Gå til innhold

Hvilken linje?God i: Matte, naturfag, samfunsfag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke snakk om noe forkurs for min del, tok 3MX og 2FY som privatist. Gikk IKT og videre på Datateknikk, men har nå byttet til Bygg.

 

Forkurs tar 1 år (realfagskurs 1/2 år). Hvor har du det fra at forkurs tar 2-3 måneder? Har du link til et slikt forkurs?

 

De aller aller fleste klarer ikke tilegne seg nok matte- og fysikkunnskaper på 2-3 måneder, så vil tro man stiller dårlig med 'forkurs'. Her på NTNU går man ut fra at folk har hatt 3MX (selvsagt, er jo inntakskrav), 3FY (en god del sliter i fysikk pga de bare har 2FY) og nesten ut fra at man har 3KJ (mange som sliter i kjemi pga de bare har naturfag).

 

Vil man bli siving, gå allmenn.

Lenke til kommentar

Vel, det forkurset jeg har hørt snakk om har bare inneholdt 3MX og 2FY, 2MX får man da fra generell studiekompetanse, så det er jo uansett bare 1 år med matte som skal "synke inn" på et sommerkurs uten noe annet enn pensumet for 3MX og 2FY.

 

Det med at det er mange fra yrkesfag som ikke gjør det bra på ingeniør er vel PGA at mange på yrkesfag har en helt forvrengt innstilt til skole, og at de er der for å lære. på vår skole er det vel 40-50% som tar skole seriøst og oppnår gode resultater, så må vel ærlig talt si at det er fler "dumme/ikke skoleflinke" folk som går yrkesfag for å komme seg sarskt og sikkert ut i arbeid, men som istedenfor bestemmer seg for å gå litt videre.

Endret av E.T
Lenke til kommentar

vurder yrkesfag

Her blir det sagt at ser vi etter ingeniører i bygg så stiller de med fagbrev sterkest.

 

"- Jobbsøkere med fagbrev er mer attraktive enn de med almenfag. Hovedårsaken er at de allerede har vært på fagarbeidernivå, og kommer ikke rett fra skolebenken."

 

Jeg synes derimot det blir litt rart å sammenligne det slik, la oss heller se det på denne måten:

 

Vi har to personer, vi forutsetter at de har like personlige egenskaper. En starter Allmennfag og en byggfag.

-Person 1 på Allmennfag er ferdig i år 3 og har full fordypning i realfagene, og følgelig ekstrapoeng.

-Person to har tatt fagbrevet i byggfag i år 4. Han velger så et år med påbygning med 2 og 3 mx og 2fy som blir veldig hardt og mye jobbing, eller et år forkurs som ikke gir ekstrapoeng. Han er ferdig med dette i år 5.

-Fra år 4-8 tar person en en sivilingeniørutdanning i bygg, i år 8 blir han slått av person om en ingeniørjobb for denne personen har og et fagbrev. Men han finner en annen jobb og jobber til år 10 til han må flytte til en annen by.

-Fra år 6-10 tar person 2 en sivilingeniørutdanning og flytter til samme by som person en.

 

Nå er person en og to i samme by, person en har en sivilingeniørgrad i bygg+to år erfaring som ingeniør, person en har en sivilingeniørgrad i bygg+fagbrev, hvem stiller sterkest om den eneste ledige ingeniørjobben i den nye byen?

 

Dette er selvfølgelig forutsatt at person en fikk jobb i år 8, men kanskje han fikk jobb i år ni i stedet, om dette utgjør en stor forskjell vet jeg ikke. Men poenget er at kan et fagbrev måles med 1-2års jobberfaring?

 

 

 

, 2MX får man da fra generell studiekompetanse,

Hva mener du med dette?, tar du allmennfaglig påbygning som gir generall studiekompetanse er vel 1mx eller 1my ofte inkludert. "2mx inngår ikke i kravet for generell studiekompetanse. Uansett du mener kanskje noe annet når du sier at "man får noe fra generell studiekompetanse"??

Endret av enfyrioslo
Lenke til kommentar

Når du nevner det er vel automasjon et av de få yrkesfagene som har inkludert 1MX.

Derfor er 2MX inkludert i min allmen påbygg (har snakket med rådgiver om hvilke fag som bør tas der).

 

Jeg er uansett klar for ingeniør rett etter læretid, ettersom jeg tar de fagene jeg trenger for generell studiekompetanse, +2MX på siden av det jeg går nå (har fortsatt 3 år igjen å gjøre det på, husk også at yrkesfag har minimalt med lekser dersom du utnytter skolens tilbud)

3MX og 2FY kan jeg visst ta fra et såkalt sommerkurs, uten at jeg kan utdype det noe spesielt nå. Skal spør lærer/rådgiver i morgen.

 

Uansett, da ender jeg opp med å ligge 1 år bak med en hektisk sommer, men fordelene er en mye mer interressant VGS (for min del), 1 år arbeidserfaring, penger som følge av dette, og jeg er rimelig sikker på at fagbrev blir foretrukket fremfor 1 års erfaring som ingeniør.

Fagbrev teller nok mye mer en du tror.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for dette jeg:

Elektro > Data/noe valgt > Lærling ( 2 år ) > ingenøir kurs ( 2 mdn.) > NTNU.

 

Er det noe jeg har misforstått? Kan jeg evnt gå dette:

Elektro > Data/noe valgt > Lærling ( 2 år ) > allmen påbygging > BI/Noe det jeg vil

 

Var på elektro og så idag. Mye chill på folkene. De slappet mye av og de trivdes. :thumbup: Dog jeg lurer på hvordan det går med karakterene mine ...

Lenke til kommentar
Tror jeg går for dette jeg:

Elektro > Data/noe valgt > Lærling ( 2 år ) > ingenøir kurs ( 2 mdn.) > NTNU.

 

Er det noe jeg har misforstått? Kan jeg evnt gå dette:

Elektro > Data/noe valgt > Lærling ( 2 år ) > allmen påbygging > BI/Noe det jeg vil

 

Var på elektro og så idag. Mye chill på folkene. De slappet mye av og de trivdes. :thumbup:  Dog jeg lurer på hvordan det går med karakterene mine ...

7781816[/snapback]

 

Aah, oki hvis du har den innstillingen er nok yrkesfag bra for deg. Er så slitsomt med folk i klassen på Allmennfag som holder nivået nede på undervisningen.

Lenke til kommentar
Tror jeg går for dette jeg:

Elektro > Data/noe valgt > Lærling ( 2 år ) > ingenøir kurs ( 2 mdn.) > NTNU.

 

Er det noe jeg har misforstått? Kan jeg evnt gå dette:

Elektro > Data/noe valgt > Lærling ( 2 år ) > allmen påbygging > BI/Noe det jeg vil

 

Var på elektro og så idag. Mye chill på folkene. De slappet mye av og de trivdes. :thumbup:  Dog jeg lurer på hvordan det går med karakterene mine ...

7781816[/snapback]

 

Det ingeniørkurset er ikke 2 mnd, men ett år. Forkurs heter det, det 2mnd greiene er vel for folk som velger Y-vegen eller 3-semesterordningen. Og det er kun på ingeniør og ikke NTNU.

Lenke til kommentar

Elektro er som allmen, det blir som du gjør det til. For min del økte jeg karakterene med et helt snitt (fra 4 til 5), dette PGA slakke holdninger på ungdomskolen, samt enklere allmen (mye færre timer = lettere oppgaver, ideelt for meg som var ganske flink i allmenfag fra før), i tilleg har vi om stoff jeg er interressert i (elektriskekretser osv er dritmorsomt når du kan det).

 

Så: Det er lettere å få gode karakterer i norsk, engelsk, samfunn og natur på elektro, mens elektrofagene er krever vel litt interresse for at du skal få gode karakterer i de, men er ikke noe problem dersom du følger med i timene :)

 

Så alt i alt er det nok litt lettere å få et bra snitt på elektro, spesielt dersom du allerede er flink i allmenfagene som er på elektro.

 

Kjekt at du vil yrkesfag, altfor få av dem i Norge (altfor få arbeidere i realfag/praktiske yrker, altfor mange begynner på, min subjektive mening, mindre verdiskapende utdanninger.

 

Ta gjerne kontakt dersom du lurer på noe da. Forresten vil jeg ikke anbefale å ta vanlig elektro VK1, ettersom dette stort sett bare er praksis, og ingen matte. Gå heller elektronikk/automasjon, dette er langt mer krevende og lærerike linjer innen teori.

(Elektro VK1 har stort sett lære om hvordan installasjonene skal ligge og så videre, er jo for all del vanskelig dette også, men er mer puggefag der du lærer/trenger lite realfagkunnskap)

Lenke til kommentar

Ingeniør = forkurs

Sivilingeniør = forkurs + ingeniør

 

En sivilingeniør tjener ikke nødvendigvis mye bedre enn en vanlig ingeniør, hovudforskjellen er at en sivilingeniør skal kunne alt en ingneiør kan + at han skal ha peiling på all dne nye teknologien og kanskje forske/utvikle ny teknologi. For en vanlig bedrift som ikke driver med noe forskning/utvikling kan en ingeniør ha det akkuratt like lukrativt som en sivilingeniør.

 

Personlig går jeg nå for Y-veien, det vil si at hvis jeg får bra karakterer og kommer inn, går jeg rett fra fagbrev til ingeniør uten forkurs, studiekompetanse eller teknisk fagskole.

 

Det er mange muligheter fra elektro, alt fra industrielle prosessanlegg og kraftverk til elektronikk og datakommunikasjon

Endret av E.T
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg alså søkt:

 

1 ELELE1---- ELEKTROFAG (Ordinært løp) 15035 BORGUND VIDAREGÅANDE SKOLE

2 STUSP1---- STUDIESPESIALISERING (Ordinært løp) 15033 ÅLESUND VIDEREGÅENDE SKOLE

3 STUSP1---- STUDIESPESIALISERING (Ordinært løp) 15005 FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE

4 MKMED1---- MEDIER OG KOMMUNIKASJON (Ordinært løp) 15005 FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE

5 STUSP1--N- STUDIESPESIALISERING - INTERNASJONAL 15005 FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE

 

Elektro på første, Studiespessialisering/allmen på andre, Media og Komunikasjon på tredje, Internasjonal på fjerde. Håper jeg blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...