Gå til innhold

Amerikansk fotball - Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen si litt om hvordan det fungerer på banen? Vet at man må til det området på hver side som er tpuchdown og man får poeng, men hva betyr tallene på banen, som 30,40.. Er det andre måter man får poeng på? Er det sånn jo lengre man kommer med ballen jo mer poeng elns?

 

 

edit:og feks 1st & 10,betyr det første runde og..? Ti tallet?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Kan noen si litt om hvordan det fungerer på banen? Vet at man må til det området på hver side som er tpuchdown og man får poeng, men hva betyr tallene på banen, som 30,40.. Er det andre måter man får poeng?

Tallene viser avstand til nærmeste mål i yards. Laget har fire forsøk på å flytte seg 10 yards, klarer man det får man fire nye forsøk på å komme 10 yards mer.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_fotball#Regler_og_Spillets_gang

Lenke til kommentar

Når det gjelder poengene Giants fikk for den safetyen så lurer jeg på en ting: jeg leste det som stod på Wiki-artikkelen som det ble linket til her ovenfor.

 

"En safety scores når ballen blir død i det angripende lagets målsone og det angripende laget er ansvarlig for at ballen havnet der. For eksempel ved at det forsvarende laget takler ballbæreren bak hans mållinje"

 

Brady kastet jo ballen, men den traff ingen. Regnes det som at ballen er død selvom den ikke er i målsonen?

Lenke til kommentar

Når det gjelder poengene Giants fikk for den safetyen så lurer jeg på en ting: jeg leste det som stod på Wiki-artikkelen som det ble linket til her ovenfor.

 

"En safety scores når ballen blir død i det angripende lagets målsone og det angripende laget er ansvarlig for at ballen havnet der. For eksempel ved at det forsvarende laget takler ballbæreren bak hans mållinje"

 

Brady kastet jo ballen, men den traff ingen. Regnes det som at ballen er død selvom den ikke er i målsonen?

 

Jeg stusset litt på dette jeg også. Har aldri sett det før (jeg begynte å følge med denne sesongen). Brady ble ihvertfall taklet i sin egen touchdown-sone, altså bak startposisjonen. Virker som om det er tifellet og at ballen ikke blir mottatt, så vil safety score inntreffe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...