Gå til innhold

Hvilken linje?God i: Matte, naturfag, samfunsfag.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal snart velge hvilken linje jeg skal gå, 1. Mars. Det eneste problemet jeg har er det at jeg ikke har peiling på hva jeg skal velge! :roll: Jeg er utrolig redd for å ta feil linje og drite meg ut. Jeg tror jeg vil gå almen eller elektro, men jeg er ikke sikker, fordi jeg har lyst å bruke det jeg er flink til...

 

Jeg er "flink" i matte, naturfag og samfunsfag. Flink vil si karakteren 5 og nesten ingen problem med å forstå. Fikk "Sterk" 5 i matematikk på arket. Jeg elsker faktisk matte, utrolig nok. Det er rett og slett gøy. Dermed har jeg veldig lyst å bli noe med matte å gjøre. Men hva har elektro med matte å gjøre? :ermm:

 

Hvilke yrker passer meg? Yrket jeg vil ha vil jeg gjerne at skal ha litt utfordringer. Noe som er veldig viktig, får jeg høre om og om igjen. Betalingen må være grei, trenger ikke være mye...

 

De andre "egenskapene" jeg har er at jeg er rettferdig(vet ikke helt om det er sant, men mine foreldre mener på det :tease: ), snill er jeg(prøver værtfall) og jeg liker skole. Det jeg legger i "liker skole", er det at jeg ikke blir lei av den, men syntes den er grei.

 

Karakterene mine er "greie" vil jeg tro. Fikk 7 stk. 5`ere og 7 stk. 4`ere. I engelsk fikk jeg 4`ere, men ikke langt ifra 5( :thumbup: ). Norsk og KRL fikk jeg 4`ere i fordi jeg gav faen i, rett og slett(fordi jeg følte at det var umulig for meg å oppnå, pga læreren :thumbdown: ).

 

Jeg håper indrelig at dere kan hjelpe meg velge. Følger meg ganske "borte" ang. valg av yrke og utdannelse. Om dere vet om noen brae sider jeg kan besøke (vilbli har jeg sett endel på,) vil jeg også bli glad.

 

 

Takker meget for svar!

 

Mvh.

PeeWee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettop vært på en liten messe og hørt litt rundt omkring utdanningen. Farmasøyt er noe som høres ganske intressangt ut, samt ingeniørfaget. Blir mange år med skole, men jeg får vel igjen for det(?). I både ingeniørfaget og farmasøytfaget er matematikk mye brukt også, noe som er bra for meg.

 

Om jeg velger ingeniørfaget, hvor bør jeg satse på å gå? Finnes vel ingeniør på elektro også? Har hørt at NTNU er dyrt, dog det er min fremtid, så det er verdt det? Hvor lang tid tar det?

 

Om jeg velger farmasøyt, koster det vel litt også? Farmasøyt tar vel endel år også, 3år realfag + 5år mot farmasøyt? Lærer man ikke å lage dop også? Så jeg kan bli kriminell også?

 

Har sett mye på jobbfeber.no nå. Har lyst å velge riktig, ikke feil som mange gjør. Min far mener at jeg bør gå inn for olje. I oljen ligger det mye penger, men så har jeg ikke lyst å jobbe på sjøen heller...

Lenke til kommentar
Om jeg velger ingeniørfaget, hvor bør jeg satse på å gå? Finnes vel ingeniør på elektro også? Har hørt at NTNU er dyrt, dog det er min fremtid, så det er verdt det? Hvor lang tid tar det?

7751811[/snapback]

dyrt? når du går på NTNU, så er det skattebetalerene som betaler skolegangen din ;) det er ikke en privat skole...

 

og angående olje, så er det nesten ingen som jobber hovedsaklig på sjøen, utenom de som er på plattformen og jobber med å ta opp olja.

Endret av TWA
Lenke til kommentar

om du er klar for mer skole, så ville jeg valgt realfaglig videregående, og satset videre på ingeniørutdannelse. på den måten kjøper du også tre nye år å bestemme deg på, så kan du tenke videre en god stund til. angående "dyre" studier, så er all høyere utdannelse i norge gratis, sett bort i fra utgifter til bøker, semesteravgift, o.l. altså behøver du ikke bekymre deg for hva du må betale for ulike utdannelser.

Lenke til kommentar

Jaok. Så jeg burde satse på ingeniørfaget? Tjener jeg mer på det enn famasøyt? Bruker jeg matte mer? Skal jeg bare se bort ifra elektro om jeg er flink i matte og greier en 8år til med skole?

 

Hva gjør man egentlig som ingeniør? Man kan velge mellom mye rart om jeg ikke tar helt feil?

 

Blir matematikken og slikt vanskligere? Har også hørt at Kjemi, fysikk og litt sann er lett om man kan litt matte? Selv greier jeg meg lett i matten nå, men er litt urolig for videregående. Satser på en 6 i år(tentamen med en 5`er ødelag for meg i år :realmad:). Snittet mitt lå på 4.5, skal presse det litt opp i år håper jeg på. Holder det til å komme inn der jeg vil?

 

Takker dere for hjelpen dere har gidt meg! Dere hjelper meg virklig, siden jeg ikke har tatt dette alvorlig før nå. :whistle::innocent:

Lenke til kommentar

matematikken blir vanskeligere med årene, men det er ikke noe problem å henge med dersom du legger litt egeninnsats i det. siden du sier du er veldig glad i matte ville jeg satset på fysikk og videre matematikk om jeg var deg. dette er igjen grunnfagene for alle ingeniørutdannelser (se tilbud hos NTNU), for eksempel en grad innen elektronikk.

 

sånn veldig generelt er en ingeniør en person som er utdannet innen tekniske fag og har spesiell kompetanse innen teknikk. lønn vil variere en del alt ettersom, men du kan nok regne med en grunnlønn på rundt 300 000, og det vil ikke være noe problem å komme rett ut i jobb etter skolen.

 

som andre nevner så vil du møte endel umotiverte folk dersom du starter på elektro, og det kan være at du synes at arbeidsmengden er alt for lav. sats på allmennfaglig, du. du kommer inn uten problemer.

 

jobbfeber

NTNU

utdanning.no

Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/php/art.php?id=100371

 

Fant ut en sivilingeniør tjener ganske veldig bra, Farmasøyt og. Det eneste "problemet" er at det er sykt mye skole. Men tror det skal gå bra om jeg greier å henge på med matten og de andre fagene.

 

Tusen takk for linkene du gav meg simenn! Har sett litt på de og jeg føler at allmen blir det mest aktuelle for meg :thumbup:

 

Nå er det bare en ting til jeg lurer litt på, noe som jeg skal se litt mer på senere i dag; Hva gjør en ingeniør?

 

 

Tror jeg går for Allmen jeg. 1 valg bli nok allmen, andre valg allmen, tredje valg elektro.

 

Takker veldig for hjelpen dere har gidt meg. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Nå er det bare en ting til jeg lurer litt på, noe som jeg skal se litt mer på senere i dag; Hva gjør en ingeniør?

7754461[/snapback]

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hva gjør en ingeniør? Skriv ut 

Ingeniører konstruerer og planlegger tekniske løsninger. De kan jobbe med å bygge veier, med bioteknologi eller f.eks utvikle avanserte dataspill.

 

- Jobber innen data, musikk- og underholdningsbransjen

- Sørger for at du får lys og vann der du bor

- Konstruerer maskiner og motorer, f.eks. for tunnelboring, produksjon av mineralvann eller for Formel 1-biler.

- Ingeniører er med å lage:

    - Høyttalere, mikrofoner, video, CD / DVD -spillere

    - Røntgenapparater og hjertemaskiner til sykehusene

    - Vaksiner mot influensa eller hjernehinnebetennelse

    - Ingeniører planlegger og gjennomfører:

    - Miljøtiltak, f.eks. rensing av utslipp eller håndtering av avfall

    - Bygging av broer, veier og oljeplattformer

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
De jobbene ingeniører og sivilingeniører kan få, er spennende og byr på svært varierte arbeidsoppgaver.

 

Folk flest vet at ingeniører bygger veier, broer, bygninger og maskiner. Men ingeniører er også sentrale innenfor design, de er involvert i produksjon av stereoanlegg, internettjenester, avansert datautstyr, fjernsyn og telekommunikasjon, og sannsynligvis er stolen du sitter på konstruert av en ingeniør.

 

Sykkelen du sykler på er sannsynligvis konstruert av en ingeniør, og hvor ville romfart vært uten ingeniører? Ville vi i det hele tatt hatt fly og biler? Innenfor helsevesenet og forsvaret er ingeniører uunværlige, og ikke minst innenfor oljeindustrien. Innenfor oljeindustrien er ingeniører svært etterspurte.

 

Ingeniøryrket er internasjonalt. Er du ingeniørutdannet og kan språk, kan du jobbe over hele verden.

 

Det eneste "problemet" er at det er sykt mye skole.

 

bare kjør på, og blir det hardt innimellom, bare fortsett. du får så sykt mye mer ut av å studere litt enn å gå rett ut i jobb som elektriker. studietida er forresten kjempegøy, masser som skjer kontinuerlig, av fester og andre ting. ha det gøy underveis, og du kommer langt.

Lenke til kommentar

om du har veldig lyst til å gå elektro må du såklart gjøre det, men hvorfor vil du egentlig det? du høres ikke ut som noen elektroperson, og om du går vanlig allmenn sammen med andre som er interesserte i matte, fysikk og kjemi vil dette motivere deg på en helt annen måte enn å slentre gjennom årene på elektro. ikke at jeg er negativt innstilt til yrkesfag, men dersom du ønsker deg en karriere der du kan bruke matte og tekniske fag bør du heller satse på å gjøre det så "avansert" du har muligheten til. det å holde så mange muligheter åpne som mulig er selve cluet ved allmennfaglig. ja, du kan få til noenlunde samme fag ved å kjøre påbygning etterpå, men etter hva jeg har hørt fra andre får man da veldig mye trykt inn på et år, noe som kan være vanskelig å venne seg til etter å komme rett fra en slappere skole.

Lenke til kommentar

Offentlige skoler koster ingenting bortsett fra semesteravgift og bøker, i alle fall på de fleste linjer. Hender man må ut med litt penger for innkjøp av annet studiemateriell også.

 

Det er normalt ikke noe problem å ha råd til dette (så vidt jeg vet), da man får studielån og stipend av Statens Lånekasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...