Gå til innhold

- Wikipedia bør blokkeres i skoler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stoler mer på wikipedia enn noen annen tilfeldig nettside med informasjon. Selv om artiklene i Wikipedia i hovedsak, kanskje er basert på slike kilder, er alt samlet i på ett sted og dermed ekstremt eksponert for kritikk. Og det er nettopp dette som skiller wikipedia fra bøker.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Eneste grunnen jeg ser til å innskrenke bruken av wikipedia i skole sammenheng er for å begrense "copy&paste fra wikipedia innleveringer".

 

Dette er likevel en ny alder og lærerne må få følge med. Var nok enklere før når det de bare trengte å forholde seg til skolebøker.

 

I mange sammenhenger er wikipedia også altfor overfladisk. Veldig power point-aktig. Dvs. lett å copy&paste.

 

EDIT: Fjernet et ord som bare hang der uten mål og mening.:)

Endret av aleh
Lenke til kommentar
Eneste grunnen jeg ser til å stenge innskrenke bruken av wikipedia i skole sammenheng er for å begrense "copy&paste fra wikipedia innleveringer".

Jeg ser poenget ditt her, men læreren har også tilgang til wikipedia ;)

 

Jeg ville hvertfall ikke nølt med å skrive F / stryk / ROFLOL!!1 på en slik besvarelse. Det gjelder bare å lære opp elevene i korrekt bruk av kilder.

 

 

EDIT: Hvertfall innenfor høyere utdanning så vil man stryke på formelt grunnlag om man ikke oppgir kildene man bruker.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kanskje innføre nytt karaktersystem?

 

1.0 - glimrende

6.0 - elendig

1337 - tosk, slutt å kopiere fra nettet.

7955815[/snapback]

:dribble:, lol.

 

Hvis de skal begyne å blokke steder på nettet på de blokke flere milliarder, seriøst sagt billioner sider. Ikke engang en mann kan blokke så mange sider i løpet av livet sitt. De burde enten ha alle sidene oppe eller bare sette de sidene som er lovlige åpne. Selv om google hadde blitt dårlig å bruke da siden hver eneste jævla side hadde vært blokka.

 

De burde kanskje sette opp nettet i flere deler:

Informasjons-nettet

Forum/salgs-nettet

Småfilm-nettet, som youtube

 

Osv.

 

Da kan de blokke infonettet hvis det er det de vil...

.... men det er sider som er farligere psykisk for læringa enn wiki.

Lenke til kommentar

Min erfaring med wikipedia er at det er meget godt, og minst like troverdig som andre kilder, inkludert lærebøker. Jeg og mine medstudenter diskuterte for en stund siden om det hadde vært mulig å bestå eksamen uten å kjøpe lærebøker (dvs kun lese wiki + andre internetkilder + stensiler vi får utdelt). Hva svaret er, vet jeg ikke, men det sier litt om hvor mye som står der og hvilken kvalitet det holder at det i det hele tatt diskuteres (studerer medisin). Og som allerede sagt, så har wikipedia flere ganger kommet bedre ut en andre leksikon på stikkprøver.

Lenke til kommentar
At wikipedia bør blokkes i skoler er ikke noe nytt. Alle som tar høyere utdanning bør ha vært borti denne problemstillingen allerede. Vi har f.eks. fått forbud om å sitere wikipedia i tekniske artikler vi skriver ettersom wikipedia ikke er en troverdig kilde.

7955353[/snapback]

 

 

Da lurer jeg på hvor du går på skole. Jeg vet om flere ved UiO som har levert Masteroppgave med referanser til Wikipedia. Det å referere til Wikipedia er generelt bedre enn å referere til en annen side på nettet. Begge deler blir gjort, og begge deler krever noen forhåndsregler i måten man siterer og tar vare på kilden.

 

Jeg kommer nok til å måtte ha Wikipedia som en generisk referanse og diverse direkte referanser i min oppgave.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er svært viktig å lære seg å være kritisk til kilder. Det skal man alltid være, har iallefall jeg lært. Og det er ikke ofte Wikipedia sier feil informasjon heller. Faktisk, om du skriver en artikkel med feil årstall o.l tar det ikke lenge før den blir borte.

Jeg synes Wikipedia er kjempesmart, og brukes både av lærere og elever på skolen jeg går på. :D

Lenke til kommentar
Forslaget er etter min mening tåpelig, og jeg håper at det blir nedstemt.

 

Hva blir det neste, stenge de unge inne så de ikke skal bli utsatt for ytre påvirkning?

 

Leksikon er farlig i Bush nye verden ..  Man kan jo få informasjon til å begynne å TENKE ! "And we cant have cattle and sheep that think can we ? ! "

Nei seriøst : Sensurere Wikipedia ... Utrolig .. Men internett er jo siste skanse i Bush nazistenes krig mot ytringsfriheten. De har jo total kontroll på TV mediet og nå er det bare internett som gjenstår ..

7954744[/snapback]

Jeg håper at du ikke mener dette seriøst, for ellers vil jeg være bekymret. Antiamerikanismen nok en gang...

7955192[/snapback]

 

efikkan: Det er halvseriøst .. men jeg er ikke egentlig antiamerikansk ... ! Bush selv er ANTIamerikansk .. Han ( / de som står bak han) vil ødelegge USA og lage en fascistisk stat hvor det som var stort med USA er ødelagt. The "Corporate States of America" som styrer resten av verden .. Det som har skjedd i USA er i prinsippet det som skjedde i Tyskland under nazismen. Å kalle en som ikke tåler Bush regimet antiamerikansk blir det samme å kalle en som elsket kulturnasjonen Tyskland for å være "anti tysk" fordi han hatet Hitler-Tyskland..

Lenke til kommentar
Ted Stevens nevner faktisk ikke Wikipedia spesielt, så sitatet i overskriften er misvisende.

7955416[/snapback]

Det ser ikkje ut til at nokon bryr seg om det. Er artigare å kritisere enn å diskutere det saka handlar om. :)

 

Tanken bak forslaget er for så vidt grei nok, men det spørs om dette vil vere den rette måten å gjere det på. Forslaget har i alle fall godt av ei redigering eller to før det blir vedtatt.

Lenke til kommentar
Kan godt forstå at de ikke ønsker wikipedia i skolen i en del sammenhenger. F.eks har NTNU gått bort i fra å bruke kalkulatorer som regner symbolsk og over til de gode gamle numeriske for at studentene skal forstå hva de driver med og ikke bare lure seg selv med for gode hjelpemidler. Poenget er tross alt ikke å produsere flest mulig riktige svar, men å faktisk lære noe.

7954731[/snapback]

 

Det er dog ikke tatt inn som et lovforslag, om skolen har lyst til å nekte elevene wikipedia eller noe annet, så får de gjerne gjøre det, i loven hører det ikke hjemme.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan godt forstå at de ikke ønsker wikipedia i skolen i en del sammenhenger. F.eks har NTNU gått bort i fra å bruke kalkulatorer som regner symbolsk og over til de gode gamle numeriske for at studentene skal forstå hva de driver med og ikke bare lure seg selv med for gode hjelpemidler. Poenget er tross alt ikke å produsere flest mulig riktige svar, men å faktisk lære noe.

7954731[/snapback]

 

Det er dog ikke tatt inn som et lovforslag, om skolen har lyst til å nekte elevene wikipedia eller noe annet, så får de gjerne gjøre det, i loven hører det ikke hjemme.

 

AtW

7958075[/snapback]

Amerikanerne har aldri vært noe serlig til å implementere løsninger på politisk nivå, men de er ikke så ille til å identifisere problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...