Gå til innhold

Hvilke programmer er Vista-klare?


Anbefalte innlegg

Selv kan jeg ikke oppgradere til Vista før det blir lansert drivere til tv-kortet mitt.. (XP driverne vil neppe fungere, siden de ikke er vertifisert eller hva det nå kalles)

 

Nok et eksempel på at det man "tror" ikke stemmer. På Vista-32 funker usertifiserte drivere. Det er bare Vista-64 som KREVER sertifiserte drivere.

8001152[/snapback]

 

Strengt tatt fungerer vel usignerte drivere på 64-bit også, bare at man må inn i safe-mode for å installere de?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt mulig, men hvorfor skal jeg oppgradere til Vista 32bit når jeg har 64 bits prosessor? Fortell meg det du...

8001278[/snapback]

De fleste kjører jo faktisk 32-bit OS på 64-bit CPUer av flere grunner. Gevinsten på å velge 64-bits OS er ikke så voldsom. Jeg vurderer det neste gang jeg legger inn linux,men det er ikke sånn at PCen plutselig blir mye kjappere med 64-bit.

 

I Vista får man jo også den ekstra ulempen at man må knote med usignerte drivere. Helt tragisk at MS ikke har inkludert en enkel opsjon for å skru av sånt :thumbdown:

Lenke til kommentar

joda, er klar over at maskina ikke blir mye bedre ved å kjøre 64bit. Derfor kjører jeg fortsatt XP 32bit. Men hvis jeg skal kjøpe en Vista-lisens, ser jeg liten grunn til å kjøpe 32bit, siden jeg har hardware som støtter 64bit. Istedenfor venter jeg til Leadtek får ut fingrene, og fikser 64-bit støtte (http://www.leadtek.com/uk/tv_tuner/pop.asp...upport_list.gif)

 

Edit: fikset linken

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Hvis folk er usikre på om de bør gå for Vista OS, så får de skaffe seg et annet. Om ikke databutikkene klarer å tilpasse seg kundens behov/ønsker, så ligger problemet hos butikken, ikke hos kunden. Løsning på problemet: Selg en maskin med WinXP istedenfor Vista til kundene...

 

Nei her er jeg dypt uenig,at media skal skremme bort nybegynnere /uerfarne brukere blir helt feil, for hva har de fleste nybegynnere (folk flest) på maskinen sin?

Jo de har stort sett det som følger med maskinen og ferdig med det, dermed er de vel de siste som opplever problemer og da blir det feil at media har skremt dem fra å kjøpe det som er fremtiden.

Det snakkes om skrivere, scannere osv, vel jeg har Cannoon skriver og scanner, skrivern er ca 2,5 år scanneren er 6-7 år, en rask titt på Cannon sin side for å laste ned driverne og vips fungerer begge smertefritt :)

Har heller ingen problem når jeg kobler til mitt Cannon kamera.

 

 

Nok et eksempel på at det man "tror" ikke stemmer.  På Vista-32 funker usertifiserte drivere.  Det er bare Vista-64 som KREVER sertifiserte drivere.

 

Jeg kjører Microsoft Windows Vista Ultimate 64 :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

flott at canon er flinke til å oppdatere drivere! Men desverre er det mange andre produsenter som bruker litt lengre tid...

 

Det er nok litt synd at media skremmer bort folk fra å prøve nye OS, du kan jo lese Forbruker.no sin test av Linux, hvor konklusjonen kom etter ca 20 min: funker ikke... http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1633730.ece

Men hva gjør Ola Nordmann når han har skaffet seg FreeBSD pga anbefalinger fra VG? Antar du innser at det er dumt om media roste alle ulike OS opp i sky også, tiltross for at det går fint ann å ungå problemer...

Lenke til kommentar
flott at canon er flinke til å oppdatere drivere! Men desverre er det mange andre produsenter som bruker litt lengre tid...

 

Det er nok litt synd at media skremmer bort folk fra å prøve nye OS, du kan jo lese Forbruker.no sin test av Linux, hvor konklusjonen kom etter ca 20 min: funker ikke... http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1633730.ece

Men hva gjør Ola Nordmann når han har skaffet seg FreeBSD pga anbefalinger fra VG? Antar du innser at det er dumt om media roste alle ulike OS opp i sky også, tiltross for at det går fint ann å ungå problemer...

8001693[/snapback]

 

Men nå snakker jeg ikke om å rose noen opp i sky eller å fordømme andre.

Det jeg etterlyser er saklig,nøktern omtale som er enkel og grei å forstå for selv de som ikke bryr seg om data og ikke vet hva en driver er, rett og slett en enkel omtale som forteller om hvordan systemet virker og at en som i dag kjøper en ny maskin med vista høyst sannsynelig ikke vil oppleve problemer.

Så kan en også ta for seg hva som kan forårsake problemer, som feks om du sitter med en gammel skriver og kan risikere at du ikke er sikret at den vil virke.

Da vil uerfarne fort se selv om det er mulig de får prob eller ikke, for det jeg opplever i dag er faktisk at folk ringer og spør om de virkelig ikke kan flytte feks bildene sine over om de kjøper en maskin med Vista.

Det viser vel helt klart at media har skapt masse feile inntykk her . :hmm:

Lenke til kommentar

joda, er vel egentlig litt enig med deg. Det med bildegreiene skyldes vel en bug som fantes (finnes fortsatt?) i et av bildeprogrammene som følger med Vista. Husker ikke i detalj hva som skjedde, men resultatet ble at samtlige bilder som programmet prøvde å tagge ble ødelagt og tapt... Neppe en bug de fleste opplever, men ja: slikt fører til negativ omtale. Lite man kan få gjort med slikt desverre..

Lenke til kommentar
joda, er vel egentlig litt enig med deg. Det med bildegreiene skyldes vel en bug som fantes (finnes fortsatt?) i et av bildeprogrammene som følger med Vista. Husker ikke i detalj hva som skjedde, men resultatet ble at samtlige bilder som programmet prøvde å tagge ble ødelagt og tapt... Neppe en bug de fleste opplever, men ja: slikt fører til negativ omtale. Lite man kan få gjort med slikt desverre..

8003500[/snapback]

 

Er det så trist at slike ting fører til negativ omtale? Dataintegritet er noe av det viktigste med et program/OS, å ødelegge filer er fullstendig utilgivelig oppførsel for et program...

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser både Lydia, Infodoc, daTax, Mamut og Maestro på listen hos microsoft, norske programmer. Syntes faktisk det var rart at de hadde testet norske programmer i det heletatt.

 

Edit: Nero 7 står på certified listen, men nero installasjonen krevde at jeg installerte DX9 får å installere Nero 7, som kjent kommer vista med DX10 så jeg skjønner ikke hvordan de kan få til det.

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
Ser en del her ikke anbefaler 4GB RAM på 32-bit versjonen av Vista. Går det ikke med 4GB på 32-bit? eller hva er problemet?

8003721[/snapback]

Jo, det går, men man får bare utnyttet omtrent 3GB i praksis på grunn av minneadresseringssystemet. (PCI-kort, AGP-kort, PCIe-kort, og enheter på hovedkortet bruker opp deler av adresseområdet til kommunikasjon). Man må også trikse litt for å justere grensen for hvor mye minne som kan brukes av programmer og kjernen i OSet. I praksis blir det rundt 3GB tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Jobber i verkstedsindustrien og for oss er det totalt uaktuelt å skifte til Vista. Mange serverbaserte programmer som Navision og Citrix som er sene med støtte for nye operativsystemer. Tunge dyre programmer som UG-NX, Vericut, Autodesk, Autopool er og sene.

Dæng, vi har jo akkurat fått det meste til å gå i XP jo, etter å ha forlatt Windows 2000. (Likte det mer enn XP)

 

Men de som bruker pcen til musikk, spiller spill, surfer, office bruk og kanskje skanner et bilde og er tilkoblet en router, har sikkert ingen problemer. Men dette er jo A4 bruk av en PC vil jeg påstå. News Flash til dere så bruker bedrifter pcen til litt andre ting en Office og spill :tease:

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...