Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det er mulig å få kjørt exchange server 07 på vmware med maskinvare som ligger UNDER de spesifiserte systemkrava?

 

Har disse to maskinene som jeg kan tenke meg å få kjørt exchange 07 på:

 

- Amd Athlon 2600+ med 512mb minne

- Amd Athlon 64 3000+ med 1024mb minne.

 

Microsoft spesifiserer at krava er minimum 64bits arkitektur og 2GB minne.

Wmvare, Win 2003 server og exhange 03 går som en drøm på disse.

 

Er krava til exchange 07 helt absolutte minstekrav?

 

Kan vmware omgå dette med en eller annen form for emulering, dvs er det mulig å få kjørt exchange 07 via vmware på en av disse maskinene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tenkte bare å rapportere om resultater av uttesting for de som måtte være interessert.

 

Exchange 07 kjører greit virtuelt på athlon 64 3200+ med 1024 GB ram under VMWare server. Alle exchange's roller på en server.

 

Er rimelig ressurskrevende, så jeg har mått tweake endel for at det skal gå mest mulig knirkefritt. Men Microsoft sine oppgitte krav til Ram er tydeligvis ikke absolutte, og den kjøres i tillegg greit under virtualisering, med den ekstra overheaden som kommer av det. Kan bruke maskinen til annet også uten at det går helt i stå. Har ikke prøvd å kjøre en annen virtuell maskin parallelt på samme maskinen, kanskje litt overkill...

 

Neste prosjekt er å teste ut hvordan samme virtuelle maskin takler å bli lastet opp enda mer, med Groove Server og Sharepoint Server. fremdeles med samme knappe hardware.

 

Har forøvrig en fungerende Sharepoint Server 07 kjørende på en virtuell maskin på en Celeron, ca 600 mhz, funker helt ok (MYE TWEAKING...)

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tenkte bare å rapportere om resultater av uttesting for de som måtte være interessert.

 

Exchange 07 kjører greit  virtuelt på athlon 64 3200+ med 1024 GB ram under VMWare server. Alle exchange's roller på en server.

 

Er rimelig ressurskrevende, så jeg har mått tweake endel for at det skal gå mest mulig knirkefritt. Men Microsoft sine oppgitte krav til Ram er tydeligvis ikke absolutte, og den kjøres i tillegg greit under virtualisering, med den ekstra overheaden som kommer av det. Kan bruke maskinen til annet også uten at det går helt i stå. Har ikke prøvd å kjøre en annen virtuell maskin parallelt på samme maskinen, kanskje litt overkill...

 

Neste prosjekt er å teste ut hvordan samme virtuelle maskin takler å bli lastet opp enda mer, med Groove Server og Sharepoint Server. fremdeles med samme knappe hardware.

 

Har forøvrig en fungerende Sharepoint Server 07 kjørende på en virtuell maskin på en Celeron, ca 600 mhz, funker helt ok (MYE TWEAKING...)

8090077[/snapback]

Interessant diskusjon dette, selv om tråden ikke er lang.

Jeg har også satt opp tilsvarene miljø, AMD Opteron 175, 2Gb minne, 2x250gb S-ATA i RAID og VMware server.

 

Jeg kjører 64-bit Windows i bunnen, samt 3 stk VM på toppen. 2 stk Win2003 32-bit og foreløpig 1 stk Win2003 64-bit. Den på 64-bit er kun for å teste ut WSUS 3.0.

 

Men over til Exchange 07. Du snakker om tweaking... Har du noen god tips, eller noen tips til linker på nett der det finnes god info om hvordan utnytt den fysiske maskinen best mulig?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Når det gjelder tweaking tenker jeg først og fremst på å slå av tjenester som ikke brukes. Og ettersom host'en kun skal kjøre vmware er det rimelig mange som kan slås av enten den kjører xp eller win2003. Videre, på klienten er det også mange services som kan slås av, såsant den stort sett bare kjører exchange.

 

Grovt regnet kan man slå av så mye som halvparten av alle de tjenestene som blir installert som standard. Og de steler både endel minne og prosessortid.

 

For å finne hvilke tjenester som kan slås av er det mange ulike guider på nett som kan være til hjelp. Samt endel prøving og feiling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...