Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

stort grusomt harddisk problem


Anbefalte innlegg

Hei! Håper virkelig noen kan hjelpe meg med dette :dontgetit:

 

I stad, satt jeg og holdt på som vanlig, frøs plutselig datan. etter 10sec, ble skjermen svart og ingenting skjedde.

Så jeg restartet maskien, og rett etter lasting av BIOS kom denne meldingen opp:"A disk read error occured. press Ctrl + Alt + Delete to restart "

Hva er dette? :cry:

 

Er det hardware feil? eller hva er det? Virus, kan jo ikke skade hardware, så da lurer jeg på hva dette kan være.

Kjørte windows Vista og, jeg får ikke startet i safe mode eller noenting.

Når ejg satt inn harddisken i denne maskinen, dukker den heller ikke opp på Min datamaskin. :s

Jeg MÅ ha tak i dataene på den harddisken. Og hadde jo vært fint å slippe å kjøpe en ny og...

Når jeg plugget den i her, hører jeg at den fyrer opp ogsånn.

Takk for hjelp :)

Endret av glucchip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du bør kjøre et recovery-program for å ta ut data av disken. Jeg har hatt suksess med File Scavenger (http://www.quetek.com/prod02.htm). Det finnes alternativ på http://www.runtime.org/.

 

File Scavenger har en demo som søker etter filer på disken. Hvis du vil berge dem må du imidlertid betale. Det er det som regel verdt.

 

IP

7916126[/snapback]

Hvordan skal jeg få gjort deT? Jeg får jo ikke startet OS, jeg finner den ikke i min datamaskin..

Lenke til kommentar
Når ejg satt inn harddisken i denne maskinen, dukker den heller ikke opp på Min datamaskin. :s

7915656[/snapback]

Den skal ikke dukke opp i "min datamaskin" sånn uten videre. Som regel blir den automatisk aktivert i bios, men på noen PCer må man aktivere den manuelt. Deretter må man starte windows og gå inn i "disk management" for å "montere" disken. Om det gjøres riktig så skal disken dukke opp i min datamaskin. Hvis alt har gått bra så finner du filene med en gang. Dersom det ikke har gått bra får du spørsmål om du vil formatere disken. Da må du skaffe programvare for å redde ut data og gjøre det. Dataene må overføres til en annen disk så du må ha lagringsplass nok.

Lenke til kommentar
Når ejg satt inn harddisken i denne maskinen, dukker den heller ikke opp på Min datamaskin. :s

7915656[/snapback]

Den skal ikke dukke opp i "min datamaskin" sånn uten videre. Som regel blir den automatisk aktivert i bios, men på noen PCer må man aktivere den manuelt. Deretter må man starte windows og gå inn i "disk management" for å "montere" disken. Om det gjøres riktig så skal disken dukke opp i min datamaskin. Hvis alt har gått bra så finner du filene med en gang. Dersom det ikke har gått bra får du spørsmål om du vil formatere disken. Da må du skaffe programvare for å redde ut data og gjøre det. Dataene må overføres til en annen disk så du må ha lagringsplass nok.

7916224[/snapback]

Ja, jeg har liksom min harddisk med partisjon C: og D:

Me når jeg satt den inn i min fars maskin kommer det opp en til på 149 GB og 149 GB er også ledig, kan det være den? Det er feil størrelse, men jeg får prompt om at den må formateres..

 

Bilde

Lenke til kommentar

Hvis du finner filene så vet du at programmet getdataback kan brukes til å finne og redde filene. Dvs. at det er verd pengene å kjøpe programmet så du får gjennomført redningen.

 

Du kan kjøre et diagnoseprogram for å finne ut om disken er i orden. Det er ikke usansynlig at det bare er en programvarefeil som er årsaken. F.eks at skriving til et vitalt området på disken ble brått avbrudd da den kræsjet. Hvis diagnoseprogrammet ikke finner noen feil og redningen er avsluttet så kan du prøve å formatere disken og bruke den (NB. selvfølgelig ikke uten backup). Fungerer det så fungerer det.

 

Fungerer den ikke så kan du reklamere på disken eller få det på garantien. Om det lønner seg å bruke garanti eller reklamasjon kommer an på vilkårene til garantien. Reklamasjon er lovfestet så der er det lett å finne vilkår og rettigheter. Garanti er en frivillig tjeneste de fleste produsenter tilbyr, men vilkårene varierer veldig.

Lenke til kommentar
Hvis du finner filene så vet du at programmet getdataback kan brukes til å finne og redde filene. Dvs. at det er verd pengene å kjøpe programmet så du får gjennomført redningen.

 

Du kan kjøre et diagnoseprogram for å finne ut om disken er i orden. Det er ikke usansynlig at det bare er en programvarefeil som er årsaken. F.eks at skriving til et vitalt området på disken ble brått avbrudd da den kræsjet. Hvis diagnoseprogrammet ikke finner noen feil og redningen er avsluttet så kan du prøve å formatere disken og bruke den (NB. selvfølgelig ikke uten backup). Fungerer det så fungerer det.

 

Fungerer den ikke så kan du reklamere på disken eller få det på garantien. Om det lønner seg å bruke garanti eller reklamasjon kommer an på vilkårene til garantien. Reklamasjon er lovfestet så der er det lett å finne vilkår og rettigheter. Garanti er en frivillig tjeneste de fleste produsenter tilbyr, men vilkårene varierer veldig.

7916531[/snapback]

Kan du gi meg link til et diagnoseprogram?

Lette litt på hitachi, men alt må bootes fra CD og brenne CD'ene mine er hos kameraten min som har dratt på fjellet for helgen xD

 

Er det noe som kan kjøres fra windows?

 

 

Dette skjer når jeg prøver å utforske disken som ligger på min datamaskin

 

Men jeg vet jo ikke om den skal være der egentlig da?

Det er ikke min maskin liksom, så.

Endret av glucchip
Lenke til kommentar
Hvis du finner filene så vet du at programmet getdataback kan brukes til å finne og redde filene. Dvs. at det er verd pengene å kjøpe programmet så du får gjennomført redningen.

 

Du kan kjøre et diagnoseprogram for å finne ut om disken er i orden. Det er ikke usansynlig at det bare er en programvarefeil som er årsaken. F.eks at skriving til et vitalt området på disken ble brått avbrudd da den kræsjet. Hvis diagnoseprogrammet ikke finner noen feil og redningen er avsluttet så kan du prøve å formatere disken og bruke den (NB. selvfølgelig ikke uten backup). Fungerer det så fungerer det.

 

Fungerer den ikke så kan du reklamere på disken eller få det på garantien. Om det lønner seg å bruke garanti eller reklamasjon kommer an på vilkårene til garantien. Reklamasjon er lovfestet så der er det lett å finne vilkår og rettigheter. Garanti er en frivillig tjeneste de fleste produsenter tilbyr, men vilkårene varierer veldig.

7916531[/snapback]

Kan du gi meg link til et diagnoseprogram?

Lette litt på hitachi, men alt må bootes fra CD og brenne CD'ene mine er hos kameraten min som har dratt på fjellet for helgen xD

 

Er det noe som kan kjøres fra windows?

 

 

Dette skjer når jeg prøver å utforske disken som ligger på min datamaskin

 

Men jeg vet jo ikke om den skal være der egentlig da?

Det er ikke min maskin liksom, så.

7916598[/snapback]

 

For at du skal være sikker på at du får ny disk på garantien så må du kjøre LEVERANDØRENS diagnoseprogram. Ta utskrift/kopi av diagnoseloggen og vedlegg den eventuelt når du returnerer disken til selger. På denne måten sikrer du at ikke selger i ettertid sier at problemet skyldtes feil i filsystemet som er DITT problem. Jeg har returnert mange disker på denne måten og bytteprosessen går da svært smertefritt! (Verkstedene vil bruke leverandørens programvare for å sjekke om det er en garanti sak).

Lenke til kommentar
Hvis du finner filene så vet du at programmet getdataback kan brukes til å finne og redde filene. Dvs. at det er verd pengene å kjøpe programmet så du får gjennomført redningen.

 

Du kan kjøre et diagnoseprogram for å finne ut om disken er i orden. Det er ikke usansynlig at det bare er en programvarefeil som er årsaken. F.eks at skriving til et vitalt området på disken ble brått avbrudd da den kræsjet. Hvis diagnoseprogrammet ikke finner noen feil og redningen er avsluttet så kan du prøve å formatere disken og bruke den (NB. selvfølgelig ikke uten backup). Fungerer det så fungerer det.

 

Fungerer den ikke så kan du reklamere på disken eller få det på garantien. Om det lønner seg å bruke garanti eller reklamasjon kommer an på vilkårene til garantien. Reklamasjon er lovfestet så der er det lett å finne vilkår og rettigheter. Garanti er en frivillig tjeneste de fleste produsenter tilbyr, men vilkårene varierer veldig.

7916531[/snapback]

Kan du gi meg link til et diagnoseprogram?

Lette litt på hitachi, men alt må bootes fra CD og brenne CD'ene mine er hos kameraten min som har dratt på fjellet for helgen xD

 

Er det noe som kan kjøres fra windows?

 

 

Dette skjer når jeg prøver å utforske disken som ligger på min datamaskin

 

Men jeg vet jo ikke om den skal være der egentlig da?

Det er ikke min maskin liksom, så.

7916598[/snapback]

 

For at du skal være sikker på at du får ny disk på garantien så må du kjøre LEVERANDØRENS diagnoseprogram. Ta utskrift/kopi av diagnoseloggen og vedlegg den eventuelt når du returnerer disken til selger. På denne måten sikrer du at ikke selger i ettertid sier at problemet skyldtes feil i filsystemet som er DITT problem. Jeg har returnert mange disker på denne måten og bytteprosessen går da svært smertefritt! (Verkstedene vil bruke leverandørens programvare for å sjekke om det er en garanti sak).

7916712[/snapback]

Joda, men hvor finner jeg diagnoseprogrammet?

link til siden

 

Hvilken?

Lenke til kommentar

Det sies at man må boote fra CD for at diagnoseprogrammet skal få tilstrekkelig med rettigheter til å gjøre en god analyse.

 

Men jeg vet at Seagate sin seatools kan kjøres fra windows. Faktisk rett fra nettleseren (dessverre kun I.E.) Det anbefales likevel å kjøre det fra CD for å få en skikkelig analyse.

 

Det er noe som heter ultimatebootCD som kan brukes, men den må også brennes ut først. Jeg tror også det skal gå an å få en variant av den som kan bootes fra minnepinne.

Lenke til kommentar

Ok, det var ikke patisjon 2, for der fant jeg alle filene som hører til denne maskinen.

Scanner partisjon 1 nå..

 

Edit:

Det er heller ikke part. 1 :dontgetit:

 

Hva skal jeg gjøre nå?

Kjøre drive fitness test?

 

Men hvis jeg leverer den tilbake, så har jeg jo mye peronlig, og privat informasjon der.

Hva gjør de med den da?

 

Edit2:

Kan dette komme av at det er noe kluss med strømledningene?

Jeg har jo seriakoplet alle strøm uttakene ogsånn, gjennom viftene o.l, så kan det da komme av at det er dårlig plugget i et sted?

Endret av glucchip
Lenke til kommentar

strømuttakene dine har nok vært paralellkoblet ;)

det skal ikke har vært dårlig plugget noe sted om du har gjort en skikkelig jobb heller. men kvaliteten på mellomleddene skal jeg ikke si noe om.

 

men det kan jo være PSU om denne er for svak.

 

ang. søkeresultatene dine, så virker det som om du rett og slett har sjekket feil harddisk :)

Endret av tha stoffi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...