Gå til innhold

Hvorfor kjøpe PC7BSCAND v3?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er primært ute etter et støysvakt kabinett med god luftavkjøling.

 

Jeg ser litt på de støydempede kabinettene til Lian Li, men finner ikke det jeg vil ha - de er dyre og (etter hva jeg leser) er ikke luftflyten spesielt god.

 

Så - spørsmål til dere som HAR dette kabinettet - Lian Li PC7BSCAND ver. 3

- hva er dere misfornøyde med?

- Hva er dere spesielt fornøyde med?

- erfaring med vifter?

 

Hva anbefaler dere ift støy og hvilke mods har dere gjort? Har du et bilde eller to så blir jeg superfornøyd.

 

PS: vennligst ikke svar med ting som : fett design, kvalitet, kuleste merke osv. - jeg trenger innspill på funsjonalitet - ...ikke på dagens hype :)

 

Bob

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viftene er uhørbare, rett og slett.

De er muligens litt svake hvis du avhenger av ekstra god luftflyt, men de er greie nok.

Måten man installerer PSU på er rett og slett genial. Du skrur opp fire tommelskruer, fester en metallplate på PSU, setter den inn bakfra og skrur på tommelskruene igjen Mest geniale jeg har vært borti.

 

Liker det at ALT er i metall, og de lakkerte delene er lakkert på innisden også ;)

Lokket forran USB og audioen i fronten er såklart også metall, og funksjonaliteten er veldig god.

 

Men det jeg reagerer litt på er at beskrivelsene av sidedørviften er feil, de skriver at den blåser frisk luft over ekspansjonskortene, når den egentli suger den varme luften UT av kabinettet.

Kanskje jeg tolker det rart, eller kanskje viften min er montert feil. Men jeg kan ikke snu den, det er poenget.

 

Alt i alt et greit kabinett, absolutt god kvalitet osv. (som du ikke ville høre noe av:P). Eneste minuset ved monteringen er at hovedkortplaten ikke er uttagbar, så installering av kjøler kan bli litt knotete hvis du gjør ting i feil rekkefølge. Men du skal som regel kjøpe ganske dyre kabinetter før hovedkortplaten er uttagbar.

Lenke til kommentar

Takk for svar, nettopp det jeg lurte på også. Det virker som om scand v3 har bra viftekapasitet, men jeg var redd for at de skulle være eksponert og avgi mye støy.

 

 

Harddisk kapasiteten virker litt snever - da jeg bygget pc sist (2002) skaffet jeg masse fete komponenter og et chieftec kabinett med masse plass. Det eneste jeg har gjort på 5 år er å fjerne vannkjølingen (og et velfungerende økosystem), satt inn en DVD brenner & proppet kabinettet til randen med HD'er.

 

Ingen problemer med PSU, skjermkort eller filtre/ innvendig støv?

Lenke til kommentar

Det er et filter forran som fanger støv ganske bra, så hvis du bare husker å ranse det en gang i blandt tror jeg ikke det blir noe problem.

Det er ikke vanskelig å komme til heller, så det er snakk om å gidde å gjøre det.

 

Det er plass til 3 HDDer nede, men jeg tror det går ann å plassere harddisker i de andre brønnene også. Men de blir såklart ikke vibrasjonsdempet.

Lenke til kommentar
Viftene er uhørbare, rett og slett.

De er muligens litt svake hvis du avhenger av ekstra god luftflyt, men de er greie nok.

Måten man installerer PSU på er rett og slett genial. Du skrur opp fire tommelskruer, fester en metallplate på PSU, setter den inn bakfra og skrur på tommelskruene igjen Mest geniale jeg har vært borti.

 

Liker det at ALT er i metall, og de lakkerte delene er lakkert på innisden også ;)

Lokket forran USB og audioen i fronten er såklart også metall, og funksjonaliteten er veldig god.

 

Men det jeg reagerer litt på er at beskrivelsene av sidedørviften er feil, de skriver at den blåser frisk luft over ekspansjonskortene, når den egentli suger den varme luften UT av kabinettet.

Kanskje jeg tolker det rart, eller kanskje viften min er montert feil. Men jeg kan ikke snu den, det er poenget.

 

Alt i alt et greit kabinett, absolutt god kvalitet osv. (som du ikke ville høre noe av:P). Eneste minuset ved monteringen er at hovedkortplaten ikke er uttagbar, så installering av kjøler kan bli litt knotete hvis du gjør ting i feil rekkefølge. Men du skal som regel kjøpe ganske dyre kabinetter før hovedkortplaten er uttagbar.

7852986[/snapback]

 

Sidevifta på mitt kabinett trekker også luft ut av kabinettet, så kanskje det er en feil i beskrivelsen.

 

Uansett er denne veldig svak, og konkurrerer vel med vifta på skjermkortet, så den har vel ikke all verdens effekt.

 

Problemet mitt med dette kabinettet er at det blir litt egenresonans i det, en svak brummelyd, som er litt irriterende, særlig siden det er såpass stille ellers... kanskje det kan fjernes ved å padde sidedørene med ett eller anna i festesporene.

 

I tillegg så synes jeg at jeg hører harddiskene mine veldig godt, sammenlignet med mitt gamle Dell-kabinett, men det kan jo kanskje skyldes at det er litt mer stillegående ellers.

Lenke til kommentar

Har du ikke brukt de vibrasjondempende festene til harddiskene?

 

Og det kan lønne seg å løsne tommelskruene på vifta i sidedøren og skyve den helt bak i kabinettet. Litt avhengig av hvilket skjermkort du har, men på G80 passer det veldig bra med luftehullene i kjøleren, så på den måten får du grei effekt.

Lenke til kommentar
Har du ikke brukt de vibrasjondempende festene til harddiskene?

 

Og det kan lønne seg å løsne tommelskruene på vifta i sidedøren og skyve den helt bak i kabinettet. Litt avhengig av hvilket skjermkort du har, men på G80 passer det veldig bra med luftehullene i kjøleren, så på den måten får du grei effekt.

7887047[/snapback]

 

Ja, festene er på, det er den standard knatringa jeg hører, den blir bare ikke dempa veldig mye av metallet i chassiset tenker jeg.

 

Men, smart det du sier med å skyve vifta bak, det skal jeg gjøre, sånn det er nå står den rett over vifta på x850xt kortet mitt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lite tillegg:

 

Jeg dempa vibreringa jeg klagde på ved å legge strikker rundt festepunktene i dørene, noe som fungerte veldig bra, mye mindre lyd fra viftene nå.

 

I tillegg snudde jeg hele vifteanordningen i døra sånn at vifta trekker inn luft i stedet, det ga kanskje et par-tre grader kaldere skjermkort, og en grad eller to kjøligere prosessor.

Lenke til kommentar
Angående den viften i døra så skal denne blåse ut, ikke trekke inn. Det er nok en feil i beskrivelsen. Hadde det vært meningen at viften skulle trekke inn måtte også den vært utstyrt med støvfilter, noe den ikke er.

7947853[/snapback]

 

Det må vel bli undertrykk i kabinettet når det er to vifter som suger ut luft (ikke medregnet viften i psu) og bare en som blåser inn?

Lenke til kommentar
Angående den viften i døra så skal denne blåse ut, ikke trekke inn. Det er nok en feil i beskrivelsen. Hadde det vært meningen at viften skulle trekke inn måtte også den vært utstyrt med støvfilter, noe den ikke er.

7947853[/snapback]

 

Det må vel bli undertrykk i kabinettet når det er to vifter som suger ut luft (ikke medregnet viften i psu) og bare en som blåser inn?

7950496[/snapback]

 

Rimelig utbredt misforståelse at man "må" ha 2x120mm inn om man har 2x120 ut.

Luftmengden inn vil bare øke av seg selv jo mer som blir sugd ut så lenge det er ventilasjonshull tilstede på de korrekte stedene. Eneste grunnen til at man trenger vifte til inngående luft, er for å aktivt kjøle hardisker eller styre luft mot skjermkort-ene/CPU o.l..................

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Rimelig utbredt misforståelse at man "må" ha 2x120mm inn om man har 2x120 ut.

Luftmengden inn vil bare øke av seg selv jo mer som blir sugd ut så lenge det er ventilasjonshull tilstede på de korrekte stedene. Eneste grunnen til at man trenger vifte til inngående luft, er for å aktivt kjøle hardisker eller styre luft mot skjermkort-ene/CPU o.l..................

7950958[/snapback]

 

Hva med støvproblematikk? Det er vel ikke på grunn av kjølingen, men for at overtykket skal sørge for mindre støv i kabinettet?

Lenke til kommentar
Rimelig utbredt misforståelse at man "må" ha 2x120mm inn om man har 2x120 ut.

Luftmengden inn vil bare øke av seg selv jo mer som blir sugd ut så lenge det er ventilasjonshull tilstede på de korrekte stedene. Eneste grunnen til at man trenger vifte til inngående luft, er for å aktivt kjøle hardisker eller styre luft mot skjermkort-ene/CPU o.l..................

7950958[/snapback]

 

Hva med støvproblematikk? Det er vel ikke på grunn av kjølingen, men for at overtykket skal sørge for mindre støv i kabinettet?

7954799[/snapback]

 

Refererte til Lian-Li scandv2/3 kabinettene som har støvfilter i ventilasjons åpningen og ellers er meget tette. Luften tar alltid letteste vei inn, og her er det en åpning på 120x120mm med filter.

Mitt Lian-Li er behagelig lite plaget av støv, men kan ikke si det gjelder alle kabinett jeg har hatt. Men, støvfilter er veldig billig, og kan festes med borrelås o.l. i alle kabinett i alle ventilasjonsåpninger, og det å slippe f.eks. 2x120mm i front gjør underverker for det totale støynivået.......

Er man nøye med saksa og festemetodene ser det meget bra ut også, og det er jo ikke å forakte;)

Lenke til kommentar

Hva med strømforsyning?

 

Jeg satser også på en Mist500 som gudoghvermannsen, fungerer løsningen med at PSU har egen ventilasjonsutgang i toppen av kabinettet?

 

Greit med å få trukket kabler og den greia der?

 

Har noen erfaring med systemtemperaturer i kabinettet? Litt viktig for meg da jeg skal ha et passivt kjølt skjermkort..

 

takker for responsen hittil :thumbup:

Lenke til kommentar
Hva med strømforsyning?

 

Jeg satser også på en Mist500 som gudoghvermannsen, fungerer løsningen med at PSU har egen ventilasjonsutgang i toppen av kabinettet?

 

Greit med å få trukket kabler og den greia der?

 

Har noen erfaring med systemtemperaturer i kabinettet? Litt viktig for meg da jeg skal ha et passivt kjølt skjermkort..

 

takker for responsen hittil  :thumbup:

7983300[/snapback]

 

Misten fungerer vedlig bra, lite lyd osv. Men, det var veldig plundrete å koble til 9V(?) pluggen på mitt P5B, jeg måtte faktisk skru løs forsyninga for å komme til.

 

Jeg er ikke veldig imponert over temperaturen, den er helt ok, mitt 850XT klarer å holde seg rundt 60-65 ved load (ganske høy romtemperatur), men dette er faktisk litt varmere enn i det gamle Dell-kabinettet mitt.

 

Mye av grunnen til at det blir litt varmt i forhold er kanskje at kjøleren til prosessorene (i motsetning til Dellen) ikke trekker den varme luften ut fra kabinettet gjennom en egen kanal.

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar
I tillegg snudde jeg hele vifteanordningen i døra sånn at vifta trekker inn luft i stedet, det ga kanskje et par-tre grader kaldere skjermkort, og en grad eller to kjøligere prosessor.

7945044[/snapback]

 

Snudde du hele den rammen som er festet i bakveggen? Går det ikke an å snu bare viften?

Lenke til kommentar
I tillegg snudde jeg hele vifteanordningen i døra sånn at vifta trekker inn luft i stedet, det ga kanskje et par-tre grader kaldere skjermkort, og en grad eller to kjøligere prosessor.

7945044[/snapback]

 

Snudde du hele den rammen som er festet i bakveggen? Går det ikke an å snu bare viften?

7985342[/snapback]

 

Nei, festene til tommelskruen passer bare den ene vegen, så jeg bytta om på hvilken side vifta stod på. Da ble jeg også nødt til å kun feste ramma på de to innerste hullene for å kunne lukke døra.

Lenke til kommentar

Støy i dette kabinettet er ikke et problem i alle fall :)

 

Eneste som støyer i min pc er skjermkortviften(8800GTX) og Big Typhoonen.

 

I tillegg liker jeg godt viften over skjermkortet. Som gjør at kortet holder seg noen grader lavere enn til vanlig.

Endret av Rhoads
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...