux. men skulle det være en så må det være den SKRALE hw-støtten... ennå man har en maskin som skulle takle ganske mye!

8061127[/snapback]

Nei, nei, nei... Linux har jo mye bedre hw-støtte enn Vista... Og langt bedre out-of-the-box støtte enn XP. Hva betyr en maskin som skulle takle ganske mye? - Du må jo være sikker på at maskinen din takler det du skal bruke den til. Det hjelper lite om den takler alt mulig annet...

8063359[/snapback]

 

Må si meg veldig uenig i at Linux skal ha bedre hardwarestøtte enn Windows XP, sier seg jo selv at et operativsytem som har ca 90% markedsandel har bedre hardwarestøtte en et operativsystem med under 10% markedandel. Hvor bra out-of-box støtte den har, er temmelig uintresant nå du ikke får tak i driver til den nye skriveren din.

 

Skal man bruke Linux så må man velge hardware som passer til Linux, med Windows plukker man ut den hardwaren man har lyst på.

Veldig trist at det er sånn for jeg har veldig lyst til å gå over til Linux, men hver gang jeg prøver så møter jeg veggen på grunn av manglende drivere, eller at det er håpløst å installere driveren jeg har fått tak i. Sist gang jeg prøvde så kom jeg ikke så lang engang, ubuntu nektet rett og slett å la seg installere på pc'en min. Og grunnen var at jeg hadde mer enn en hdd. Gjorde meg ferdig med sånt i DOS jeg.

Lenke til kommentar

Det er klart at out-of-box støtte er interessant. Som du sier, så får ikke du til å installere drivere i Linux. Mange andre windows-brukere opplever også dette som traumatisk når de forsøker å lære Linux. Derfor nøyer de seg ofte med de driverne som følger med ut av boksen.

 

Og som du sier, så er dette stort sett et spørsmål om å ta seg tid til å gjøre litt research før man fyrer av penger på ubrukelig hardware.

 

Dessuten er driver-spørsmålet rett og slett et spørsmål om markedsandeler. Hvis mange nok begynner å bruke Linux vil driverstøtten følge etter.

Lenke til kommentar

Hva er det som er problemet? Jeg fikk oppdatering til min xp hvor det sto at jeg muligens hadde en ulovlig versjon. Og for ikke så lenge siden tok de Windows Media Player takket være en update. Men xp kjører jo helt fint uansett. Jeg går glipp av nyere versjoner av Microsoft Internet Explorer, men det er ikke noe jeg feller en tåre over. Finnes nok av mediaspillere til at jeg skal savne Windows Media Player også. (Ja, jeg er selvsagt pirat!)

Lenke til kommentar
(...) (Ja, jeg er selvsagt pirat!)

8088500[/snapback]

Det er en kriminell aktivitet som ikke bare ødelegger for de du stjeler programvaren fra. Det ødelegger faktisk enda mer for de som konkurrerer med de som du stjeler programvaren fra. - Særlig de som gir bort programvaren sin gratis. - Og enda mer går det utover brukerne av frie alternative programmer.

 

Piratkopiering har ført til at noen bedrifter kan dominere markeder fullstendig og ødelegge åpne standarder gjennom en Embrace, extend and extinguish strategi og skaper en ny såkalt defacto standard. Dette ødelegger helt utrolig for konkurransegrunnlaget til leverandørene av alternative programmer. Og er en praksis som har foregått siden 90-tallet.

 

En annen strategi, som har kommet i det siste året er å åpne standarder for så å slippe en spesifikasjon på godt over 1500 sider med teknisk vrøvl, for å bygge inn spesifikasjonen, som egentlig kunne vært på et par sider, jevnt over alle sidene.

 

Forhåpentligvis ser EU dette etterhvert og forbyr programvareleverandører å bygge ut åpne standarder for så å lukke utvidelsene.

 

Imens kan bevisste forbrukere vennligst slutte å piratkopiere.

Lenke til kommentar
som sagt så skal jeg ikke legge ut om mine grunner til og hate linux. men skulle det være en så må det være den SKRALE hw-støtten... ennå man har en maskin som skulle takle ganske mye!

8061127[/snapback]

Nei, nei, nei... Linux har jo mye bedre hw-støtte enn Vista... Og langt bedre out-of-the-box støtte enn XP. Hva betyr en maskin som skulle takle ganske mye? - Du må jo være sikker på at maskinen din takler det du skal bruke den til. Det hjelper lite om den takler alt mulig annet...

8063359[/snapback]

 

ja det gjør den... og JA vista har dårlig hw-støtte men dette er pga at det er helt ny kjerne... det er ikke bygd videre på xp fra 2000... det må jo selv du skjønne?

Lenke til kommentar
bruker 500 millioner maskiner windows update?  :scared:

8053112[/snapback]

Rundt 1.000 millioner var det siste jeg hørte.

 

(...)forhåpentlig vis vil nok bedrifter\privatpersoner sette seg på bakbeina og gå over til linux så microsoft kan se hvor myede mister av kundene sine og hvor mye de taper...(liux var bare et eksempel... jeg personlig hater linux... jeg har prøvd det og det suger alt for mye til at jeg orker og ramse opp pluss at jeg sikkert ville fått en advarsel for og legge ut så mye som det ville blitt..)

8053164[/snapback]

Hater du Linux? :hmm: Men du gidder ikke å si hva du misliker?

 

- Jaja, vi som bruker Linux slipper iallefall WGA og lignende. - Og vi slipper å bekymre oss for piratversjoner eller annen slags malware.

8057020[/snapback]

 

har noen her noe mer og føye til så la oss ta det over pm..

Lenke til kommentar
som sagt så skal jeg ikke legge ut om mine grunner til og hate linux. men skulle det være en så må det være den SKRALE hw-støtten... ennå man har en maskin som skulle takle ganske mye!

8061127[/snapback]

Nei, nei, nei... Linux har jo mye bedre hw-støtte enn Vista... Og langt bedre out-of-the-box støtte enn XP. Hva betyr en maskin som skulle takle ganske mye? - Du må jo være sikker på at maskinen din takler det du skal bruke den til. Det hjelper lite om den takler alt mulig annet...

8063359[/snapback]

ja det gjør den... og JA vista har dårlig hw-støtte men dette er pga at det er helt ny kjerne... det er ikke bygd videre på xp fra 2000... det må jo selv du skjønne?

8089801[/snapback]

Right :nei:

 

Har du aldri hørt om WDM du?

 

Ellers vil jeg ha meg frabedt insinuasjoner om min intelligens i framtiden, den er nok uansett mye høyere enn din.

Lenke til kommentar
(...) (Ja, jeg er selvsagt pirat!)

8088500[/snapback]

Det er en kriminell aktivitet som ikke bare ødelegger for de du stjeler programvaren fra. Det ødelegger faktisk enda mer for de som konkurrerer med de som du stjeler programvaren fra. - Særlig de som gir bort programvaren sin gratis. - Og enda mer går det utover brukerne av frie alternative programmer.

 

Piratkopiering har ført til at noen bedrifter kan dominere markeder fullstendig og ødelegge åpne standarder gjennom en Embrace, extend and extinguish strategi og skaper en ny såkalt defacto standard. Dette ødelegger helt utrolig for konkurransegrunnlaget til leverandørene av alternative programmer. Og er en praksis som har foregått siden 90-tallet.

 

En annen strategi, som har kommet i det siste året er å åpne standarder for så å slippe en spesifikasjon på godt over 1500 sider med teknisk vrøvl, for å bygge inn spesifikasjonen, som egentlig kunne vært på et par sider, jevnt over alle sidene.

 

Forhåpentligvis ser EU dette etterhvert og forbyr programvareleverandører å bygge ut åpne standarder for så å lukke utvidelsene.

 

Imens kan bevisste forbrukere vennligst slutte å piratkopiere.

8088824[/snapback]

 

I Norge er det kriminelt å kjøpe sprit til 16åringer, i Danmark kan 16åringer kjøpe sin egen sprit. Jeg bryr er ikke enig i alle lovene som står i boka, det er det få som er. Jeg kan godt forklare meg, hvis du vil det. For det første, jeg fikk med en lovlig versjon av Windows XP Home med den første dataen jeg kjøpte. Den versjonen var forjævlig, og en gang jeg reinstallerte windows så holdt den faktisk bare i 3 dager før den mangla noen elementære filer. Ikke vet jeg. Så fikk jeg denne fantastiske kopien av xp professional og alt går glatt. Si meg, hvor dårlig ligger Microsoft ann siden jeg har en piratkopi av windows xp pro? Jeg har ingen sympati for dine meninger om emne. Fri flyt av kultur og programvare på nett, hurra! :D

Lenke til kommentar
Si meg, hvor dårlig ligger Microsoft ann siden jeg har en piratkopi av windows xp pro? Jeg har ingen sympati for dine meninger om emne. Fri flyt av kultur og programvare på nett, hurra!  :D

8097854[/snapback]

Som jeg sier, så er det ikke microsoft, adobe eller nero som kommer dårligst ut av at du piratkopierer produktene deres. Det er alle de som lager konkurrerende produkter, som mister markedsandeler. Og det går mest utover de brukerne som forsøker å være lovlydige.

 

De frie alternativene er avhengig av markedsandeler for å få bedre støtte fra kommersielle utviklere og maskinvareprodusenter.

 

Prisene på de komersielle produktene øker og alternativene som baserer seg på skikkelige åpne standarder mister fotfeste, fordi markedsstandardene blir såkalte defacto proprietære standarder som eies av selskaper som for eksempel microsoft, adobe og nero. - Det er en stor ulempe for forbrukerne fordi det blir nesten umulig å konkurrere på kvalitet og ikke bare på støtte for proprietære formater (som endres hele tiden for å ødelegge for konkurrentene).

 

At du sier du ikke har noen sympati for mine meninger viser bare hvor stor din ignoranse er. Gratulerer, du ødelegger for deg selv og alle rundt deg, men skjønner det bare ikke.

 

Det finnes omtrent fullgode alternativer til alle de programmene du piratkopierer. Så hvorfor bruker du ikke de isteden?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
som sagt så skal jeg ikke legge ut om mine grunner til og hate linux. men skulle det være en så må det være den SKRALE hw-støtten... ennå man har en maskin som skulle takle ganske mye!

8061127[/snapback]

Nei, nei, nei... Linux har jo mye bedre hw-støtte enn Vista... Og langt bedre out-of-the-box støtte enn XP. Hva betyr en maskin som skulle takle ganske mye? - Du må jo være sikker på at maskinen din takler det du skal bruke den til. Det hjelper lite om den takler alt mulig annet...

8063359[/snapback]

ja det gjør den... og JA vista har dårlig hw-støtte men dette er pga at det er helt ny kjerne... det er ikke bygd videre på xp fra 2000... det må jo selv du skjønne?

8089801[/snapback]

Right :nei:

 

Har du aldri hørt om WDM du?

 

Ellers vil jeg ha meg frabedt insinuasjoner om min intelligens i framtiden, den er nok uansett mye høyere enn din.

8095847[/snapback]

 

 

nå vil jeg uansett ha meg FRABEDT fornærmelser eller innsigelser på min kunnskap eller intelligens.. jeg er helt sikker på at du kan mye og sikkert mer enn jeg kan men jeg kan også mye og la meg kunne få bidra med dette her uten at jeg skal bli fornærmet av deg for i det øyeblikket du skrev innlegget ditt da var du både dum og useriøs men jeg tenker meg at du i mange andre sammenhenger kan være en allrigt fyr men som sagt fra før ER DET NOE MER S BRUK PM! ISTEDEN FOR OG SPAMME TRÅDEN!

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg skal si. Beklager hvis du ble lei deg, men det var ikke jeg som begynte. Jeg kom imotsetning til deg med noe nyttig informasjon i posten, WDM.

 

WDM / WDF i Vista skal sørge for at Vista er bakoverkompatibel med eldre versjoners drivere. Hvis Vista ikke er bakoverkompatibel med eldre windows' sine drivere, er det kun på grunn av

. Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Det er klart at out-of-box støtte er interessant. Som du sier, så får ikke du til å installere drivere i Linux. Mange andre windows-brukere opplever også dette som traumatisk når de forsøker å lære Linux. Derfor nøyer de seg ofte med de driverne som følger med ut av boksen.

 

Og som du sier, så er dette stort sett et spørsmål om å ta seg tid til å gjøre litt research før man fyrer av penger på ubrukelig hardware.

 

Dessuten er driver-spørsmålet rett og slett et spørsmål om markedsandeler. Hvis mange nok begynner å bruke Linux vil driverstøtten følge etter.

8079641[/snapback]

 

det siste du sa der kan også bli vridd på en annen måte.. som denne her: hvis flere begynner og bruke linux da vil virusene følge etter

 

for det er nemlig slik at det finnes ikke virus til osx\linux pga at disse prosentandelene som ligger bak ikke er store nok og dermed er ikke linux\osx ikke "interessant" nok for "hakkerne"

Lenke til kommentar
Vet ikke hva jeg skal si. Beklager hvis du ble lei deg, men det var ikke jeg som begynte. Jeg kom imotsetning til deg med noe nyttig informasjon i posten, WDM.

 

WDM / WDF i Vista skal sørge for at Vista er bakoverkompatibel med eldre versjoners drivere. Hvis Vista ikke er bakoverkompatibel med eldre windows' sine drivere, er det kun på grunn av

.

8163151[/snapback]

 

vel jeg visste ikke at du skulle ta min siste tilføyelse "det må vel selv du skjønne?" på den måten men og hvem som startet en evt. krangel kan diskuteres både opp og ned i mente så dette bør nok bare stoppe her..

Endret av boyeminem
Lenke til kommentar
det siste du sa der kan også bli vridd på en annen måte.. som denne her: hvis flere begynner og bruke linux da vil virusene følge etter

 

for det er nemlig slik at det finnes ikke virus til osx\linux pga at disse prosentandelene som ligger bak ikke er store nok og dermed er ikke linux\osx ikke "interessant" nok for "hakkerne"

8187782[/snapback]

Sorry, men det er ikke sant. Det finnes ikke virus til GNU/Linux fordi det er teknisk overlegent. "Prosentandelene" som ligger bak er store nok. GNU/Linux kjører for eksempel på ca 45% av verdens servere. Det står en Mac på rundt 7% av verdens skrivebordsmaskiner og GNU/Linux har trolig tilsvarende markedsandel som Mac på desktop, uten at det er mulig å måle.

 

Edit:

kke at du skulle ta min siste tilføyelse "det må vel selv du skjønne?" på den måten men og hvem som startet en evt. krangel kan diskuteres både opp og ned i mente så dette bør nok bare stopep her..

8187831[/snapback]

Enig :thumbup: Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...