Gå til innhold

peltier, noen erfaringer?


antilope118

Anbefalte innlegg

Jeg lagde en peltier-guide for noen år siden. Dere finner den på hw.no

 

Definitivt noe for entusiaster.

 

Min siste ide var å lage til en cpu kjøler med peltierelement og vannkjøling. Det ble med ideen, da jeg har masse andre ting å sette fingrene i. Jeg tenkte det nå slik:

 

En microkontroller ville styre peltierelement med pulsbreddemodulering (pwm). En temperatursensor styrer peltierelementet, slik at temperaturen aldri ble så lav at kondens ville oppstå.

 

Et luftsensor og hygrometer tilkoblet microkontroller kunne gjort temperaturreguleringen mer nøyaktig, hvis det lå programert inn et mollierdiagram/tabell i microkontrolleren som den beregnet skal-temperatur ut ifra.

 

Ved overtemperatur/feil så kan microkontrolleren ta shutdown på datamaskin.

 

Resultatet av dette ville vært en cpu kjøler som holdt cpu temperaur godt under romtemperatur, helt trygg for at skadelig kondensering og temperaturer aldri oppstår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hondaen, det med kondens kan man unngå på andre måter. F.eks ved å lage en lufttett isolering mellom kjøleren og hovedkortet. Altså at prosessor og peitiér lukkes hermetisk inne. På baksiden av hovedkortet lager man en tilsvarende lufttett isolasjon over bena til prosessorsokkelen. Lufttettheten er egentlig ikke så vanskelig å oppnå. Det man trenger er bare en tett plastplate på baksiden. F.eks klipt ut fra coveret til en CV eller fra et transparent-ark. Glippa mellom arket og hovedkortet tetter man med en tynn stripe silikon. Det samme kan man gjøre med området mellom kjøleren og hovedkortet. Legger man noen perler eller en helt pose med silicagel innenfor lufttettinga så får man fjernet den initsielle luftfuktigheta også.

 

Uten lufttetting vil jeg ikke anbefale å prøve på temperaturer under 10'C, men med lufttetting og silicagel tror jeg det skal gå fint med så lave temperaturer som det er mulig å oppnå med peltiér.

Lenke til kommentar

Eg har den viftestyringa, og då eg brukte 3 stk 80 mm vifte og ein 120 mm som går på 2800 RPM, blie det litt lite med straum. Eg merka det då eg kopla ut 120 mm vifta, for då begyne dei andre vifte å snurre fortare :p ... Høyrte det godt ialle fall... Så dersom det blei for stor belastning så justerte den berre likosm... Men kanskje dte kunne ha vore noko anna?

Lenke til kommentar

Opp i denne "TEC" feberen så tenkte jeg å gå for noe lignende selv, er litt urolig for fase enda. Så tenkte jeg skulle gå for en GPU blokk og CPU blokk med peltier, blir artig å se hvordan dette skal gå.

 

Tenkte på en Swiftech MCW60-T + kjøleribber til ram'en på kortet, og en Swiftech MCW6500-T-775 på CPU. Dette sammen sammen en MCP355 pumpe og en thermochill PA120.3 radiator.

 

Som et alternativ til dette har jeg tenkt på en "CoolIT Systems Freezone Universal CPU Cooler" i tillegg til en egen loop for grafikkortet.

 

Skal selvfølgelig invistere i en 1000W psu før jeg begyner på dette, og mest sansynelig en egen PSU til grafikkortet også.

 

Men akkurat nå er målet mitt å finne et kabinett med nok plass til evt. den peltier pakken og en egen loop til grafikkort, eller til nøds CPU og CPU blokk på samme loop.

 

Har tenkt på Lian Li's cube, men mener den bare har plass til dualrad. Jeg er også litt usikker på om den "peltier pakken" vil få plass i dette kabinettet.

 

Noen som vet om noen ekstremt store kabinetter som vil få plass til en pakke slik som denne:

http://www.frozencpu.com/cat/l3/g30/c105/s...Kits-Page1.html ? I tillegg til en egen loop med triple rad?

Hvis jeg ikke finner noe som har plass til både denne og en grafikkort loop, så kjører jeg nok enkelt og greit 2 peltierblokker på en loop.

Frykter bare at vannkjølinga ikke vil klare å kjøle det nok.

 

Før jeg går videre på planen min om peltier og waterchiller, så skal jeg nå finne meg et kabinett som har plass til det jeg nevner ovenfor(alle forslag mottas med takk).

 

Etter dette får vi se om det blir en waterchiller på det hele også.

 

Har virkelig trua på dette prosjektet, har også eksperimentert med isolering og slikt, så det har jeg virkelig fått dreisen på nå.

 

Og med det mener jeg at kondens neppe blir et problem for min del.

 

Er sikkert et par leifer i teksten, men er trøtt nå så slik får det bare bli.

 

Mvh. Rhoads.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Det var godt. Sitter ogås litt å ser på koolance sin 1200W vannkjølte PSU, men da tror jeg at jeg nærmest heller kjører 2x 1000W'ere fra Northq.

 

Men da blir det mest sansynelig en Cube. Må bare få skaffet meg en jobb :)

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Ja har det, her kan du få se:

969 for peltier gpu blokk

1251 for cpu blokk

100 kr for en kabel til å koble sammen 2 psu'er

2185 kr for cubecase

3272 kr for 2x 1000W northQ psu'er

549 kr for gfx psu

780 kr for pumpe fra vcore.dk (Laing DDC-ULTRA)

837 kr for thermochill radiatoren, triplerad.

310 kr for ramsinks til skjermkortet

360 kr for slangene totalt.

495 for "aquabox" til 5.25 brønn

645 kr for 3 silentx vifter

+Div nipler, t-line albuer etc.

Så ca totalt uten nipler, men med mva=12.000KR

 

Dette vil kreve en hel del sparing, men starter med kabinett, så én psu, så de vitale vannkjøligsdelene, så cpu blokken.. så det kommer seg vel med tiden. Men inntil jeg får meg en jobb, så tar det en stund. Men man trenger jo ikke ENDA en 1000W psu, og gfx psu nødvendigvis, det kan jeg også ta med tiden.

 

Når jeg ser på det så frister det faktisk nesten mer med fasekjøler/el. waterchiller.

 

Hvis jeg ikke skulle klare å skaffe nok penger, så blir det ikke gpu kjøler, evt. bare en pakke med peltier til cpu, slik som denne: http://www.frozencpu.com/products/2398/ex-...?tl=g30c105s189

Som kommer på ca 3.000 KR ferdig importert, da har jeg meget god CPU kjøling, og det hele blir en god del billigere.

 

Noe jeg har er i alle fall hardware, heldigvis.

 

Det eneste jeg nå tenker på, som jeg trenger litt hjelp med å bestemme meg for er; gå for en pakke slik som jeg linker til, kjøre med opsettet jeg har satt opp, eller bare kjøre vannkjøling med waterchiller, eller en fase på cpu?

 

Men kommer jo til å ha en utrolig god kjøleløsning når dette er ferdig i alle fall.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Hehe, ja. Mangler en 7-8K for at den skal blir dyrere da, heldigvis(nypris i alle fall).

 

Tror det bare blir; psu, cpu blokk(muligens brukt), triplerad og pumpe :).

 

Eneste som hittil er bestemt er en Northq psu, eller en vankjølt 1200W'er. Og denne modda cuben: http://www.mountainmods.com/product_info.p...products_id=257 . I tilfelle noen skulle lure.

 

Og enda et lite forslag, hadde det vært noe å lage "Den store TEC tråden" eller noe lignende? For spørsmål angående peltier, bygging, opsett etc.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Disse blir nok et must....

hehe joa, men skal jo ha viftetyring, så justerer jo viftene etter behov osv..

8050827[/snapback]

Det kan du ikke med peltier :p

8052927[/snapback]

 

hva kan du ikke med peltier? ikke no problem å justere spenninga f.eks. til elementet sånn at det ikke bruker sitt fulle potensiale...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...