Gå til innhold

Kan man sanse en byte?


Anbefalte innlegg

La oss ta et eksempel ved at man legger inn en lang film på PC-en din sin harddisk. Filmen tar 100 mb. med plass.

 

Er det da mulig å åpne harddisken på en eller annen måte og "se" de 100 mb da, og ta dem ut for nærmere undersøkelse? Da skal ikke de megabytene være på noe(CD osv). Det skal BARE være de megabytene

 

PS: har ingen anelse på hvordan det ser ut inne i en harddisk, så hvis det finnes noen mindre deler med lagringsplass der så kan du forestille deg det istedenfor harddisken.

 

Ble litt vanskelig å få ned på "papiret" dette her. Håper dere skjønner hva jeg mener ;)

Endret av Comprade
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi mennesker mangler det som skal til for å sanse magnetisk lagrede data. I hine hårde var data lagret på lydbånd som kunne lyttes til, men det blir uansett ikke mer enn en hørbar representasjon av av/på-signalene alt digitalt baserer seg på. Det nærmeste jeg kan tenke meg man kan komme å "se" data var hvis man spilte inn datakassetter på vinyl. :)

Lenke til kommentar

Men med hullkort/hulltape, strekkoder etc. derimot går det.

 

Forøvrig: Det finnes materialer som reagerer på magnetfeltsstyrke ved å blokkere lys dersom det er sterkt magnetfelt i nærheten.

 

Så det demonstrert på et adganskort - en fyr slang adgangskortet sitt (som uansett bare slipper inn i bygningen - slike er relativt lette å få fatt i) på en prosjektor, og slang denne oppå (eller noe sånt). I allefall kunne man tydelig se mørke streker der hvor stripa var magnetisert - man kunne faktisk ha lest koden visuelt, omtrent som en strekkode.

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvordan man framstiller en byte.

Man kan også lage en elektrisk forsterker som man kobler til kroppen slik at man får støt ved 1 (på) og ingenting ved 0 (av). Så er det bare å mate inn noen byte og la maskinen 'spille av' dette ved f.eks 0,5 byte/s.

Lenke til kommentar
Takker for svar! :thumbup:

8058022[/snapback]

 

Brenn ut en CD-R -- da kan du se lengden på strekene med det blotte øye eller lese en bit med forstørrelseglass..

8079085[/snapback]

 

Blir ikke det litt smått?

8081156[/snapback]

 

Ettersom det sporet på en CD er over 5 Km langt, tror jeg du trenger noe langt sterkere enn et forstørrelsesglass for å se de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...