Gå til innhold

Tråden om solarium. OPPDATERT 28.01.08


Anbefalte innlegg

Oppdatert førstepost med produktomtale om flere av AG produktene og karakter på flere av webshoppene som du kan bestille fra!

 

Heisann!

 

Ser at det er noen spørsmål rundt solarium og hvordan bli brun litt rundt om i forumet. Tenkte jeg så skulle opprette min første informasjonspost her og skrive litt rundt det. Det er nok mange som er interessert i dette, men nettopp ikke tør å spørre om dette fordi da kan de bli stemplet som "homo".

 

Personlig synes jeg det er teit å stemple folk som homo kun fordi de tar solarium. Virker ut som å bli brun ved hjelp av sol er akseptert, mens solarium ikke er det. Av erfaring er det personer som aldri har prøvd solarium eller/og vil være brune selv som nettopp skal stemple oss som tar solarium.

 

Hvorfor ta solarium?

 

* Bli mer attraktiv for det motsatte kjønn. (De fleste liker at en har litt farge på kroppen)

* Rense kroppen/porene. (Når en tar solarium svetter man som oftest og kvitter seg med avfallstoffer i porene. Fungerer litt på samme måte som badstue.

* Dreper kviser (Sol dreper kviser og jeg har selv merket det godt når jeg begynte å ta sol)

* Sunnere? (Endel mener at sol/solarium er sunt for kroppen i moderate mengder. En brunere kropp er sunnere? Her er det ingen fasitsvar og finnes eksperter som holder på begge sider.)

http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/22/519016.html

(Link fra Kalinken)

 

Negative utsagn om solarium

 

* Økt risiko for kreft. (Her er det mye fram og tilbake, men de fleste mener nå at solariumet ikke er mer skadelig enn å ligge ute i sola. Dette forutsetter likevel at man ikke har overdrevet bruk. Det beste er jo totalt fravær fra sol.)

 

* Tidligere aldring av huden. (Dette er sant for de som ikke bruker noe "fuktighetskrem" sammen med solariumet. Tørr hud sammen med sterk sol tørker ut huden og fører da til rynker. En solariumskrem med vitaminer, aloe vera o.s.v forhindrer dette.)

 

Fra angry_norwegian:"Vil påpeke en faktafeil i første post. Det hevdes implisitt at man kan forhindre aldringen soling medfører hvis man bare smører seg med ordentlig krem. Dette er feil, det er ikke uttørkingen som aldrer huden. Det er selve UV-strålene som skader kollagenet i huden. Kollagen er det stoffet som gjør huden elastisk, og mindre kollagen gjør huden mindre elastisk og dermed mer utsatt for rynker."

 

* http://www.nrpa.no/index.asp?strurl=//appl...bjectid=1000165

(Link fra Dotten)

 

Solkrem begreper

 

* Tingle. (Tingle er kanskje det mest vanlige begrepet innenfor solkremer. Dette er ett stoff som øker blodsirkusjonen i kroppen og derfor tar opp brunfargen raskere. Hvis du bruker dette vil du kjenne at du blir veldig mye varmere og effekten varer ofte i flere timer etterpå. Dette sliter endel på huden og BØR ikke brukes med mindre du har ett skikkelig godt grunnlag. Det anbefales å ikke brukes i ansiktet heller med mindre du har opparbeidet deg skikkelige sterke pigmenter. Det som kan skje hvis du ikke har skikkelig grunnlag er at du ødelegger pigmenter som gjør at steder brunes tregere. Dette er ikke verdens undergang da pigmenter dannes automatisk, men kan ta litt tid.

* Bronzer. (Bronzers er ekstra bruningsfarge som legger seg på huden og gjør at du får ett bruningslag som forsvinner gradvis etter noen dager. Dette forsvinner helt fra 2-10 dager avhengig av krem og hvor mye du dusjer. Disse kremene som inneholder bronzer er brunfarget som gjør at de kan minne om brunkrem. De smitter av slik som brunkrem gjør men ikke på langt nær så mye. Så vil du unnga å få brune flekker på sengetøy og klær bør du unngå dette. Som sagt er ikke dette det samme som brunkrem og kjøper man en skikkelig krem er det veldig lite som smittes av. En kan da dusje uten at noe særlig av bruningslaget forsvinner.

 

Her er kort om de forskjellige bronzerlagene hver betegnelse inneholder. (Dette gjelder for Australian Gold og Swedish Beauty). En høyere type bronzer inneholder alltid det samme som hakket under. Det vil altså si at Fifth dimension bronzer inneholder Triple bronzer som igjen inneholder Duel bronzer o.s.v.

Single bronzer: Umiddelbar farge som varer i 1-2 dager.

Duel bronzer: Farge som bygger seg opp og er merkbar etter 2-4 timer etter bruk. Fargen er på maks etter 24 timer og varer i 4-7 dager.

Triple bronzer: Ny type bronzer "melanin booster" som gir en ekstrem farge som varer i 5-8 dager.

Fifth dimension bronzer: Inneholder da 5 forskjellige bronzere.

Seventh dimension bronzer: Inneholder da 7 forskjellige bronzere.

Tenth dimension bronzer: Inneholder da 10 forskjellige bronzere.

 

* Hemp. (Dette er faktisk hasj ekstrakt som fungerer litt på samme måte som tingle. Dette øker blodsirkulasjonen i kroppen og i likhet med tingle kan føles litt "brennende". Likevel er det ikke på langt nær så sterkt som tingle og belaster ikke huden så mye. Dette er IKKE ulovlig for er selvfølgelig ikke ekte hasj. Mange kan tro det for mange av kremene har da ett hasjblad på forsiden av kremen. Link

* Vitaminer og ekstrakter Det finnes veldig mange forskjellige vitaminer og ekstrakter som høres fancy ut. Hva som virkelig fungerer er ett spørsmål som få kan besvare. Personlig ser jeg etter kremer som har

Aloe vera (Noe av det som er som er virkelig dokumentert at virkelig gir effekt. Aloe vera gir blant annet: Stimulerer dannelsen av nye celler, der de er ødelagt bl.a. ved eksem. Celledelingen øker med opptil tre ganger normalt. Sårhelingen vil derfor også skje raskere. Gir fuktighet til tørr hud. Hudvevet er helt avhengig av fuktighet for å danne nye celler. Styrker immunforsvaret. Lokalt kjølende og smertestillende. Øker også blodsirkasjonen for å ha bedre effekt til sine oppgaver. Renser organismen (antioksidanter og saponiner har utrensende/avførende virkning). Næringstilskudd. Pluss endel annet.

Vitamin A (En antioksidant som hjelper mot kviser og uren hud. Reparerer solskader hvis det smøres på huden.)

Vitamin B2 (En antioksidant involvert i produksjonen av hår, hud og negler.

Gir sunt hår, hud og negler.)

Vitamin B3 (Et vitamin som øker energiproduksjonen i cellene. Gir sunn hud og negler, motvirker rynker og tørr hud etter sol.)

Vitamin B5 (Et vitamin som er viktig for hårveksten. Gir sundt og blankt hår. Kan forynge aldrende hud.)

Co-enzym Q10 (En viktig vitamminlignende substans som gir cellene energi.

I sammarbeid med vitamin E forhindres for tidlig aldring. Gir energi. Bedrer oksygenopptaket i cellene.)

Vitamin C (En kraftig antioksidant som er vital for kolagenproduksjonen ( "limet" som holder huden sammen). Forhindrer for tidlig aldring og slapp, tørr og ru hud, hudflekker, tørr hodebunn, sprukne blodårer og dålig sårheling. Motvirker kviser og uren hud.)

Vitamin E (En fettløslig antioksidant. Gjør huden myk sunn. Beskytter mot solskader.)

 

Tid i solariumet

 

Dette er veldig induviduelt fra person til person, men en gjennomsnittlig normann bør ta det veldig rolig. Jeg anbefaler kanskje 12minutter første gang, deretter 14 minutter neste gang hvis dette gitt fint o.s.v. Det bør gå minst 1 dag imellom hver gang du tar sol. Det er VELDIG skadelig å ta sol hver dag da det er stor anstrengelse for huden. Så hvis du skal bli fort brun tar du sol hver andre eller tredje dag. Når du kommer opp i 25 min bør du øke sakte og øke med ett minutt hver 5 gang. Jeg anbefaler ikke å ligge mer enn 30 minutter da dette er skadelig og mange automater har en sperre der. Med de kremene under vil du se veldig gode resultater etter kun 5 ganger. Har du oppnådd ønskelig brunfarge trenger du kun å ta sol en gang i uka eller en gang hver andre uke. Dette finner du ut selv. Husk at ansiktet taper farge raskere enn kroppen så dette er helt normalt.

 

Kremer og virkning (personlig vurdering)

 

Alle kremene her er Australian Gold og dette er ett merke som er veldig annerkjent blant på amatør og proffmarkedet. Jeg har brukt veldig mye penger på forskjellige automater og da prøvd endel merker med forskjellig resultat. Etterhvert fant jeg ut at AG(Australian Gold) var det som fungerte best for meg og har siden kun bestilt produkter av dette merket(med unntak av litt Swedish Beauty).

 

Under hvert produkt gir jeg noen faktaopplysninger.

Serie: Australian Gold deler selv opp produktene sine i serier etter hvor bra de skal fungere (og hvor sunne de skal være). Her kan du se en oversikt. "Good products" er da selvfølgelig MYE billigere og "dårligere" enn "Ultra products". (Good, Better, Best, Premium, Ultra)

Farge: Hvilken farge produktet har. (Hvit/Lysebrun/Brun)

Hemp: Om det inneholder hemp seed ekstrakt. Les over om info. (0.Nei, 1.Litt, 2.Endel, 3.Mye)

Tingle: Om det inneholder tingle. Les over om info. (0.Nei, 1.Litt, 2.Endel, 3.Mye)

Bronzer: Om det inneholder bronzer. Les over om info. (0.Nei, 1.Litt, 2.Endel, 3.Mye)

Vitaminer: Hvilke vitaminer og ekstrakter kremen inneholder.

CoQ10: Om den inneholder CoQ10. Les over om info. (Ja, Nei)

 

Samt at jeg gir en kort vurdering av produktet. Her gir jeg en karakter hvor 1 er lavest og 5 er høyest.

Duft: Hvordan kremen lukter. Er individuelt, så dette er personlig. (1. Lite god 2.Nokså god 3.God, 4.Meget god, 5.Særs god)

Grunnlag: Hvor godt grunnlag jeg anbefaler før bruk av kremen. (1.Ingen, 2. Litt, 3. Noe, 4. Endel, 5.Meget god)

Styrke: Stor sterk kremen er. Hvor mye den sliter på huden og oppleves som "brennende". Nivå 4 og 5 kan føles så ubehagelig for personer fremmed til effekten og noen klarer rett og slett ikke holde ut. (1. Ingen, 2. Lav 3. Merkbar, 4. Sterk, 5. Særs sterk)

Resultat: Hvor stort resultat man ser fra gang til gang. Alle produktene her er veldig gode kremer og jeg vil påstå at de virker meget bra. Denne skalaen er produktene imellom for å skille dem. Grunnlag og resultat har ofte en sammenheng. (1. Litt, 2. Noe, 3. Endel, 4. Høy, 5. Særs høy)

Bronzer vurdering: Vurdering av kremer med bronzer. Hvor lenge bronzeren holder og hvor stor grad denne kremen smitter av. Hvis ikke kremen inneholder bronzer så står det bare "N/A".

 

---===| HOT |===---

-------------------------------------------

Serie: Best products

Farge: Hvit

Hemp: 0 (Ingen)

Tingle: 0 (Ingen)

Bronzer: 0 (Ingen)

Vitaminer: A, C, E, F

CoQ10: Nei

 

Duft: 5 (Særs god)

Grunnlag: 1 (Ingen)

Styrke: 1 (Ingen)

Resultat: 2 (Noe)

Bronzer vurdering: N/A

Omtale: Typisk begynnerkrem med minimal slitasje på huden. Denne anbefales for de aller fleste som har ett lite eller moderat forhold til solarium. Denne selges i de fleste AG automater i porsjonspakninger.

 

---===| Idol |===---

-------------------------------------------

Serie: Best products

Farge: Hvit

Hemp: 2 (Endel)

Tingle: 0 (Ingen)

Bronzer: 0 (Ingen)

Vitaminer: A, C, E, F

CoQ10: Ja

 

Duft: 4 (Meget god)

Grunnlag: 2 (Litt)

Styrke: 2 (Lav)

Resultat: 3 (Endel)

Bronzer vurdering: N/A

Omtale: Også en veldig god begynnerkrem. Denne inneholder hemp som gjør at huden tar opp brunfarge raskere. Gir litt bedre resultat enn HOT!, men samtidig påvirker huden en smule mer(dette er veldig lite og går fint å starte på denne uten underlag). Vil likevel ikke anbefale å starte med denne i ansiktet hvis du er helt fremmed til solarium. Lukter faktisk litt "godteri" av deg når du har brukt den.

 

---===| Golden Glaze |===---

-------------------------------------------

Serie: Premium products

Farge: Hvit

Hemp: 0 (Ingenl)

Tingle: 0 (Ingen)

Bronzer: 0 (Ingen)

Vitaminer: A, E, F

CoQ10: Ja

 

Duft: 4 (Meget god)

Grunnlag: 1 (Ingen)

Styrke: 1 (Ingen)

Resultat: 3 (Endel)

Bronzer vurdering: N/A

Omtale: En av de bedre begynnerkremene som er å få tak i. Noe dyrere enn de to andre kremene, men blir også regnet som en bedre krem av Australian Gold selv. Denne kremen inneholder også "shimmer" som er ett slags "glitter"(fant ikke noe bedre ord) som gjør at du ser brunere ut og gjør at brunfargen ser "freshere" ut. Likevel ikke tenk på dette som noe glitter for ser ikke ut som du har brukt glitter i ansiktet slik som jenter har. Det er synbart, men langt fra noe som ser ut som glitter.

 

---===| Bronzing Fire Glaze |===---

-------------------------------------------

Serie: Premium products

Farge: Lysebrun

Hemp: 0 (Ingen)

Tingle: 3 (Mye)

Bronzer: 1 (Litt)

Vitaminer: A, E, F

CoQ10: Ja

 

Duft: 3 (God)

Grunnlag: 4 (Endel)

Styrke: 4 (Sterk)

Resultat: 4 (Høy)

Bronzer vurdering: TypeOne bronzer som varer i 1-2 dager.

Omtale: En av de bedre begynnerkremene som er å få tak i. Noe dyrere enn de to andre kremene, men blir også regnet som en bedre krem av Australian Gold selv. Denne kremen inneholder også "shimmer" som er ett slags "glitter"(fant ikke noe bedre ord) som gjør at du ser brunere ut og gjør at brunfargen ser "freshere" ut. Likevel ikke tenk på dette som noe glitter for ser ikke ut som du har brukt glitter i ansiktet slik som jenter har. Det er synbart, men langt fra noe som ser ut som glitter.

 

---===| Triple Bronzing Glaze |===---

-------------------------------------------

Serie: Premium products

Farge: Brun

Hemp: 0 (Ingen)

Tingle: 0 (Ingen)

Bronzer: 2 (Endel)

Vitaminer: A, E, F

CoQ10: Ja

 

Duft: 2 (Nokså god)

Grunnlag: 3 (Noe)

Styrke: 1 (Ingen)

Resultat: 3 (Endel)

Bronzer vurdering: 3 lag med bronzere (TypeOne, TypeTwo, TypeThree) Se høyere opp for info.

Omtale: Mange vil nok synes denne kremen er genial. Det er ikke noe hemp eller tingle som sliter på huden. Likevel anbefaler jeg litt grunnlag siden det er endel bronzere i den som vil gjøre deg momentant brun. Hvis du da ikke har noe grunnlag vil denne bruningseffekten være stor forskjell fra din opprinnelige farge og du vil da oppleve flekker. Kan da se ut som du har gnidd ut brunkrem i ansiktet i fylla. Har du litt farge på kroppen vil dette ikke være noe problem.

 

---===| Crystal I |===---

-------------------------------------------

Serie: Ultra products

Farge: Hvit

Hemp: 0 (Ingen)

Tingle: 3 (Mye)

Bronzer: 0 (Ingen)

Vitaminer: A, C, E, F

CoQ10: Ja

 

Duft: 4 (Meget God)

Grunnlag: 4 (Endel)

Styrke: 4-5 (Sterk-Særs sterk)

Resultat: 4 (Høy)

Bronzer vurdering: N/A

Omtale: "Tingle" toppmodellen til Australian Gold. Inneholder tingle som gjør at den "brenner" i stor grad. Bør ha skikkelig grunnlag før en begynner å bruke denne. Vær særs forsiktig med bruk i ansiktet!

 

---===| Crystal V |===---

-------------------------------------------

Serie: Ultra products

Farge: Lysebrun

Hemp: 0 (Ingen)

Tingle: 0 (Ingen)

Bronzer: 2 (Endel)

Vitaminer: A, C, E, F

CoQ10: Ja

 

Duft: 4 (Meget god)

Grunnlag: 2 (Litt)

Styrke: 1 (Ingen)

Resultat: 3-4 (Endel-Høy)

Bronzer vurdering: Fifth dimension bronzer. Se høyere opp for info. Det som er genialt med denne er at det er en god bronzer, og likevel er den lysebrun og smitter lite av. Har bedre bronzereffekt enn "Triple Bronzing glaze" over, men alikevel smitter mye mindre og varer lengre.

Omtale: Er veldig lik som produktet over, men som beskrevet har den flere bronzere. Likevel smitter mindre av, som da blir dyrere for oss kjøpere. Dette er tross alt en av topp produktene til Australian Gold, og koster ca 1000-1200 kr i Norge. Ved å bestille denne fra utlandet får du denne til 50 dollar(uten frakt). For dere som vil få rask farge uten at fargen smitter av noe særlig er denne toppen.

 

---===| Crystal X |===---

-------------------------------------------

Serie: Ultra products

Farge: Brun

Hemp: 0 (Ingen)

Tingle: 0 (Ingen)

Bronzer: 3 (Mye)

Vitaminer: A, C, E, F

CoQ10: Ja

 

Duft: 3 (God)

Grunnlag: 3 (Noe)

Styrke: 2-3 (Lite-Noe)

Resultat: 4-5 (Høy-Særs høy)

Bronzer vurdering: Tenth dimension bronzer. Se høyere opp for info.

Omtale: Toppmodellen til Australian Gold. Inneholder ikke hemp eller tingle som gjør at den ikke er sterk. Duel blush er likevel en veldig svak versjon av tingle, men da påkjenner ikke huden på langt nær slik ekte tingle gjør. Anbefaler ihvertfall noe grunnlag før en bruker denne.

 

Internasjonale sider å bestille fra

 

Å kjøpe disse kremene fra Ergoline Norge AS er dumt for det er fra 3-4 ganger så dyrt som å bestille disse kremene fra utlandet. De beste kremene kan faktisk koste opp til 1200 kr i Norge for en krem. Jeg skal under ta for meg noen sider som jeg har bestilt fra og da har erfaring med.

 

Worldclassnutrition

Har bestilt 4-5 ganger herfra og alltid fått varene. De er ganske treige og tar fra 2-5 uker før du kan få varene dine. Etter første bestilling får du kode slik at du får 5% ytterligere rabatt. I kampanjer og slikt kan du få opptil 15% rabatt. Er veldig billig her og eneste trekket er at de er trege. 4/5

 

Tan2Day

Bestilt 1 gang herfra og fikk varene på under 1 uke! Skal sies at frakta er ganske dyr, men bestiller du endel utgjør dette ikke så altfor mye. Veldig billig her også, og utifra hittils erfaring så er det toppscore. Likevel så gir jeg ikke topp siden jeg bare har bestilt en gang. 4/5

 

Beautydepot

Bestilt også herfra 1 gang og fikk varene relativt raskt. Er ikke fullt så billig som de sidene over, men fortsatt MYE billigere enn å skaffe i Norge. Veldig begrenset utvalg også. 2/5

 

Bestindoortanninglotion

Styr unna!! Her har jeg bestilt en gang. Etter 1 mnd har jeg fortsatt ikke fått orderen min behandlet. Har prøvd å få tak i dem uten hell. Har kontaktet banken og sendt inn skjema så regner med at jeg får pengene mine tilbake. De virker seriøse, men har sendt masse mail da uten svar. 0/5

 

 

Jeg har lagt ved ett bilde av meg etter tre-fire måneder med solarium. Jeg har ikke vært i syden og vært relativt lite ute og solet meg så dette er kun utifra kremene og solariumet. Jeg har heller ikke brukt kremer som inneholder brunfarge, så alle kremene var hvite og ikke smitter av. Jeg har derimot brukt litt kremer med "tingle".

 

Jeg er IKKE ute etter personer som skal henge ut personer som tar solarium eller "disse" denne tråden. Det er ett tegn på umodenhet.

 

Jeg ER ute etter personer som har spørsmål rundt dette og kan spørre i denne tråden om ting de lurer på.

Endret av Lambada
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin og meget informativ tråd om solarium.

 

Personlig så tenker jeg å få et grunnlag før jeg stikker til syden i Juli, hvor mye og hvor mange ganger anbefales da?

 

Noen erfaringer med spraytan? (tenker profesjonelt, ikke noe du gjør selv)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Noen erfaringer med spraytan? (tenker profesjonelt, ikke noe du gjør selv)

8054994[/snapback]

Broren min har tatt spraytan profesjonelt før. Han ble sprayet inn.

 

Ser fake ut og synes ikke fargen ser naturlig ut.

 

En venn av meg tar solarium noen ganger og har blitt dritbrun, det ser ivertfal ordentlig ut i motsettning til spraytan.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Noen erfaringer med spraytan? (tenker profesjonelt, ikke noe du gjør selv)

 

Jeg ville ikke anbefalt dette. Hvis det er skikkelig gjort og ikke overdrevet så kan resultatet bli bra første dagen. Likevel når det går noen dager vil du sannsynligvis se flekker på kroppen fordi kremen trekker inn raskere noen steder enn andre. Det vil da etterhvert bli ujevn farge. Spraytan i likhet med "bronzer" i solkremer smitter av, og dette vil du se på sengetøy, kanter på lyse plage o.s.v.

 

Spraytan funker også best når du har litt farge, for da blir ikke de ujevnhetene så store. Jeg vil anbefale solarium istedetfor spraytan. Med riktige kremer så tar det ikke så lang tid heller.

Lenke til kommentar
Hvor skadelig er det om en tar lengre tid i solarium enn det som er anbefalt? Jeg synes 8 min og slikt er jo helt sykt lite, pleier å ta ca 25 min når jeg første gjør det. Jeg har ikke tilgang til solaruim så ofte.

 

8 min synes jeg også virker veldig lite. Som jeg skrev over så anbefaler jeg 12 minutter hvis man tar solarium første gang, så 14 min o.s.v.

 

20-25 min bør gå greit hvis du har tatt solarium før. Spørs litt hvor gode pigmenter du har og slikt. Hvordan hårfarge har du? Mister du fargen kjapt? Øyefarge har du? 25 min skal gå greit hvis du ikke har svak hud. Er jo ikke så mye. Noen som tar 40 min og slikt.

Endret av Lambada
Lenke til kommentar
Hvor skadelig er det om en tar lengre tid i solarium enn det som er anbefalt? Jeg synes 8 min og slikt er jo helt sykt lite, pleier å ta ca 25 min når jeg første gjør det. Jeg har ikke tilgang til solaruim så ofte.

 

8 min synes jeg også virker veldig lite. Som jeg skrev over så anbefaler jeg 12 minutter hvis man tar solarium første gang, så 14 min o.s.v.

 

20-25 min bør gå greit hvis du har tatt solarium før. Spørs litt hvor gode pigmenter du har og slikt. Hvordan hårfarge har du? Mister du fargen kjapt? Øyefarge har du? 25 min skal gå greit hvis du ikke har svak hud. Er jo ikke så mye. Noen som tar 40 min og slikt.

8074985[/snapback]

 

Quote fra wikipedia:

Most salon patrons visit the tanning bed every 1 to 3 days. A typical scenario is for a tanner to begin with 3 to 5 minute exposures, working toward the full 20 minute session (for most beds) over a period of 3 to 4 weeks.

Mulig norske solsenger er litt svakere enn det som er vanlig utenlands, men 12 min blir nok litt drøyt for noen som ikke har grunnlag fra før av.

 

Og hva har man å tape på en rolig start? Hvis huden blir rød/brent, så ødelegger du faktisk melatonin, i stedet for å bli brunere.

Lenke til kommentar

Norske solsenger kan IKKE sammenlignes med solariene i de fleste landene. Har selv vært i endel land og prøvd solarier der og de er mye sterkere. Statens strålevern er VELDIG strenge på solariumene og ikke alle blir godkjent. Kun ett fåtall av solariumsrør blir også godkjent.

Lenke til kommentar

har tatt en del solarium... var veldig ivrig en stund... men ikke så mye nå lenger... kunne godt tenke meg å fortsette litt, hvor mye, og hvor lenge? tok ca 20-25 min før ca hver 2.-3. dag.... er ikke veldig brun nå, men heller ikke veldig lys. har mørkeblondt hår (viss det har noe å si?)

 

det snakkes mye om at solarium er svært farlig med tanke på kreft... stemmer dette?

Lenke til kommentar
har tatt en del solarium... var veldig ivrig en stund... men ikke så mye nå lenger... kunne godt tenke meg å fortsette litt, hvor mye, og hvor lenge? tok ca 20-25 min før ca hver 2.-3. dag.... er ikke veldig brun nå, men heller ikke veldig lys. har mørkeblondt hår (viss det har noe å si?)

 

det snakkes mye om at solarium er svært farlig med tanke på kreft... stemmer dette?

 

erl1: Håret ditt har noe å si, for det sier om pigmentene. Jeg ville da tatt f.eks 18 min første gang hvis jeg var deg, så 20 min. Du trenger ikke kortere enn 18 min siden du har tatt det endel før og. Spørs litt hvor lenge det er.

 

Solarium er ikke noe mer farlig enn vanlig sol. Så like stor sjanse for å få kreft ute som inne forutsetning at du ikke har overdrevet bruk av solarium og tar de nødvendige forhåndsreglene. Husk å bruke en god solkrem så ikke huden tørker ut, en god solkrem beskytter mot kreft og.

 

Det er jo større sjanse for å få kreft hvis en er ute i sola eller tar solarium i forhold til å isolere seg helt. Det er likevel ikke så høy sjanse som folk skal ha det til og i dagens samfunn føler jeg at alt er farlig.

 

Husk å bruke god solkrem, da minimerer du risikoen på flere ting som sagt ;)

Endret av Lambada
Lenke til kommentar

Jeg er blond, men farger håret mørkt uten at det ser farga ut. Jeg blir også veldig lett brun, men mister fargen relativt fort.

 

Jeg tok solarium i Ungarn for et år siden, uten å tenke på de forsjellige strålene. De lot meg bare få 15 min, og jeg syntes det var skikkelig teit. Jeg har fremdeles skille etter den ene gangen.

Endret av Skilpadde
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
I keen på å ta solarium, men aldri tatt det før. Jeg har brunt hår, og blir veldig brun om sommern raskt. Hvor mye bør jeg starte med? Og hvor mange ganger i uka?

8081483[/snapback]

 

Solarium har varierende styrke, men det jeg anbefaler er å starte på 10 minutter, 2-3 ganger i uken. Personlig er jeg ganske brun året rundt og tar sol i vintermånedene av diverse grunner. Da tar jeg som regel ikke mer enn 10 minutter, ettersom jeg får bra effekt av det. Kan ligge opp til 20 minutter noen ganger, men det er sjeldent. Anbefaler uansett ikke noe lengre enn det.

 

Brun og Blid har en del tips vedrørende soling.

Lenke til kommentar
Jeg er blond, men farger håret mørkt uten at det ser farga ut. Jeg blir også veldig lett brun, men mister fargen relativt fort.

 

Jeg tok solarium i Ungarn for et år siden, uten å tenke på de forsjellige strålene. De lot meg bare få 15 min, og jeg syntes det var skikkelig teit. Jeg har fremdeles skille etter den ene gangen.

 

Samme som meg du da. Blir fort brun, men mister fargen ganske kjapt. Er blond jeg også, men på bildet har jeg farget håret svart.

 

Ja solarium i andre land er helt anderledes, men skjønte ikke helt synes det var teit siden du bare fikk ligge i solariumet 15 min? Var det solariumet som hadde sperre da?

 

I keen på å ta solarium, men aldri tatt det før. Jeg har brunt hår, og blir veldig brun om sommern raskt. Hvor mye bør jeg starte med? Og hvor mange ganger i uka?

 

Hvis du skal starte veldig forsiktig kan du starte på 10 min. Da er du absolutt på den sikre siden. Likevel siden du har brunt hår og blir veldig brun om sommeren kan du trygt ligge 14-15 minutter og likevel være sikker. Skal du bli kjapt brun 3 ganger i uka. Husk at hvis du blir rød/litt solbrent så vent med å ta solarium på nytt! Huden bør være helt fin til hver gang du tar solarium. Husk å bruk fuktighetskrem etterpå hvis du ikke skaffer deg solkrem.

 

 

Fin link wh1te :)

Lenke til kommentar

De hadde sånn skranke hvor en sa hvor lenge en ville ligge, og jeg sa jeg ville ligge 30 min, siden jeg hadde en del underlag fra før. Da ble de skikkelig overasket, og sa at nei, det gikk ikke an, 15 var max. Så selv om det var veldig kort tid, så ble jeg skikkelig brent...

Lenke til kommentar
  De hadde sånn skranke hvor en sa hvor lenge en ville ligge, og jeg sa jeg ville ligge 30 min, siden jeg hadde en del underlag fra før. Da ble de skikkelig overasket, og sa at nei, det gikk ikke an, 15 var max. Så selv om det var veldig kort tid, så ble jeg skikkelig brent...

 

Hehe ja, solariumene der er helt anderledes. Bra du ikke fikk vilja di og lå i 30 minutter da : :p :!:

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvor farlig det er å ta sol uten å bruke beskyttelsesbriller?

 

Vel personlig bruker jeg ikke beskyttelsesbriller da dette medfører hvite ringer rundt øynene. Prøvd forskjellig og blir alltid mer eller mindre hvite ringer rundt øynene. Det er vel lurest å bruke brillene og solarium kan gi svekket syn i verste fall grå/grønn stær.

Noen ganger har jeg opplevd at alle hvite flater blir sånn lyselilla noe som egentlig er indikasjon nok på at jeg bør bruke briller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...