Gå til innhold

Sunbeam Rheobus


erl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


erl skrev (2002-11-30 00:56):

20Wx4, flerfargede LEDs, skifter mellom rødt og blått avhengig av voltstyrken,


 

Damn it! Nå må jeg sette meg ned og lage ny viftekontroller. Skulle bare tittet litt på kretskortet til Sunbeam, så skulle det være en enkel sak å fabrikere noe lignende :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


yummy skrev (2002-12-01 23:51):

Test av den kommer om ikke lenge...


 

yummy; har nesten klekt ut hvordan den må virke inni hodet mitt :smile: Men skulle gjerne hatt en closeup av pcb'en over og under hele saken.

 

Lurer spesielt på hva slags IC som sitter på den, da jeg antar det er den som muliggjør skifte av fargen på LEDene. Antar at denne sender ut et signal når den leser av 7V på en kanal, som da setter en multiplexer transistor til riktig utgang, noe som da medfører at strømmen går igjennom rød-delen av dioden istedenfor blå delen...

 

*venter spent på noen STORE jpeg's på epost*

Lenke til kommentar

Quote:


yummy skrev (2002-12-02 08:06):

Skal nok få tatt gode bilder og kanskje få en beskrivelse av kretsene - men det må avtales litt med leverandør. De skal jo selge dem også...


 

hehe :smile:

 

Det jeg lurer mest på er hva den ICen heter/gjør. Hvis den gjør det jeg tror den gjør så er resten av kretsen rimelig grei. En god neve motstander, noen dioder, noen transistorer og LEDs.

 

Litt kjipt å allerede ha laget en rheobus, for så å tenke på ny versjon...

Lenke til kommentar

Amatør! Tror du at du NOEN GANG blir ferdig med å modde kassa? :grin: :grin: :grin:

 

Skal nok få tak i hvilke deler det er snakk om, jah! :smile:

 

Men - med erfaring fra min egen baybus, tror jeg du fort må betale mer for komponentene i løsvekt enn en ferdig laget sak.

Lenke til kommentar

Quote:


yummy skrev (2002-12-02 08:36):

Amatør! Tror du at du NOEN GANG blir ferdig med å modde kassa?
:grin:
:grin:
:grin:


 

Pøh!

 

Quote:


Skal nok få tak i hvilke deler det er snakk om, jah! :smile:


Men - med erfaring fra min egen baybus, tror jeg du fort må betale mer for komponentene i løsvekt enn en ferdig laget sak.


 

Tja, sparte 250kr på å lage min egen. Spørs hvor god pris man får på komponentene... Dessuten er det MYE morsommere å lage ting selv enn å kjøpe ferdig. Man skal ha litt brannskader fra loddebolten når man mekker PC.

Lenke til kommentar

leste litt på siden dems, men fant ikke helt ut hvor mye motstand den gir på max.

 

Er det slik at spenningen blir regulert mellom 7V og 12V eller var det bare lyset som skifta farge på 7V?

 

Vil gjerne ha regulert ned til under 5V, eventuelt kunne skru de helt av, på samme "kontroller".

 

[space]

Lenke til kommentar

[space] skrev (2002-12-03 19:34):

leste litt på siden dems, men fant ikke helt ut hvor mye motstand den gir på max.

 

Er det slik at spenningen blir regulert mellom 7V og 12V eller var det bare lyset som skifta farge på 7V?

 

Vil gjerne ha regulert ned til under 5V, eventuelt kunne skru de helt av, på samme "kontroller".

 

Du vil antagelig få mellom 0 og 11 Volt ut fra hver kanal, med mindre de bruker OPAMPer til å dra opp spenningen på utgangen. Jeg får 0 -> 11 Volt på min hjemmelagde Rheobus ihvertfall.

 

Hei! Det forklarer kanskje den ICen som sitter på kortet, kanskje det er fire OPAMPer :smile:

 

[ endret av hce den 2002-12-03 19:48 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...