Gå til innhold

Er klokkemobil fremtiden?


Maaze

Anbefalte innlegg

IDG.no skrev nylig om SMS Technology's klokkemobiltelefon (kan noen finne på et bedre navn?), M300. I følge produsenten og leverandører, er det dette vi kommer til å benytte oss av i fremtiden når vi skal ringe våre nære og fjerne.

 

Slik produktet M300 står i dag, vil den ikke tilfredsstille våre "naturlige" behov, slik som kamerafunksjon, brukervennlig SMS/talltrykking og lignende "knappbehov". Men med trådløs Bluetooth teknologi som gir mulighet for handsfree, praktisk lagring av dokumenter i det innebygde minne på 64mb, samt en kontinuerlig tilgjengelighet, vil nok noen bite på den første versjonen fra SMS Technology.

 

Spørsmålet er om vi forbrukere kommer til å konvertere fra vår folkekjære mobilklump, til et armbåndsprinsipp med fremtidens teknologier og funksjoner.

 

Kommer mobiltelefonen, slik vi kjenner den, til å dø ut om 5-10 år? Hva skal til for at folk vil kjøpe klokkemobil i stedet for en helt vanlig mobiltelefon?

 

 

Les mer om spesifikasjoner o.l. til klokkemobilen HER.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er et definisjons spørsmål. Mobilen ga oss muligheten til å trådløst komunikasere med andre. Det kommer ikke til å dø. Men jeg tror vi kommer til å finne det i mange former. Som i en klokke.

 

Se på pda. Mange kaller den død pga at den har fått mobil egenskaper og blir kalt smart phone. Jeg mener den lever i beste velgående som smart phone. Den bærbare pc-en smelter mere og mere sammen. Teknologier for å bruke mobilen som en "fjernkontroll" av pc-en, tv-en og film avspilleren blir utviklet. osv osv.

 

Hva vi har om 5 år er et vanskelig spørsmål men jeg synest ikke vi kan kalle noe for dødt bare det er smeltet sammen med annen teknologi og fått et annet navn.

Lenke til kommentar

Hmm, mener å huske ett konsept som ble laget av frog design på bestilling fra motorola når bluetooth var noe nytt. Skal se om jeg får gravd det opp.

 

Når det gjelder lading så tror jeg disse induksjonsladerne som er under utvikling vil komme til sin rett på klokketelefoner.

Kommer hjem på kvelden, bare legg den på plata ved sengen og den er ladet når du står opp.

Lenke til kommentar

Jeg mener at klokke er og forblir hva det er, og mobil er og blir som den er.

 

Med dette mener jeg følgende:

Håndur med integrert mobiltelefon etc kommer ikke til å slå ann fordi den vil bli for stor, veie for mye, ha dårlig batteritid og koste mye. Desutten klarer man ikke uten taleopptak som tastatur å kunne innplantere noen praktisk tastatur til den for sms og lignende. Det måtte i såfall være et intergrert panel i jakken eller noe, men da snakker vi tec-klær, ikke klokkemobil. Desutten ser man at de fleste unge velger å bruke mobilen som klokke. Altså vil klokken i fremtiden bli overflødig eller kun en pyntegjennstand uten særlig høy nytteverdi (slik den er i dag). Hva er da vitsen med intergrert teknonologi i en pynt-gjenstand?

 

Mobiltelefoner uten taster (lik den kommende iphone), med forholdsvis store skjermer (eller muligheten for stor skjerm) med trykkefølsomhet og interaktivitet i sentrum blir stort og vinner i markeddet. Mobiler med taster i det hele tatt blir stenalder. Vi snakker trykkefølsom utbrettbar skjerm, telefoner med GPS, hurtighastighets bredbånd til TV, Film eller alt annet. MP3 spiller med plass til 10 000 sanger, fargeskarphet som en dataskjerm, stereohøytaler, trådløse øre-plugger uten bindeledning, total stemmestyring osv. Folk vil heller ha alt i en ting, som de kan ha i lommen eller vesken.

 

Etter mobilen kommer vel kanskje personlige intergrerte "mobiltelefoner/PDA/Data" i klærne. Man kan koble til sitt personlige "minnekort" i et hvilket som helst plagg og bruke armen som skjerm og tastatur.

 

Slik er mitt fremtidsscenario for mobilklokke og mobil generelt:)

Lenke til kommentar

fant konseptet jeg husket:

http://www.phonescoop.com/articles/moto_wearables/

 

og når en snakker om input løsninger:

http://frogpad.com/

 

forresten så mener jeg å ha lest en test av den bluetooth klokka til SE, og tester der fant det praktisk å bare trenge å trekke tilbake ermet for å sjekke hvem som ringer og alternativt avvise samtalen. dette da i kombo med en bleutooth øreplugg som en kan motta samtalen i.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Tror ikke det skjer, men uansett har jeg ikke brukt klokke - armbåndsur siden jeg fikk min første mobiltelefon. Hater å ha armbåndsur på hånden og benytter kun mobilen som klokke.  :)

8006759[/snapback]

 

i høyeste grad smak og behag. jeg gikk flere år uten armbåndsur. men etter at jeg fikk ett i gave så føler jeg meg nesten naken om jeg glemmer å ta det på før jeg forlater huset.

 

og som oftest så gjemmer mobilen seg i en innerlomme av ei jakke. ei jakke som på denne tiden av året er ofte lukket. jeg skulle gjerne hatt en trådløs kontrollenhet eller noe sånt på armen slik at jeg slapp å måtte åpne jakken og grave i lomma hver gang jeg skal gjøre noe (bruker mobilen som musikkspiller så det blir til tider en del graving for å skifte låt).

Lenke til kommentar

Jeg kunne ha brukt en mobilklokke fra 2003 og vært fornøyd med det. Tenker på bilde som ligger på forsiden på Amobil.no angående denne tråden. Det er den fineste mobilklokken som noen gang er laget. Dessverre er den "scratched from launch" som jeg fikk til svar da jeg ville kjøpe den av Samsung for en stund siden :(

 

Det jeg tror kan skje innen ikke så lang tid, dersom det blir satset på mobilklokker, er at folk tar i bruk tvillingkort og bruker klokken som en alternativ mobiltelefon. Klokken vil i første omgang ha for få funksjoner til å bli brukt som en primær mobiltelefon, men den kan ringes med, og det holder dersom du har glemt igjen mobiltelefonen på hytta, enklere å besvare anrop når noen ringer osv. Jeg bruker en SE P990i som min vanlige mobiltelefon, men har også tvillingkort i en Nokia 7280. Jeg syns 7280 er mye mer praktisk på grunn av størrelsen, men dersom du selv har eid en, kan du nok skrive under på at det eneste fornuftige du kan gjøre med den, er å ringe med den. På samme måte tror jeg mobilklokkene er unyttige i starten, men kan fungere bra med tvillingkort.

 

I fremtiden ser jeg for meg infrarødt tastatur og projektorskjerm. Begge disse teknologiene finnes, men problemet er å få det lite nok til å passe i en klokke.

 

Dersom mobilklokkene kommer til en grei pris snart, samt at de enten ser bra ut, eller har mange funksjoner, så skal jeg skaffe meg en relativt raskt. Har vurdert SE klokke, men i og med at denne bare fungerer med en mobiltelefon, og at det er vansklig å få tak i den fordi den trekkes tilbake fra markedet, så har jeg stått over. Skal derimot sende en e-post til Samsung for å få tak i klokken dems. Noen gode grunner til at jeg bør få kjøpe den av Samsung (må ha noen grunner :p )?

Lenke til kommentar

Poenget med tvillingsim var godt. Tenkte på det samme, men tror nok en klokke med innebygd mp3-spiller er mer aktuelt i første omgang, i alle fall for min del: http://www.media.allerinternett.no/php/obj...09117&w=567&h=0 <- slafs :D

 

Ellers kommer jo bøyelige skjermer snart. Får fint plass til en buet skjerm på 2,5" på en klokke med cuff-design e.l.

 

Skal man begynne med infrarøde tastaturer og projektorskjerm er det like greit å bare droppe klokken. Ser for meg en liten brilleaktig sak med høyttaler og mikrofon festet bak øret som tegner et bilde på netthinnen ved hjelp av laser. Den samme dingsen festet bak øret tegner også et usynlig tastatur i løse luften som du ser ved hjelp av bildet på netthinnen. Dingsen kunne så registrere tastetrykk ved hjelp av sensorer under huden i fingertuppene eller noe slikt. Mye bedre enn både klokkemobil og ordinær mobil. Men da er man sikkert 50 år inn i fremtiden. Når dette er mulig er det sikkert så mange andre muligheter at dette blir banalt.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Litt off topic, men en MP3-klokke bør du skaffe deg raskt. Beste kjøpet jeg noen gang har gjort (og jeg har hatt det meste av forskjellige type klokker). For mellom 500 og 1000 kroner får du en klokke i litt over normal størrelse med 256 til 1024 MB minne ;)

 

Men back to topic:

Det største problemet jeg faktisk ser, er batterikapasiteten. Eller et problem i følge de som lager dem. At Sony Ericssons mobilklokke hadde en brukstid på 2 dager var grunn nok til å trekke den fra markedet, det syns iallefall SE. Jeg hadde vært fornøyd med det, men jeg antar andre produsenter ser det samme "problemet".

 

Navigering er også kanskje et problem. Er touchscreen løsningen her? ;)

Lenke til kommentar
Jeg mener at klokke er og forblir hva det er, og mobil er og blir som den er.

 

Med dette mener jeg følgende:

Håndur med integrert mobiltelefon etc kommer ikke til å slå ann fordi den vil bli for stor, veie for mye, ha dårlig batteritid og koste mye. Desutten klarer man ikke uten taleopptak som tastatur å kunne innplantere noen praktisk tastatur til den for sms og lignende. Det måtte i såfall være et intergrert panel i jakken eller noe, men da snakker vi tec-klær, ikke klokkemobil. Desutten ser man at de fleste unge velger å bruke mobilen som klokke. Altså vil klokken i fremtiden bli overflødig eller kun en pyntegjennstand uten særlig høy nytteverdi (slik den er i dag). Hva er da vitsen med intergrert teknonologi i en pynt-gjenstand?

 

Mobiltelefoner uten taster (lik den kommende iphone), med forholdsvis store skjermer (eller muligheten for stor skjerm) med trykkefølsomhet og interaktivitet i sentrum blir stort og vinner i markeddet. Mobiler med taster i det hele tatt blir stenalder. Vi snakker trykkefølsom utbrettbar skjerm, telefoner med GPS, hurtighastighets bredbånd til TV, Film eller alt annet. MP3 spiller med plass til 10 000 sanger, fargeskarphet som en dataskjerm, stereohøytaler, trådløse øre-plugger uten bindeledning, total stemmestyring osv. Folk vil heller ha alt i en ting, som de kan ha i lommen eller vesken.

 

Etter mobilen kommer vel kanskje personlige intergrerte "mobiltelefoner/PDA/Data" i klærne. Man kan koble til sitt personlige "minnekort" i et hvilket som helst plagg og bruke armen som skjerm og tastatur.

 

Slik er mitt fremtidsscenario for mobilklokke og mobil generelt:)

8005296[/snapback]

 

Som jeg skulle skrevet det selv, hehe.

Nei da, bare at jeg har tenkt en del på at det blir slik som du skisserer, men ikke klart å samle alle de løse tankene til et såpass velformulert og visjonært innlegg.

Det eneste jeg ville hatt med i tillegg var noe om prosjektorer, muligens også hologram (men det må jeg lese meg opp på først).

Takk for gode tanker! :)

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner uten taster (lik den kommende iphone), med forholdsvis store skjermer (eller muligheten for stor skjerm) med trykkefølsomhet og interaktivitet i sentrum blir stort og vinner i markeddet.

 

SE hadde mobiler uten tastatur uten suksee, jeg blir så irritert over at folk påstår at dette er noe nytt.

Lenke til kommentar
Dingsen kunne så registrere tastetrykk ved hjelp av sensorer under huden i fingertuppene eller noe slikt.

 

eller en bevegelsesensitiv hanske? hmm, får meg til å tenke på nyeste utgaven av shadowrun rollespillet...

 

hmm, det går an å få kjøpt videobriller i dag. lurer på om dem vil være i stand til å lage noen som kan snakke til mobilen trådløst og vise skjermbildet derfra.

 

input kan løses på mange måter. var jo en kar som tok kontaktpunktene til ett standard tastatur og bygget dem inn i en hanske slik at han trengte bare å berøre tommelen til forskjellige steder på de andre fingrene for å skrive...

 

hmm, flere den en faktisk:

http://hackedgadgets.com/2006/05/19/top-5-...love-keyboards/

 

og som en illustrasjon til hva en har av skjermer:

http://www.myvu.com/

 

ikke trådløs desverre :(

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Litt off topic, men en MP3-klokke bør du skaffe deg raskt. Beste kjøpet jeg noen gang har gjort (og jeg har hatt det meste av forskjellige type klokker). For mellom 500 og 1000 kroner får du en klokke i litt over normal størrelse med 256 til 1024 MB minne ;)

 

Men back to topic:

Det største problemet jeg faktisk ser, er batterikapasiteten. Eller et problem i følge de som lager dem. At Sony Ericssons mobilklokke hadde en brukstid på 2 dager var grunn nok til å trekke den fra markedet, det syns iallefall SE. Jeg hadde vært fornøyd med det, men jeg antar andre produsenter ser det samme "problemet".

 

Navigering er også kanskje et problem. Er touchscreen løsningen her? ;)

8009914[/snapback]

 

 

1GB minne på en MP3-klokke er altfor lite. Blir ingen MP3-klokke på meg før den kommer med minst 16GB minne.

 

Dingsen kunne så registrere tastetrykk ved hjelp av sensorer under huden i fingertuppene eller noe slikt.

 

eller en bevegelsesensitiv hanske? hmm, får meg til å tenke på nyeste utgaven av shadowrun rollespillet...

 

hmm, det går an å få kjøpt videobriller i dag. lurer på om dem vil være i stand til å lage noen som kan snakke til mobilen trådløst og vise skjermbildet derfra.

 

input kan løses på mange måter. var jo en kar som tok kontaktpunktene til ett standard tastatur og bygget dem inn i en hanske slik at han trengte bare å berøre tommelen til forskjellige steder på de andre fingrene for å skrive...

8010283[/snapback]

 

Hva skal man med hansker om man kan ha ørsmå sensorer under huden? :)

 

Lasere som tegner sylskarpe bilder på netthinnen kommer, det er bare et spørsmål om tid. Det er også noe helt annet enn videobriller. Her snakker vi om et ukjent antall megapixler som gir et ubeskrivelig skarpt bilde i valgfri størrelse.

Lenke til kommentar

Blåtann-klokke!

 

Det forbauser meg at ikke flere skjønner at det er dette som er framtida. Folk tenker altfor tradisjonelt i denne tråden – dere tenker på enhetene som enkeltstående og adskilte fra hverandre, mens det revolusjonerende i ny trådløs teknologi er jo at ting kan snakke sammen.

 

Ideen om en klokke som erstatter mobiltelefonen synes jeg foreløpig er forholdsvis absurd. Innen teknologien er blitt liten nok til at det for alvor blir aktuelt å lage noe sånt, kan alt skje. Det eneste vi kan være sikre på i et sånt tidsperspektiv, er at spådommene våre er feil.

 

En klokke som supplerer mobiltelefonen derimot, se dét har jeg tro på! Og det virker som Sony Ericsson har litt tro på det òg. Jeg fikk se blåtann-klokka de har lansert for første gang tidligere i dag. Den er litt for stor og tung for min smak, men jævlig kul lell. Jeg tror vi vil få se mange flere sånne framover, og ikke bare fra sony ericsson, men alle andre også.

 

Noen nevnte iPhone litt tidligere her. Aberet med den er jo at den er større enn en vanlig ipod og dermed i største laget for bukselomma. Men har du ei klokke som vibrerer når den ringer, som viser deg hvem som ringer på displayet (eller de første par linjene av sms-en) så du kan plukke fram den vesle blåtann-handsfree-en din hvis du gidder prate med vedkommende – hva skal du ha iphonen i lomma for da? Da står du plutselig fritt til å ha den i sekken eller sokken eller hvor som helst innenfor blåtann-avstand, at den er litt knotete å plukke fram betyr ikke så mye lenger.

 

For de minimalistiske, kan vi kanskje se for oss ei klokke som fungerer som telefon alene, sammen med en blåtann handsfree til å snakke og høre med. Men jeg tror det blir for klumpete til at det er bryet verdt. Heller en litt slankere klokke uten tastatur og en liten mobil på innerlomma.

 

Så er det jo noen som ikke liker å gå med klokke, og for dem er vel hele denne diskusjonen ganske uinteressant. Kanskje de kan få seg ei blåtann-beltespenne eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...