Gå til innhold

Mac, Windows og filsystemer?


Anbefalte innlegg

Jeg stiller dette spørsmålet her da det er i direkte sammenheng med innkjøp av mac, og andre macbrukere har sikkert støtt på samme dilemmaet.

 

Jeg og fruen er på kanten til å bestille oss hver sin Macbook. Den stasjonære PCn er da tiltenkt rolle som mediasenter, men det er her noen små problemer melder seg.

 

Mac kan ikke skrive til NTFS....det er igrunnen ganske teit.

 

Så jeg lurer på...hvordan kan man gjøre dette mest fornuftig?

 

- Kjøre et Linux\Unixbasert mediacenter? Egentlig ikke ideelt da jeg vil utnytte softwaren på lydkortet mitt fullt ut. Og det funker best med XP.

 

- Jeg har idag tre hardisker. en 150GB Raptor til systemdisk, og to stk. 500GB. Kan de to 500GB diskene formateres i et filsystem som begge OS'ene kan lese\skrive til? FAT32 duger liksom ikke pga begrensingene på filstørrelsen.

 

Jeg tenkte å kanskje formatere de to store diskene i feks. et linux filsystem ext. ett eller annet (litt lite peiling her). Men det forutsetter at Windows kan bruke det.

 

Hadde satt pris på litt hjelp og støtte her.

 

EDIT: Regna faktisk med at OSX var potent nok til å kommuniserer ed ext2/3 eller Reiser, men nu ser det ut til at det heller ikke går.

 

Kanskje beste muligheten er å bruke RealVNC eller noen annen fjernstyringsprogramvare når jeg skal overføre filer fra Macbook til PC, og gå via PC'n (fjernsyring fra mac) og hente filene fra Mac'en? Hva tror dere om det?

Endret av jimster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mac kan ikke skrive til NTFS, men vis det er og dele mappa over nettverket så er ikke dette noe problem, dette er fult mulig uansett hvordan hardisken er formatert. Da dette har med nettverksprotokoller og gjøre. Husker ikke helt hva det heter, men det skal gå så lenge maskinen som du deler i fra kan skrive NTFS

 

La til:

Over nettverket så går deling stort sett fint mellom forskjellige operativ systemer.. er bare innstillinger i branmur og deling som skal til:) håper du finner ut av det,

Endret av St. Anders
Lenke til kommentar
Mac kan ikke skrive til NTFS, men vis det er og dele mappa over nettverket så er ikke dette noe problem, dette er fult mulig uansett hvordan hardisken er formatert. Da dette har med nettverksprotokoller og gjøre. Husker ikke helt hva det heter, men det skal gå så lenge maskinen som du deler i fra kan skrive NTFS

 

La til:

Over nettverket så går deling stort sett fint mellom forskjellige operativ systemer.. er bare innstillinger i branmur og deling som skal til:) håper du finner ut av det,

7782018[/snapback]

 

Joda..dette har jeg forstått. Men problemet kommer når jeg jobber med noe på mac'en, og ønsker å sende dette til PC'n over nettverket. Det blir å funke dårlig siden Mac'en ikke kan skrive til disken...

 

...eller misforstår jeg nå?? :hmm:

 

Jeg har skjønt det sånn at jeg ikke kan sende en fil fra Mac til PC(NTFS) over nettverk!?

 

Derfor spekulerte jeg i andre filsystemer, evnt bruke fjernstyring for å fjernstyre PC'n til å hente filer fra Mac'en?

Lenke til kommentar

du kan sende filer over nettverket selv om filsystemet er forskjellig, kan selv koble macen min til datamaskinen til bror min som har en delt mappe i windows xp, og samme gjelder vis han skal ha noe av meg. Det er ikke noe problem og koble seg til maskinen og sende filer fram eller tilbake fra Windows til Mac OS X

Lenke til kommentar
du kan sende filer over nettverket selv om filsystemet er forskjellig, kan selv koble macen min til datamaskinen til bror min som har en delt mappe i windows xp, og samme gjelder vis han skal ha noe av meg. Det er ikke noe problem og koble seg til maskinen og sende filer fram eller tilbake fra Windows til Mac OS X

7783075[/snapback]

 

Åh? seriøst? hmm...det høres jo flott ut! Da er det problemet med skriving tilknyttet feks. eksterne disker fW\usb da?.

 

Det løste i så fall problemet mitt med Mac og en Mediasenter PC. Det viser seg at jeg ikke har noe problem :D

 

Takktakk!

Lenke til kommentar

USB og firewire disker kan leses og skrives til av begge vis du har i FAT32 formatet.

Ellers så må du dele disse også over nettverket, Mac OS X kan lese NTSF, men ikke skrive til dette, og windows xp kan ikke lese eller skrive til Mac OS X sitt format, som er HFS/HFS+.

Så vis du bare skal ha småfiler er FAT32 og anbefale, vis ikke så er det enkleste og dele fra den maskinen du tror du kommer til og ha den eksternedisken mest.

Lenke til kommentar
USB og firewire disker kan leses og skrives til av begge vis du har i FAT32 formatet.

Ellers så må du dele disse også over nettverket, Mac OS X kan lese NTSF, men ikke skrive til dette, og windows xp kan ikke lese eller skrive til Mac OS X sitt format, som er HFS/HFS+.

Så vis du bare skal ha småfiler er FAT32 og anbefale, vis ikke så er det enkleste og dele fra den maskinen du tror du kommer til og ha den eksternedisken mest.

7783552[/snapback]

 

Jeg har ingne ekstern disk (enda). Jeg har bare en Mediesenter PC som jeg vil utveksle filer med fram og tilbake...med min Macbook.

 

Jeg trodde at siden jeg ikke kan skrive til en USB NTFS harddisk, så kan jeg heller ikke sende filer over nettverket til en Windows PC med NTFS filsystem (XP\Vista).

 

Men hvis dette går er det jo fryd og gammen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg føler ikke at det kom tydelig nok frem:

 

Når man overfører filer via nettverket mellom en Mac og en Windows maskin, så brukes protokollen SMB. Setter du opp en Linux filserver vil den høyst sannsynlig også bruke samme protokoll via tjener-teknologien Samba.

 

Dermed spiller det ingen rolle hvilket format som er på diskene, eller hvilket OS som er på maskinene.

 

Hvis du vil kan du forresten med fordel bruke FTP. Da må/bør du sette opp en eller annen FTP-server på Windows-maskinen. Mac OS kommer med FTP-server innebygget. FTP er betydelig raskere enn SMB, spesielt hvis vi snakker større filer, som film o.l.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Mac kan ikke skrive til NTFS....det er igrunnen ganske teit.

7781784[/snapback]

Sorry at jeg sier det, men jeg synes du er ganske teit nå. OS X kan skrive til FAT, som brukes av blant annet Windows, og kan også lese NTFS. Men kan Windows skrive eller lese til HFS+ eller noe annet filsystem enn sine egne, uten tredjeparts programvare? Nei.

 

Skriving til NTFS er veldig eksperimentalt for øyeblikket, og du vil vel ikke risikere å miste alle dataene dine?

 

OS X kan fint skrive til både ext2/3 og reiserfs. Det fungerer ihvertfall helt perfekt hos meg.

 

Nå angående en løsning: Du kan jo bruke FTP med mindre du skal streame film og lyd. For streaming av film og musikk kan du bruke VideoLAN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...