Gå til innhold

Katten min elsker ørevoks


Anbefalte innlegg

Hva finner man vel ikke på Internett ...

 

WHY DO CATS LIKE EATING EARWAX ??

 

I did a study on earwax as part of my degree in neuroscience (Bsc.Neurosci. Nottingham 1997) , and know a fair bit about Sensory Reception in both humans and cats. . .

 

The principal constituent components of earwax are complex sebaceous fluids and sloughed off dead skin cells.  The sebaceous fluids are composed mostly of triglyceride fatty acids, waxes and cholesterol esters.

 

A cat is not a spohisticated creature when it comes to its sense of taste.  Where a human has close to 10,000 tastebuds, a cat has less than 500.  However, they make up for this by having a higher concentration of olfactory receptors. (Estimates vary between breeds, but they have approximately 50 times the number of our 5 million or so odour sensitive cells.)  Like humans though, they only respond to the four basic taste types of sour, bitter, salt and sweet - their response to sweet being the weakest.  Most of our experience of flavour is actually due to smell - it is our sense of smell which determines why different food 'tastes' different.  It is reasonable to assume that cats use a similar blend of smell and taste in determining the palatability of food.

 

Consider the following.  Cats rarely reject a proffered piece of food on the basis of it's taste.  They use smell as the discriminator to decide if something is likely to be good tucker or not.  Using their sense of smell, the cats subconsciously realise that earwax has a nutritional value - specific olfactory receptors will be triggered by the scent of the fatty acids, the cholesterol, and also the dead skin cells (mostly protein).  Cats are specifically attuned to the scent of animal proteins, hence their preference for meat - also the reason why cats hungrily devour earwax (and also love freshly picked scabs).  The ratio of smell receptors to taste receptors is virtually reversed in cats and humans - as such if something smells good but tastes like shit then we won't eat it, but if a cat likes the smell of it, it has to taste fucking awful before it won't eat it.  A cat will eat small lumps of plasticine if they're covered in gravy.  Try it - it's non-toxic and you can pepper your cat turds with interesting multicoloured lumps.

 

The upshot is that humans, with their increased sensitivity to taste, generally reject eating earwax because of its sour, bitter taste (oh come on, everyone has a dim childhood memory of what earxax tastes like, don't they?).  For cats, however, the sour and bitter flavour component of the earwax is barely noticeable in comparison to its wholesome nutritious odour.    QED.

 

Jeg prøvde å lete frem en Yahoo-gruppe dedikert til temaet, men det finnes dessverre ikke enda. Her har du med andre ord sjansen til å bli en pionér innen feltet. Ja, hvem vet; kanskje det blir en paysite ut av det en dag. Do it.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehehe. Har ikke prøvd det (ennå) :p tror ikke jeg skal det heller. katten virker uansett ikke så interessert i inneholdet i toalettet. det er mest interessant når jeg drar opp og vannet fosser, liksom.

7953500[/snapback]

Har du med deg katta på dass også?

7954784[/snapback]

Skal jeg stenge den utenfor når den vil være med meg da eller? nei takk.

 

Høres bra ut med øral-sex i hvert fall. så tror vi satser på at det er det heter;)

7954520[/snapback]

 

Så det du sier, er at du har en form for sex med katta di? :thumbdown:

*blah*

7955181[/snapback]

Det er det jeg sier meg enig i ja. husk at sex ikke behøver bare være sex slik du ser det. men også en kosestund.

Lenke til kommentar
Hehehe. Har ikke prøvd det (ennå) :p tror ikke jeg skal det heller. katten virker uansett ikke så interessert i inneholdet i toalettet. det er mest interessant når jeg drar opp og vannet fosser, liksom.

7953500[/snapback]

Har du med deg katta på dass også?

7954784[/snapback]

Skal jeg stenge den utenfor når den vil være med meg da eller? nei takk.

 

Høres bra ut med øral-sex i hvert fall. så tror vi satser på at det er det heter;)

7954520[/snapback]

 

Så det du sier, er at du har en form for sex med katta di? :thumbdown:

*blah*

7955181[/snapback]

Det er det jeg sier meg enig i ja. husk at sex ikke behøver bare være sex slik du ser det. men også en kosestund.

7956160[/snapback]

 

Hvis du mener dette alvorlig, synes jeg du er svært vemmelig! rett og slett

Lenke til kommentar
Hehehe. Har ikke prøvd det (ennå) :p tror ikke jeg skal det heller. katten virker uansett ikke så interessert i inneholdet i toalettet. det er mest interessant når jeg drar opp og vannet fosser, liksom.

7953500[/snapback]

Har du med deg katta på dass også?

7954784[/snapback]

Skal jeg stenge den utenfor når den vil være med meg da eller? nei takk.

Jepp

Lenke til kommentar
Hehehe. Har ikke prøvd det (ennå) :p tror ikke jeg skal det heller. katten virker uansett ikke så interessert i inneholdet i toalettet. det er mest interessant når jeg drar opp og vannet fosser, liksom.

7953500[/snapback]

Har du med deg katta på dass også?

7954784[/snapback]

Skal jeg stenge den utenfor når den vil være med meg da eller? nei takk.

Jepp

7956310[/snapback]

 

Hva er det som er så farlig med å ha med katten på dass?

redd for at den skal sladre til vennene dine om utstyret ditt? i så fall hadde jeg likt vennene dine. :love:

Lenke til kommentar
I dag prøvde jeg å gi ørevoks til en annen katt. og gjett hva!

den likte det den også. men ikke så godt som min da.

7948720[/snapback]

Herregud!! :p

Gi ørevoks til alle katter som får for lite mat-kampanjen.

Nesten like smart som idé'en din.

 

Når du er smart nok til å dele kroppsvæsken din med opp til flere katter så kan du ivertfall holde kjeft om det. Usaklig kvalm tråd.

 

Men veit, kanskje funker det. Liker katta di piss også eller?

Lenke til kommentar

Er faktisk litt overrasket over reaksjonene på enkelte her. Virker ikke som de leser førsteposten engang.

 

Forstår at det er en del sosser på forumet her, som aldri har pella nese engang.

 

Dag-Erik: Hentyder du at katten min er av den ekle typen som elsker alt kroppen gir fra seg? som piss og bæsj? isåfall burde du skjerpe deg.

Lenke til kommentar
Er faktisk litt overrasket over reaksjonene på enkelte her. Virker ikke som de leser førsteposten engang.

 

Forstår at det er en del sosser på forumet her, som aldri har pella nese engang.

 

Dag-Erik: Hentyder du at katten min er av den ekle typen som elsker alt kroppen gir fra seg? som piss og bæsj? isåfall burde du skjerpe deg.

7958885[/snapback]

Ja, jeg hentyder at katten din er av den ekle typen som elsker alt kroppen gir fra seg. Han sleiker seg i ræva og slikker sikkert sin egen tissemann. - ørevoksen når han ikke med tunga, så den får han fra deg. Fair enough.

 

Skjerpe meg? :p

Jeg får fredagsunderholdning så det suser jeg, dette er gøy. :)

 

Og "soss"? Hva er det for et argument a?

Ja, jeg har nok pelt meg i nesa en og annen gang, men jeg gir det ikke til en katt. Det får papiret ta.. :roll:

 

Prøver ikke bare forsvare katten min, men også katten generelt. Mobbeoffer er jeg vandt med, så det er ok.

 

om du har drikki vann lenge, så blir jo pisset vannfarge. da kan det ikke smake så halv gærent vil jeg tro. ørevoks virker eklere.

7959607[/snapback]

Åh, PLIS! Smak på det og finn ut om det er verre enn ørevoks. :yes:

 

Drikk mye vann, slik at pisset får vannfarge, smak på det og del brodelig med katten din. Si hva som er best på en skala fra 1 til 10. :)

Lenke til kommentar
Er faktisk litt overrasket over reaksjonene på enkelte her. Virker ikke som de leser førsteposten engang.

 

Forstår at det er en del sosser på forumet her, som aldri har pella nese engang.

 

Dag-Erik: Hentyder du at katten min er av den ekle typen som elsker alt kroppen gir fra seg? som piss og bæsj? isåfall burde du skjerpe deg.

7958885[/snapback]

Ja, jeg hentyder at katten din er av den ekle typen som elsker alt kroppen gir fra seg. Han sleiker seg i ræva og slikker sikkert sin egen tissemann. - ørevoksen når han ikke med tunga, så den får han fra deg. Fair enough.

 

Skjerpe meg? :p

Jeg får fredagsunderholdning så det suser jeg, dette er gøy. :)

 

Og "soss"? Hva er det for et argument a?

Ja, jeg har nok pelt meg i nesa en og annen gang, men jeg gir det ikke til en katt. Det får papiret ta.. :roll:

 

Prøver ikke bare forsvare katten min, men også katten generelt. Mobbeoffer er jeg vandt med, så det er ok.

 

om du har drikki vann lenge, så blir jo pisset vannfarge. da kan det ikke smake så halv gærent vil jeg tro. ørevoks virker eklere.

7959607[/snapback]

Åh, PLIS! Smak på det og finn ut om det er verre enn ørevoks. :yes:

 

Drikk mye vann, slik at pisset får vannfarge, smak på det og del brodelig med katten din. Si hva som er best på en skala fra 1 til 10. :)

7959645[/snapback]

 

Hun har ikke tissemann!

 

Prøv å tenk på andre enn deg sjæl, så burde du forstå at det var unødvendig å si.

 

Du må da klare respektere at katten min liker ørevoks istedet for å ta med dette med urin og kroppsvæsker?

 

 

Var ikke ment som et argument det med sossene. Skulle bare angi hvordan situasjonen så ut for meg. Altså at det er mange soser her.

 

 

 

 

Prøver ikke bare forsvare katten min, men også katten generelt. Mobbeoffer er jeg vandt med, så det er ok.

 

om du har drikki vann lenge, så blir jo pisset vannfarge. da kan det ikke smake så halv gærent vil jeg tro. ørevoks virker eklere.

7959607[/snapback]

 

Du må jo skjønne at folk finner dette komisk, selv om det kanskje ikke er det for deg :)

7959789[/snapback]

 

:nei:

edit: :hmm:

Endret av Mr.NorBits
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...