Gå til innhold

Vil FourThirds overleve?

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre noen sine meninger på dette emnet, men ønsker og håper at dette ikke blir en diskusjon på hvilket merke eller brikkestørrelse som er den beste. Jeg lurer rett og slett på om 4/3 vil overleve.

Olympus har i en god stund nå levert linser som er i "proff"klassen uten og ha et kamera som er der. Ryktene har gått lenge om Olympus E-3 som arvtager til E-1. Ryktene er jo også bekreftet fra Olympus selv, selv om navnet på kameraet fortsatt er hemmelig. Mer får vi alle vite i midten av mars. Men uasett; er det nok til å få 4/3 til å overleve? Holder det at Olympus kommer med 1 stk (eventuelt 2 stk) kamera med 16M til 30'000 når så og si alle andre velger full-size?

Jeg bare lurer :hmm:

Videoannonse
Annonse

:hrm: Det er bare det at Canon begynner å (har hatt en stund), skikkelig jerngrep på det digitale speilrefleksmarkedet. Og som nest størst har også Nikon slått seg med på full-size brikkene. Sigma har et stort sort utvalg av objektiver til flere systemer. Men slik det er i dag så er det kun et fåtall av disse som kommer til 4/3.

Men sant, det er plass til fler. Men så er det bare det om en av disse vil være FourThirds.

:hrm: Det er bare det at Canon begynner å (har hatt en stund), skikkelig jerngrep på det digitale speilrefleksmarkedet. Og som nest størst har også Nikon slått seg med på full-size brikkene. Sigma har et stort sort utvalg av objektiver til flere systemer. Men slik det er i dag så er det kun et fåtall av disse som kommer til 4/3.

Men sant, det er plass til fler. Men så er det bare det om en av disse vil være FourThirds.

7820979[/snapback]

Vet du noe mere anngående Nikon og "Fullsize" brikke?

Venter i spenning på en oppgradert versjon av D200 med Full size brikke, men lurer på om den kommer. :dribble:

Så vidt jeg vet er Olympus' 4/3-system det eneste åpne systemet, og det eneste som blir brukt av flere aktører? Skulle ikke dette borge for at det vil overleve? Det er synd at så mange følger hovedstrømmen, og går for de største, men jeg tror det alltid vil være et marked for de som velger mindre veier...

Hvis jeg noen gang skulle trenge å gå over til dSLR er jeg ikke i tvil om hva jeg ville velge - 4/3 - fordi det er minst, med alle de fordelene det fører med seg, som vekt, størrelse, pris, dybdeskarphet osv..

Å diskutere rykter om Nikons eventuelle FF-brikker hører vel ikke hjemme i denne tråden? Start en ny tråd - eller heng på en av de andre!

Nå tror jeg du blander litt her. Four-thirds er en standard for linser/sensor. At den også er i forholdet 4:3 er en biting (og fordel IMO). Det har egentlig ingenting med wide og 16:9 eller 3:2 å gjøre.

Om fremtiden er "wide" for kamera tviler jeg også på. I praksis gjøres dette nå ved å klippe oppe og nede, og det kan man like gjerne gjøre selv, om man ønsker det. Det blir som med digital zoom..

Utfra markedandelene i Japan så går 4/3 en mørk framtid i møte:

"Nikon secures top position in the Japanese DSLR market

Nikon Corp., Tokyo, Japan, grabbed the top position in the Japanese DSLR market in December with a market share of 47 percent, thanks to strong sales of D80 and the new D40, according to the latest report by BCN. BCN is a market research firm constantly monitoring POS data from 2,680 stores operated by 23 contracted major retailing companies.

Canon Inc. gave up the lead to Nikon with a market share of 35 percent. Pentax and Sony followed with a market share of 10 percent and 6 percent, respectively. Canon was the constant leader in the Japanese DSLR market, for example with a market share of 45 percent in July and 48 percent in September last year, followed by Nikon (37 percent in July and 33 percent in September) and Pentax (10 percent in July and 8 percent in September).

In terms of by-model share, however, Canon's Digital Kiss X (digital Rebel XTi [EOS 400D]) kept the top spot for 13 weeks consecutively with a 27.3 percent market share in December, followed by Nikon's D80 (16.3 percent), D40 (15.5 percent) and D200 (9.1 percent), reports JPEA International PEN News Weekly.

Many industry watchers were skeptical when Nikon announced the D40, saying it would be difficult for Nikon to sell as it hoped in the market where DSLRs featuring 10-megapixel or more pixel counts are the mainstream. Contrary to the popular belief, however, the D40 apparently made a good start in the Japanese market, reports PEN News Weekly."

http://www.photomarketing.com/dailynews/ (Friday, January 26, 2007)

I desember hadde Nikon, Canon, Pentax og Sony 98% av markedet.

Utfra markedandelene i Japan så går 4/3 en mørk framtid i møte:

7822943[/snapback]

Ut fra denne er det jo Canon som går en mørk tid i møte - som har overgitt ledelsen til Nikon? Det er de som går krafitg ned, med 13%!

Det står da ikke noe om 4/3 i det hele tatt, så hvordan vet du at de har gått nedover?

Jeg tror at FourThirds vil komme mer og mer fremover når Olympus kommer med nytt PRO hus, samt at det er flere produsenter som henger seg på.

At en velkjent produsent som LEICA også henger seg litt på, er jo også meget positivt.

FourThirds har plenty med GULL optikk..., det er bare ikke så mange hus enda..., noe som VIL bli endret snart (ref: f.eks E3).

Nå tror jeg du blander litt her. Four-thirds er en standard for linser/sensor. At den også er i forholdet 4:3 er en biting (og fordel IMO). Det har egentlig ingenting med wide og 16:9 eller 3:2 å gjøre.

Om fremtiden er "wide" for kamera tviler jeg også på. I praksis gjøres dette nå ved å klippe oppe og nede, og det kan man like gjerne gjøre selv, om man ønsker det. Det blir som med digital zoom..

7822553[/snapback]

Selvfølgelig har du rett. Så meg blind på dette. Takker for den :-)

Så vidt jeg vet er Olympus' 4/3-system det eneste åpne systemet, [...]

7821992[/snapback]

Four Thirds er aldeles ikke noe åpent system, etter vanlige definisjoner på åpne standarder. Det er kun "åpent" for kommersielle aktører som kamera- og objektivprodusenter, ikke for deg og meg. For å kunne kalles en åpen standard, som Olympus er løgnaktig nok til, må standarden være alment tilgjengelig, evt. for et mindre beløp.

Wikipedia: Open standard

Wikipedia: Four Thirds System

At en velkjent produsent som LEICA også henger seg litt på, er jo også meget positivt.

7823229[/snapback]

Joa, men Leica profilerer disse objektivene kun gjennom Panasonic så vidt meg bekjent. Altså Panasonic hus med Leica objektiv. På sine egne kameraer har ikke Leica 4/3 sist gang jeg sjekket.

Tror nok den største faren for 4/3 vil være lave omsetningstall for Olympus. Spørsmålet er vel hvor lavt må tallet være før Olympus gir opp. For gir Olympus opp tror jeg nok det er kroken på døra for hele systemet.

7823229[/snapback]

Joa, men Leica profilerer disse objektivene kun gjennom Panasonic så vidt meg bekjent. Altså Panasonic hus med Leica objektiv. På sine egne kameraer har ikke Leica 4/3 sist gang jeg sjekket.

Sjekk på nytt:

Leica Digilux-3

Leica har en versjon av Panasonics speilreflekskamera som bruker 4/3. Det dreier seg stort sett om en rebranding med annen firmware, men det bærer Leica-navnet.

Hva gjelder åpne standarder, så bruker Samsung Pentax-fatning og Fujifilm bruker Nikon-fatning, og Kodak hadde en periode speilreflekskameraer med Nikon fatning og Canon EF-fatning, så det er mulig for andre å lage kamerahus basert på eksisterende fatninger.

Sensoren som er i Olympus E-400 er såpass god, at den kan retferdiggjøre høykvlaitetsoptikk i høyeste grad. Sensoren på en E-3 vil nok ikke være dårligere. Hvis du er interessert i for eksempel fuglefotografering, ser jeg absolutt nytten av 4/3-systemet. Men jeg tror det er en forutsetning at Olympus klarer å komme ut med E-3 ganske snart, og at det blir et virkelig godt kamera som tilbyr noe ekstra. Olympus er flinke til å tenke annerledes, så jeg tviler ikke på at de får det til, de må bare ikke vente for lenge.

Erik

Så vidt jeg vet er Olympus' 4/3-system det eneste åpne systemet, og det eneste som blir brukt av flere aktører? Skulle ikke dette borge for at det vil overleve? Det er synd at så mange følger hovedstrømmen, og går for de største, men jeg tror det alltid vil være et marked for de som velger mindre veier...

Hvis jeg noen gang skulle trenge å gå over til dSLR er jeg ikke i tvil om hva jeg ville velge - 4/3 - fordi det er minst, med alle de fordelene det fører med seg, som vekt, størrelse, pris, dybdeskarphet osv..

Å diskutere rykter om Nikons eventuelle FF-brikker hører vel ikke hjemme i denne tråden? Start en ny tråd - eller heng på en av de andre!

7821992[/snapback]

Pentax sin K-fatning er også åpen. På 80-tallet var det et 20 talls produsenter for denne fatningen. I dag er det Pentax og Samsung som lager digitale kameraer og noen russiske og kinesiske merker på filmkameraer. Ricoh brukte desverre en modifisert K-fatning så gamle Ricoh objektiver bør en være litt forsiktig med på en ny Pentax. Men når det gjelder utbredelse så er det nok Pentax som har hatt størst suksess med K-fatningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...