Anterialis Skrevet 26. februar 2007 Skrevet 26. februar 2007 Hvorfor må man i Audi vippe spaken mot høyre når man vil inn i manuell giringmodus? Virker som BMW er det eneste merke som har skjønt det, at når man vil gire selv så vil man ha spaken litt nærmere seg selv, i hvert fall ikke lenger unna! Noen som har noen meninger om dette? Det er liksom ikke bare Audi som gjør dette, Volvo og Saab (tror jeg) gjør det også. Er det bare BMW som vipper spaken mot føreren ved manuell giring? På forhånd takk =)
Simon Aldra Skrevet 26. februar 2007 Skrevet 26. februar 2007 Jeg går ut fra at det beror på det faktum at ingeniørene kom frem til at det var den beste løsningen. Antar det er en smakssak, selv om jeg selv gjerne kan forstå holdningen din.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. februar 2007 Skrevet 26. februar 2007 (endret) Det er jo slike forskjeller som gjør biler ulike! Andre uforklarlige forskjeller: - Turteller eller speedometer til venstre? - Intervallstilling med hendel opp eller ned? - Revers til venstre og frem eller til høyre og bak? - Nøkkelhull på førerdør eller begge sider? - Tute og bremselys virker med tenning av, eller ikke? - Kjørelys med tenning på eller motor i gang? .... and the list goes on. Endret 26. februar 2007 av Slettet-fsaSP0zV
egil88 Skrevet 26. februar 2007 Skrevet 26. februar 2007 (endret) Hvorfor må man i Audi vippe spaken mot høyre når man vil inn i manuell giringmodus? Virker som BMW er det eneste merke som har skjønt det, at når man vil gire selv så vil man ha spaken litt nærmere seg selv, i hvert fall ikke lenger unna! Noen som har noen meninger om dette? Det er liksom ikke bare Audi som gjør dette, Volvo og Saab (tror jeg) gjør det også. Er det bare BMW som vipper spaken mot føreren ved manuell giring? På forhånd takk =) 8032949[/snapback] Eneste Merce jeg har kjørt er en 2000 mod. E klasse (altså etter facelift), der vippes spaken mot venstre, altså mot føreren. Endret 26. februar 2007 av egil88
madsibsen Skrevet 5. mai 2007 Skrevet 5. mai 2007 på nyere renault laguna vippes den også mot føreren..
Hansiii Skrevet 5. mai 2007 Skrevet 5. mai 2007 Hvilken vei spaken dyttes for å få den i manuell modus er jo ikke så plagsomt, men de bilene hvor man drar spaken til seg for å gir ned og fram for å gire opp er mye værre
Semikolon Skrevet 5. mai 2007 Skrevet 5. mai 2007 Hvorfor må man i Audi vippe spaken mot høyre når man vil inn i manuell giringmodus? Virker som BMW er det eneste merke som har skjønt det, at når man vil gire selv så vil man ha spaken litt nærmere seg selv, i hvert fall ikke lenger unna! Noen som har noen meninger om dette? Det er liksom ikke bare Audi som gjør dette, Volvo og Saab (tror jeg) gjør det også. Er det bare BMW som vipper spaken mot føreren ved manuell giring? På forhånd takk =) 8032949[/snapback] Eneste Merce jeg har kjørt er en 2000 mod. E klasse (altså etter facelift), der vippes spaken mot venstre, altså mot føreren. 8034287[/snapback] det skal vel seiast at det ikkje er tiptronic, kun en automatkasse med delvis manuell styring. du kan tvinge den ned ved å vippe til venstre, og i enkelte tilfeller tvinge den opp ved å vippe til høgre. det virkar kun når du har høg nok fart til neste gir.
PC^2020 Skrevet 6. mai 2007 Skrevet 6. mai 2007 På saaben vi har i familien, 9-5 så er det knapper bak rattet, det er litt fett..
EvilDick Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 I Allroaden min har jeg knapper på rattet også. Vet ikke om dette er standard i de fleste Audier med triptronic. ? I allefall veldig greit. Kan ha begge hender på rattet
rublings Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 I Allroaden min har jeg knapper på rattet også. Vet ikke om dette er standard i de fleste Audier med triptronic. ? I allefall veldig greit. Kan ha begge hender på rattet 8555734[/snapback] Vi har en 03' a6 med tiptronic. Det er ikke knapper på rattet, spaken må dyttes til høyre for å gå i manuell modus og hvis du skyver spaken fremover så giren den opp og nedover girer den ned.. Huffameg for en dårlig gir Mamma og pappa holder seg som oftest i automat, hvis ikke de skal kjapt ut av et kryss.. Genial kasse..
askare Skrevet 7. mai 2007 Skrevet 7. mai 2007 (endret) Det verste er jo ikke at du må dytte spaken til høyre, men som nevnt i forrige post. At du må skyve den fra deg, når du skal gire opp....... Akkurat det strider litt imot all sunn fornuft. Så forresten en splitter ny M5 i byen idag, med Taxi-skilt på taket. Endret 7. mai 2007 av askare
Hansiii Skrevet 11. mai 2007 Skrevet 11. mai 2007 Det verste er jo ikke at du må dytte spaken til høyre, men som nevnt i forrige post. At du må skyve den fra deg, når du skal gire opp....... Akkurat det strider litt imot all sunn fornuft. Så forresten en splitter ny M5 i byen idag, med Taxi-skilt på taket. 8555812[/snapback] Hvis du så den i Trondheim er den ikke en ekte M5, egentlig er det sansynligvis ikke en ekte M5 uansett, er vel ikke så mange av dem som går som taxier
heismann Skrevet 13. mai 2007 Skrevet 13. mai 2007 Jeg regner med at grunnen til at tiptronic-giringen er til høyre, kommer av gammel tradisjon. På de opprinnelige automatgirede bilene (uten tiptronic) står symbolene (P, N, D, 3, 2, 1, osv..) på venstre side av girspaken, for at du skal ha mulighet til å se symbolene fra førersiden, uten at girspaken kommer "i veien". Det er nok på grunn av dette, at girspaken vippes til høyre for å overstyre automaten, rett og slett for å ikke lage kluss i disse symbolene. Jeg kjører selv en A6 med tiptronic, altså med tiptronic til høyre, og ser egentlig ikke noe problem med dette.. 5 cm fra eller til på avstand til girspaken har jo ingen betydning.. Er jo bare en vanesak uansett..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå