Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

stort grusomt harddisk problem


Anbefalte innlegg

strømuttakene dine har nok vært paralellkoblet ;)

det skal ikke har vært dårlig plugget noe sted om du har gjort en skikkelig jobb heller. men kvaliteten på mellomleddene skal jeg ikke si noe om.

 

men det kan jo være PSU om denne er for svak.

 

ang. søkeresultatene dine, så virker det som om du rett og slett har sjekket feil harddisk :)

7918125[/snapback]

sjekket feil harddisk ja, ja det er godt mulig, bortsett fra en ting da:

Det er bare èn harddisk å sjekke...

 

Jeg skulle ha sagt det før kanskje, men jeg har jo en vifte montert på baksiden av kabinettet, jeg skulle snu den så den blåste lufta ut istedenfor inn, men så la vifta i bunn av kabinettet en liten stund, fordi jeg måtte bare følge opp installasjonen på skjermen (snakk om 15 sekunder) og da skjedde det, jeg dro ikke ut noen ledninger, jeg gjorde intet annet enn å skru ut skruene og legge viften i bunn. Trodde ikke det hadde noe å si, men det har vel kanskje det da.

 

Og nei, jeg har ikke sjekket skikkelig om kablene er ordentlig i, men jeg regner med det, for jeg har ikke gjort noe med dem..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvis jeg leverer den tilbake, så har jeg jo mye peronlig, og privat informasjon der. Hva gjør de med den da?

7918075[/snapback]

Kaster den i elretur-kontaineren og gir deg en ny. De er ikke ansvarlige for innholdet på disken så de prøver ikke noe for å redde det ut. Det er kundens ansvar å ha backup til en hver tid. De undersøker bare om disken er defekt eller ikke. Fungerer den så får du den trolig formatert tilbake.

 

Hvis du mot formodning ikke har noe backup så kan du få IBAS.no til å redde ut innholdet. Det koster fort 5 - 15.000 kroner.

Lenke til kommentar
Men hvis jeg leverer den tilbake, så har jeg jo mye peronlig, og privat informasjon der. Hva gjør de med den da?

7918075[/snapback]

Kaster den i elretur-kontaineren og gir deg en ny. De er ikke ansvarlige for innholdet på disken så de prøver ikke noe for å redde det ut. Det er kundens ansvar å ha backup til en hver tid. De undersøker bare om disken er defekt eller ikke. Fungerer den så får du den trolig formatert tilbake.

 

Hvis du mot formodning ikke har noe backup så kan du få IBAS.no til å redde ut innholdet. Det koster fort 5 - 15.000 kroner.

7918237[/snapback]

Hmm. Ok, takk skal du ha :)

 

men jeg finner ikke disken noen steder, med verktøyene som jeg har blitt anbefalt.

Hvor er den?

 

Edit:

Oversikt fra IBAS sitt verktøy

 

Disken finnes jo ikke!

Endret av glucchip
Lenke til kommentar
det ser ikke ut til at den blir funnet i diskbehandlinga...

7918713[/snapback]

nei, jeg vet det:p

 

Så, hva skal ejg gjøre for å få ut dataene mine, BORTSETT fra IBAS?

7919003[/snapback]

Du sier at du finner den i BIOS.

Hva er resultatet fra Drive Fitness Test?

 

Hvis problemet med disken ligger i elektronikken (og ikke i mekanikk/plater), så kan du prøve å anskaffe en 100% identisk disk og flytte elektronikken over på disken med problemer. (Dette tar bare et par minutter med enkelt verktøy).

Hvis dette ikke hjelper så er IBAS neste.

Lenke til kommentar
det ser ikke ut til at den blir funnet i diskbehandlinga...

7918713[/snapback]

nei, jeg vet det:p

 

Så, hva skal ejg gjøre for å få ut dataene mine, BORTSETT fra IBAS?

7919003[/snapback]

Du sier at du finner den i BIOS.

Hva er resultatet fra Drive Fitness Test?

 

Hvis problemet med disken ligger i elektronikken (og ikke i mekanikk/plater), så kan du prøve å anskaffe en 100% identisk disk og flytte elektronikken over på disken med problemer. (Dette tar bare et par minutter med enkelt verktøy).

Hvis dette ikke hjelper så er IBAS neste.

7919111[/snapback]

Så jeg må med andre ord kjøpe meg ny harddisk uansett?

Lenke til kommentar
Hvis harddisken er mindre enn 5 år gammel, kjøpt i norge, og du er sikker på at feilen ikke er selvforskyllt så trenger du ikke kjøpe ny harddisk. Da får du den erstattet via reklamasjon uten noen kostnader med frakt eller annet.

7919256[/snapback]

Jeg kjøpte den for ca 6mnd siden, hos JMdata (norske)

 

Så hvordan gjør jeg dette da?

Hvs jeg skal få tilsendt ny?

Lenke til kommentar
Om du ikke har gitt opp disken enda, vil jeg anbefale løsningen som står her: http://www.runtime.org/peb.htm - den har jeg brukt selv og det funker.

7919887[/snapback]

Tusen takk for hjelp så langt! :D

Jeg skal titte på det når jeg kommer hjem fra skolen i dag :)

 

Edit: Simen: Er dette en strippet XP versjon?

Jeg prøvde å installere XP i går, og den kommer 7 % før skjerme blir svart, når jeg startet maskina(ikke boot fra cd) så kom den kjente "NTLDR is missing"

XP installasjonen fant også harddisken min med partisjon C og D, men det virker som om C er ødelagt, men D er vist like hel ut ifra MB brukt og ledig å dømme.

 

C er ikke viktig, men på partisjon D har jeg alle dataene jeg trenger.

Så om jeg kunne fått opp noe enkalt opertivsystem, så jeg bare kunne fått kopiert til den eksterne harddisken min, så, ja dere skjønner hva jeg mener.

Endret av glucchip
Lenke til kommentar

Hvis du har data på disken som du gjerne vil ta vare på, er ikke det å prøve å installere noe på den, en veldig god ide. Alle data på disken blir liggende, selv om partisjonen bare forsvinner.

 

Hvis du begynner å skrive nye ting på harddisken, vil det resultere i at de dataene som allerede ligger der, blir overskrevet og dermed tapt. I verste fall, kan du miste store deler eller hele den partisjonen du prøver å redde.

Lenke til kommentar
Hvis du har data på disken som du gjerne vil ta vare på, er ikke det å prøve å installere noe på den, en veldig god ide. Alle data på disken blir liggende, selv om partisjonen bare forsvinner.

 

Hvis du begynner å skrive nye ting på harddisken, vil det resultere i at de dataene som allerede ligger der, blir overskrevet og dermed tapt. I verste fall, kan du miste store deler eller hele den partisjonen du prøver å redde.

7924474[/snapback]

Nei, jeg skal installere på C:\ og jeg har dataene på D:\. Går ikke det? det har da fungert før..

Lenke til kommentar

selvgølgelig går det når disken er delt opp og partisjonstabellen er iorden. Men på meg virker det som om det er noe kluss og blanding med partisjonene dine? Hvis det er riktig at de er på 50% hver, så er du sikkert på den sikre siden, men om du har mulighet til å bruke en annen fysisk disk eller maskin til å mellomlagre eventuelle data på, ville jeg foretrukket det.

 

Den siden jeg linket til, inneholder en kjapp bruksanvisning på hvordan du skal hente ut data fra en disk, uten å installere windows. Dette gjøres via en bootbar CD. Jeg brukte selv denne metoden på fredag, etter at jeg kom til å slette feil partisjon ved reinstallasjon av windows. Det fungerte knirkefritt for meg.

Lenke til kommentar
selvgølgelig går det når disken er delt opp og partisjonstabellen er iorden. Men på meg virker det som om det er noe kluss og blanding med partisjonene dine? Hvis det er riktig at de er på 50% hver, så er du sikkert på den sikre siden, men om du har mulighet til å bruke en annen fysisk disk eller maskin til å mellomlagre eventuelle data på, ville jeg foretrukket det.

 

Den siden jeg linket til, inneholder en kjapp bruksanvisning på hvordan du skal hente ut data fra en disk, uten å installere windows. Dette gjøres via en bootbar CD. Jeg brukte selv denne metoden på fredag, etter at jeg kom til å slette feil partisjon ved reinstallasjon av windows. Det fungerte knirkefritt for meg.

7927389[/snapback]

Jo, takk skal du ha, jeg skal se på programmet.

Jeg har en ekstern som jeg gjerne skulle fått ut dataene til.

Om harddisk så ikke er brukbar, får være en ting, men det driter jeg egentlig i så lenge jeg får ut det jeg trenger.. :hmm:

Endret av glucchip
Lenke til kommentar

Ok, har laget en CD nå, skal sjekke.

Ok, satt i CD fra Bart PE, men etter startup av "XP" så kommer bakgrunnen eller hva det nå enn er med Bart PE created with PE Builder opp, og det er alt som kommer opp.

Skal det ikke skje noe mer enn det? :p

Endret av glucchip
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...