Gå til innhold

Hva er Kina mest kjent for - historisk sett?


Goscinny

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Opiumskrigene mot Storbrittania er også en kulinarisk detalj. Ellers kan du si litt om den kinesisk handelspolitikken som såvidt jeg vet var å isolere seg mest mulig i den senere delen av tidsrommet, i likhet med Japan.

 

Opiumssmugling til Kina var big business for engelske handelsfolk. Utfallet av de mange konfliktene med de europeiske kolonimaktene Portugal og England, resulterte såvidt jeg vet i at disse landene fikk noen landområder, bl.a. Hong Kong. I bytte skulle de akseptere Kina's politikk og ikke smugle opium til landet. I mange tilfeller fortsatte de imidlertid som før, men det ble vel relativt rolig på overflaten i alle fall.

 

Ta forbehold om at jeg kan huske feil med årstall, så kan hende noe av det jeg har skrevet er etter det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål jeg håper dere kan svare meg på. Hva er det Kina er mest kjent for opp gjennom historien fra omtrent 1200 til 1850? Holder på med et prosjekt, og kan trenge litt hjelp. Har funnet noe på Kinas_historie @ WIkipedia, men langt fra tilstrekkelig. Kan noen hjelpe meg litt?

 

Atle

7742182[/snapback]

 

For meg er Kina = dynastier, opium, masse folk, ettbarnspolitikk, kommunisme vs kapitalisme, ufattelig interessant utvikling mtp framtida, turn, spisepinner, den kinesiske mur, vakker natur og hyggelige, flittige mennesker.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål jeg håper dere kan svare meg på. Hva er det Kina er mest kjent for opp gjennom historien fra omtrent 1200 til 1850? Holder på med et prosjekt, og kan trenge litt hjelp. Har funnet noe på Kinas_historie @ WIkipedia, men langt fra tilstrekkelig. Kan noen hjelpe meg litt?

 

Atle

7742182[/snapback]

 

For meg er Kina = dynastier, opium, masse folk, ettbarnspolitikk, kommunisme vs kapitalisme, ufattelig interessant utvikling mtp framtida, turn, spisepinner, den kinesiske mur, vakker natur og hyggelige, flittige mennesker.

7965606[/snapback]

 

Det i kursiv har skjedd etter 1850, og er uinteressant for denne tråden.

Lenke til kommentar
Kompasset kom før 1200.

Noe av det jeg finner mest interessant med Kinas historie er hvordan de, til tross for at alle vilkårene var på plass, ikke industrialiserte seg. De hadde råvarer, MASSE arbeidskraft, kapital, marked etc, men likevel valgte de å ikke industrialisere seg, mye pga. de konservative konfusianerne som styrte landet. (Vi har det bra, don't fix it if it ain't broken). Kineserne var jo også veldig forsiktige med utenlandsk innblanding, på 1700tallet var de ekstremt arrogante mot engelskmenn som kom for å åpne handelsruter med dem. Dette slo tilbake på dem på 1800tallet med opiumshandelen og millitær suverenitet fra britenes side, men jeg antar at dette står i boken din. Hvilken bok har dere?

7927514[/snapback]

 

Ja hva manglet de for å starte industrialisering ?

 

Jeg har sett kommentarer om at dersom den katolske kirke hadde

holdt stand i Europa, så hadde vi ikke hatt PC og Internet i dag.

Kanskje ikke bil engang :-)

 

Industraliseringen i Europa kan ha vært en svært spesiell

og egentlig liten sannsynlig hendelse som endret historiens gang.

 

Publisering av vitenskapelige resultater og åpen kritikk med en mye personifisert

vitenskapelig tradisjon (der enklet-personer får kreditt og kritikk for sine bidrag)

var kanskje et viktig bidrag til industrialiseringen - og Kina hadde vel ikke

slike tradisjoner ? Tvert imot: en prøvde vel ofte å beskytte og hemmeligholde

vitenskapelige resultater og oppfinnelser ! Og hadde egentlig lederne full

legitimitet i samfunnet ? Det har de vel ikke i dag ihvertfall ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg føler meg ganske sikker på at det var verken kommunisme eller henrettelsesbusser i Kina før 1850 :p

 

Takk for hjelpen til alle som har kommet med tidsriktig informasjon :p Presentasjonen er unnagjort for lenge siden, men utrolig nok har ikke alle fremført enda, så vi har ikke fått karakter enda. Vil KANSKJE meddele det med dere :p

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...