Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

drevet litt med c++ nå, men hvilken kompilator bør jeg bruke? noen som kan fortelle litt om fordeler/ulemper de forskjellige alternativene imellom? disse har jeg tilgang til:

-Dev-c++ (det er denne jeg har brukt så langt og trives i grunnen godt med den.).

-Microsoft Visual C++

-Bordland Developer Studio

Noen andre som er bedre?

thank you ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

+

Microsoft Visual C++ 2005 støtter jo kompilering av x64 (linker) kode såvel som IA64 med flere, støtter kompilering til CLR og MSIL.

Lager ganske rask kode, men ikke så rask som Dev-c++ (etter den siste testen jeg så)

Multi thread C/c++ runtime implimentering

Mulighet for OpenMP støtte (implimentert i kompilatoren)

-

Ingen singel thread C/c++ runtime implimentering.

+-

MS utvidelser til C/c++

Følger ikke C/c++ standarden helt til punkt og prikke og er generelt veldig tilgivelig ovenfor syntax feil.

Det er sikkert mer å ta tak i, men jeg tror jeg har fått med det jeg syntes er viktigst og mest uvanlig.

Skrevet

Hvis du har planer om å jobbe med C++ i Linux og andre plattformer, vil jeg anbefale at du bruker Dev-C++ da den bruker GCC som kompilator.

Skrevet
du snakker nok litt over hodet på meg no :p men mener du at jeg bør benytte meg av Microsoft Visual C++ ?? eller er det ikke så mye om å gjøre fra Dev-c++ ?

7797040[/snapback]

hehe, nei da jeg mener du bør benytt den du kjener best hvis du ikke har en god grunn til å skifte.

Og jeg snakket bare om vc++ forde jeg kjenner bare den :(

Skrevet

Jeg skal ikke si stort her, iom at jeg ikke kan C++ noe særlig, men jeg har såvidt prøvd VS 2005 kompileren og gcc, og uansett hva jeg gjorde nektet gcc å kompilere koden min når jeg hadde med inline ASM. Men VS kompilerte det på første forsøk.

Skrevet
og uansett hva jeg gjorde nektet gcc å kompilere koden min når jeg hadde med inline ASM.

7813927[/snapback]

Samme har jeg opplevd. Lurer litt på hvorfor, det tok litt motet fra meg.
Skrevet
Det er fordi GCC bruker en annen syntax for inline asm enn MSVC.

7816860[/snapback]

Hvordan er syntaksen for GCC, kan du gi et kjapt eksempel? Jeg trodde ikke jeg brukte MSVC-versjonen når jeg testet, men det kan hende jeg gjorde det..

Skrevet

GCC:

pushl	%ebp
movl	$16, %eax
movl	%esp, %ebp
subl	$8, %esp
andl	$-16, %esp

INTEL:

push	ebp
mov	eax, 16h
mov	ebp, esp
sub	esp, 8h
and	esp, -16h

Det skal gå an å slå på intel-syntax i gcc da.

Skrevet

asm er jo ikke en del av c++ i normal forstand så støtte for asm må behandles som et utvidelse av språket og det finnes vel ingen store standard for asm i c++ så vidt jeg vet

Skrevet

Huffda :S

GCC var jo grusom. Hvorfor i alle dager bruker de ikke standard syntaks ?

Normalt sett er det jo MS som finner på noe jallamekk selv, men ikke her :S

Skrevet (endret)

GCC bruker standard asm. Den bruker AT&T asm istedenfor Intel asm

(Det flotte med standarder er at det er så mange av dem)

-masm=dialect
        Output asm instructions using selected dialect.
        Supported choices are intel or att (the default one).

Endret av Harkonnen
  • 1 måned senere...
Skrevet

Altså, det skal ganske mye til for at det er kompilatoren som begrenser deg. Men, siden GCC er cross-platform ville jeg holdt meg til den. (Lettere å forholde seg til en m.t.p. error-meldinger o.l.)

Når det gjelder IDE og utviklingsmiljø, derimot, så er det bare å ta det som passer en best.

Skrevet
Open Watcom:

- Elendig IDE

+ Kan lage 32-bit DOS programmer :D:D:D:D:D

8218190[/snapback]

+ Følger med en del hendige verktøy, f. eks. Spy (for å se på vinduer og meldinger).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...