Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ordne sykmelding på dagen


Myxo

Anbefalte innlegg

Har så store problemer med å komme på jobb av diverse årsaker at jeg er redd jeg kommer til å gå på en liten smell. Har derfor bestemt meg for å ta meg ut en sykmelding slik at jeg kan ta det med ro en liten stund fremover. Mitt faste legekontor har ingen ledige timer før langt uti februar, så det jeg lurer på er om det er normalt å dra inn på "akuttmottaket" for noe sånt? Det er jo den eneste måten å komme seg til lege i dag, men de bør kanskje bruke tiden sin på noe annet enn å trøste meg/skrive ut sykmelding?

 

Har aldri sykmeldt meg før, så vet ikke helt hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, først av alt så er det vel legen din som bestemmer at du skal ta ut sykemelding - ikke du.

 

Nummer to så er det bare å ringe fastlegen din og forklare situasjonen, så går det nok greit. Hvis ikke - så betyr det at han ikke mener det haster. :s

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Legen skriver ut sykemeldingen, men når jeg føler at jobben påvirker meg såpass mentalt at jeg blir fysisk syk av det - tror jeg det er lite legen kan krangle på. Alternativet er at jeg slutter helt.

7732174[/snapback]

Da tar du det siste alternativet og finner deg en annen jobb.

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig et svært aktuelt alternativ, men det er ikke gjort på dagen og jeg har oppsigelsestid i denne jobben. Det er uansett helt irrelevant i denne tråden. Det var ikke det jeg ba om råd angående.

7732277[/snapback]

Legen skriver ut sykemeldingen, men når jeg føler at jobben påvirker meg såpass mentalt at jeg blir fysisk syk av det - tror jeg det er lite legen kan krangle på. Alternativet er at jeg slutter helt.

7732174[/snapback]

Vel hvis jobben er årsaken til at du blir "fysisk syk" bør du fjerne årsaken (det vil si si opp). Noe annet er hvis det er det å jobbe som gjør deg "fysisk syk".

Lenke til kommentar

Det er ikke -det å jobbe- som gjør meg syk. Jeg har jobbet i 10 år og har aldri før tatt ut en sykmelding. Problemet akkurat nå er at jeg har begynt å få store problemer med motivasjon pga endel ting som har skjedd internt i bedriften. Mangel på motivasjon gjør at jeg presterer dårlig, når jeg presterer dårlig tjener jeg mye mindre (provisjonsbetalt) og når jeg tjener dårlig blir det enda tyngre å gå på jobb. Dette har forverret seg de siste par månedene og jeg er nå inne i en kjip sirkel.

 

Tanken er å få seg en liten ferie der jeg gjør alt annet enn å tenke på denne jobben - for så å starte opp helt på nytt igjen. I utgangspukntet er det nemlig en jobb jeg er jævla dyktig i og jeg trives godt med mine kollegaer.

 

Jeg velger å ta meg en pause før jeg treffer veggen helt. En kollega av meg har vært sykmeldt i åtte måneder fordi han ikke stoppet tidsnok. Det er ikke noe jeg er interessert iå gjøre etter han.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Du kan også komme deg til legevakten, men de vil nok vurdere situasjonen din som såpass lite akutt at du må sitte og vente en stund. Har du tid til det kan det fungere, og da må du komme deg av gårde asap, blir bare verre kø utover kvelden.

Lenke til kommentar

Fikk time hos fastlege og fikk en tre-ukers sykmelding. Kommer til å si opp i løpet av sykmeldingen, slik at jeg får tre måneders etterlønn. Fin ordning for meg. Nå skal jeg ut og gjøre morsomme ting og søke på andre jobber.

 

Trening neste!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Fikk time hos fastlege og fikk en tre-ukers sykmelding. Kommer til å si opp i løpet av sykmeldingen, slik at jeg får tre måneders etterlønn. Fin ordning for meg. Nå skal jeg ut og gjøre morsomme ting og søke på andre jobber.

 

Trening neste!

Fint at det ordnet seg og at du tok varslene alvorlig. Har selv gått på en smell uten å ta hensyn til kroppens signaler og det lønner seg ikke! :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...