Gå til innhold

Hvor mye trener du med i markløft?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tar markløft som en basisøvelse for grunnleggende styrke for ryggen. Trener ikke markløft hver gang jeg trener rygg heller, blir ca annen hver gang. Dessuten brukes armene mye mindre enn i andre ryggøvelser siden de holdes stille og ikke trekker. Er spesielt nedtrekk og roing jeg tenker på, og der er det hvertfall for meg en kjempeforskjell med å bruke reimer sånn at jeg får full fokus på de ryggmusklene som faktisk skal trenes. Kjenner omtrent ingenting i biceps når jeg gjør disse øvelsene, noe som er totalt forskjellig fra sånn jeg pleide og trene. Alt fokus havner på ryggmusklene. Hvis du vil kjøre uten reimer og synes det funker for deg, så er det vel og godt det. Jeg bruker hovedsakelig Captains of crush skvisere til å trene underarmer og grep, men det er bare meg.

8910825[/snapback]

 

Det statiske arbeidet underarmene gjør mens du løfter mark, kan sammenlignes med det statiske arbeidet du gjør vet å holde ryggen strak. Det blir altså feil å si at du ikke trener underarmer (overarmer har jeg aldri nevnt) nok via statiske øvelser. Kjører du markløft tungt nok, vil jeg garantere deg at du vil oppnå høyere stimulans enn det du kanskje gjør nå :) Jeg vil absolutt anbefale deg å bruke markløft som en hovedøvelse for rygg, underarmer, bakside lår og trapz. Du lurer deg selv ved å tro du får store og sterke underarmer av å aldri trene underarmer (slike skvisere du nevner passer vell strengt tatt ikke til annet enn morgentrim for pensjonister). Ta deg en tur på en styrkeløfterklubb så skal du få se noen heftige underarmer, og da må du gjerne spørre hvordan de har fått slike underarmer. Svaret er neppe noe annet enn markløft..

 

Dere som løfter markløft tungt regelmessig. Bruker dere noe kalk / kalsium i hendene? Jeg sliter med at hendene mine sklir så veldig når jeg blir svett..

 

Trenger noen tips til hvor man kjøper slikt, helst på nett..

 

Det er gjerne like lett ås akffe dette på sportsforretning. Du kan immidlertid gå innpå vektløfterforbundets sider å bestille magnesium enten via webshop eller via tlf. Anbefaler deres magnesium på det sterkeste. En billigløsning mens du venter kan være å rulle vanlig tørkepapir rundt der du skal holde på markløftstanga. Funker ganske greit det og.

 

Hvilket grep bruker du?

Lenke til kommentar
(slike skvisere du nevner passer vell strengt tatt ikke til annet enn morgentrim for pensjonister).

Haha, dette viser bare hvor lite du vet om grippers. Jeg skulle likt å se deg lukke captains of crush #4 for å si det sånn. Grippers er meget gode til å trene underarmsstyrke, og er perfekte for å trene grep med.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
(slike skvisere du nevner passer vell strengt tatt ikke til annet enn morgentrim for pensjonister).

Haha, dette viser bare hvor lite du vet om grippers. Jeg skulle likt å se deg lukke captains of crush #4 for å si det sånn. Grippers er meget gode til å trene underarmsstyrke, og er perfekte for å trene grep med.

8917669[/snapback]

 

Akkurat, men kaster absolutt ikke bort markløft som en skikkelig god øvelse. Har bare mye variasjon i treningsopplegget mitt, er derfor jeg ikke kjører det hver gang.

Lenke til kommentar

"Grippers er meget gode til å trene underarmsstyrke, og er perfekte for å trene grep med."

 

Kan du forklare meg hvorfor dette skulle være så fantastisk mye bedre enn markløft, hvorfor man ikke bare trener grep når man først trener markløft, og HVORFOR ingen sterke folk bruker grippers?

 

 

;)

Lenke til kommentar
"Grippers er meget gode til å trene underarmsstyrke, og er perfekte for å trene grep med."

 

Kan du forklare meg hvorfor dette skulle være så fantastisk mye bedre enn markløft, hvorfor man ikke bare trener grep når man først trener markløft, og HVORFOR ingen sterke folk bruker grippers?

 

Hvor har du det fra at ingen sterke folk bruker grippers? Dummeste jeg noengang har hørt. For det første, så er grippers en øvelse som fokuserer direkte på grepstyrke, mens det bare er en liten del av det man trener når man tar markløft. Er selvsagt viktigere med markløft for generell trening, men grippers gir bedre fokus på grepstyrke, som er viktig i mange løft, ikke bare i mark.

 

Trener forresten med 85kg i markløft, går nok opp til 90 i neste uke eller deromkring.

Lenke til kommentar
"Grippers er meget gode til å trene underarmsstyrke, og er perfekte for å trene grep med."

 

Kan du forklare meg hvorfor dette skulle være så fantastisk mye bedre enn markløft, hvorfor man ikke bare trener grep når man først trener markløft, og HVORFOR ingen sterke folk bruker grippers?

 

 

;)

8919761[/snapback]

Har aldri sagt at de er bedre enn markløft, da det er to helt forskjellige ting. Jeg mener at man bør trene mark uten ekstra hjelp fra grabs o.l. så langt det går. Men når du sier at grippers kun er for pensjonister så viser du at du ikke vet noenting om emnet.

 

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Vet ikke hvor mye jeg tar egentlig. Har aldri prøvd ordentlig.

 

Onkelen min tok vel 365kg på det meste tror jeg.

8923102[/snapback]

Pappan min tok 380 :cool:

Lenke til kommentar
Dere som løfter markløft tungt regelmessig. Bruker dere noe kalk / kalsium i hendene? Jeg sliter med at hendene mine sklir så veldig når jeg blir svett..

 

Trenger noen tips til hvor man kjøper slikt, helst på nett..

8911072[/snapback]

Prøv å ha armene med motstående grep (dvs. en hånd underarms mens den andre er overarms).

 

Uansett kan du kjøpe kalk/magnesium osv. hos bla. sportsbutikker - til og med apoteket :)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...