Gå til innhold

Ripesikker og vanntett Blu-ray


Anbefalte innlegg

mye "krangling" mellom AtW og Zeph/frankpettersen her... Det første som slo meg inn er at dere diskuterer litt rundt hverandre - jeg fikk iallefall en følelse av at Zeph tenkte på backup til personlig bruk, mens AtW snakker om bedrifter av større målestokk.

 

Til privat bruk er det lite aktuelt å investere i egnede maskinvare og kunnskaps-kurs for å sette opp en backup-server. Istedenfor brukes cd/dvd mye. Selv har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale venner/familie backup på cd/dvd/blue-ray/hd dvd framfor å sette opp en server i raid m.m. Om man brenner ut 3 disker av hver ting man skal ha backup av, er man også ganske godt sikret mot at en cd skal falle i gulvet å knuse, eller hvilke senarioer AtW kommer opp med... :p

Men det er viktig å vite at cd'er heller ikke er varie meduim, dagens cd'er har en forventet levetid på mellom 10 og 20 år mener jeg å ha lest. Mao: man må brenne ut backupene på ny hvert tiende år eller oftere...

 

Sikkerhetskopiering i bedrifter: de aller fleste mellomstore bedrifter bruker vel tape-basert backup? En tape-stasjon er enkel å betjene, samt har lave kostnader.. En løsning som AtW promoterer er rett og slett ikke gunstig i de fleste tilfeller. (Men klart, større systemer - f.eks. banker o.l. benytter sikkert dedikerte servere til å holde backupen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du behandler platene dårleg går dei i stykker ja, men ut frå det eg har lese på forumet har harddiskar ein tendens til å slutte å fungere, sjølv når dei ikkje er i bruk. Det er snakk om å brenne ut/legge over til harddisk for så å legge plate/hdd ein sikker stad.

8020966[/snapback]

Man behøver ikke behandle plater dårlig for at de skal gå i stykker. Datalaget inne i platene går i oppløsning av seg selv grunnet diffusjon. Oppløsningen kan aksellereres ved utsettelse for lys, temperaturer over romtemperatur osv. En test jeg så for et par år siden på dinside konkluderte med at platene får et økende antall Pi-errors og Pi-failures uansett hvor pent de ligger lagret. De fant også ut at CDer trolig varte noen få år, mens brente DVDer ofte kunne få uopprettelige feil på under et års tid. Blueray og HD-DVD er nok ennå mer utsatt på grunn av ennå tynnere datalag.

 

Plater som er garantert meget lang levetid er Kodaks gullbelagte plater, som ikke går i oppløsning så kjapt som vanlige plater.

8021424[/snapback]

Disse går også i oppløsning, men er som du sier mer varig enn andre plater, mye grunnet UV-beskyttelse. Noe som ikke hjelper en smule når platene lagres mørkt og pent.

 

Zeph har et poeng her. Det _føles_ rett og slett sikrere å ha en backup ikke basert på et media som kommer med en "forventet antall timers levetid" stempel, er mer ømfintlig for magnetisk ståling, og som ikke vil overleve om det blir mistet i bakken.

8021425[/snapback]

At platene mangler datostempling bør heller være en grunn til bekymring. At plater går i oppløsning vet vi og at produsentene ikke tør å garantere noen varighet er ikke betryggende.

 

Forøvrig er det ikke noe som heter magnetisk stråling. Du mener kanskje magnetiske felter? I så fall så tar du ganske så feil. Harddisker er ikke ømfientlige for magnetiske felter. Disker kan riktignok slettes av magnetfelter som er 100.000 ganger kraftigere enn jordas magnetfelt, f.eks i en degausser eller MR-scanner, men det kaller jeg på ingen måte ømfientlig. Disken kan bli ødelagt av fall, men man får beskjed med en gang man starter disken og får mulighet til å ta ny backup på kort varsel. Merk at dataene tapes ikke, de kan fortsatt hentes ut av IBAS om man absolutt må.

 

Tenk også hvor surt det må være hvis man har tatt backup og plutselig trenger platene. Da finner man kanskje ut at platene har vært ødelagt i årevis og man reellt ikke har hatt backup. Hvis man hadde hatt backup på disk som surrer og går så får man beskjed om kræsj øyeblikkelig slik at man kan kjøpe ny backup før det er for sent. 2-3 dager uten reell backup er for mange overkommelig, men årevis med en falsk trygghet i en backup som er ødelagt er en stor risiko.

 

Nei, jeg sier det er ikke verd den mye høyere kostnaden og tidsforbruken av å ha backup på blueray i stedet for på harddisk.

Lenke til kommentar
Sikkerhetskopiering i bedrifter: de aller fleste mellomstore bedrifter bruker vel tape-basert backup? En tape-stasjon er enkel å betjene, samt har lave kostnader.. En løsning som AtW promoterer er rett og slett ikke gunstig i de fleste tilfeller. (Men klart, større systemer - f.eks. banker o.l. benytter sikkert dedikerte servere til å holde backupen.

8022269[/snapback]

I bedriften jeg jobber har vi kun backup på harddisk (To store Raid5-array som er speilet og står to forskjellige plasser). Tape var rett og slett for dyrt, tregt og plasskrevende. Tape har betydelige slitasjeproblemer og må byttes ut jevnlig. DVD og blueray er for pinglete og usikkert. Biter av 4,7 eller 25GB er alt for lite og tidkrevende å bytte plater i eninga. Manglende overskrivbarhet gjør det svindyrt i lengden. Overskrivbare plater har mye dårligere holdbarhet og begrenset med overskrivinger.

 

For privat backup i liten skala (inntil 25GB etter min mening) kan det være praktisk med jevnlig backup av alt på blueray-plater, men det er dessverre svindyrt for både plater og brenneren.

 

For privat backup inntil 4,7GB kan DVD være praktisk, men det er vel svært få som har så lite å ta backup av? Å balle med brenning av mange DVD-er er bare en tidkrevende måte å ta backup på. Særlig om man vil være sikker å ta fullstendig backup ofte. I tillegg får man et logistikkproblem. Man må ha et arkiv til platene og merke de oversiktlig for at det skal være noen vits.

 

Privat backup på ekstern harddisk er både kjapt og enkelt. Man kan til og med sette opp automatisk backup for å slippe å tenke over det ofte. Overskrivbarheten gjør det til en svært billig måte å ta backup på.

 

Privat backup i litt større skala kan enkelt gjøres med en slik eller ved å bruke en utrangert PC som backupserver.

Lenke til kommentar
Jeg tar både backup på harddisker og plater. Slike DVDer brenner jeg noen ganger i måneden, men det blir fryktelig raskt en stabel av de. Problemet er altså plassen de tar. Jeg er spent på hvor lesbare platene er om noen år.

8023680[/snapback]

 

Samme her, jeg brenner også ut en md5 hash for å forsikre meg om at det jeg har på diskene er det samme som det jeg har på dvd, sjekket for 3 måneder siden en dvd film som var uleselig, den var brent i 2004 (type samsung, på plass nr 3 på den dvd rankingen) :thumbdown:

 

backupen jeg har på hdisk er fortsatt like frisk, og gled igjennom hash sjekken med glans

 

brant den ut igjen på en dvd som skal være bra Verbatim (mitsubishi)

 

så får jeg se da hvor lenge den varer, Harddiskene mine putrer å går enda. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...