Gå til innhold

hjelp til å fjerne passiv kjøling på P5B


andylove

Anbefalte innlegg

Ja, som overskriften tilsier, ønsker jeg å fjerne den passive kjølingen på dette hovedkortet og erstatte kjølepastaen. Men dette er noe jeg kvier meg litt for å gjøre, siden jeg aldri har gjort dette før. Noen som har en brukbar "guide" eller tips for hvordan jeg gjør dette best mulig?

 

Takk :)

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare å "skyve" på plastklipsene på baksiden av kortet.Bruk tang,for du må knipe inn festene for å presse dem opp.Er en slags type mothaker.Bruk en hårføner å varm opp for å løsne nb kjølern,da den er festet godt med en merkelig guffe.

7915276[/snapback]

 

Takk! Det høres veldig bra ut. Så om jeg fjerner den rett etter at maskinen har vært påslått en god stund, burde det gå lettere.

 

Jeg har AS5 liggende, er det hva som anbefales å bruke under? Har hørt en del har fått mye bedre kjøleegenskaper på hovedkortet ved å gjøre dette nemlig. Og hva med MOSFET kjøleren som er festet på? Er det samme "guffe" under denne?

Lenke til kommentar

Ja,AS5 eller AS keramique er bra.Husk et meget tynt lag på nb.

 

Under mosfet ribba er det en slags gummi.Tror ikke du behøver å fjerne den i det hele tatt.Det er ikke kjøling til mosfet,men varmen fra nb havner der gjennom heatpipen.Da jeg monterte vannblokk på nb,fjernet jeg hele stasen,og kjører uten "mosfet"kjølern.For å få skikkelig kjøling på nb,anbefaler jeg noe helt annet enn den lekekjøleren som sitter orginalt.Jeg ville montert denne kjølern.Men det spørs hvor mye du skal klokke da :)

Lenke til kommentar
Ja,AS5 eller AS keramique er bra.Husk et meget tynt lag på nb.

 

Under mosfet ribba er det en slags gummi.Tror ikke du behøver å fjerne den i det hele tatt.Det er ikke kjøling til mosfet,men varmen fra nb havner der gjennom heatpipen.Da jeg monterte vannblokk på nb,fjernet jeg hele stasen,og kjører uten "mosfet"kjølern.For å få skikkelig kjøling på nb,anbefaler jeg noe helt annet enn den lekekjøleren som sitter orginalt.Jeg ville montert denne kjølern.Men det spørs hvor mye du skal klokke da :)

7915622[/snapback]

 

Noen grunn til at laget med AS5 skal være såpass tynt? Sånn i forhold til CPU mener jeg..

 

Forresten, den linken du ga meg var da sinnsvak! Hehe, har ikke tenkt på klokkeegenskapene i det hele tatt, annet enn at jeg synes systemet er ganske varmt i forhold til CPU. Og jeg har lest noen steder at kjøleegenskapene på de medfølgende løsningene kan bli bedre ved simpelten å bytte ut kjølepastaen. Gummien på MOSFET lar jeg da bare være.

 

Forøvrig vil den NB kjøleren kræsje med min Scytje Ninja+ ser det ut til. Temmelig svær sak :p

Lenke til kommentar
Nei,med Scytje Ninja kan det bli dårlig plass.

 

Er det systemtempen din som blir høy? I så fall er ikke det nb tempen.Men uansett skader det ikke å skifte pasta under nb.

7915703[/snapback]

 

Jasså.. sier du det... Trodde det var temp målinger fra NB som avgjorde systemtempen. Men takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Litt usikker på plasseringen NB-CPU på P5Bb vs P5B DH Deluxe. Men denne karen har fått til dette på Deluxe kortet i hvertfall: http://www.silentpcreview.com/article672-page2.html

 

Så kanskje det er muligheter for deg også :)

7916473[/snapback]

 

Veldig bra! Den tråden der burde leses av flere. Der blir det jo i detalj forklart hvorfor temp målinger ikke lar seg gjøre nøyaktig, i allefall ikke på P5W. Nå har jeg stikk motsatt feste på NB enn P5W, så det er litt synd, men ellers fikk jeg en meget god idè for min vindtunnell.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Ja den tråden er veldig interessant lesning, og har selv tenkt å kuppe noen av ideene hans ang vindtunnel når jeg nå skal sette opp min nye HTPC*. PC'n er forsåvidt satt sammen men bråker jo alt for mye, dette særlig pga vifta på mitt 7600GT kort. Men jeg har stor tro på slike tunneler sammen med passiv kjøling i kominasjon med stillegående 120mm vifter. Har sendt mail til en hobby butikk i oslo som vissnok fører slik styrenplast han har brukt som vegger i tunnelene sine, men har ikke fått noe respons fra dem enda desverre. Får jeg ikke noe respons på mandag så kjøper jeg ifra Ebay. Disse koster ikke mye.

 

Ellers så finnes det mye god lesning på den siden.

 

Enjoy!

 

*

Asus 95B

duo 2core 6400 m. Silverstone NT01 v2.0 passiv kjøler(120mm Noctua bestillt)

7600GT(HR-03 bestillt)

LC16M silverstone

Papst 80mm

2 GB RAM

Seasonic 120 380W

Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig svar:

 

"Vi har styrenplast i plater på ca.26x12 cm og de koster 40,- pr.pakke.

Antallet i pakkene varierer etter tykkelsen,og de finnes på tykkelser fra 0,25 mm til 3 mm.

lim har vi også,i forskjellige varianter,og den vi selger mest av er "Faller Expert" til 36,-

Vanelig tubelim koster 16,-

Alt dette kan sendes i posten,det er ikke noe problem.

 

http://www.hobbytrain.no/

 

Med Vennlig Hilsen Hobby Train, Per Ivar Bye."

 

 

Så da er lim, plast og linjal for å kutte med bestillt. :)

Lenke til kommentar

...som du sikkert ser så er denne butikken loaklisert i Drammen. Det var den første og hittil eneste butikken som har svart meg på e-post, dermed bestillte jeg herifra istedet for butikken i Oslo. Men hvis du bor i Oslo, så er det bare å søke på hobby+butikk+oslo på gulesider, så finner du nok det du er ute etter.

Lenke til kommentar
...som du sikkert ser så er denne butikken loaklisert i Drammen. Det var den første og hittil eneste butikken som har svart meg på e-post, dermed bestillte jeg herifra istedet for butikken i Oslo. Men hvis du bor i Oslo, så er det bare å søke på hobby+butikk+oslo på gulesider, så finner du nok det du er ute etter.

7928395[/snapback]

 

 

Hva bestilte du,å hva kom det på? :roll:

Lenke til kommentar
Hva bestilte du,å hva kom det på? :roll:

7930907[/snapback]

 

Jeg bestillte 2 stk pakker med styrenplast(80kr), så en tube lim(36 kr) pluss en linjal som er egnet for anlegg når jeg skal skjære i denne plasten, sistnevnte er jeg usikker på hva koster og om de har en slik inne(vil tippe de har det) siden jeg bestillte bare ved ett "reply" på mailen jeg fikk fre dem.

 

So all in all: 116kr+?+porto = ?..

 

NB: tykkelse på styrenplasten ba jeg dem bestemme i forhold til linken til SPCR, siden jeg regner med disse "hobby-folka" har mere erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...