Gå til innhold

Hvor mye raskere er bærbar nå enn for to år siden.


hoodoo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen tør anslå hvor mye raskere en laptop man kan kjøpe idag for 8000,- er..... enn en laptop man ga 8000,- for for to år siden?

(Jeg driver med fotoredigering som tyngste applikasjon, bruker da Photoshop,ellers vanlig pc-bruk)

 

Jeg har en to år gammel HP ze2109 ea med

- 1,3 GHz Celeron

- oppgradert til 1 GB RAM

 

 

Hvis man sammeligner med f.eks

 

F.Siemens Amilo som har

Prosessor: Mobile AMD Turion64 X2 Mobile Technology TL-56

 

Minne: 2X512 MB DDR-RAM

 

2 SO-DIMM memory slots (no memory on board)

256-2048MB DDR2 RAM

256/ 512/ 1024MB memory modules 533/667MHz

Endret av hoodoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm..

Jeg har ingen tester å vise til, utenom min erfaring.

 

Har hatt en Celeron 2,0 GHz i en HP, og byttet den ut til en Acer med Centrino 1,6 GHz. Ytelsesøkningen var formidabel. Spesielt ved bruk av tyngre applikasjoner og mange programmer opp 8som jeg ofte jobber med.) - For ordens skyld, samme RAM størrelse.

 

Byttet i går ut Acer Centrino 1,6 GHz til en Acer Dual Core (også Centrino men med 2 kjerner), men kan ikke si jeg har testet den ennå.

 

Forventer dog en nesten dobling av min bruks-effekt, da den kan fordele antall oppgaver på 2 kjerner.

 

 

Kjapp oversikt:

En Celeron har lite cache (arbeidsminne i prosessor), mens en Centrino eller Dual Core (eller Dual 2 Core) har mye mer arbeidsminne (ikke RAM, men minne i prossoren). I praksis betyr det mye ved bruk av store programmer sies det andre steder på forumet her...

 

Dual Core (som min nye Acer 5612 til kr 7745,- på PSdata har), har 2 MB cache. Prosessoren heter T2xxx

 

Dual 2 Core har mer minne

T5xxx har 4 MB

og T7xxx har vel 8 MB (?) - litt usikker

 

 

Personlig ville jeg ikke hatt noe annet enn Intel prosessor grunnet varmeutvikling og batteritid. Tror det stemmer ennå... :-)

 

For under kr 8000,- og med litt grei med RAM får du i dag en Dual Core, og det holder i alle fall for meg. Jobber du 3D, bør du se på skjermkortet også. (Evt ved bruk til spilling)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...