Gå til innhold

siviløkonom studie - hvilket språk?


cortec

Anbefalte innlegg

Har hørt at BI og NHH ikke har samme språk på forelesningene... Lurte på om noen av dere som er studenter ved disse skolene kunne hjelpe meg å besvare på dette. Jeg trodde det gikk i engelsk, men leste ett eller annet sted at NHH eller BI hadde forelesninger på norsk.

 

Jeg tenker å begynne på siviløkonom studie etter militærtjenesten, men da på HiB (Høgskolen i Bergen) for å ta "Bachelor" graden. Etter der forhåpentligvis en "Master" på NHH.

 

Siden snittet mitt ikke kan måle seg med kravet til NHH, tenkte jeg altså på HiB og er dermed VELDIG interressert i mer informasjon i hvordan det er der.

 

Sånn sjenerelt; Er bøkene på engelsk? Eksamener, innleveringer osv.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NHH

 

Undervisningen er på norsk på bachelornivå, mens bøkene er både norske og engelske, fordelingen vil jeg noe upresist anslå til 40/60.

 

På masternivå er undervisningsspråket norsk for noen fag, engelsk for andre. En del av de obligatoriske fagene innenfor retningene på masternivå går annenhvert semester på hvert språk når det gjelder undervisning og eksamen. Bøkene er nesten uten unntak på engelsk, mens artiklene som også er pensum er både på norsk og engelsk.

 

Innleveringer og eksamener er på norsk så lenge undervisningsspråket er norsk. Der undervisningsspråket er engelsk må du som regel gjøre eksamen og innleveringer på engelsk.

 

Et godt tips er å lære deg å beherske engelsk. Om du ikke er så veldig god i det kan du ta engelsk som valgfag for å bli bedre. Du vil også lære deg faguttrykkene gjennom å lese pensum slik at det blir enklere etterhvert. Både på skolen og særlig i jobbsammenheng vil du måtte beherske engelsk både muntlig og skriftlig. Det er mer eller mindre forventet av arbeidsgivere at kandidater med siviløkonomgrad behersker engelsk uten særlige problemer. Har du karriereambisjoner så er det å beherske engelsk nesten helt nødvendig.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Ja, du blir siviløkonom på lik linje med de som gikk hele løpet på NHH.

 

En av ulempene er at du ikke har samme mulighet til å ta del i og integreres i det sosiale miljøet. Studentforeningsengasjement er høyt verdsatt blant arbeidsgivere og som høyskolekandidat får man som regel ikke erfaringen som gjør at man kan besette tyngre verv.

 

En annen ulempe i gode tider vil være at man ikke har samme mulighet til å få jobb i god tid før man avslutter utdanningen. Noen investeringsbanker og revisjonsselskaper ansetter eksepsjonelt flinke studenter etter 2. og 3. studieår. Jeg vil imidlertid ikke karakerisere ulempene som kritiske, man har gode muligheter uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst til å begynne på NHH, men har ikke poeng nok til å komme inn der i år. Vurderer derfor et år med noe annnet for å få tre poeng + alderpoeng og ta opp matte samtidig. (vet at ordinærgrensen er høyere men.. ) Er det noen som kan anbefalle et årsstudium som er nyttig som forberedelse til NHH?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...