Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[LØST] Får ikke start - kun tikkelyd fra motor


Anbefalte innlegg

Har ikke peil på dette så må ty til litt hjelp. Bilen er en corolla 99 mod, problemet er at her en dag når det var bikjekaldt så ville ikke bilen starte (har aldri hatt problem med dette før) Hørte at den såvidt begynte å dra rundt før det kom en tikkelyd, dette gjentok seg noen ganger, men ingen start å få.

 

Har i dag testet med startkabler uten hell, de siste gangene begynner den ikke såvidt engang, men går rett på denne tikkingen (Ganske høy og klart hørbart fra kupeen med lukkede dører)

 

Noen ideer til hva dette kan være? Og eventuelle løsninger eller ting jeg kan prøve for å få start..

 

På forhånd takk :)

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva henta du strøm fra med startkablene? Det du beskriver høres ut som defekt batteri, men da burde det hjelpe med hjelpestart. Er du helt sikker på at du hadde skikkelig kontakt og godt med strøm fra hjelpestarten?

 

Tikking fra starteren er i ni av ti tilfeller et strømproblem. Som oftest når det er kaldt skyldes det batteriet. Et defekt batteri kan fungere helt fint om sommeren, men når det blir kaldt vil det knele slik du beskriver. Et annet alternativ kan være dårlig kontakt i hoverstrømmen til starteren. Jeg har opplevd å miste forbindelsen mellom kabelen og kabelskoen som kobler hovedstrømskabenen fra batteriet inn på starteren. Ubelastet virka alt ok, men spenninga droppa til 0 ved startforsøk. Jeg tviler på at du har et relé-problem, ikke annet enn treghet i innslaget på starteren pga. frost i alle fall. Det kan du i nødsfall løse med å rolig helle et par bøtter glovarmt vann over starteren. Husk da å kjøre en god stund så starteren tørker skikkelig.

Lenke til kommentar

Hvordan koplet du til startkablene?

 

Prøv å kople pluss til pluss ved bruk av polene, men kopl minuskabel til batteripol på avgivende bil, men direkte i gods på mottakende bil.

 

Gjerne i motor eller starter hvis det lar seg gjøre.

 

La så bilene stå slik en 5 minutters tid, gjerne med litt turtall på avgivende bil. Mottakende bil har tenningen og strømforbruk avslått.

 

Prøv så å starte.

 

Hvis dette ikke fungerer, så kan det være startinnslaget som er problemet. Prøv å "kakke" på det med en hammer e.l. Alt med måte.

 

Håper du får det til å fungere.

 

Lykke til! :thumbup::thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Is tar større plass enn vann, så ja, dersom vannet kommer inn der det ikke skal være og fryser kan det være ille.

 

Et kakk på starteren (dersom batteriet har nok strøm) burde i de fleste tilfeller gjøre susen dersom starteren er dårlig (og batteriet + kablingen er bra)

Lenke til kommentar

Hva med å måle på starteren i stedet for å gjette seg frem?

 

Hvis det ikke hjalp å være seriekoblet med et annet batteri, er det STOR mulighet for at starteren er gåen! Få tak i et måleapparat og mål ved å:

 

1) sett den rød målepinnen på den store ledningen som går in på starteren og den andre til jord. Der skal det være ca. 12 volt hele tiden.

 

2)Er det tilfellet, så måler du med den rød målepinnen på den lille ledningen på starteren og den svarte til jord. Vri om tenningen! Der skal det da være ca. 12 volt kun ved start. Er det strøm i begge ledninger, er det starteren som er gåen! Er det ikke strøm i:

 

a) den store ledningen på starteren, er det sansyneligvis brudd i ledning fra batteri til starter (sjeldent)

 

B) den lille ledningen på starteren, er det sansyneligvis brudd i/defekt tenningslås/startrele!

 

Hvis du ikke kan måle dette selv, så gjør et verksted dette på KORT tid!

Lenke til kommentar

Problemet her er nok defekt batteri og feilen i batteriet er slik at det dra all strømm når du bruker hjelpestart. Koble vekk det gamle batteriet og bruk startkabler direkte på batterikablene dine, uten at det gamle batteriet er med i kretsen....da starter bilen. ( Så fremt du ikke har dårlige kontakter som foreslåt lenger oppi her, men det har du vel sjekka, det er i tillfelle bare den store ledningen på starteren, hadde det vært den lille hadde det ikke vært lyd)

Lykke til

Endret av Stetson
Lenke til kommentar

Da har jeg vært ute og prøvd igjen.

 

Ved første forsøk så høres det ut som den er i ferd med å starte, dog går det veldig tregt, men etter noen sekunder går det over i den tikkelyden jeg har beskrevet og når jeg forsøker igjen går det rett på tikkingen uten at det høres ut som noe annet skjer.

 

Prøvde også og dunke litt på starteren uten at dette hjalp.

 

Hadde en MR2 tidligere (2000 modell) og husker at jeg hadde akkurat samme tikkelyden på den, da hjalp det med startkabler. Kan det være at jeg ikke hadde hjelpebatteriet tilkoblet lenge nok.

 

Slo også på taklyset i bilen nå og når jeg vred om nøkkelen og denne tikkelyden kom (varer så lenge jeg vrir om nøkkelen) så slukker nesten lyset - noe og tyde utifra det?

 

Hvordan kan man måle starteren forresten..?

 

Takker igjen for mange gode tips og god hjelp så langt!!

 

Edit: Leif was here...

Endret av WebKnight
Lenke til kommentar

En liten ting til.....Når du nå kobler til kan du sette jordings klemma rett på motoren, så får du eliminert vekk om det er dårlig kontakt i jordledningen din til batteriet, Bare finn en god skrue i motorblokka så du er sikker på at det er jord.

Altså blir det den røde ledningen på plussen som du har kobla vekk fra ditt eget batteri og den andre rett på motoren.

Lykke til...si fra om det gikk da

Lenke til kommentar
Slo også på taklyset i bilen nå og når jeg vred om nøkkelen og denne tikkelyden kom (varer så lenge jeg vrir om nøkkelen) så slukker nesten lyset - noe og tyde utifra det?

7815552[/snapback]

Starteren din trekker iallefall strøm da. Hvis det var dårlig kontakt så ville ikke lysene blitt spesielt svakere. Det er iallefall min erfaring, men jeg er ingen bilmekaniker.

 

Mye tyder på at batteriet er dårlig, du har iallefall ikke nok strøm til å starte bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...