Gå til innhold

Hvilket språk lærte/lærer du? Kan du det egentlig?


ZenCo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver på å lærer tysk, men er ikke helt motivert til det så det går rett i dass: Vi lærer tysk ved å lage pannekaker :roll:

Heldigvis går jeg å lærer spansk privat, noe som går mye bedre :)

I tillegg kan jeg snakke polsk, kjekt når du skal på tivoli ol.

 

Oppsumert: Jeg kan basic spansk og flytende polsk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hadde tysk på ungdomsskolen i 2 år og gjorde ikke en eneste lekse. Klarte med neppe å stå ettersom jeg lagde film (!) på "tysk". Per i dag kan jeg så og si like mye som flere av mine kamerater som har hatt det i 6 år - noe som ikke er veldig bra. Så jeg vil egentlig ikke si at jeg kan det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tysk på ungdomsskolen og videregående, kan dessverre lite i dag. Men har veldig lyst til å ta det opp igjen.

 

I tillegg har jeg litt spansk, som jeg har lært i en blanding av å være i et spansktalende land, samt at jeg har et grunnkurs i spansk fra universitetet.

Spansk er gøy :) (og jeg kan kommunisere greit selvom jeg innimellom bøyer verbene håpløst feil, de fleste legger godviljen til og forstår hva jeg prøver å si)

Lenke til kommentar

Jeg kan spansk flytende.

 

Det kan jeg fordi jeg bodde 5 år i landet. Kan være jeg glemmer et og annet ord når jeg snakker nå om dagene, da det er litt tilfeldig når jeg får prate med spansktalende mennesker. Men når jeg hører språket husker jeg forsåvidt alt sammen. Pleier å se på spanske filmer og TV-serier til tider for å holde det vedlike.

 

Ellers har jeg en grei forståelse av andre germanske språk (om man ekskluderer engelsk, dansk eller svensk fra lista) generelt, spesielt tysk/nederlandsk. Fransk og portugisisk kan jeg lese, men er ikke noe spesielt god til å prate.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Vel. Jeg har hatt et år med tysk, et år med spansk og to med fransk.

Tysk gikk egentlig veldig greit, og jeg angrer fortsatt på at jeg slutta.

Sannsynligvis noe jeg kommer til å prøve lære meg igjen seinere.

Kan vel basics i alle tre, kanskje. Om jeg tenker meg litt om, eller om jeg er på fylla.

 

Har store ambisjoner om å lære hollandsk (:

Lenke til kommentar

"Lærte" fransk i 3 år på VGS. Føler det er et pent språk, men nokså vanskelig å uttale korrekt for en nordmann. Klarte å skrive enkle stiler og å forstå oppleste tekster/tv-program hvis de snakket sakte eller jeg hadde muligheten til å spole tilbake. Å snakke flytende var en annen historie.

 

Følte som noen andre nevnte at hele opplegget med å lære seg fransk i stedet for tysk ble litt pretensiøst, siden vi alle var nokså ræva i det, og det var mange pinlig dårlige høytlesninger og oppkonstruerte samtaler.

Lenke til kommentar

Har fransk for mitt 5år på rad.. 3år på ungdomsskolen, mitt 2. på vgs.. Føler at fransken prøver å ta kontroll over livet mitt, fordi jeg kan ikke så mye, men det er ALLTID det faget vi har konstant lekser i.

 

Ungdomsskolen lærte vi ikke noe, læreren var for tett til å klare å lære bort :)

Derimot på vgs er læreren veldig interessert i at vi skal klare det.. Men det er vanskelig :p Kan si det sånn at jeg kan grunnleggende fransk, men det er ikke veldig mye annet :p

Lenke til kommentar
Har fransk for mitt 5år på rad.. 3år på ungdomsskolen, mitt 2. på vgs.. Føler at fransken prøver å ta kontroll over livet mitt, fordi jeg kan ikke så mye, men det er ALLTID det faget vi har konstant lekser i.

 

Ungdomsskolen lærte vi ikke noe, læreren var for tett til å klare å lære bort :)

Derimot på vgs er læreren veldig interessert i at vi skal klare det.. Men det er vanskelig :p Kan si det sånn at jeg kan grunnleggende fransk, men det er ikke veldig mye annet :p

7784921[/snapback]

 

 

Veit hva du snakker om :)

 

Største problemet mitt er vel at jeg kan for få ord. Selv om gramatikken sitter til dels, hjelper det lite når man ikke kan si en setning og to uten å slå opp i ordboka :hmm:

Lenke til kommentar

jeg har hat fransk i snart 5 år. er på mitt siste halvår på vgs. kan en del gramatikk men det er bare når jeg har time og vi løser oppgaver:P kan så vidt lage en setning på fransk uten ordbok, men må tenke meg grundig om:P tok fransk B språk på videregårnde bare for å slippe å ha det i 3 år til xD er utrolig lei av det.

Lenke til kommentar

Kan Norsk og Engelsk.

 

Hadde 3 år med Fransk på ungdomsskolen, og kan nesten telle til 10 på fransk.

 

Har Spansk på Vgs nå. Har fulgt med i timen, så kan basics.

 

Og diverse norske fordommer sier at jeg også kan flytende samisk, fordi jeg er fra kalde nord. Men nei kan ikke et eneste ord, og har ikke noen planer å lære det.

Lenke til kommentar
Gunners,21/01-2007 : 23:42]Lærer spansk. Er egentlig ett gøy språk, men måten vi lærer på dreper all min motivasjon. Altså, dette er første året mitt på vgs, og første året med spansk. Vi har til nå lært ca 30 ord i fellesskap. Vi har lært å bøye de fleste av dem frem og tilbake, i tillegg til en haug med ord som jeg ikke engang forstår. Så sier seg selv at det å kunne like mange regler i spansk første året som norsk jeg har kunnet snakket i ca 14 år ikke er veldig artig.

 

Forstår ikke poenget med å lære å bøye før vi lærer å snakke. Skal vi begynne å lære babyene å bøye ordet mamma før de får lære seg ett nytt?

7772044[/snapback]

 

 

Jeg holder også på å lære spansk, sliter med bøyingen! Er helt enig i at vi ikke skal lære å bøye før vi kan orda! :)

Ellers liker jeg spansk kjempe godt, det er et veldig fint språk med pene ord :D

Endret av moone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...