Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp med et dvdrom prob.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datan min fungerer helt fint nå, det er ikke noe galt atm. Men hver eneste gang jeg bestemmer meg for og formatere windows skjer det noe idiotisk med dvd'n.

For eks.

Jeg starter opp med widows cd'n inne i dvdrommen og formaterer, og alt fungerer fint til det har blitt instalert og jeg restarter datan. Når windows da starter opp og jeg er på skrivebordet finner jeg den ikke lenger, og den er ikke på lista for enheter.

Så ingen ting jeg setter inn i dvdrommen kommer opp eller blir avspillt. Windows finner den rett og slett ikke, men hvis jeg går i bios finner jeg den.

Jeg vet at det er fordi jeg manglere drivere til sata/ide som er problemet, men jeg finner jo diskettstasjon og harddisk som begge er koblet opp.

Hardisken med SATA og Diskettstasjon med IDE.

Jeg syntes det er idiotisk at jeg må bruke en diskett for og ordne opp og instalere drivere for å få dette til og fungere, hvertfall når diskettstasjon og hardisken går bra uten.

Noen som vet om en bedre løsning, til neste gang.

Jeg vet jo at driverne trengs, men det bare iritere meg at jeg ikke kan bruke hovedkort cd'n til det også, hvorfor diskett liksom. Det er så oldtime!

Jeg setter pris på den hjelpen jeg får, takk!

Endret av venture
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du et gammelt hovedkort? Tenker da på de typene som har ekstra sett med IDE-porter, altså raid-kontroller. Har du tilfeldigvis koblet DVD-brenneren til en sånn raid-kontroller?

Ellers: Hva med å finne driverne (på nett) og installere?

Endret av geir__hk
Skrevet
Har du et gammelt hovedkort? Tenker da på de typene som har ekstra sett med IDE-porter, altså raid-kontroller. Har du tilfeldigvis koblet DVD-brenneren til en sånn raid-kontroller?

Ellers: Hva med å finne driverne (på nett) og installere?

7792031[/snapback]

jeg har ABIT AB9 Pro, og er ganske sikker på at jeg har koblet opp til vanlig IDE. Men mens du er inne på dette med raid, hvilken fordeler får jeg av det egentlig hvis jeg kjører med to hardisker i datan, hvordan setter jeg det opp?

har ikke internett hjemme lenger så får ikke lastet ned drivere etter formatering, kunne kansje lagt det på en minnebrikke da =) takk for ideen :p

Skrevet

Det var nå mer ment som en oppfordring enn kun en idé. Altså: driverne du finner på nett er sansynligvis av nyere dato enn de som fulgte med i eska. Dvs, feil på gamle drivere kan være retta opp igjen, eller at nyere drivere er bedre laget mht. ytelse og stabilitet.

To vanlige konsekvenser med å bruke raid:

* Mye kjappere lese/skrivehastighet fra/til harddiskene, eller:

* Samme ytelse, men halve kapasiteten og dobbel sikkerhet i tilfelle harddisk-kræsj.

Du har altså følgende hovedkort:

ab9-pro_sm.jpg

og du vil finne driverne på samme side, men du bare blar litt i menyene først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...