Gå til innhold

Feil strømkabel, svidd. Håp? *dramatisk utvikling*

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Topicen sier det meste.

Jeg puttet i strømtilførselen til printern inn i min maxtor eksterne uten å vite om det :thumbup: Fattet mistanke da det luktet svidde PC-deler. Nå starter den ikke (fått en permanent brent lukt).

Jeg regner med den eksterne harddisken i seg selv ikke kan brukes mer, men kan den åpnes på noen måte og kobles til stasjonær PC på en finurlig måte slik at jeg får hentet innholdet?

Jeg fraber meg hets da jeg vet at alt er min egen feil :)

Edit: Neste forsøk, se post lengre nede

Endret av Pinglebolle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve å ta ut disken og sette den inn i pc'en. Men sjansen for at dette vil fungere er svært liten. Skulle dataen du har på disken være viktig skal det være mulig å få kjøpt nye kretskort til mange harddisker (noen som kan mer om dette?)

Leit å miste alt bare fordi man er litt surrete :(

Skrevet

Det burde være godt håp om at selve disken er OK. Strømadapter forsyner vel ikke disken direkte, det er DC/DC converter til 5V og 12V som er svidd.

Skrevet
Ja, men er vel mulighet for at dette har ført til at kretskortet har fått seg en støyt?

Men selve disken er nok i tipp topp shape :thumbup:

7875634[/snapback]

Hvis du klarer å få fatt i en nøyaktig maken disk, så er det mulig at du kan flytte over kontrollerkortet fra denne til den som er defekt. Med litt flaks så kan du deretter montere denne i en PC og hente ut data. (Jeg har prøv dette med hell på en WD-disk som var brent etter tordenvær, men vet ikke om det er like enkelt å bytte kort på Maxtor disker).

Skrevet

Mest sannsynlig er det bare elektronikken i maxtor-kabinettet og ikke hdd som er brent.

Har sendt deg en pm ang kabinett.

Mvh

Otte

Skrevet

Dette har skjedd med meg også.. da var hele disken svidd.. prøvde den inne i en stasjonær, men da ville ikke maskinen starte opp.. fikk kortsluttning..

Så tror nok du kan sende hele disken til de evige jaktmarker..

Skrevet

Hvis du ikke tar sjansen på å montere disken inni en PC for å se om den virker, så kan du jo alltids prøve den i et (annet) eksternt diskkabinett, hvis du har et liggende - eller hvis du kan få lånt et.

Skrevet (endret)

Hehe da tok jeg ut harddisken og prøvde å koble til i min stasjonære pc.

Resultat:

ekkel ikke-pclyd

røyk

flammer

panikk!

*Dra ut strømkabel til PC*

*Slukke fungerende harddiskunderlag: Rottmann formelsamling*

Virket som om harddisken faktisk var ødelagt ettersom den er merket samme spenning som de andre harddiskene jeg har og dermed burde fungert med strømtilførselen i pcen?

Ellers takker jeg for all hjelp.

Endret av Pinglebolle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...