Gå til innhold

PDF blir standardisert?


Anbefalte innlegg

PDF er vel egentlig bare Adobes tilpasning av postscript?

 

med fare for å ta feil: er det ikke Adobe som har laget PostScript da?

7830123[/snapback]

Husker vi brukte ett åpent postscript format på NTNU som ikke kunne åpnes med Acrobat, men med Ghostview(mener jeg det het). Disse filene het *.PS, men hvem som "fant opp" postscript er jeg usikker på.

 

Pr i dag krever ikke Adobe noen avgift av selskaper som ønsker å lage programmer som generer PDF-filer, men de bestemmer hvem som får lisensen.

Og dette vil jeg si er ett problem, hvertfall dersom det skal bli en standard. Avgift er en ting, men at de kan nekte noen å bruke formatet er litt verre.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å belyse temaet slik at misforståelser ikke oppstår:

 

De "PDF-skriverene" (sannsynligvis samtlige uten at jeg har sjekket selv), som Simen1 nevner i sitt tidligere innlegg fungerer som regel slik at du får opp en ny skriver i "windows" eller hva du bruker av OS.

 

Denne skriveren gir deg ikke papirutskrift av PDF !! For det er det lite poeng i da du fint kan skrive ut PDF fra både Adobe Reader og fra flere andre programmer som klarer å åpne PDF-filer. Skriveren tar i mot utskriftsjobben som normalt skulle blitt papir, men tar heller å lagrer utskriften til fil. Slik at du kan få deg en PDF fil fra for eksempel ett Word dokument, eller fra ett Excel regneark for å nevne ett par eksempler. Det er mye mye flere ting som lar seg skrive ut en de nevnte 2 nevnte filformatene.

 

 

Hva er det Adobe oppnår med ISO-sertifisering av PDF egentlig? Er det for å kjøpe seg bittelitt tid før de "mister grepet". Nå er jo PDF veldig utbredt, og som noen andre nevnte i en tidligere post spesiellt i trykkeribransjen så de mister vel ikke akkurat inntektene sine sånn momentant. Microsoft kan nok slite en stund med å komme inn i trykkeribransjen med sine produkter nok en stund, vil jeg tippe. Hvorfor skal trykkeriene bytte ut en teknologi som er så godt integrert som arbeidsverktøy?

Lenke til kommentar
Bare for å belyse temaet slik at misforståelser ikke oppstår:

 

De "PDF-skriverene" (sannsynligvis samtlige uten at jeg har sjekket selv), som Simen1 nevner i sitt tidligere innlegg fungerer som regel slik at du får opp en ny skriver i "windows" eller hva du bruker av OS.

 

Denne skriveren gir deg ikke papirutskrift av PDF !! For det er det lite poeng i da du fint kan skrive ut PDF fra både Adobe Reader og fra flere andre programmer som klarer å åpne PDF-filer. Skriveren tar i mot utskriftsjobben som normalt skulle blitt papir, men tar heller å lagrer utskriften til fil. Slik at du kan få deg en PDF fil fra for eksempel ett Word dokument, eller fra ett Excel regneark for å nevne ett par eksempler. Det er mye mye flere ting som lar seg skrive ut en de nevnte 2 nevnte filformatene.

Tror de fleste tok den, dvs at hensikten ikke er å få papirutskrifter.

 

MS har jo faktisk en slik dokumentskriver selv som heter Microsoft Office Document Image Writer, jeg har faktisk benyttet denne selv ved ett par anledninger, men foretrekker PDF. Jeg er av dem som ser liten grunn til at det skal eksistere x-antall formater som gjør det samme, men jeg mener også at formatene bør være "åpne".

Lenke til kommentar

Fant litt mer informasjon: http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okono...ticle405529.ece

 

Nå skal Adobe overlate hele spesifikasjonen for Portable Document Format (PDF) 1.7 til AIIM, en uavhengig organisasjon for håndtering av dokumenter. Hensikten er å gjøre PDF til en standard i henhold til International Organization for Standardization, ISO, skriver selskapet i en pressemelding.

 

- Myndigheter og organisasjoner verden over etterspør åpne formater. Ved å la en ekstern organisasjon vedlikeholde formatet kommer PDF til å fortsette den utviklingen vi har hatt de siste 15 årene, sier Kevin Lynch i Adobe.

 

Adobe skal slippe hele spesifikasjonen for Adobe PDF 1.7.

 

Vriker her som om Adobe vil åpne hele PDF formatet.

Lenke til kommentar
Det høres jo bra ut, men høres litt rart ut mht at de da også vil gi fra seg inntektene? Eller kan de kreve lisens til tross?

7832948[/snapback]

De fortsetter da å selge alle de PDF-baserte produktene sine som før, slik som Acrobat, Illustrator, InDesign osv.

 

Det eneste er at de overlater kontroller over selve formatet, noe som er utelukkende positivt. Selv de gamle kjempene skjønner vel at tiden er inne for å forkaste proprietære "standarder", og at myndigheter og andre bare vil stille strengere krav til åpenhet i framtiden :thumbup:

Lenke til kommentar
Office 2007 har heller ikke lov til å gjøre dette integrert lenger.

7829848[/snapback]

Jo, dette er "integrert" i Office 2007 - men pga idiotskapen til Adobe ble det litt mer tungvindt siden du først må laste ned et "plug-in". Men en standard Office 2007 install har altså valget "Save as -> PDF or XPS", hvor du må klikke på en link til nedlastingen på microsoft.com første gangen. Du må også gjennom "Genuine advantage" greiene for å validere at Office kopien er lovlig.

 

Men når det er gjort, noe som tar under 2 minutter, fungerer det flott å lagre direkte som PDF.

 

Forøvrig så finnes det en rekke gratis PDF-skrivere. F.eks

PDF ReDirect, Go2PDF, PDF995, PDF Creator, Cute PDF

7829609[/snapback]

Problemet med alle disse er at det er en jalla-løsning med "virtuell printer" med påfølgende dårlige kvalitet dersom du har grafikk :( Det er i alle fall min erfaring - testet sikkert 10 forskjellige, og alle fungerte nøyaktig likt, med samme dårlige resultat. Valgte derfor å installere Openoffice, ene og alene for å lagre word documenter som PDF, noe som fungerer glimrende, også med grafikk.

 

Er det blitt nevnt noen om når vi kan forvente at PDF blir åpnet? Snakker vi om en måned eller år før noe skjer?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Problemet med alle disse er at det er en jalla-løsning med "virtuell printer" med påfølgende dårlige kvalitet dersom du har grafikk :( Det er i alle fall min erfaring - testet sikkert 10 forskjellige, og alle fungerte nøyaktig likt, med samme dårlige resultat.

PDF Creator er i hvertfall ikke jalla, og fordelen er jo nettopp at du kan "printe" fra alle programmer. Når det gjelder grafikk, så bruker den vel jpeg-komprimering som default for å få ned filstørrelsen, men du kan selv gå inn i innstillingene og override compression og DPI, og vips så får du topp kvalitet :)

Lenke til kommentar

Nå jobber jeg i et internationalt konsern med 10 000 ansatte, uten at jeg vet hvor mange som som har Adobes egen løsning (Acrobat Pro) installert ene og alene for å kunne printe til det eneste garantert portable formatet. Mange er det nok.

Volumlisenser av Pro ser også ut til å være akkurat billige nok til å foretrekkes foran gratis alternativer, både mtp sikkerhet og kvalitet, som nevnt over her.

 

Om jeg hadde sittet på dette gullegget hadde jeg neppe gitt det bort, som en inkludering i Office praktisk talt er (Alle bedriftskunder har jo Office). Tenker de tar inn mye penger her. Og nå overlater de i tillegg jobben til noen andre, mens de selv skal lene seg tilbake og selge Pro til bedrifter med konservative standardiseringsorganer...

Lenke til kommentar
Det høres jo bra ut, men høres litt rart ut mht at de da også vil gi fra seg inntektene? Eller kan de kreve lisens til tross?

7832948[/snapback]

De fortsetter da å selge alle de PDF-baserte produktene sine som før, slik som Acrobat, Illustrator, InDesign osv.

 

Jeg er usikker på om det er nok dersom hvem som helst kan genere i dette formatet.

Lenke til kommentar

I Adobes Releases PDF for Industry Standardization FAQ kan man lese:

 

Does Adobe currently charge a licensing fee for using the PDF specification?

Ever since Adobe first published the PDF specification in 1993, it has been provided without licensing fees. This continues with the PDF version 1.7 specification.

 

How does Adobe plan on licensing its IP to the PDF specification it is submitting to AIIM?

In conjunction with submitting the PDF specification to AIIM, Adobe plans to provide a covenant not to sue for its intellectual property that is essential to implementing that specification.

 

Is the covenant not to sue royalty-free?

Yes.

 

Ut fra dette kan man lese at PDF vil bli en helt åpen og gratis standard og at verken Microsoft eller noen andre implementører vil behøve å betale penger til Adobe for å få lov til å implementere formatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...