Gå til innhold

Problem med både selger og QXL, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vant en auksjon på QXL nylig, og prisen på vant gjenstand var særdeles lav. Her er hva som skjedde da jeg tok kontakt med selgeren:

 

 

 

Meg:

---------------------------------------

Hei.

 

Jeg vant din auksjon på QXL. Vennligst send kontonummer og beløp slik

at jeg kan overføre penger.

 

Mvh

***** ******

***********

********

------------------------------------------------

 

 

 

 

Selger:

------------------------------------------------

heisan!

 

Beklager så mye men har hatt inbrudd i min hybel, fra stjålet nesten

alt jeg eier, ink **********..

plis, hadde vært kjempe snilt av deg om ikke dette går ut over min

karakter på QXL.. =) ..igjen beklager så mye..

------------------------------------------------

 

 

 

 

Meg:

-----------------------------------------------

Hei.

 

Dette har jeg hørt flere ganger når gjenstanden som ble lagt ut til

salg ble ikke solgt til forventet pris. Da ville selgeren trekke seg

fra budrunde, og flere av dem kom med akkurat samme historie.

Til slutt fikk jeg hver eneste gang gjenstander jeg hadde vunnet.

 

Vennligst send kontonummer slik at jeg kan overføre vinnerbudet + frakt.

 

Jeg er en seriøs bruker av QXL auksjonstjeneste som til nå har

solgt/kjøpt nesten 120 gjenstander, og jeg gir, og samtidig forventer

profesjonelt samarbeid med andre brukere.

 

I auksjonsregel nr. 6 står det:

"Selger er forpliktet til å selge varen til budvinner ."

Hvis jeg ikke får den varen jeg vant, blir jeg nødt til å ta kontakt

med QXL. Da blir det ikke noen negativ karakter på deg, men testengelse.

 

 

 

Mvh

***** ******

***********

********

---------------------------------------

 

 

 

Selger:

---------------------------------------

Hva er probleme ditt? Hvordan kan jeg selge varen vis jeg har innbrudd i min hybel!! ..Trenger qxl til å selge gamle gjennstander til å komme meg vidre i mine studier! Så veldi dårlig gjort av deg vis du får meg kastet ut..!

---------------------------------------

 

 

 

 

Meg:

--------------------------------------

Hei.

 

Du kan slippe å bli utestengt fra QXL ved å sende ***** til meg. Samtidig vil du få en positiv karakter fra meg.

Eller en alternativ løsning - send meg bekreftet kopi av politianmeldelse (for du skrev at nesten alt ble frastjålet fra deg). Da vil jeg tro på deg.

 

Håper at jeg hører fra deg snart.

 

Mvh

***** ******

***********

********

--------------------------------------

 

 

 

 

 

Etter dette har jeg ikke hørt noe fra selgeren, men jeg fikk e-post fra QXL hvor det står:

 

"Hei ************

 

Dette er en automatisk generert mail fordi en handel har blitt avbrutt.

Vi har besluttet å refundere salgsgebyret for følgende auksjon:

 

**** ******* ****** *** *****

 

Selgers begrunnelse:

8 Kjøper og Selger har avtalt å avbryte handelen da beskrivelse eller vilkår var ufullstendig eller forvirrende."

 

 

 

Dette har jeg absolutt ikke avtalt med selgeren. Jeg tenker å sende følgende brev til QXL, men vil først høre med dere som har litt peiling på det juridiske aspektet av alt dette tullet. Er det noen jeg kan gjøre for å gjennomføre handelen?

 

Her er det jeg skrev, men har fortsatt ikke sendt til QXL:

 

 

 

Hei.

Jeg vant denne auksjonen, men selgeren sa at den gjenstanden ble stjålet. Jeg ba ham om å sende kopi av

 

politianmeldelse, men det har han ikke gjort. Derfor har jeg mistanke at det er svindelsak på gang, da jeg har

 

opplevd flere ganger før at selgere hevder at ting som ble lagt ut til salgs ble plutselig stjålet etter endt

 

auksjon. Dette skjedde utelukkende når prisen på gjenstanden nådde ikke opp prisen selgeren hadde forventet å få.

 

 

I kopi av mailen jeg har fått fra dere står det: "Kjøper og Selger har avtalt å avbryte handelen ..."

Dette har jeg absolutt ikke gjort.

 

Jeg lurer på hvilket grunnlag avbryter dere handelen når jeg ikke har godtatt det?

 

Dette synes jeg er meget uprofesjonelt og krittikverdig. Har selgeren i det hele tatt lagt frem bevis at tyveriet

 

har skjedd?

Hvilke rutiner har dere i forhold til dette?

 

 

***** *******

**********

************

Endret av jokab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, det er jaevlig med slike svindel idioter som vil spare noen tiere for ikke aa sette minstepris...

merkelig at de ikke tok dataen hans oxo...

 

du har forsaavidt gjort alt riktig.. men forsaavidt har selger oxo gjort det, han ga beskjed foer du har overfoert penger og innen rimelig tid..

da ingaar vel dette under heving av kjoepet. dermed kan du ikke gjoere saa mye annet en aa klage forholdet inn for QXL og nevnt selger som userioes.

iallefall med mindre du faar en kopi av politianmeldelse..

 

jeg ville ogsaa fulgt med selger aa se om han plutselig legger den ut for salg etter en stund..

 

Men QXL er oxo klandreverdig iogmed at de mener at begge parter har ingaatt avtale om og avbryte salget, noe du sier du ikke har..

 

hvis jeg var deg ville jeg som sagt klaget selger inn for QXL som userioes

og lagt til dette fra den eventuelle mailen du skal sende

"I kopi av mailen jeg har fått fra dere står det: "Kjøper og Selger har avtalt å avbryte handelen ..."

Dette har jeg absolutt ikke gjort.

 

Jeg lurer på hvilket grunnlag avbryter dere handelen når jeg ikke har godtatt det?

 

Dette synes jeg er meget uprofesjonelt og krittikverdig. Har selgeren i det hele tatt lagt frem bevis at tyveriet

 

har skjedd?

Hvilke rutiner har dere i forhold til dette?"

 

og jeg ville holdt meg LANGT unna denne selgeren (med unntak av aa legge ham til slik at du faar mail om alle nye auksjoner han legger ut... legger han da ut produktet for salg igjen, ville jeg krevd kontant utestengelse av selger)

 

men produktet tror jeg nok ikke du kommer til aa faa ( om han har det eller ei)

(selv ville jeg ikke engang hatt produktet av en selger som oppfoerer seg slik..)

 

Beklageligvis sitter du ikke med saa mange andre retigheter en aa klage selger (og QXL selv) inn for QXL.. med mindre QXL har faatt bekreftet at det foreligger en politianmeldelse e.l.

 

Irriterende? ja utrolig, kan du kreve varen? desverre (du har jo ikke betalt for den, saa du har ingen rettigheter innenfor aa faa samme/lignende produkt / tilbakebetaling av beloepet..)

 

Men hold oss informert om hva du kommer frem til.

Lenke til kommentar
Beklageligvis sitter du ikke med saa mange andre retigheter en aa klage selger (og QXL selv) inn for QXL.. med mindre QXL har faatt bekreftet at det foreligger en politianmeldelse e.l.

Jo, kjøpsloven gjelder også for den type salg som skjer via QXL. Den gir omfattende rettigheter.

 

Irriterende? ja utrolig, kan du kreve varen? desverre (du har jo ikke betalt for den, saa du har ingen rettigheter innenfor aa faa samme/lignende produkt / tilbakebetaling av beloepet..)

7828250[/snapback]

 

Kjøpsloven gir adgang til bl.a. erstatning.

 

"§ 22 Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 23 til 29 kreve oppfyllelse, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42."

 

"§ 23. Rett til oppfyllelse.

(1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller."

 

At selgeren ikke vil selge deg tingen billig, er ikke en hindring han ikke kan overvinne. Dersom tingen faktisk er stjålet, blir det verre.

 

"§ 27. Erstatning.

(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side."

 

"§ 67. Alminnelig regel.

(1) Erstatning for kontraktbrudd fra en parts side skal svare til det tap, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktbruddet."

 

Det betyr at du i teorien kan anskaffe et tilsvarende produkt, og kreve at prisforskjellen dekkes.

 

Dessverre vil det nok bli praktiske problemer forbundet med dette. Personen er tydeligvis ikke til å stole på, og vil neppe rette seg etter et slikt krav, når han ikke engang er villig til å selge tingen som avtalt.

 

Med mindre du er innstilt på å bruke masse tid og krefter på dette gjennom rettssystemet, ville jeg nøyd meg med et saklig brev til QXL der du bestrider at det er noen slags enighet rundt å kansellere handelen, samt å gjøre dem oppmerksom på at selger nekter å sende deg tingen, eller fremskaffe bevis på at den er frastjålet.

 

Useriøse folk er: :thumbdown:

Lenke til kommentar

Dersom selger ikke klarer å hoste opp politianmeldelse for innbrudd eller på annen måte sannsynliggjøre at innbruddet har skjedd så håper jeg du har tid og lyst til å forfølge selger (og eventuelt qxl).

 

Jeg har blitt svindlet en gang og brukte 4.5 år på å få tilbake alle pengene inkludert renter og utlegg. Lærte mye i prosessen rundt rettsvesen o.l. Anbefales .. :-)

Lenke til kommentar
Når skal folk lære og IKKE bruke QUEXCELL ? :ermm:

7833136[/snapback]

 

når folk lærer seg å stole "litt" på hverandre.. de vill gjærne at de skal vere garantert at ingen av partene er svindlere.. selv hater jeg qxl som pesten.. mest for at de kunne finansiert sidene sine med reklamer/donasjoner istede for å kreve cash a brukere

Lenke til kommentar

Hei.

 

Brevet du skriver til qxl.no er godt nok, men jeg ville forandret litt på kritikken din.

Du skriver:

"Dette synes jeg er meget uprofesjonelt og krittikverdig. Har selgeren i det hele tatt lagt frem bevis at tyveriet

har skjedd?

Hvilke rutiner har dere i forhold til dette?"

 

Jeg ville heller formulert det som:

 

Jeg ber herved om en saklig redgjørelse for ovennevnte og forventer at dere hjelper meg og få løst denne saken på en smertefri og profesjonell måte.

 

Mvh.

..."

Og stryk det andre.

Det er smart og droppe hard kritikk, før de har kommet med en "redgjørelse" (sabla bra og effektivt ord)

De har videre plikt, ifølge rettningslinjene, og sjekke saken grunndig.

 

Jeg ser frem til å høre hvordan det går og du må bare stå på, uten å provosere de innvolverte(!), men ser av din tidligere formulering at du formulerer deg godt.

 

 

Greb

Lenke til kommentar

Slik som jeg har forstått det fra QXL sin mail, er denne saken ut av verden for dem:

 

"Hei ************

 

Dette er en automatisk generert mail fordi en handel har blitt avbrutt.

Vi har besluttet å refundere salgsgebyret for følgende auksjon:...."

 

 

Selv om jeg har vært bruker på forumet ganske lenge nå, er jeg utlending (har bodd i Norge i underkant av 7 år) som ikke har stor ordforråd som jeg kan bruke i slike henvendelser. I tillegg mangler jeg kjenskap til norsk lovgivning som jeg kan henvise til. Det (loven) er egentlig det som er viktigst i denne saken. Derfor ber jeg om hjelp her...

 

I deres (QXL) regler står det at "..alle bud er bindende." Videre står det: "Hvis selger velger å ikke selge produktet etter at auksjonen er avsluttet vil dette være et brudd på våre regler. Du bør da legge inn en minuskarakter på selgeren, samt kontakte QXL- kundesenter."

 

Uten at selger har framlagt faste bevis at gjenstanden er blit stjålet (noe som han ikke har gjort), er dette brudd på regler, men QXL valgte likevel å refundere salgsgebyret til selgers konto:

"Vi innvilger selgers søknad og krediterer salgsgebyret til selgers konto

"

Jeg har heller ikke mulighet til å sette minus karakter på selgeren da den finnes ikke lenger i "mine kjøp" eller "fullførte kjøp".

 

Jeg sendte min mail til QXL i nesten uforandret form tidligere i dag, og venter på deres svar.

Lenke til kommentar
Dersom du kan dokumentere innbrudd hos deg vil jeg tro det ikke skal være noe problem, dersom politi er beleilig med slikt.

7833047[/snapback]

 

Hehe... det var ikke innbrudd hos meg, men selger hevder at varen ble stjålet etter at auksjonen avsluttet. Derfor mistenker jeg at han ikke var fornøyd med prisen han fikk, og kom opp med hele den historien. Dette har jeg allerede opplevd flere ganger før da jeg vant noen auksjoner veldig billig. Heldigvis gikk det alltid greit da jeg spurte om bevis i form av kopi av politianmeldelse. Men ikke denne gangen. :no:

Lenke til kommentar
Slik som jeg har forstått det fra QXL sin mail, er denne saken ut av verden for dem:

...

Uten at selger har framlagt faste bevis at gjenstanden er blit stjålet (noe som han ikke har gjort), er dette brudd på regler, men QXL valgte likevel å refundere salgsgebyret til selgers konto:

"Vi innvilger selgers søknad og krediterer salgsgebyret til selgers konto"

7833971[/snapback]

Det betyr vel bare at selger har vært rask på labben, og gitt QXL beskjed om at tingen er "stjålet". De har tydeligvis trodd på ham, og avsluttet handelen deretter. Når de får din mail, så bør de revurdere det de har gjort, og gi brukeren en advarsel/utestengelse. Dessverre er det ikke sikkert de gidder å høre på fornuft i det hele tatt, det viser gjentatte tråder her på forumet.

 

Til slutt må jeg legge til at jeg personlig aldri har hatt spesielle problemer med QXL.

Lenke til kommentar
*snipp*

7833011[/snapback]

 

må rett litt på deg;

 

om gjenstanden er brukt så vil ikke en ny gjenstand av samme art dekkes. Dette går på §70, plikt å begrense tap.

Tilsvarende til brukt er en i lik stand, ergo ikke en ny en. (forutsatt at det er tilfellet).

uansett så vil §70 også medføre at kjøper ikke kan gå hvor som helst for å kjøpe produktet, men må begrense tapene.

 

Videre så kan selger fint klages inn for forbrukerrådet, og saken tas videre til FTU der han kan bli dømt, og da er det bare å starte med innkrevelse :)

Lenke til kommentar
*snipp*

7833011[/snapback]

om gjenstanden er brukt så vil ikke en ny gjenstand av samme art dekkes. Dette går på §70, plikt å begrense tap.

Tilsvarende til brukt er en i lik stand, ergo ikke en ny en. (forutsatt at det er tilfellet).

uansett så vil §70 også medføre at kjøper ikke kan gå hvor som helst for å kjøpe produktet, men må begrense tapene.

Jeg har ikke sagt han kan kjøpe en ny ting heller. I denne saken var det snakk om en tydelig underprising i forhold til vanlig (brukt)pris. Han bør da i prinsippet ha anledning til å anskaffe en tilsvarende, ca lik, dvs omtrent like brukt, og kreve prisforskjellen. Dog innenfor rimelighetens grenser, naturligvis.

 

I dette tilfellet vil jeg nok kanskje synes å det er litt vel risikabelt å foreta dekningskjøp.

 

Videre så kan selger fint klages inn for forbrukerrådet, og saken tas videre til FTU der han kan bli dømt, og da er det bare å starte med innkrevelse :)

7836225[/snapback]

Det er vel et ordtak som sier "Der intet finnes har selv Keiseren tapt sin rett". ;)

 

Spørs litt hvor kostbar gjenstand det egentlig er snakk om her. Er det mindre en et par tusenlapper så kan man spare seg mye hodebry med å la det ligge, tipper jeg..

Lenke til kommentar

Jeg fikk mail fra "Tove":

 

Hei

 

Avbrytelse av handelen er innvilget selgeren. Han har skrevet følgende som begrunnelse for søkanden: har hatt inbrudd, har ikke varen lenger..

 

Du som kjøper har ikke svart på søknaden.

 

Ønsker deg en fin dag!

Med vennlig hilsen

Tove

 

Jeg må innrømme at det er slik som hun skriver. Jeg har nemlig trykt på at jeg GODTAR IKKE avbrytelse av handelen, men har ikke begrunnet dette i kommentarfeltet.

På en måte har jeg svart på søknaden, mens på den andre har jeg ikke begrunnet mitt svar. Det ser ut som om jeg må bite i det sure eplet.

 

Forresten, har dere lagt merke på selgerens måte å skrive på? Og han hevder at han er student!?! Triste greier for Norge.....

 

 

Takk for hjelp, alle sammen. :thumbup:

Endret av jokab
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke noe om gjenstanden, dens verdi og budets verdi.

 

Utgangspunktet er at dere er bundet av auksjonen.

 

Så lenge du har protestert mot at handelen ikke gjenomføres har du krav på å få dekket ditt tap eller å få utlevert gjenstanden til deg.

 

Mitt råd ville vært å sendt han en krav med en 14 dagers frist. Svarer han ikke innen fristens utløp eller gir deg et "negativt" svar så ta saken til forbrukerrådet for mekling. (Ta med dette i mailen). Send dette som mail eller rekommandert post.

 

Hvis det ikke løser seg med mekling, så send saken til Forbrukertvistutvalget, her vil du få dom på at du skal ha gjenstanden eller at han vil skylde deg penger.

 

Følger han ikke dette, så kan du i ytterste konsekvens sende saken til namsfogden for tvangsinndriving.

 

Men dette er hvis du vil ta saken videre.

Lenke til kommentar

Hehe.. det er snakk om en MUS, Microsoft Habu (430 kroner). Jeg fikk den for 100 kroner, da jeg var eneste som ga bud.

Jeg har flere mus enn jeg trenger, men poenget er i prinsippet, og det at jeg ikke liker å bli lurt. Hadde han kanskje sagt at han var fattig student som prøver å tjene noe, og at han ikke er fornøyd med prisen, ville jeg kanskje godtatt hans forklaring.

Lenke til kommentar

Spør QXL om man kan skrive hva svarten man vil uten at de sjekker det opp? "Jeg har ikke varen lengre, hunden min spiste den opp" eller "Jeg var ute å reiste og hadde med meg varen i jakken. Da jeg tok pariserjulet kom det en stor ørn og tok den ifra meg idet vinden blåste opp jakken min.". Noen ting er lettere å dokumentere enn andre selvfølgelig. I denne saken burde QXL, eller du som kjøper helt klart kunne sette krav om dokumentasjon. Men men, QXL er dessverre en drittplass med tanke på service og hjelpsomhet. Slik har det alltid vært. Det er en fin plass å selge/kjøpe på om man ikke støter på problemer, men den dagen man får problemer kan man ikke vente noe som helst hjelp fra "robotene" til QXL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...