Gå til innhold

Duron vs. Athlon


la-luva

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Støtter hovedkortet ditt AMD Xp CPUer? For det er jo liten prisforskjell (men STOR ytelsesforskjell) mellom Duron 1,3 Ghz og Xp 1700+. Knappe 90kr...

 

Og, på komplett.no koster jo AMD T-bird 1,33Ghz knappe 50-lappen mer enn Duron 1300Mhz, så da kan du heller gå Athlonen.

 

//sindre

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-06 17:22, skrev la-luva:

Er en duron 1300 raskere enn en athlon 1100?


Det kommer litt an på. Noen programmer går raskere med mer L2-cache andre går raskere med flere MHz. Jeg vil tipe at det er ca 50-50 hvilken prosessor som er raskest til hva.

 

PS. Sjekk med produsenten av hovedkortet om det støtter duron 1300. Det er ikke alle kort som gjør det selv om de støtter Athlon 1400. Det kommr av at det trengs en bios-oppdatering for å ta i bruk de nye instruksjonene i CPU'en. Disse instruksjonene kom fra og med Athlon XP (Palomino) og Duron 1100 (Moragan).

 

PPS. Sats heller på nytt hk og ram i samme slengen. Det vil du merke myyye bedre på ytelsen. Kjøp da et HK som støtter 166MHz FSB slik at du kan oppgradere CPU senere.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 20:12, skrev WiX:

Athlon har mer ytelse pr klokkeslag enn duron, men duron er bedre å klokke etter det jeg har hørt, så blir vel hipp som happ hva som er best


 

Okei, vi får ta det litt skikkelig, siden det er litt forvirring ute og går her.

 

Først, en Athlon 1100 Mhz har en Thunderbird-kjerne, "Duron-versjonen" av denne kjerna heter "SpitFire" og begge er 2. utgaven av orginale AMD Athlon prosessorene. Som vi alle veit, så er Thunderbird/Spitfire for lengs erstattet av Palomino(AMD Athlon XP) og Morgan (Duron 1GHz+).

 

Alle Duron fra og med 1Ghz har den nye Morgan-kjerna, som i oppbygning er lik Palomino(Athlon XP) med ett unntak; den har bare 64kB L2-Cache mot Palominos 256kB.

 

En av de viktigste forandringene fra Thunderbird/Spitfire til Palomino/Morgan var noe som kalles "Hardware prefetch". Hardware Prefetch betyr at CPU'en sjøl "sniktitter" på instruksjoner som kommer senere og prøver å finne ut hva slags data disse instruksjonene trenger. Den tar da de data'ene den TROR den kommer til å trenge senere og laster disse inn i L2-cachen, slik at det vil ta kortere tid å hente disse fram igjen når de faktisk trengs. Hvis da den "gjettet" riktig, så er jo allerede data'ene kjapt tilgjengelig for selve intruksjonsenheten(finner ikke noe godt norsk ord for "Execution Unit" :wink: ) og det tar da veldig tid å fiske disse fram og bruke dem.

 

I motsatt fall; Cachen har "gjettet" feil... så må jo dataene hentes fra systemminnet istedenfor, noe som er VELDIG MANGE ganger tregere enn å hente noe fra cachen. L2-access krever i alle Athlon CPU'ene 2-hz, mens det ofte kan ta 80-140hz eller mer å hente en byte fra minnet. Så fra cachen må den bare sitte rolig i 1 hz, mens den må kokkelimonke i 80-140hz+ når den må hente data fra minnet. Ikke særlig effektivt hva?

 

Hele greie går ut på å ha riktig data i cachen når den trengs. Det er da to måter å gjøre dette på; enten en schwææe cache slik at sannsynligheten for å finne riktig data er stor nok, eller å ha en "smart cache" som bare har RIKTIG data inne. Data som ikke trengs er det jo ikke noe vits i å ha i cachen og cache-minne er DYRT. Fryktelig dyrt. I effekt gjør denne Hardware Prefetchen at caching-rutinene til CPU'en virker vanvittig mye mer effektivt. Så Morgans, dvs Duron 1Ghz og kjappere, sine 64kB L2-cache er LANGT mer avansert enn Thunderbirds 256kB slik at Duron har like stor sannsynlighet(eller litt større faktisk) for å ha riktig data tilgjengelig til riktig tid som Thunderbirds 256kB. Og disse to vil yte nokså likt ved samme antall Mhz, siden det bare er cachen som er prisippielt forskjellig på Duron- og Athlon-utgavene.

 

Jeg har også kvalitetsmessig bevis på dette, da jeg har en Tbird 1200Mhz(133Mhz bus) og en Duron 1200Mhz (100Mhz bus) og Duron klarer faktisk å slå Thunderbird'n med et par %, selv til tross for at den har kun 1/4 av cachen og 33Mhz LAVERE systembus. På programmer med veldig strukturert kode som f.eks SETI@Home, vil Durons Hardware Prefetch virke enda bedre siden det er rimelig enkelt å gjette hva som kommer til å trenges senere og stakkars Thunderbird'n har ikke en sjangs.

 

En Duron 1300Mhz vil da slå en Thunderbird 1100Mhz ganske godt. Ikke spørsmål om engang. Også når det gjelder klokking vil en Duron1300Mhz sannsynligvis vinne pga at Morgan-kjerna er bedre tilrettelagt for høyere hastigheter enn Thunderbird og gjerne har høyere multiplier... slik at en liten økning i FSB'n gir store utslag i CPU-frekvensen.

 

Det som derimot er litt dumt, er at du må ha et hovedkort som støtter Athlon XP for å kunne bruke Duron 1 Ghz+. Støtter hovedkortet bare Thunderbirds, så vil nok ikke en Duron 1Ghz eller høyere virke. Det kan virke ... men igjen det er ikke sikkert. På en del hovedkort som offisielt bare støtter Thunderbirds, så må man bare reboote en ekstra gang rett etter Power-ON for å få Athlon XP-CPU'er til å virke... mens andre ikke funker med XP i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Dette var en fin, og oversiktlig redegjørelse.

Quote:


(finner ikke noe godt norsk ord for "Execution Unit" :wink: ) og det tar da veldig tid å fiske disse fram og bruke dem.


Jeg vet ikke om det finnes noen bedre og mer "offisiell" oversettelse, men 'utføringsenheten' passer kanskje bedre?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 22:16, skrev fUsiOn:

Duronen min tar hvertfall knekken på en 1.1Ghz Athlon.



 

Joa, i relativt normale forhold er nok den kjappere enn en Athlon 1100mhz. Det er heller ikke så veldig overraskende. For det første har jo din mye høyere båndbredde enn en Athlon 1100Mhz: Duron 950 = 9,5 *100Mhz => at du har 1308Mhz/9,5 = 137Mhz Bus på din Duron. Du har da gleden av 37% høyere båndbredde, en god del lavere latency ved cache miss og 19% høyere kjernefrekvens.

 

No offense, men det var snakk om prosessorer på "Stock-speed", ikke overklokka. Med en gang man overklokker et system, så vil kan masse fine (... og dumme) ting hende.

Lenke til kommentar

For det første: Sabla bra utgreiing fra Ufo! Du forklarer så selv jeg forstår deg :smile:

 

Spørsmål: Ettersom mitt hovedhort MSI MS-6340 fungerer med Duron 1200 (offisiell støtte), vil det da også fungere sammen med en Athlon XP ("underklokket" til 200MHz bus)? Jeg kan ikke justere hverken klokkefrekvens eller multiper på dette kortet... Dette vil vel i så fall gi en XP2000 som sviver på 1250MHz.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-06 23:05, skrev Cueball:

For det første: Sabla bra utgreiing fra Ufo! Du forklarer så selv jeg forstår deg :smile:


 

Takk. :smile:

 

Quote:


Den 2002-12-06 23:31, skrev Simen1:

Cueball: Jeg vil tro at hovedkortet vil støtte en underklokket Athlon XP, men er ikke sikker.


 

Hoved problemet er ikke bus-frekvenser eller maks justerbare multipliere, men snarere hvordan Thunderbird/Spitfire og Palomino/Morgan blir initialisert. Palomin/Morgan trenger tydeligvis lenger tid på å bli gjenkjent og initalisert på riktig måte, det er blant annet derfor en del har fått til å bruke XP på Non-XP "kompatible" hovedkort ved å reboote en ekstra gang rett etter at systemet har blitt skrudd på. Jeg kan IKKE garantere deg at det funker, men PSData selger Duron 1300Mhz for 349,- så det er jo ikke store summen du evt. taper på å prøve. En Duron 1300Mhz vil nok gi det RIMELIG stor økning i ytelsen på systemet ditt :smile:

Lenke til kommentar

oki. Da lærte jeg noe i dag også. Bare tenkte at siden HK han nevner støtter Morgan så initialiserer det vel riktig og dermed støtter Palomino også (på 100MHz FSB riktignok) Men det kommer jo sikkert an på om biosen oppfatter at den skal bruke lengre tid på å initialisere eller ikke. Stemmer dette?

 

Forresten glimrende utgreiing du hadde ufo. Den kan sikkert linkes til senere om spørsmålet skulle dukke opp igjen.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-07 00:23, skrev Simen1:

oki. Da lærte jeg noe i dag også. Bare tenkte at siden HK han nevner støtter Morgan så initialiserer det vel riktig og dermed støtter Palomino også (på 100MHz FSB riktignok) Men det kommer jo sikkert an på om biosen oppfatter at den skal bruke lengre tid på å initialisere eller ikke. Stemmer dette?



 

Det hovedkortet støtter Athlon opp til og med 1400Mhz fordi det er så langt Athlon'er er laget. Etter Athlon 1400, kom Athlon XP og den nye Palomino-kjerna.

Videre støtter den Duron opp til og ned 950Mhz fordi det er så langt som SpitFire-kjerna gikk. Det støtter nok IKKE XP/Morgan, for da hadde det stått Xp og til så og så, duron til sånn og sånn(opp til 1300Mhz f.eks)

 

Initeringer og gjenkjenninger osv osv er KLIN likt på Palomino som på Morgan. Så hvis det hadde støttet Morgan, så hadde det støttet XP også. Og omvendt.

Problemet er IKKE bra BIOS-styrt, men også hardware-messig.

 

Som f.eks Abit KT7A Rev 1.0 og Abit KT7A Rev1.3 , som sikkert mange har vært borti. Rev1.0 støtter IKKE XP/Morgan pga. av noe i selve kortet. Ny bios hjelper IKKE der. Rev 1.3 derimot, takler XP'er med oppdatert bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...