Gå til innhold

Hvilken linje?God i: Matte, naturfag, samfunsfag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elektro inneholder minst like mye matte som allmen gjør, jeg blir irritert over dere som påstår at elektro er en linje med mange useriøse, da jeg har opplevd det stikk motsatte. Hos oss er tilfellet at allmen gjerne er en haug med folk som vimser rundt uten å vite hva de skal bli, mens elektroelever som oftest er faginterreserte folk med gode kunskaper innen matte og fysikk.

 

Elektro inneholder 3 timer matte i uken, samt CA 20 timer el-energisystemer og data/elektronikk, disse fagene er CA 70% teori, det vil si MYE matte, fysikk og generelt sett logisk tenkning for de som liker det.

 

Folk jeg kjenner som har byttet fra allmen til elektro har opplevd elektro som langt mer krevende innen realfag-delen, noe jeg er helt enig i.

 

Personlig går jeg VK1 automasjon og tar generell studiekompetanse ved siden av, det vil si at jeg er klar til å starte på automasjon/instrumentingeniør utdanning rett etter fagbrev (VK2+1 år lærling), noe som gjør meg aktuell i et av de mest etterspurte yrkene i Norge.

 

En annen ting er at det er mye lettere å oppnå faglig interresse når du lærer noe konkret som du får stor nytte av i dagliglivet, altfor mange går lei av allmen nettopp PGA mangel av faglig interesse.

 

Du stiller også enormt mye sterkere innen jobber som ingeniør når du har fagbrev, samt at ingeniørutdanning innen elektro/automasjon/elektronikk blir mye lettere å komme igjennom. De som går fra allmen og opp i et teknisk fag havner nederst i bunken hos arbeidsgivere.

 

Dersom du liker matte og realfag, velg elekro.

Endret av E.T
Lenke til kommentar

Vel, om jeg går elektro, vil jeg få brukt matten i jobben som jeg får? Tjener jeg mye? Jeg vet at et fagbrev er mye værdt, men er ikke en sivilingenøir eller ingenøir også det? Lurer litt på lønnen til yrkene. Jeg vil helst ha en lønn på over 400 000kr ... Vet ikke om det er normalt, men jeg blir vel litt rik da? :p

 

Spørs også litt på etterspørselen av yrker. Jeg tror at ingenøirer kommer til å trengs, oljen og sann. Famasøyt er vel det at mange trenger tabelleter for å roe seg og sove. Jeg kan jo også lage dop da :devil:

 

Økonom da? Leste på jobbfeber.no at man må like å arbeide med tall, noe som jeg gjør ... Lønnen så greit ut også ...

Lenke til kommentar
Et tips er å gå allmennfag med full fordypning i realfagene. Norge trenger mange sivilingeniører i årene som kommer.
Lurer selv på å bli sivilingeniør, men problemet er at jeg går medier og kommunikasjon.

Må jeg gå ut tredjeklasse, og ta påbygning, eller kan jeg gjøre noe annet smart?

7763519[/snapback]

På de fleste skoler gir ikke allmenn påbygning muligheten til å ta både 2FY og 3MX, som trengs for å komme inn på sivilingeniørstudier. Et alternativ er å ta forkurs på en eller annen høgskole, og skaffe seg realfagene på den måten.

 

-PeeWee-:

Om du utdanner deg til sivilingeniør, tar det som regel ikke mange år før du runder 400 000 i årslønn. Iallfall ikke om du får deg jobb i privat sektor.

Endret av haugsand
Lenke til kommentar

Trådstarter:

Du kan bli ingeniør rett fra yrkesfag også. Enten med noe som heter "Y-linje" de du går rett fra fagbrev og så inn på ingeniør, eller med rett og slett å ta studiekompetanse ved siden av elektrostudiene.

 

En ingeniør bruker matte og fysikk hele tiden uansett hvilken type det er :)

 

Gå elektro, du kommer ikke til å angre. (I verste fall kan du uansett ta allmen påbygg og få studiekompetanse som allmen uansett, men det skjer neppe)

Lenke til kommentar
Folk jeg kjenner som har byttet fra allmen til elektro har opplevd elektro som langt mer krevende innen realfag-delen, noe jeg er helt enig i.

 

...

 

Dersom du liker matte og realfag, velg elekro.

7762752[/snapback]

Hvis de har byttet etter allmenn grunnkurs, er det kanskje ikke så rart. På allmenn begynner man egentlig ikke med realfag før i 2. klasse.

 

Jeg tviler ikke på at elektro er den av yrkeslinjene som bruker mest realfag, men det blir fjernt å påstå at man får bredere realfaglig grunnlag på elektro enn på allmenn. Ditt utsagn vitner om at du ikke aner noe om hva fysikk på allmenn inneholder.

Lenke til kommentar

Naturfag og matte går vel innen realfag?

Om man får bredere grunnlag på elektro tviler jeg på, da elektro er innen et spesielt felt, og det ikke er nødvendig å lære om stordelen av F.eks mekanikk og optikk. Jeg vil dog påstå at man bruker realfag langt mer innen elektrofag en man gjør på allmen, ettersom 90% av timene baserer seg på realfag og elektrolære. (noe av dette går selvfølgelig bort til fordel for praksis)

 

Ang. om du tjener mindre om du går fra yrkesfag til ingeniør kontra allmen til ingeniør: Nei, tvert imot, som ingeniør medfagbrev er du mye mer lukrativ i arbeidsmarkedet enn en som går fra allmen til ingeniør uten arbeidlivserfaring.

Lenke til kommentar

Vi har noe av det, men på langt nær så bredt spekter. Vi har det som er nyttig å kunne om elektromagnetisme, bølgelære, elektrolære +++, på automasjon "sporer" du litt av og lærer veldig mye fysikk, b.la trykk, gjennomstrømning, måling av fart (i detalj) osv osv.

 

Poenget er vel at han vil gå opp til ingeniør med mest mulig realfag på veien, da vil jeg våge å påstå at du benytter langt mer realfag på elektro en du gjør på allmen. Du stiller også sterkere som ingeniør innen ditt fagfelt.

Lenke til kommentar
Vi har noe av det, men på langt nær så bredt spekter. Vi har det som er nyttig å kunne om elektromagnetisme, bølgelære, elektrolære +++, på automasjon "sporer" du litt av og lærer veldig mye fysikk, b.la trykk, gjennomstrømning, måling av fart (i detalj) osv osv.

 

Poenget er vel at han vil gå opp til ingeniør med mest mulig realfag på veien, da vil jeg våge å påstå at du benytter langt mer realfag på elektro en du gjør på allmen. Du stiller også sterkere som ingeniør innen ditt fagfelt.

7771513[/snapback]

 

Velger du elektro kan du glemme NTNU, hvis du ikke vil ta 3MX og 2FY på fritiden (noe som for meg virker lite fristende). Med kun generell studiekompetanse (elektro --> påbygg) kan du kanskje komme inn på noen 3-årige ingeniør-studier, som gir deg tittelen "ingeniør". Siv. ingeniør kan du ikke bli. Punktum.

Lenke til kommentar
Vi har noe av det, men på langt nær så bredt spekter. Vi har det som er nyttig å kunne om elektromagnetisme, bølgelære, elektrolære +++, på automasjon "sporer" du litt av og lærer veldig mye fysikk, b.la trykk, gjennomstrømning, måling av fart (i detalj) osv osv.

 

Poenget er vel at han vil gå opp til ingeniør med mest mulig realfag på veien, da vil jeg våge å påstå at du benytter langt mer realfag på elektro en du gjør på allmen. Du stiller også sterkere som ingeniør innen ditt fagfelt.

7771513[/snapback]

 

Velger du elektro kan du glemme NTNU, hvis du ikke vil ta 3MX og 2FY på fritiden (noe som for meg virker lite fristende). Med kun generell studiekompetanse (elektro --> påbygg) kan du kanskje komme inn på noen 3-årige ingeniør-studier, som gir deg tittelen "ingeniør". Siv. ingeniør kan du ikke bli. Punktum.

7775781[/snapback]

 

Nja, da kan du jo bygge opp til siving. senere. Men jeg vil uansett si at allmennfag(studiespesialisering) er best om du vil bli ingeniør. Som sagt får du godt igjennom mye forskjellige deler av fysikken der og da ser du hva du vil bli ingeniør i. Det at det er mer realfag på elektro er bare tull, hvis du går yrkesfag og begynner på en sånn ingeniørlinje(y-veien)for de som har gått yrkesfag har dere mye å ta igjen, man får ikke en gang 2fy på elektro. Det at et fagbrev kan hjelpe deg på veien til jobb gjelder kanskje i noen tilfeller, men hvis du skal designe deler for et mobilselskap for eksempel så er nok karakterene viktigere tror jeg. Hvordan en som er født i 1989(ET), vet hva som er mest lukerativt i markedet er jeg veldig interesserti å vite?, men er det noen ferdigutdannene sivilingeniører i elektronikk her som kanskje har noen synspunkter på dette?

Nå tror jeg det kommer ei egen realfagslinje på studiespesialisering, så hvis jeg var yngre ville jeg helt klart sjekket dette ut, det virker veldig spennende.

Lenke til kommentar

Hører dere på meg i det hele tatt?

 

Jeg sier bare at elektro er mye mer overall-basert på realfagkunnskaper, det vil ikke si at du lærer en haug med ting du ikke har en døyt nytta av som elektriker/automatiker, dette får du nemlig mellom forkurs (som er en liten periode før du begynner selve ingeniørstudiet).

 

Hvordan jeg vet hvilke ingeniører som klarer seg best, og hva arbeidsmarkedet innen elektro/automasjon (som er VELDIG stort i Norge), vi har inn en haug med informanter og rådgivere som gir tips og veiledning til oss som vil ha videre utdanning fra yrkesfag. Såklart vil en klare seg bedre på studier som Feks instrumentingeniør, automatikkingeniør, elektronikkingeniør, elektroingeniør eller andre ingeniørtyper ninnen elektro hvis du allerede har 2-3 år skole + 1-2 år lærling som grunnlag, det er jo helt logisk at folk som allerede kan materiale, og ikke trenger å lære seg det helt nytt i rekordtempo (ja, det er vanskelig å gå fra allmen til ingeniør, mye vanskeligere enn å gå fra et aktuelt yrkesfag).

 

Jeg har også 4 lærere som er ingeniører, og jeg tror de vet utmerket godt hvordan du best klarer deg gjennom den utdanningen.

 

Som arbeidsgiver er det helt opplagt, og en veldig tydelig sannhet at dersom du har 1-2 år lærling, og kan fagfeltet ditt, ikke bare i teori, men i praksis, er dun LANGT, LANGT mer lukrativ i arbeidsmarkedet som ingeniør. Dette er noe vi på yrkesfag hører veldig mye av både lærere og personer fra arbeidsmarkedet, og jeg kan ikke skjønne hva som fåregår oppi nøtten på noen som ikke skjønner dette.

 

 

Yrkesfag kontra allmen til ingeniør, jeg tar eksempel med mitt tilfelle, nemlig automasjon:

 

Yrkesfag: 3 veldig kjekke og interressante år, der jeg lærer det meste om praksis og prinsipper innen faget mitt. Å begynne på elektro var et stort løft for meg, ettersom jeg endelig lærte noe virkelig nyttig på skolen, som var interressant og jeg fikk mye bruk for i dagliglivet.

etter de 3 årene er det 1 år betalt lærling. Lærlinglønnen er veldig høy i Norge som automatiker (tilsammen 65% av det en fagarbeider tjener, noe som som oftest ligger mellom 300-500K. Dette er et fint avbrekk og økonomisk løft fra skole og studier.

 

Hvis du klarer Y-veien kan du gå rett opp på ingeniør etter endt læretid, hvis ikke kan du ta et år ekstra, eller ta noen allmen fag på siden av automasjon når du tar det (dette gjør jeg, og det går helt fint). I tilleg må du ta et forkurs med aktuell matte og fysikk, dette varer 2-3 måneder før selve ingeniørstudiene starter.

 

Som ingeniør:

Du stiller ekstremt mye sterkere en de som går fra allmen, ettersom du allerede kan praksis og prinsipper innen faget ditt. De som går fra allmen må lære hele automatikerfaget på nytt (dette gjelder alle yrkesfag). Etter endt ingeniør vil du antageligvis ha langt bedre karakterer enn hvis du hadde gått fra allmen, + mye praksis, dette er noe arbeidsgiver vektlegger mye, og du kan velge og vrake mellom jobber.

 

MVH Erlend

Lenke til kommentar

Er litt forvirret nå, med det siste du sa.

 

Etter endt ingeniør vil du antageligvis ha langt bedre karakterer enn hvis du hadde gått fra allmen, + mye praksis, dette er noe arbeidsgiver vektlegger mye, og du kan velge og vrake mellom jobber.

 

Så det beste er om jeg går elektro, også y-veien over til allmen og tar kurs/leser i to måneder? Så tar jeg ingenøir skole ting?

 

Er meget forvirret nå. Skal spørre mye mer i morgen på skolen. Om jeg tar Y-veien, blir det mye lesing og slikt, men jeg har igjen for det? Det tar jo lengre tid om jeg går elektro og yvei til ingenør. Taper jeg ikke et år? Men så er jeg mer kvalitisert til å jobbe og får bedre betalt? Er det det du sier?

 

Sorry vis jeg irriterer deg, men jeg er litt forvirret. Takker meget for svar!

Endret av -PeeWee-
Lenke til kommentar

Jeg mener at du bør gå studiespesialisering, da får du mye bedre forståelse av den matten som er på ingeniørstudiet. Du får mer ut av utdanningen, og ofte bedre karakterer enn om du går vanlig yrkesfag.

 

Anbefaler TAF om du vil ha fagbrev i tillegg og ikke har noe imot et ekstra år på skolen.

 

Les mer her

Endret av graastein
Lenke til kommentar

Hvis du vet at siv.ing. er veien du vil gå, anbefaler jeg allmenne fag. Det gjør jeg også hvis du ikke vet hvilken vei du vil gå. Problemet med for eksempel elektro er at du låser deg til et fagområdet. Greit nok, det er et bredt fagområde med mange muligheter, men stadig ikke like mange muligheter som du får ved allmenne fag.

Lenke til kommentar

Sivilingeniør:

Yrkesfag:

1.Ta 2 år skole + 2 år lærling eller 3 år skole 1 år lærling (Avhengig av yrkesfaget)

2.1.Ta generell stuidiekompetanse (Norsk, nyere historie, 2MX og noe småtjafs) + forkurs på ingeniør (2-3 måneder før du begynner ingeniør, her får du den nødvendige matten og fysikken for å starte på ingeniør)

2.2.Alternativt kan du ta Y-veien, her går du rett fra fagbrev (endt lærling), og hoppe rett over generell studiekompetanse og forkurs, her legger de til rette med å kutte ned på det faglige, og legge inn mer matte og fysikk. Y-veien er kun for de med veldig gode karakterer, men de som først kommer inn har vist svært gode resultater.

3.Etter fagbrev med Y-vei, eller forkurs med vanlig vei tar du 3 år til bachelor (vanlig ingeniør), + 2 år til sivilingeniør

 

Allmen til siv.ingeniør:

1.Ta 3 år skole

2.Ta 3+2 år til siv.ingeniør

 

Her er de tingene jeg veide opp når jeg valgte min vei til ingeniør:

 

Yrkesfag

+Man bruker nesten hele tiden realfagkunnskaper, om det er koblingskjema eller utregning av induktanser.

+Interressant og nyttig i dagliglivet

+1 år lærling, noe som gir avbrekk fra skole, lønn og arbeidlivserfaring

+Hørt fra mange at man stiller sterkere som ingeniør innen det fagområdet du velger

+Kan gå ut i arbeidslivet raskt om jeg skulle ombestemme meg

+Meget ettertraktet på jobbmarked, både som vanlig fagarbeider og ingeniør

-Færre valgmuligheter når jeg først er ingeniør

-Lenger tid før jeg blir ingeniør

-Om jeg ikke kommer inn på Y-vei betyr det å ta noen allmenfag på¨siden av, samt et ganske hardt forkurs der jeg lærer matte og fysikk som trengst

 

Allmen:

+Raskt til ingeniør

+Gode valgmuligheter

Her er mine subjektive negative sider med allmen

-Veldig mange går lei allmen her jeg bor, dårlig læremotivasjon generelt

-Lite interressant for meg personlig med andre fag en realfag.

-Man stiller ikke så bra i arbeidsmarkedet uten arbeidlivserfaring

-Man sliter med den faglige delen av ingeniørstudiene.

 

I ettertid har yrkesfag for meg vist seg å gi god avkastning mtp motivasjon og skoleresultater.

 

I dag fikk jeg godkjent utplassering hos Statoil, jeg håper dette blir nøkkelen inn til en meget lukrativ lærlingjobb for meg :D

 

Uansett, håper du ble mer informert. Ta kontakt hvis du lurer på noe.

 

MVH Erlend

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...