Gå til innhold

Spillmaskin til 15-20 000


Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å leke med tanken på ny maskin, da spesielt i påvente av Half-Life: Episode 2, Portal og Bioshock. Budsjettet er på mellom 15 og 20 tusen, og alt bortsett fra en 500GB-harddisk skal kjøpes nytt. I denne forbindelse har jeg noen spørsmål.

 

Maskinoppsettet jeg har sett på er omtrent slik:

 

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX (5 595,-)

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz (1 950,-)

Hovedkort: ABIT IN9 (2 695,-)

Minne: 2 x Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4, Kit w/two matched HyperX 1024MB LL (4 390,-)

Systemdisk: Western Digital Raptor 150GB (1 850,-)

Totalt 16 480,-

I tillegg: kabinett, strømforsyning, CPU-kjøler (ser for meg en svær Zalman-sak).

Dette vil i sum ligge rett under tjuetusenlappen, kan jeg tenke meg.

 

Så var det disse spørsmålene:

 

Skjermkort: XFX GeForce 8800GTX 5 595,-

Jeg har fått intrykk av at dette er et svært bra kort til en grei pris. Er det kort jeg kunne valgt med tilsvarende ytelse og mindre støy?

Vil skjermkortet passe på hovedkortet med en stor CPU-kjøler?

Hvor mye bedre går ting med SLI?

 

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz 1 950,-

Denne lå fint på pris/ytelse-kurven. Jeg kan kanskje kjøre enda den litt raskere enn dette også?

Er det vits å vente på 4-kjerne-prosessorer? Hvordan ser dette ut om et par måneder?

 

Hovedkort: ABIT IN9 2 695

Taktikken min på hovedkortkjøp er å finne noe av det dyreste som passer CPU-en, og som ikke har aktiv kjøling på noen av komponentene. Hva får jeg av et kort til 2 500 som jeg ikke får av et til halve prisen? Overklokking er egentlig ikke interessant.

 

Minne: 2 x Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4, Kit w/two matched HyperX 1024MB LL (altså 4GB)4 390

Hva er ulempen med å kjøpe de "billige" minnebrikkene framfor Destructinator-varianten til dobbel pris? Er det kun overklokking? Når vil jeg merke en ekstra tusenlapp i minneavdelingen?

 

Systemdisk: Western Digital Raptor 150GB 1 850

Raptor er vel standard på systemdisk?

 

I tillegg: kabinett, strømforsyning, CPU-kjøler (ser for meg en svær Zalman-sak).

Kabinett er ofte det siste jeg bestemmer meg for. Jeg kunne tenkt meg et midi-tower som ikke ser helt rævva ut. Dette betyr null neonlys, for eksempel. Jeg betaler gjerne mer for et støydempende kabinett. Jeg hørt at Lian Li er et godt valg.

En stor og rund Zalman-sak med vifte i midten er bankers, eller?

Hvilken strømforsyning er nødvendig til dette oppsettet (med to harddisker totalt)? Hva hvis jeg senere vil inn med et andre skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HK:

Dette kortet er ikke dumt. Sli støtte og alt.

 

RAM:

Du trenger heller ikke 4gb ram, det er bare tull. Uansett er det bare Vista Ultimate som støtter 4gb ram til nå.

Nei, det er ikke stor forskjell på Rammene. Kjøp 2gb PC6400 RAM med CL(Cas Latency) 4, f.eks Geil, eller Corsair's Dominator(disse er da litt dyrere.)

Geil

Corsair

Forskjellen på de brikkene er minimale, den største er at Corsair sine har kjøleribber, og "skal være produsert i større kvalitet". Dette merker du garantert ikke noe av med mindre du skal overklokker en del.

 

CPU:

Kjøp heller E6600 enn E6400. Du kommer ikke til og angre. Den må du også trenge skal du utnytte din G80 for fullt.

Intel C2D E6600

 

GPU:

8800GTX er et veldig bra og fremtidsrettet kort, men vis du vil spare noen kroner, kjøp leadtek kortet. Dette koster under 4k vil jeg tro.

Leadtek's 8800GTX

 

Du får bedre ytelse ved SLI, men ikke noe kraftig vis ikke du bruker 16xAA, 16xAF og full oppløsning.

En stor CPU-Kjøler vil neppe ta i skjermkortet, det kan jeg aldri tenke meg.

Skal du har roligere kjøling må du nok til med vannkjøling ja.

 

HDD:

Raptor er heller ikke nødvendig, du får veldig lite ytelse\penger.

 

CPU-Kjøler:

En zalman kjøler funker fint. Personlig vil jeg anbefale Thermaltake Big typhoon, har holdt veldig bra til meg, og til overklokking.

Big Typhoon, v1

Big Typhoon, V2

Zalman, 9700 NT

Forskjellen på V1 og V2:

V1 har et feste man må feste på undersiden av hk. Tar lengre tid, men det er verdt det.

V2 har noen pushpin lignende kobliner så er lettere og feste, men det sitter ikke like godt. V2 har kraftigere vifte, og viftestyring.

 

PSU:

600w skal holde. Har selv en 600watter fra cooler master, stille og stabil. Billig var den og. Evnt kan du kjøpe Thermaltakes ToughPower 750w til rundt 1050kr, som også skal klare 8800gtx i sli.

 

Cooler Master, 600w

ThermalTakes 750w

 

 

 

EDITS: Linker og leifer.

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Kan jo anbefale litt jeg også, hovedkort som mange sier det er problemer med men som for mange er et godt hovedkort er p5n32-e sli fra Asus, da dog ikke i plus utgaven ettersom den koster det samme med dårlige chipset.

 

Når det gjelder grafikkort kjøper du enten leadtek eller club3d, alle kort er identiske med untak av bundle og klistremerket på kjøleren.

 

Av cpu'er har du jo litt å velge mellom men en E6600 vil nok være et godt valg for deg.

 

Når det gjelder ram er nok 800mhz hyperx fra kingston et godt valg, disse brikkene er greie klokkere og fra en godt kjent produsent.

 

Av psu'er vil jeg anbefale deg en MIST 500w som vil holde i massevis, eller en Hiper 580w som jeg selv har, en utrolig god PSU.

 

Når det gjelder CPu kjøler skal du se på noctuna sin toppmodell eller thermaltake bigh typhoon.

 

Av kabinettter lager lian li de beste og stiligste etter min mening. Et PC7A eller B kan være noe å ta en titt på.

Lenke til kommentar

grei pris? husker det var til 4000kr for 1 måned siden, ukes tilbud. ja du må kjøpe e6600, du får nok alldri brukt over 2gb tipper

http://www.hardware.no/tester/harddisk/wes...aptor_x/23361/5

2 sekund raskere 100% dyrere

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=2273

 

likt å sett sammenligning

 

by they way https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

4500kr

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Gå for leadtek, betale 1200 for dyrere klister på kjøleren er waste. :hrm:

Når det gjelder RAM er som sagt ikke Kingston et dumt valgt, men hverken Geil eller ihvertfall ikke Corsair Dominator brikker noe dårligere.

 

P.G.A Pris\Effekt ville jeg godt for ThermalTakes 750w, så kan du oppgradere med 100 harddisker eller SLI sender om du vil:P Bedre med for mye power en for lite. Støysvak skal den og være.

 

EDIT: Ville heller ikke godt for 680i brikkesett. Du skal visstnok ikke overklokke, og med et kort med så mange barnesykdommer er det bare tull. 650 holder i massevis.

Endret av todda7
Lenke til kommentar
Hva er forskjellen på de billigste og de dyreste 8800GTX-skjermkortene? Jeg regnet egentlig med at de dyrere korten støyet mindre. Er dette galt? Er det prestisje eller overklokkingspotensiale man betaler for, kanskje?

7880897[/snapback]

Du betaler for navnet, klistremerket på kjøleren og programmer/spill som følger med.

Lenke til kommentar
Du betaler for navnet, klistremerket på kjøleren og programmer/spill som følger med.

7881044[/snapback]

 

Greit. Takk skal du ha. Kan vi vente å se 8800GTX-kort med bedre (og da mener jeg i hovedsak mindre støyende) kjølere i løpet av de neste månedene?

 

Det skulle forresten eksistert en side som benyttet hw.no sin prisguide og fant laveste sum for en liste komponenter hos én eller to nettbutikker. Greit nok at jeg får en maskin tre tusen kroner billigere hvis jeg kjøper hver komponent i en egen butikk, men med fraktkostnader tar spinningen overhånd sett i forhold til vinningen. Har prisguiden et åpent API, kanskje?

 

Når det gjelder kabinett, hovedkort, skjermkort og kjøler sammen, er det sannsynlig at disse passer sammen uansett, eller er det lite å gå på når komponentene blir så store?

Lenke til kommentar

Nå skal jo standard kjøleren til 8800gtx være rimelig stille. Som sagt, smart å gå for den billigste utgaven du kan finne, de har like kjølere uansett. Så lenge du går for et ATX godkjent kabinett, så skal det passe greit (Midi + +). Om CPU kjøler passer, kan det være greit å google litt...se på str på kjøler og rundt cpu sokkelen / avstand til NB osv.

Lykke til!

Lenke til kommentar

En kommentar til ram'en. Hvis jeg har forstått det riktig trenger du et 64bits OS for å kjøre med mer enn 2gb ram. Det må ikke være vista ultimate, da også home premium kommer i 64bits utgave.

 

Hvorvidt XP Pro sin 64bit støtter mer en 2gb ram er jeg usikker på.

 

Er en del som har slitt litt med drivere til 64bit OS'ene, så man må kunne fikle litt hvis du tar en av de høres det ut som.

 

Jeg satte opp et eget forslag til ny pc uten skjerm og med 4gb ram og home premium 64bit av vista kom jeg fort til 21k. Trekk fra den disken så er vel det 20k.

 

Men skal se nærmere på dette selv. Håper egentlig at ATI snart kommer ut med sin konkurent så prisene blir litt mer presset på dirx10 markedet.

Lenke til kommentar
Kan jo anbefale litt jeg også, hovedkort som mange sier det er problemer med men som for mange er et godt hovedkort er p5n32-e sli fra Asus, da dog ikke i plus utgaven ettersom den koster det samme med dårlige chipset.

Når det gjelder grafikkort kjøper du enten leadtek eller club3d, alle kort er identiske med untak av bundle og klistremerket på kjøleren.

 

Av cpu'er har du jo litt å velge mellom men en E6600 vil nok være et godt valg for deg.

 

Når det gjelder ram er nok 800mhz hyperx fra kingston et godt valg, disse brikkene er greie klokkere og fra en godt kjent produsent.

 

Av psu'er vil jeg anbefale deg en MIST 500w som vil holde i massevis, eller en Hiper 580w som jeg selv har, en utrolig god PSU.

 

Når det gjelder CPu kjøler skal du se på noctuna sin toppmodell eller thermaltake bigh typhoon.

 

Av kabinettter lager lian li de beste og stiligste etter min mening. Et PC7A eller B kan være noe å ta en titt på.

7879048[/snapback]

 

Etter selv ha gjort en del research rundt kjøp av nye deler selv, velger jeg å kommentere dette da jeg mener utsagnet er feil og misvisende. Asus p5n32-e sli Plus er ikke basert på det ekte 680i-brikkesettet (i Plus er det brukt nForce 650i northbridge og AMD NF590 southbridge), men er allikevel inget dårlig valg. Ytelsesmessig ligger det også veldig likt med Asus Striker Extreme, samt at det i motsetning til p5n32-e sli brukes såkalte "solid state capacitors" som gir både lenger levetid og bedre strømregulering. p5n32-e sli bruker en blanding av overnevnte og billigere electrolytic capasitors. Grunnen til at de har brukt 650i som utgangspunkt for Plus-utgaven av hovedkortet er som sagt er resultat av mye problemer på en rekke 680i-kort (hele 20% spekuleres det i), og 650i-chipsettet er tydeligvis mer utprøvd og har mindre barnesykdommer enn storebror. Men som sagt, ytelsesmessig er det lite som skiller disse kortene. Derfor kommer jeg selv til å gå for Plus-versjonen, selv om chipsettet på papiret er "dårligere".

 

Angående PSU ville jeg ikke valgt en Hiper 580w (type-r?) til dette kortet. Hiperen kommer ikke med doble pci-e kontakter (kommer med en) eller 8pin tilkobling til hovedkortet. Selv om begge disse kontaktene kan kjøpes som tilleggsutstyr og kortet skal kunne drives med 4pin, ville jeg absolutt sett etter dette i en ny psu hvis jeg var den som skulle ha nytt oppsett. Har selv hiperen og er meget fornøyd, men verdt å merke seg.

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Må desverre informere deg om at den kommer med doble  pci-e kontakter, det gjorde i alle fall min.

7891137[/snapback]

 

Desverre? Det er da en god nyhet, men min kom altså med en kontakt. Snakker vi om type-r her? Er det en forgrener du snakker om, eller går det faktisk to kabler fra psuen med hver sin pci-e kontakt.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på, pc'n er på service hos netshop akkurat nå. Så ikke så nøye, men det gikk i alle fall to pci-e kabler i 8800GTX kortet mitt.

 

Jeg prøver dog å snakke med netshop nå for å få byttet til en annen PSU.

 

Er en Hiper 580 type r.

 

Det var ikke en like god psu som jeg trodde det var, nå håper jeg at jeg får byttet den.

post-63413-1170860803_thumb.jpg

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt mer på dette, og har kommet frem til et nytt oppsett:

 

Skjermkort: Club3d GeForce 8800GTX 768MB(4 749,-)

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600(2 574,-)

Hovedkort: Asus P5N32-E SLI (1 999,-)

Minne: 2x 6400 1024MB (1 941,-)

Systemdisk: Western Digital Raptor 150GB (1 850,-)

Kabinett: Silverstone Temjin TJ09 (2 229,-)

Strømforsyning: Seasonic M12 600W (1 598,-)

 

Totalt 16 940,- pluss frakt (fra både Komplett og MPX)

I tillegg: CPU-kjøler.

 

Skjermkort: Club3d GeForce 8800GTX 768MB(4 749,-)

Ettersom alle 8800 GTX-kort er de samme med forskjellige klistermerke på, var dette det billigste jeg fant på lager hos noen.

 

Prosessor: Intel Core 2 Duo E6600(2 574,-)

Fremdeles blir jeg litt urolig av alt snakket om firekjerneprosessorer. Vil disse nye prosessorene trenge helt nye hovedkort? Hvor lenge er det til disse ligger på samme prisnivå som C2D gjør nå?

 

Hovedkort: Asus P5N32-E SLI (1 999,-)

Se neste post.

 

Minne: 2x 6400 1024MB (1 941,-)

Jeg jekket meg ned til 2 GB her i første omgang. Jeg kan jo alltids oppgradere senere.

 

Systemdisk: Western Digital Raptor 150GB 1 850

Okei, den er kanskje dyr, men jeg må ha.

 

Kabinett: Silverstone Temjin TJ09 (2 229,-)

Dette har jeg fått inntrykk av er bra saker. Det ser pent ut, og har visstnok plass til en stor kjøler.

 

Strømforsyning: Seasonic M12 600W (1 598,-)

600W var nok, fikk jeg beskjed om. Denne ble anbefalt som stille og effektiv.

 

I tillegg: CPU-kjøler.

Saft suse, dette skulle ikke være lett. Det virker som om det er stor uenighet om hva som er best her. Passiv kjøling var visst ikke aktuelt. Da er vel løsningen en stor alujævel med verdens stilleste 120mm-vifte på?

 

Zalman CNPS 9700 NT er god, men bråker ved fullt turtall. Når er dette et problem? Må jeg inni og knotte opp og ned alt etter hva jeg driver med, eller er dette automatisk?

 

Scythe Infinity er også god. Bedre enn Zalman?

 

Scythe Ninja Pluss Rev.B virker som den er superduperstille. Hadde denne vært noe, kanskje? Kan den medfølgende viften byttes ut med noe enda stillere? Og viktigst av alt: passer denne på hovedkortet sammen med grafikkortet?

 

Oj, hva med Scythe SCNJ-1000? Vifteløs og alt! Forresten, dette er vist forgjengeren til Ninja Pluss Rev. B?

Endret av toblix
Lenke til kommentar

Et lite tips med mindre du har utrolig mye penger til overs er å kjøpe Asus P5N32-E SLI.

 

Dette er striker kortet, bare uten de gigantiske kjøleribbene(som gjør at nesten ingen cpu kjølere passer), uten knappene for clear cmos og annet(som bare er å flytte en jumper uansett), og uten lcd skjermen bakpå, som uansett føles til ingen nytte(for min del).

 

Et annet tips er å ikke kjøpe en raptor, ettersom den bråker mer og utvikler mer varme enn en normal HDD, dessuten er forskjellen i ytelse minimal, her snakker vi hundredeler.

 

Hvis du ikke går for striker men P5N32-E sli får du plass til alle verdens kjølere, tipset mitt blir da en noctuna med doble vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...