Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tiptronic i Audi, hvorfor vippes spak mot høyre?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor må man i Audi vippe spaken mot høyre når man vil inn i manuell giringmodus? Virker som BMW er det eneste merke som har skjønt det, at når man vil gire selv så vil man ha spaken litt nærmere seg selv, i hvert fall ikke lenger unna! Noen som har noen meninger om dette? Det er liksom ikke bare Audi som gjør dette, Volvo og Saab (tror jeg) gjør det også. Er det bare BMW som vipper spaken mot føreren ved manuell giring?

 

På forhånd takk =)

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)

Det er jo slike forskjeller som gjør biler ulike! Andre uforklarlige forskjeller:

- Turteller eller speedometer til venstre?

- Intervallstilling med hendel opp eller ned?

- Revers til venstre og frem eller til høyre og bak?

- Nøkkelhull på førerdør eller begge sider?

- Tute og bremselys virker med tenning av, eller ikke?

- Kjørelys med tenning på eller motor i gang?

.... and the list goes on.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Skrevet (endret)
Hvorfor må man i Audi vippe spaken mot høyre når man vil inn i manuell giringmodus? Virker som BMW er det eneste merke som har skjønt det, at når man vil gire selv så vil man ha spaken litt nærmere seg selv, i hvert fall ikke lenger unna! Noen som har noen meninger om dette? Det er liksom ikke bare Audi som gjør dette, Volvo og Saab (tror jeg) gjør det også. Er det bare BMW som vipper spaken mot føreren ved manuell giring?

 

På forhånd takk =)

8032949[/snapback]

 

Eneste Merce jeg har kjørt er en 2000 mod. E klasse (altså etter facelift), der vippes spaken mot venstre, altså mot føreren. :)

Endret av egil88
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Hvilken vei spaken dyttes for å få den i manuell modus er jo ikke så plagsomt, men de bilene hvor man drar spaken til seg for å gir ned og fram for å gire opp er mye værre

Skrevet
Hvorfor må man i Audi vippe spaken mot høyre når man vil inn i manuell giringmodus? Virker som BMW er det eneste merke som har skjønt det, at når man vil gire selv så vil man ha spaken litt nærmere seg selv, i hvert fall ikke lenger unna! Noen som har noen meninger om dette? Det er liksom ikke bare Audi som gjør dette, Volvo og Saab (tror jeg) gjør det også. Er det bare BMW som vipper spaken mot føreren ved manuell giring?

 

På forhånd takk =)

8032949[/snapback]

 

Eneste Merce jeg har kjørt er en 2000 mod. E klasse (altså etter facelift), der vippes spaken mot venstre, altså mot føreren. :)

8034287[/snapback]

 

det skal vel seiast at det ikkje er tiptronic, kun en automatkasse med delvis manuell styring. du kan tvinge den ned ved å vippe til venstre, og i enkelte tilfeller tvinge den opp ved å vippe til høgre. det virkar kun når du har høg nok fart til neste gir.

Skrevet

I Allroaden min har jeg knapper på rattet også. Vet ikke om dette er standard i de fleste Audier med triptronic. ? I allefall veldig greit. Kan ha begge hender på rattet :)

Skrevet
I Allroaden min har jeg knapper på rattet også. Vet ikke om dette er standard i de fleste Audier med triptronic. ? I allefall veldig greit. Kan ha begge hender på rattet :)

8555734[/snapback]

 

Vi har en 03' a6 med tiptronic. Det er ikke knapper på rattet, spaken må dyttes til høyre for å gå i manuell modus og hvis du skyver spaken fremover så giren den opp og nedover girer den ned..

Huffameg for en dårlig gir :p

 

Mamma og pappa holder seg som oftest i automat, hvis ikke de skal kjapt ut av et kryss.. Genial kasse..

Skrevet (endret)

Det verste er jo ikke at du må dytte spaken til høyre, men som nevnt i forrige post. At du må skyve den fra deg, når du skal gire opp....... Akkurat det strider litt imot all sunn fornuft.

 

Så forresten en splitter ny M5 i byen idag, med Taxi-skilt på taket.

Endret av askare
Skrevet
Det verste er jo ikke at du må dytte spaken til høyre, men som nevnt i forrige post. At du må skyve den fra deg, når du skal gire opp....... Akkurat det strider litt imot all sunn fornuft.

 

Så forresten en splitter ny M5 i byen idag, med Taxi-skilt på taket.

8555812[/snapback]

Hvis du så den i Trondheim er den ikke en ekte M5, egentlig er det sansynligvis ikke en ekte M5 uansett, er vel ikke så mange av dem som går som taxier

Skrevet

Jeg regner med at grunnen til at tiptronic-giringen er til høyre, kommer av gammel tradisjon.

På de opprinnelige automatgirede bilene (uten tiptronic) står symbolene (P, N, D, 3, 2, 1, osv..) på venstre side av girspaken, for at du skal ha mulighet til å se symbolene fra førersiden, uten at girspaken kommer "i veien".

 

Det er nok på grunn av dette, at girspaken vippes til høyre for å overstyre automaten, rett og slett for å ikke lage kluss i disse symbolene.

 

 

Jeg kjører selv en A6 med tiptronic, altså med tiptronic til høyre, og ser egentlig ikke noe problem med dette.. 5 cm fra eller til på avstand til girspaken har jo ingen betydning.. Er jo bare en vanesak uansett.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...