Gå til innhold

Krympet G80 blir G90?


Anbefalte innlegg

Synes både nVIDIA og Intel alltid har ligget flere hestehoder foran, men siste året nå synes jeg det har vært regelrett slakt av AMD og ATi. Enda morsommere at de har slått seg sammen også. Alltid vært trofast nVIDIA og Intel bruker av gode grunner, så dette varmer mitt hjerte bare :D

8008505[/snapback]

 

Det er jo ikke noe bra om det ikke blir noe konkurranse, da. Da kan jo bare Nvidia og Intel sette seg på rumpa og ikke gjøre en dritt for kjempemasse penger. Jeg sier ikke det blir sånn, men da har de muligheten. Monopol på irgendwas er aldri bra for forbrukerene, uansett hva det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes både nVIDIA og Intel alltid har ligget flere hestehoder foran, men siste året nå synes jeg det har vært regelrett slakt av AMD og ATi. Enda morsommere at de har slått seg sammen også. Alltid vært trofast nVIDIA og Intel bruker av gode grunner, så dette varmer mitt hjerte bare :D

8008505[/snapback]

 

Det hjelper jo lite hva du synes, og om du har blitt lurt av markedsføring og PR til å ha «følelser» for to produsenter. Hvorfor bruke energi på å like et grafikk-kort eller en prossessor fremfor en/et annen/annet? Det finnes langt bedre ting å investere følelser i.

Lenke til kommentar

@alle de som mener nVidia og Intel ligger og lenge har lugget langt foran AMD/ATI:

 

Det hadde vært fint om dere kunne komme med et litt mer nyansert syn. Visst ligger Intel langt foran AMD på high end, men det har de faktisk bare gjort siden i sommer. Før det var AMD langt foran. Dessuten gir AMD i dag mye mer for pengene i budsjettsegmentet, enn Intel.

 

For nVidia og ATI er situasjonen mye den samme. De har byttet på å ha det beste kortet på markedet, med omkring halvparten av tiden hver. For eksempel yter X1900XTX en god del bedre enn 7900GTX, spesielt på høyere oppløsninger. På 2048x1536 med AA of AF aktivert, yter det ofte bedre enn 8800GTS. Dessuten har ATI i det siste hatt bedre mellomklassekort enn nVidia, for eksempel X1900GT og X1950 pro. Men ATI klarte for eksempel aldri å komme med et godt svar på 6600GT.

 

Det jeg prøver å si, er at det ikke holder å slenge ut påstander om at den ene er mye bedre enn den andre, uten å komme med noen gode argumenter for det, og unnskylde seg med at man er fanboy. Det eneste man oppnår er å senke kvaliteten på forumet. Og det er ingen av oss tjent med.

 

edit: bare så det skal være sagt, så gjelder dette også ensidige AMD- eller ATI-fanboys, eller alle de som ikke klarer å holde seg saklige i en diskusjon generelt.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg liker nVidia for de har ikke det kvalme kontroll panelet og ekle driverne som ATI. Det er den eneste grunnen til at jeg liker nVidia og velger det fremfor ATI.. :p

Yo! Seriøst...

En må ikke installere Catalyst (driver lar seg innst. uten).

Driveren til mitt forrige nVidia kort ga BOD i hytt å pine, kvitta meg med kortet og fikk et ATI kort isteden...

 

Alle har sine greier - noen ganger har en bedre greier enn en annen, men det varer ikke i det uendelige...

Lenke til kommentar

Joa, ATI og Nvidia har jo forsovet produkter som kan matche hverandre på ytelse og pris, bortsett fra at Nvidia har 8800GTX hvor ATI ikke har noen match enda.

 

Og jeg tror at VELDIG mange velger Nvidia kort i disse dager, IKKE nødvendigvis 8800GTX men de velger et Nvidia kort for de har det BESTE skjermkortet ute pr. dags dato. PLUSS de har fått et godt rykte på seg å ha mange kort tilgjenglig når kortene lanseres, ja de kortene som er tilgjenglig blir fort utsolgt o.s.v. Men heldiggriser kan få sjangsen til å få et kort VELDIG fort.

 

Uansett om det gjelder GPU eller CPU tror jeg at folk som ikke kjøper HIGH END produktet fra en produsent, kjøper alikevel fra den produsenten som har det beste der ute da de trykker på KJØP knappen.

 

JA amd har lenge vært overlegen, men intel har litt mere penger å gå på i de tidene de ikke har det beste der ute, og nå som de har MYE bra til billig penge, så er det jo AMD som også må selge billige produker som pr. nå ikke er like bra som intel sine. Er det jo AMD som lider her. Med en toppmodell til under 4K som er bra det, men når man har intel produkter som er billigere og IKKE high end i den grad yter omtrent likt, så er det jo klart at det er ikke heldig for AMD

 

Jeg har hele tiden tenkt mitt neste oppsett skal bli et AM2, men etter det man leser i disse dager er intel et mye mere fristende valg.

 

Og ja 8800GTS er vel omtrent likt som x1950xtx eller noe i den duren og har vel ca. samme pris, men hva velger de fleste? Tipper 8800GTS p.g.a det støtter dx10 selvom vi muligens ikke trenger dette enda, MEN det er en skrytefaktor og ha i sin pc + at siden de har et kort som er kongen over alle konger, så føles det litt godt og ha et produkt fra den produsenten i sin pc.

 

Ja nå snakker jeg bare for meg selv, men tror at noen er enig i hvertfall ;) Sikkert veldig mange som er så uenig som det bare går ann å bli også. Men det er jo en bra ting. Vi er bare mennesker

Lenke til kommentar

Helt enig i at man må slutte å ha følelser overfor et merke eller produkt. Ser også dette er veldig sterkt i bilbransjen. Folk skal enten ha Ford for alle penga eller Volvo. Litt merkelig det der.

 

Er ikke poenget å ha det som er best til en billigst mulig penge da?

 

Selv har jeg nå en AMD + NVIDIA maskin. Altså ikke AMD + ATI eller Intel + NVIDIA som virker som de to leirene nå.

 

Kjøpte dette for 1 år siden til 12000 som en oppgradering fra et eldre Socket A system og er svært fornøyd til tross for at det er enkeltkjerne cpu og sliter noe med HD DVD avspilling. Men om et halvt år regner jeg med å ha noe nytt på banen og da set det ut til at det blir Intel denne gangen. Hva slags skjermkort det blir vet jeg ikke enda, men heller mot NVIDIA også denne gangen.

 

Så slutt med følelser ovenfor produkter/produsenter. Det er helt absurd.

Lenke til kommentar
Dessuten gir AMD i dag mye mer for pengene i budsjettsegmentet, enn Intel.

8009133[/snapback]

 

Gjør de nå virkelig det?

 

Sier ikke at tankegangen bak det du sier er feil.

Er faktisk helt enig i at denne sort-hvitt tankegangen er avleggs.

Det går som du sier i sykluser, og det bør vi alle for vår egen del håpe det fortsetter å gjøre.

 

Men vær litt forsiktig med å kritisere blindt var hva jeg skulle frem til med linken ;)

Lenke til kommentar
Kan dette tyde på at nvidia vil hoppe over krympingen til 80nm og gå rett fra 90 til 65nm? Eller tror dere det vil komme en versjon med 80nm først? Eller kanskje de satser på 80nm på de mindre brikkene (pga yild*) og beholder 90nm på de store frem til 2. halvår?

 

tenkt litt på dette også jeg...... for ei uke tilbake var det jo ganske klart at 8800 kort på 80nm var rett rundt hjørnet :hmm: vi snakker jo her G90 i tidligst i juli. og med vanlige utsettelser.....sept eller okt. så det vil vel være hensiktsmessig for dem og slppe g80 på 80nm og høyere klokk. 700+ for og fighte r600 hvis den da kommer før Q3 :p

 

 

mener og huske at GDI raptor snakket om at 80nm var en realitet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...