Gå til innhold

Konstant jobbing fra RAID5 sett.


theck1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig satt opp 4 x seagate 250GB i et RAID5 oppsett på silicon image 3114 brikken på asus a8n sli deluxe hovedkortet. Dette fungerer fint. Kjører windows xp professional.

 

Problemet er at en eller to av diskene jobber konstant med noe. Jeg aner ikke hva dette er. Dette er uavhengig av om jeg gjør noe eller ikke. Dette forekommer også i safemode. Jeg har søkt og søkt på google og avsluttet services og prosesser i hytt og gevær, så har kommet frem til at det er nødt til å være en hardware sak, eller driveren til raid oppsettet. Hva forårsaker denne aktiviteten?

 

Leste at seagates disker har en slags innebygget feilsøkingssak som trår inn etter x-antall timer den har kjørt. Kan det være dette som skjer? Isåfall tar det fryktelig lang tid. Mistenker også filsystemet, at det jobber med noen tabeller av noe slag.

 

Etter en hard formatering fortsatte harddiskene på samme måte i en helt ren windows installasjon, hvor kun raid driverne var installert.

 

Har ingen form for defragmentering eller noe sånt i bakgrunnen, så det trenger dere ikke nevne.

 

Diskene det er snakk om er:

2x seagate 7200.9 250GB ncq.

2x seagate 7200.10 250GB ncq.

For resten av oppsett, sjekk profil.

 

Alle tips mottaes med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har RAID-settet noen gang blitt 100% ferdig konstruert? Når et sett settes opp må det bygges ferdig en gang, stopper du masinen før det er ferdig vil det starte helt på nytt, og det vil skje helt til det blir ferdig.

 

Og, hver gang noe går galt, dvs at maskinen restartet brutalt er det en stor fare for at settet igjen må bygges på nytt.

Lenke til kommentar
Har RAID-settet noen gang blitt 100% ferdig konstruert? Når et sett settes opp må det bygges ferdig en gang, stopper du masinen før det er ferdig vil det starte helt på nytt, og det vil skje helt til det blir ferdig.

 

Og, hver gang noe går galt, dvs at maskinen restartet brutalt er det en stor fare for at settet igjen må bygges på nytt.

7730833[/snapback]

 

Godt spørsmål. Det er jeg sannelig ikke sikker på. Tar dette lang tid? Det går fint å bruke det ihvertfall, har en del data på det. Ta gjerne å forklar dette litt bedre, da jeg er ny på dette området.

Lenke til kommentar
Det vil nok ta litt tid ja, og bruker du raidet mens dette holder på så tar det enda lengre tid. La pcen stå på over natten, og installer asus sitt raid software (vist dei har det) så du kan se kor lenge prosessen har igjen.

7730961[/snapback]

 

Da skal jeg la den stå på inatt og kose seg. Takk for svar folkens :)

Lenke til kommentar

Måtte ta en berømt "svenskeknapp" på maskinen istad da jeg surra med skjermoppsett, når jeg kom inn i windows igjen jobber diskene som om de gjorde da de bygget ferdig raiden inatt. Hva har skjedd? Den var ferdig med å bygge til morgenen idag, hvorfor gjør den dette igjen nå, da?

Lenke til kommentar
Måtte ta en berømt "svenskeknapp" på maskinen istad da jeg surra med skjermoppsett, når jeg kom inn i windows igjen jobber diskene som om de gjorde da de bygget ferdig raiden inatt. Hva har skjedd? Den var ferdig med å bygge til morgenen idag, hvorfor gjør den dette igjen nå, da?

7737283[/snapback]

Når et RAID dør midt i en oppgave så mister den oversikten over hva den drev med, derfor må den begynne å resynkronisere alle diskene på nytt. Med andre ord gjøre hele jobben enda en gang.

 

Det er grunnen til at jeg kun vil ha RAID5 på egne servere, restarter er noe herk :)

Lenke til kommentar
Måtte ta en berømt "svenskeknapp" på maskinen istad da jeg surra med skjermoppsett, når jeg kom inn i windows igjen jobber diskene som om de gjorde da de bygget ferdig raiden inatt. Hva har skjedd? Den var ferdig med å bygge til morgenen idag, hvorfor gjør den dette igjen nå, da?

7737283[/snapback]

Når et RAID dør midt i en oppgave så mister den oversikten over hva den drev med, derfor må den begynne å resynkronisere alle diskene på nytt. Med andre ord gjøre hele jobben enda en gang.

 

Det er grunnen til at jeg kun vil ha RAID5 på egne servere, restarter er noe herk :)

7739205[/snapback]

 

Takk for svar Ueland :) Da må jeg prøve å unngå dette fremover!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...