Gå til innhold

Denon Surroundrecever og B&W høytalere... bra?


Anbefalte innlegg

hmm ja, dette må vel bli rett kategori og legge det i ja, men er det noken som har peiling på lyd her da? Ikkje det at eg har det altså! Detta blei ein lang tråd, fordi eg pasta inn all info som var om produkta på http://www.hifiklubben.no

Tenkte og starte med eit sterio oppsett først, også heller utvide med 2 høgtalere til, eventuelt bruke noken gamle som bakhøgtalere.

Og SUB! trenger man egentlig sub? Kan man sei til forsterkern at den skal dytte sub lyden ut i front høytalerene?

 

Noken invendinger på forsterker valg / høytalere? eller høytaler kabelen?

Og beste av alt... har DU noke av dette utstyret så gi meg info om kordan det virker!!!

 

Og ein ting til... hifiklubben opererer vel med priser INKL MVA? **** det må eg sjekke no ellers er det finito!

 

Og ein ting eg lurer på... Lydkortet mitt har Optisk utgang (trur eg) kan eg da dytte all lyd inn i forsterkenr med den optiske kabelen? Forsterkern har jo optisk inngang... sååå? går det? Lydkortet mitt heiter Hercules Gamesurround Fortissimo III 7.1

 

 

 

Om du synes forsterkern er feit? ok, eg gidde ikkje kjøpe noke billigt skvip, eg kjøper ekte varer når eg første er ute, men lommeboka styrer faktisk litt her også!

 

 

FORSTERKER!

 

http://www.hifiklubben.no/show.php?product=avr3802

 

Denon AVR-3802 film- og musikkforsterker

Med AVR-3801 har Denon det siste året vært ledende på hjemmekinoforsterkere rundt 10.000 kroner. Nå er denne kritikerroste forsterkeren kommet i ny og oppgradert versjon - og det uten at prisen er gått opp ett øre!

 

Den nye AVR-3802 er som forgjengeren den rimeligste hjemmekinoreceiver på markedet med innebygget ekte syvkanals forsterker. 105 watt yter den i hver kanal - noe som er kraftig nok til å kunne brukes med selv store og tungdrevne høyttalere.

Man kan selv bestemme hvordan man ønsker å bruke alle disse kanalene. Noen vil nok se for se et syvkanals film- og musikkanlegg med tre fronthøyttalere, to sidehøyttalere og bakhøyttalere. Har man plass, er dette en av de beste måtene å oppleve film på. Med et oppsett som dette få en lydopplevelse som ikke står tilbake for selv de aller beste kinosaler!

Det finnes også en annen genial måte man kan bruke denne forsterkeren. Mange ønsker i dag å ha lyd i flere rom, men synes det er dyrt eller upraktisk med flere anlegg. Med AVR-3802 er ikke dette nødvendig. To av kanalene i forsterkeren kan brukes til å drive høyttalere i et annet rom - f.eks. kjøkken eller bad. Det man også har mulighet til er å høre f.eks. radio på ekstrahøyttalerne mens en har ekte femkanals hjemmekino på stuen. Smart!

Dette er bare noen av mulighetene på markedets mest komplette forsterker i denne prisklassen. Andre ting som er verdt å nevne er at den har innebygget en meget god RDS-radio, leveres med programmerbar fjernkontroll, har alle de inn- og utganger som trengs (pluss litt til), har en av markedets beste on-screen menyer, er DVD-Audio/SACD-klargjort, låter meget bra også ved musikkavspilling og er kompatibel med alle dagens lydformater (Pro LogicII, DTS-ES/Neo:6/Matrix 6.1, Dolby Digital EX). Er det nødvendig å si mer?

 

7x105 watt i 8 ohm

Dolby Digital

Dolby Digital 6.1 Matrix

Dolby Digital EX

DTS-ES/DTS-ES Extended Surround

DTS Neo:6

DTS Matrix 6.1

Dolby Pro LogicII

Dolby Pro Logic Widescreen 7.1

RDS-radio m/40 forvalg

Programmerbar fjernkontroll

8-kanals pre-out

8-kanals inngang

Komponent video inn- og utgang

S-video/komposit video inn/ut

4 digitale innganger (optisk/coaxial)

1 digital utgang (optisk)

Multirom/-sone muligheter

Klargjort for DVD-Audio/SACD

43,4/17,1/41,6 cm (B/H/D)

Vekt: 17 kg

 

HØYTALERE:

 

http://www.hifiklubben.no/show.php?product=bwdm604s3

 

B&W DM604 S3 høyttaler

Skal man spille høyt, ha realistisk gjengivelse av eksplosjoner i hjemmekino og god bassgjengivelse er det bare en stor høyttaler som kan gjøre jobben skikkelig. Det er her toppmodellen DM604 S3 kommer inn i bildet!

 

DM604 S3 er en ekte treveis høyttaler. Det vil si at den har dedikert element for gjengivelse av mellomtone og basselementer som kun konsentrerer seg om de aller dypeste frekvensene. Dette er en avansert og kostbar måte å bygge en høyttaler på, men også en måte som gir klare lydmessige fordeler! I alle de andre modellene i DM600 S3-serien har man element som gjengir alt fra mellomtone til den dypeste bassen (dette gjelder også DM603 S3). Når man har et dedikert element for kun mellomtone har dette en forholdsvis enkel arbeidsoppgave. Det lydmessige resultatet er en enda klarere, mer åpen og ekte gjengivelse av stemmer og instrumenter.

I tillegg til dette vil også de rene basselementene ha bedre arbeidsvilkår. De konsentrerer seg kun om de aller dypeste frekvensene. Dette gir en kjapp og presis bass som kler alle typer musikk og filmlyd. DM604 S3 har i tillegg to dedikerte basselementer. Til sammen gir disse det samme resultatet som ett stort element (2 x 7 tommer tilsvarer ca. en 10 tommer), noe som sikrer god gjengivelse og dynamikk også i de aller dypeste frekvensen.

DM604 S3 er en stor høyttaler som kan gi mye, men som også krever mye. Her nytter det ikke å bruke små strømsvake forsterkere hvis en ønsker realistiske lydtrykk og skikkelig volum. Ideelt sett bør man gi hver av dem rundt 100 watt effekt, noe som gjør både Denon AVR-3802 og Marantz SR6200 til ypperlige partnere. Det anbefales også at høyttalerne brukes i litt større rom. De trenger godt med pusterom, og i stuer på mindre enn 25 kvadratmeter kan man lett får en for basstung og brumlende lyd. I passende rom med rikelig forsterker får en derimot en lydgjengivelse som fungerer like så bra til klassisk som hardrock. At de uten problemer gjør hjemmekino på en mer enn overbevisende måte er en selvfølge!

 

Kjennetegn ved DM600 S3-serie

B&W har lang tradisjon med å la high-end teknologi strømme ned til de rimeligere modellseriene. I DM600 S3 finner man igjen svært mye av det som har gjort deres Nautilus-modeller berømte og etterspurte.

 

Nautilus diskant

Ett av de meste markante kjennetegnene ved dye dyrere modellene i B&W`s høyttalerprogram er diskantelementene med den tilhørende tuben bak. Denne brukes også på DM600-serien, men denne ganger er den plassert innvendig i kabinettet. Tuben fungerer som demper av vibrasjoner og refleksjoner som kommer når diskantelementet spiller, og er med på å gi en mer oppløst, klarere og mer behagelig gjengivelse av de øverste frekvensene.

 

Kevlar mellomtone

Materialet kevlar brukes blant annet i romskip og skuddsikre vester. Grunnen til dette er at det er meget stivt - samtidig som vekten er ekstremt lav. Begge er egenskaper som kommer svært godt med i membranen på et mellomtone-element. Alle modellene i DM600 S3 har mellomtoner med membran i flettet kevlar, noe som gjør at elementet er i stand til å bevege seg ekstremt hurtig samtidig som det beholder formen (ikke flekser). Det lydmessige resultatet av å bruke kevlarelement er en mellomtonegjengivelse (stemmer, gitarer, piano etc) som er åpen, troverdig og lite farget. Alt dette er typiske kjennetegn ved B&W`s høyttalere.

 

Aluminiums bass

En av de mest markante oppgraderingene fra den gamle S2-serien til dagens S3-modeller er bruken aluminiumselement til gjengivelse av bass. Aluminium har litt av de samme egenskapene som kevlar, men passer enda bedre i elementer som skal gjengi dype frekvenser med tyngde. Som kevlar har elementer i aluminium også en ekstrem evne til å holde på formen selv når det jobber hard. At det holder på den fysiske formen samtidig som det beveger seg frem og tilbake opp til 500 ganger sekundet gir en renere og mer presis bassgjengivelse som kommer svært godt med - uansett om man hører på moderne pop/rock eller akustisk klassisk/jazz.

 

To komplette fargealternativer

Alle modellen i S3-serien leveres i to forskjellige fargealternativer - sort og sorrento. I sort finish er frontplate og oppheng rundt elementene også i samme farge. Velger man sorrento (lys tre) vil frontplaten på høyttaleren og kanten rundt elementene derimot være i elegant grå som står meget godt til trefargen.

 

1"diskant, 7"mellomtone, 2x7"bass

Frekvensgang: 39 - 20.000Hz (+/-3dB)

30 - 30.000Hz (+/-6dB)

Følsomhet: 90 dB

Impedans: 8 ohm (minimum 3)

Delefrekvenser: 450Hz, 4 kHz

Anbefalt forsterker. 25-200 watt (8 ohm)

Størrelse: 99,4/23,6/39,8 cm (H/B/D)

Vekt: 29,2 kg pr.stk

 

HØYTALERKABEL:

 

http://www.hifiklubben.no/show.php?product=omniht

 

Tara Labs Omni er Hi-Fi Klubbens mest populære høyttalerkabel. En rimelig og svært god all roundkabel med syv massive Solid Core ledere i kopper.

 

Tara Labs` egen anbefaling:

Use for: Mid-fi to entry level audiophile systems.Long runs where cost is a factor.

Don`t use for: High-end systems that would benefit from more clarity, definition and transparency.

 

50 kr metern.

Trenger vel 5 meter til kvar høgtaler, det blir 500 kr!

 

Totalt:

 

Ant Produkt Pris

 

-------------------------------------------------------------------------

 

10 meter Tara Labs Omni Høyttalerkabel á kr 50,- kr 500,-

1 stk Denon AVR-3802 film- og musikkforsterker (Sort) kr 9.998,-

1 par B&W DM604 S3 høyttaler (Sort) kr 10.996,-

 

------------------------------------------------------------------------

 

Sum: kr 21.494,-

 

 

Edit: kryssa av for GI MEG MAIL! og korta ned noken streker!

______________________________

Intel Pentium 4 533 FSB [email protected] Ghz

Asus P4B533-V 512 MB Samsung DDR 333 MHz

Asus GeForce 4 Ti4400

Adaptec 19160 SCSI kort

Promise Fasttrak TX2 Raid kort

18.4 GB Seagate 15000 rpm SCSI disk

4x120 GB WD 7200 rpm ATA100 RAID

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Cornel på 2002-12-04 06:43 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva man mener med 'Vanlige' høyttalere det. Finnes fronthøyttalere med kraftigere bass enn visse Sub-woofere. (Men de fleste større Sub'er vil nok være overlegne). Og ja, en god surround reciever vil kunne sende Sub-signalet til fronthøyttalerne.

 

Angående Optisk signal: Det er ikke alle lydkort som kan sende 'Surround'-lyd på optiske utgangen. Med noen kort får man kun stereo, og må bruke de vanlige analog-utgangene. Sjekk dokumentasjon til lydkort.

 

Kabler: Husk gode signal-kabler. Når du først skal punge ut såpass mye på anlegg av såpass kvalitet så ville jeg kosta på meg noen skikkelige høyttalerkabler. F.eks. http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...1&product=nexsc

 

Håper noe av dette var til nytte. :smile:

Lenke til kommentar

Jau....

 

Ser kanskje ut som at eg må bruke 3.5 mm mini jack... **** og... ... må lese meir om det i morgo.

 

Ein test av kortet:

 

http://www.tomshardware.com/video/02q4/021...1023/index.html

Det er Fortissimo lydkortet eg har.

Men det er jo ikkje det verste... kan kjøpe meg eit anna lydkort også!

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=3&s=pl

 

 

hmm fant noke no... på toms hardware....

 

Optical S/PDIF input/output interface (PCM, AC3 5.1)

 

Det vil vel gi lyd i 5 kanaler + sub gjennom den optiske kabelen?

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat det oppsettet der, litt andre kabler tror jeg, men er i hvertfall Tara Labs jeg har og. Bruker Bi-Wiring. Er veldig fornøyd med det. Og ja, Hifiklubben opererer med priser inkludert mva. Hvis du lurer på hvordan det hørest ut, hvorfor ikke stikke innom en butikk og høre oppsettet? Gleder meg til å kompletere surround oppsettet med høytalere fra samme serie, må bare ha meg større leilighet :smile:

Lenke til kommentar

Bruk mer penger på kabler da dette er det lengste signalstrekket i et stereoannlegg, kjenner ikke HiFi Klubbens produkter så godt da jeg ikke har jobbet med dem. Men kan av tideligere ærfaring med hifi si at det er verd å legge litt ekstra penger i kabler.

 

Ville nok ha spandert på meg en signalkabel av ett hakk høyere kvalitet enn høytalerkabel (som et utgangspunkt).

 

Kan ta utgangspunkt i produkter jeg kjenner:

 

Flatline Optix Digitalkabel (75ohm coax) 1300,-

Flatline Solar Wind 2x2m 3400,- (tror jeg)

Flatline Blue Heaven 1m RCA signalkabel (ca 2000,-)

 

Dette er kun eksempler på PRISFORHOLD.

 

Det er ingen vits å kjøpe kvalitets HIFI/Surround om du sparer inn på kabel siden -> Annlegget blir ikke bedre enn sitt svakeste ledd, og i og med at kabel er det lengste signalstrekket er det her en kan rote det mest til.

 

MVH

Ståle Krapyl (LOL)

 

_________________

MSI KT3 Ultra2 R (21C)(Aircooled system)

AMD XP 1800+ @ 1660MHz @ 1,85V (35C/41C)

256MB TwinMOS pc2700 @ 360 cl2 :grin:

POV TI4200XP @ 328/702(250/550) :grin:

13033 3dMarks 2001SE :grin:

http://service.madonion.com/compare?2k1=5127748

 

[ Denne Melding var redigert av: Wixe på 2002-12-04 08:00 ]

Lenke til kommentar

Det var no utrolig dyre kabler du greide å grave fram, bør det ikke stå litt i stil til prisen på anlegget? Som han sa, det er lommeboka som styrer litt her og. Greit nok at det helt sikkert hadde vert kjempekult å hatt de kablene, men man må da tenke litt fornuftig og.

 

Fant fram de kablene jeg har, som Hifiklubben selger og: http://www.taralabs.com/catalog/catalog_pr...2E922D48CF6FE06

 

Du får bedre kabler ja, men desse fungerer veldig greit.

Lenke til kommentar

Gode signalkabler er viktig, men kabler til 3000,- kroner er fullstendig overkill. Et par "Monstercable" til 500,- kroner holder lenge, da har du i tillegg råd til å kjøpe deg et profesjonellt audio-kort (du får virkelig gode audio-kort for 2500,- kroner). Et godt audio-kort gjør mer for lydkvaliteten en noen signalkabel kan, uansett pris :smile:

Lenke til kommentar

Eg tenkte at eg skulle den optiske kabelen mellom PC og forsterker... da eg slepp unda med ein optisk kabel og ikkje 454 stk kabeler mellom forsteker og pc. Går ikkje det greit da?

 

Eller gir ikkje optisk så bra lyd? tenkte det eg men... Har ikkje coax ut på lydkortet...

 

bare optisk og 3.5 mm jack

Lenke til kommentar

Sitter med nesten samme oppsett

DM 605 s2 DM601 s2

Denon 3801

Eg bruker Tara Labs Omni

til front og Klara til bak

Fungerer heilt nydeleg.

 

Med 604 og 605 var desse så og sei like berre 605 hadde innebygd forsterker til basselementa, noko som gjer dei litt kresne på rommet dei står i.

Ståande bølger kan lett bli eit problem viss rommet er kvadratisk eller lite (under 3*4m).

 

Optisk mellom PC og forsterker skal gå greit, med 5.1 ut vil DD gå for fullt, mens viss lydkortet berre sender ut stereo vil du kunne bruke pro logic til surround. Og signalet er digital uansett og kvaliteten vil vere deretter.

 

Ellers er det eit godt oppsett, forsterkaren vil passe godt til høgtalarane då desse treng litt kraft"

 

mvh

JanEiirk

Lenke til kommentar

NAD har solide forsterkere også

 

NAD T752 hjemmekinoforsterker til 6998 kr

 

Du klarer deg sikkert med denne også, selv om at Denon forsterker er veldig bra...

 

Men for folk med velfylt lommebok vil nok dette systemet rule .....

 

NAD Silverline S170 film og musikkforforsterker

til 29998 kr

 

NAD Silverline S250 femkanals effektforsterker til 19998 kr

 

Denon DVD-A1 DVD/CD-spiller Sonefri hardware til 27998 kr

 

NAD S400 Radio til 6998 kr

 

B&W Nautilus HTM1 Senterhøyttaler til 17900 kr

 

B&W Nautilus SCM1 Bakhøyttaler til 17980 kr (vet ikke om dette er pr par eller pr stk)

 

B&W Nautilus 802 høyttaler til 69800 kr (et par)

 

B&W ASW4000 aktiv subwoofer til 19998 kr

 

+ en god del kabler fra Tara Labs eller Monster Cable til ca 10000 kr

 

Soundstyle XS105 5-hyllers stereomøbel til 3996 kr

 

+ en liten billig tv til slutt

 

Loewe Spheros 42 Plasmaskjerm til ca 115000 kr

 

Alt til den nette pris av et par hundre tusen, har man råd så spør man om prisen....

 

 

 

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: tintin77 på 2002-12-04 17:56 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 16:58, skrev D_KILLAH:

Er det noen her som kan si de hører forskjell på DIGITAL KABLER?????


Har hørt MIT sin referanse kabel opp mot en fra BITLEMA.. ingen klarte å høre forskjell på dem!


 

second that. Digital lyd er 1 og 0'ere, ikke så vanskelig å gjøre feil.

 

Hvis man overfører på optisk kabel (fiber) vil du uansett få NULL støy pga kabelen, men kan være greit å legge noen 100lapper inn for å få gode plugger.

 

Skal du bruke coax må du kjøpe en kabel av god kvalitet (god kobber) som er godt skjermet. Coaxkabel og plugger får du på Clas Olhson, evt. andre elektronikkbutikker. Kabelen skal ha 75ohm "motstand", er 75 ohm for lyd og bilde og 50 ohm for data (type nettverk).

Lenke til kommentar

vel d_killah kanskje du bør vaske ørene dine :smile: eller få deg et bedre anlegg!

cornel kanskje du bør høre på litt utstyr før du kjøper, litt dumt å kjøpe ting "uhørt/usett"

denon lager jo generelt bra produkter, med veldig "behagelig" lyd. B&W lager utrolig bra høytalere, men kanskje ikke de beste hjemmekino høytalerne, de er veldig monitoraktige i lyden med "tørr" bass isteden for dyp bass, men de har fantastisk oppløst diskant. du burde kanskje si litt om hvordan musikk du hører på, da dette har stor innvirkning på totalbildet, hvis jeg ikke tar feil tror jeg harmankardon også vil passe deg bra. du bør nok kjøpe deg en forsterker først for så å låne med deg forskjellige høytalere hjem å høre hva du synes gjør seg bra hos deg med ditt rom, din musikk osv

lykke til

:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...