Gå til innhold

Tråden om solarium. OPPDATERT 28.01.08


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Per dags dato tar jeg ingen i uken, mest pga. at jeg er stundent og må prioritere annerledes. Men også fordi det er snø ute og jeg vil ikke bli så kjempemye brunere enn alle andre, jeg vil bare ikke være likbleik.

 

Solarium i seg selv er vel "skadelig", så hvis det er sånn du tenker er det vel bare for deg å kutte helt ut med solarium.

Lenke til kommentar

UV-stråler generelt øker risikoen for hudkreft. Men for å være helt ærlig, dette er jo den mildeste formen for kreft, og dertil lett å oppdage. Får du plutselig nye føflekker, gå til legen, få den skjært bort, case closed (i 95% av tilfellene).

 

Min største bekymring med UV er at den elder huden, fordi UVA-strålene trenger dypere ned i huden og bryter ned kollagenet. Kollagen er det stoffet som gjør huden elastisk.

 

Du kan sammenligne det med en ballong. Den er glatt og fin før du blåser den opp, men hvis du slipper ut luften igjen er den skrukkete og matt. Noe lignende skjer med huden når den utsettes for UV.

Så vær advart! Det er faktisk digg å være 30 og ha færre rynker enn solariumsgutta på 22! Hehe :tease:

Lenke til kommentar
Det er faktisk digg å være 30 og ha færre rynker enn solariumsgutta på 22! Hehe :tease:

 

Gutta? Jeg som trodde det var jentene som var overrepresentert på solariumsstatistikken. Det er også almenn akseptert at vi gutta får en rynke eller to, i motsetning til jentene :whistle: Sol eller ikke, innen 10 år så innhenter tiden og rynkene deg også.

 

Det er mye skremselspropaganda som sirkulerer om soling innendørs, i likhet med soling utendørs. Det er en kjennsgjerning at sol er skadelig i for store mengder.

Endret av 2die4
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok greiere med rynker for oss gutta, men likevel... som du sier, de kommer med tiden uansett, ingen vits i å påskynde utviklingen. Jeg er sikker på at når jeg er 40 vil jeg være fornøyd med å se ut som jeg er 30! :new_woot:

 

Og det er ikke skremselspropaganda at UV-stråling bryter ned kollagen. Det er et påviselig og påvist faktum. Og jo mer UV-stråling man utsettes for, jo mer brytes kollagenet ned. Det betyr at man i vurderingen av sin egen attraktivitet må beregne om man vil veksle inn fremtidig glattere hud i brunere hud nå.

 

Jeg mener ikke å skremme noen, men kollagenet er det mange som glemmer.

Lenke til kommentar

Begynt å ta sol igjen, begynte for ca. 2 uker tilbake. Har tatt 6 dagers pause før jeg tok det igjen i dag, har oppnådd en fin farge nå selv om jeg ønsker meg selv litt brunere.

 

Prøvde også den nye Luxura V7 i dag på Brun og Blid. Skal si at den var drøy, og faktisk ikke så dyr heller :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg bruker ikke solkrem, litt av poenget blir jo borte da. De selger kremer på Brun og Blid uten solfaktor. Jeg har aldri vært på Brun og Blid, men jeg kan ikke se for meg at det er noe særlig forskjell fra andre solarium. Det er mulig de har andre solsenger.

 

Antall minutter du ligger i solsengen avhenger av hvor mye farge du har fra før av. Jeg begynte med åtte minutter, men da merket jeg veldig lite. Jeg tar 20 minutter. Prøv rundt 16 minutter til å begynne med du.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ser du jo på hudfargen din. Er du skikkelig hvit/blek vil jeg ikke anbefale deg å ligge 20 minutter de første gangene. Men heller start på rundt 10 minutter, når du begynner å få litt farge så går du så klart opp.

 

Er du litt brunere enn gjennomsnittet så skader det ikke å ligge litt lenger. Dette står også beskrevet inne på solariumene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...