Gå til innhold

'Xbox 360's Seriously Flawed DVD Playback'

Lolcat2016

Anbefalte innlegg

Skrevet

ExtremeTech.com hadde forleden dag en interessant artikkel vedrørende Xbox 360's billedkvalitet ved DVD-avspillinger. Konklusjonen de trekker er ikke akkurat av den positive sorten:

First, we plugged an Xbox 360 (premium SKU) with all software updates applied into a really gorgeous Sharp AQUOS LC-57D90U LCD HDTV via component cables. ... We'll show comparison images from a Denon DVD-3910 DVD player. ...

To say that the Xbox 360 is a "decent" DVD player, as we have seen reported in so many places on the 'net, is giving it way too much credit. Frankly, it's a terrible DVD player. Hopefully, this article has provided you with enough evidence to compare Xbox 360 DVD playback with other consumer electronics (and even PCs) and see what you're missing. It's true that not every DVD exhibits the sorts of problems highlighted here. Many don't have any particular errors to speak of. But "many" isn't good enough, and there are enough DVDs—popular ones, at that—with serious problems.

Kilde: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2088537,00.asp

Selv om det kan virke urettferdig å bruke 3910 som sammenligningsgrunnlag (en tidligere referansespiller i 10.000-kroners-klassen som nå er kommet i en nyere 'utgave' i form av 3930), så er jeg til en viss grad enig i kritikken. En burde kunne forvente litt bedre avspillingskvalitet (20 av 130 poeng på HQV-benchmarken er ganske svakt), selv på en spillmaskin til ca. 2500 kr (Core-versjonen), spesielt når DVD-spillere til 500 kr gjør en bedre jobb.

Jeg har selv en Xbox 360 men jeg bruker den aldri til film (bruker en Denon DVD-3910 til dette, samme maskin som i testen over), så i praksis har ikke den heller dårlige avspillingskvaliteten noen betydning for meg heldigvis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kjørt film på min 360 mange ganger, aldri merket noen form for problemer. Men, så er det kanskje bare meg det da.

7854780[/snapback]

Enig der, synes filmene ser utmerket ut jeg og :)

Skrevet

Noen slike tester, både av dvd drev, blueray og det som er ser mest sannsynlig bare på tall. De skal få komme til meg, så skal jeg kjøre samme filmsnutt på 360, og så på deres dyre boks uten å fortelle hva som er hva, så skal de få gjette hva som er den dyre. Kanskje det ER forskjell, men som vanlig bruker ser jeg sannsynligvis ikke nevneverdig forskjell. Det samme om jeg skulle kjøpt en blueray spiller om jeg hadde en PS3.

Skrevet

Jeg har også kjørt dvd gjennom xboxen uten å merke at det er dårlig bildekvalitet, og jeg kjører prosjektor med 92" lerret, så jeg legger merke til det dersom det er dårlige greier. Oftest skyldes problemer med bildekvaliteten at det er en dårlig dvd-produksjon og ikke spilleren.

Skrevet

Nå var det vel ikke akkurat første pri å gjøre dvd avspillingen best mulig for ms. Og om de vil så kan nok ms gjøre denne mye bedre i en software oppdatering, om etterspørselen er der. Men det ser ut som om de fleste xbox eiere er fornøyde.

Skrevet
Noen slike tester, både av dvd drev, blueray og det som er ser mest sannsynlig bare på tall.

Denne testen bruker ikke tall, men praktiske tester som er laget for å se hvor bra DVD-spilleren håndterer ulike situasjoner. Jeg vet ikke om du har hørt om HQV-testen som brukes her, men dette er en utbredt test i hjemmekino-fagpressen. I testen bruker de også filmer for å vise problemene som *kan* oppstå.

Skrevet

Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg opplever at det er ille å se dvd filmer på xbox360. Uansett kunne jeg ærlig talt ikke brydd meg mindre, jeg kjøpte strengt tatt ikke boksen for å se dvd filmer...

Skrevet
Noen slike tester, både av dvd drev, blueray og det som er ser mest sannsynlig bare på tall.

Denne testen bruker ikke tall, men praktiske tester som er laget for å se hvor bra DVD-spilleren håndterer ulike situasjoner. Jeg vet ikke om du har hørt om HQV-testen som brukes her, men dette er en utbredt test i hjemmekino-fagpressen. I testen bruker de også filmer for å vise problemene som *kan* oppstå.

7854836[/snapback]

Men så er nå ikke 360 laget for å spille av bare DVD-filmer heller da!

Skrevet
Jeg har også kjørt dvd gjennom xboxen uten å merke at det er dårlig bildekvalitet, og jeg kjører prosjektor med 92" lerret, så jeg legger merke til det dersom det er dårlige greier. Oftest skyldes problemer med bildekvaliteten at det er en dårlig dvd-produksjon og ikke spilleren.

Denne problemstillingen er nevnt i selve testen. Nå er det slik at de bedre spillerne er flinkere til å takle slike dårlige 'authored' DVD-plater (med gal flagging osv.). Det er nettopp en av de tingene som HQV-testen avslører.

Når det gjelder selve transferen så er dette en litt annen sak, siden dette har mer å gjøre med selve 'råbildet', og ikke spillerens evne til å sette det sammen igjen (cadence detection, inverse telecine, de-interlacing, osv.).

Skrevet
Nå var det vel ikke akkurat første pri å gjøre dvd avspillingen best mulig for ms. Og om de vil så kan nok ms gjøre denne mye bedre i en software oppdatering, om etterspørselen er der. Men det ser ut som om de fleste xbox eiere er fornøyde.

Ja, det skal bli interessant å se om det kommer noen oppdateringer etterhvert, dersom flere Xbox-brukere ønsker bedre DVD-avspilling. Men som du sier, så virker det som om de fleste Xbox-eiere er fornøyde, siden de primært bruker maskinen til spilling og ikke film.

Skrevet

7854836[/snapback]

Jeg så over noen filmer som skal være umulig å se, har nå Monty Pythons Meaning of Life gående på min 360, og det ser helt fint ut. Den feiler på testene, det ser jeg. Men ser jeg det når jeg skrur på min hjemme? Nei. Monty Python ser helt grei ut, skal jeg trykke ansiktet nærmere enn det som er behagelig for å teste? Eller skal jeg ligge/sitte i sofaen som jeg pleier når jeg ser film?

Syns det er synd at dvd spilleren ikke gjør det så bra, testen påpeker dog at mye av det på testen er det tv'n som har ansvaret for.

Testen er grei den, bare veldig dårlig satt sammen. Den sier man får utrolig billige dvd spillere som gjør en bedre jobb iforhold til testen, uten å nevne hvilke. Den viser til filmer, som hjemme hos meg iallefall, gir helt motsatt resultat. Og, når man først skal teste den "opp mot" noe, uavhengig av resultatet til hver enkelt, bør de teste opp mot noe i pris klasse. At en 360 ikke slår entusiast standalone dvd spiller var jo VIRKELIG sjokkerende :nei:

Har heller aldri hørt om den testen, nei. Kan ikke si den gjorde særlig stort første inntrykk heller.

Skrevet

Jeg ser film på 92" lerret med optoma hd70 (720p) og det er stor forskjell på bildet fra xbox360 og HK DVD30 som er min dvdspiller. Jeg bruker aldri xbox´n til dvdspiller den har alt for dårlig kontrast noe jeg straks legger merke til. Ville sikkert ikke brydd meg med det på en mindre tv, men på en så stor bildeflate duger det ikke. HD DVD derimot ser helt utsøkt ut. Det griserbanker dvder så mye at det nesten er nedsig å se på dvd.

Skrevet (endret)

For min del ser det ut som 360'en kjører null noise-reduction (derfor jaggies) og dårlig til ikke-eksisterende deinterlacing. Fra de faktiske filmbildene har 360'en et mye hardere og skarpere bilde enn denon-spilleren og denon spilleren har litt blassere farger, men nok et mer behagelig bilde å se på.

Har brukt 360'en som dvd-spiller en god del og kan ikke si jeg har lagt merke til de probleme de beskriver i testen, men så har jeg heller ikke sett så mange dvd'er med dårlig kvalitet på den heller. Det jeg liker med den som dvd-spiller er det veldig skarpe bildet jeg får ut og de flotte (kanskje litt overdrevne?) fargene.

At mannen i gata hadde merket særlig til forskjell under en filmvisning... Vel, det tviler jeg på. Jeg tviler litt på at det kommer en oppdatering til dvd-spilleren, da jeg tror de heller vil fokusere videre på HD DVD-avspilling (eller jobbe med en ev. Blu Ray-spiller hvis HD DVD taper).

edit:

mbiof: Etter det du skriver så antar jeg at du har HD DVD-add on til Xbox 360? Hvis så, kan dette drevet brukes til å spille av DVD'er og er det noe forskjell i det hele tatt? (Antar at dette ikke er tilfellet, men er nå greit å vite)

Endret av SBS
Skrevet

Nei jeg kan ikke se noen forskjell på om jeg bruker dvd drevet eller hd dvd drevet for å spille av vanlige dvder. Ikke det at jeg har gjort noen grundig sammenligning.

Skrevet (endret)

Synes faktisk den fungerer meget bra. Hender jeg bare bruker Xboxen som DVD spiller og jeg har aldri merket noe dårligere kvalitet på den.

*Edit, det kan jo faktisk være mulig at Xboxen skalerer PAL bedre enn NTSC med tanke på at ingen her inne opplever de problemene i linken over.

Endret av Gandalf the Grey
Skrevet

Nå har Xbox 360-en andre problemer med DVD-avspilling (PAL50 vs PAL60 comes to mind), men det er vel noe naivt å forvente at en spillkonsoll som har fått DVD-playback "kastet på" som en ekstrafeature skal være i nærheten av en dedikert DVD-spiller i 8-10k-klassen.

Jeg anbefaler Denons DVD2930 for å få samme resultat i heimen som det 3910 produserte tidligere. Prisen ligger på 7498, men er du seriøs med filmtittinga er det definitivt verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...