Gå til innhold

Rasisme , en diskusjon


Anbefalte innlegg

Å hevde at å si at afro-amerikanere har lavere IQ enn ariske hvite er rasisme er bs. Hvis man har statistikk som viser det er det like rasistisk som å si at negere er svarte i huden og at nordmenn ikke er det.

Nei.

 

IQ-tester er kulturelt betinget. Du har ikke noe grunnlag å uttale deg om dette på.

 

Som nevnt så er hudfarge kun et resultat av behovet for D-vitamin og mengde sol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting er å argumentere for sin sak. En annen er å gå til tilnærmete personangrep på den/de som er uenig med deg.

 

Jeg angriper ingens person, men meninger, påstander og annet som blir skrevet her. Hvis noen skriver noe idiotisk, så kaller jeg det idiotisk. Det gjelder spesielt for "anti-rasist"/anti-hvit typen som hele tiden skal insinuere og implisere rasist og rasisme, eller som erklærer seg som forkjempere for "menneskeverd" eller et eller annet PK-begrep, for på den måten å fremstille motparten som en fiende av dette.

 

Synest du at flyktninger fra krigsherjede land /brutale diktorater skal få lov å innvandre til Norge?

 

Nei, fordi det er en særdeles dårlig måte å hjelpe andre mennesker på. Det er omtrent like fornuftig som å hjelpe fyllikker og narkomane ved å invitere dem til å bo i stua di.

 

Er det bedre at de lider og sannsynligvis dør en tidlig død i hjemlandet deres, eller at de lever under nogenlunde dårlige forhold i Norge i forhold til nordmenn flest, og gir barna sine en sjanse til å vokse opp i et land som gir dem MYE større muligheter enn hjemlandet deres hadde gjort?

 

Det er selvsagt ikke bedre for dem, men for deres samfunn og vårt norske samfunn er det best.

 

Skal vi tenke på oss selv og vårt eget velvere og ignorere skrik om hjelp fra folk som har det /har hatt det forferdelig i hjemlandet sitt?

 

Dette er et falskt dilemma. Det ene utelukker ikke det andre.

7752842[/snapback]

 

Det handler om å respektere andre mennesker. At menneskeverdet gjelder alle mennesker, uansett kjønn, rase, nasjonalitet, språk og kultur.

 

Herregud, så selvopptatt du må være, som faktisk tror* at dette er noe du er alene om å mene.

 

Greit at du er uenig i det den andre personen har sagt her, men når du tillegger han meninger* og kaller det idiotisk (noe som du anklaget andre for å gjøre i tillegg om jeg husker riktig, så vil jeg kalle det ganske på kanten. j.fr. han sa faktisk aldrig at han er den eneste som mener dette eller tror at han er den eneste til å mene dette.

 

 

Jeg respekterer deg for dine meninger, men jeg er ikke enig i din mening at innvandrere ikke vil lære seg norsk.
Så slutt med det moraliserende pissepjattet ditt da, og konsentrer deg om det som diskuteres.

 

 

Han prøver å være diplomatisk med deg, sannsynligvis for å unngå den typen svar som du velger å svare med uansett...

 

Siden du er imot å slippe inn flyktninger som vil komme til Norge, hva foreslår du å gjøre da? (da du nevner at å ignorere dem når man ikke slipper dem inn ikke nødvendigvis er faktum)

Endret av Hwoarang
Lenke til kommentar
Å hevde at å si at afro-amerikanere har lavere IQ enn ariske hvite er rasisme er bs. Hvis man har statistikk som viser det er det like rasistisk som å si at negere er svarte i huden og at nordmenn ikke er det.

Nei.

 

IQ-tester er kulturelt betinget. Du har ikke noe grunnlag å uttale deg om dette på.

 

Som nevnt så er hudfarge kun et resultat av behovet for D-vitamin og mengde sol.

7754499[/snapback]

 

..hvorfor har du så mye mer grunnlag for å uttale deg da? IQ skal måle hvor flink du er å tenke logisk, men de fleste tror IQ er hvor god du er i matte. Matte kan læres, og man lærer i forskjellig tempo, og en av faktorene for hvor fort du lærer er hvor godt du forstår hva du driver med = IQ. Og ja, jeg har faktisk også fått med meg at man har forskjellig hudfarge av praktiske årsaker, akkurat som at isbjørn er hvit og brunbjørn brun. Men det er ikke bare hudfargen som endrer seg over tid, og ikke bare ytre trekk, også indre organer og hjernen. ..Det burde ikke være noe annet enn selvfølgelig, man er da hele tida i utvikling.

Lenke til kommentar
IQ-tester er kulturelt betinget. Du har ikke noe grunnlag å uttale deg om dette på.

 

Som nevnt så er hudfarge kun et resultat av behovet for D-vitamin og mengde sol.

 

Du har fått forklart hvorfor det ikke er slik, men allikevel fortsetter du å repetere dette som en robot. Hva er det du er så redd for egentlig? At noen skal bli nazi fordi naziene har rett angående dette? Eller er du en sånn en raring som tror mennesker er skapt sånn og sånn fordi Gud har bestemt det?

Lenke til kommentar
Greit at du er uenig i det den andre personen har sagt her, men når du tillegger han meninger* og kaller det idiotisk (noe som du anklaget andre for å gjøre i tillegg om jeg husker riktig, så vil jeg kalle det ganske på kanten. j.fr. han sa faktisk aldrig at han er den eneste som mener dette eller tror at han er den eneste til å mene dette.

 

Så utrolig lite du skulle få med deg da. Jeg _er_ jo ikke uenig i dette, det er jo det som er hele poenget. Praktisk talt ingen mennesker er idag uenig i dette, og det vet han jo selvsagt like godt som meg. Forstår du det nå?

Lenke til kommentar
..hvorfor har du så mye mer grunnlag for å uttale deg da?

Fordi det er det som er det dominerende synet i dag, og det er du som må bevise at f.eks. forskjell i behovet for sollys/d-vitamin har noe å si for IQ.

 

IQ skal måle hvor flink du er å tenke logisk

Og likevel er det kulturelt betinget.

 

Og ja, jeg har faktisk også fått med meg at man har forskjellig hudfarge av praktiske årsaker, akkurat som at isbjørn er hvit og brunbjørn brun. Men det er ikke bare hudfargen som endrer seg over tid, og ikke bare ytre trekk, også indre organer og hjernen. ..Det burde ikke være noe annet enn selvfølgelig, man er da hele tida i utvikling.

Da må du påvise at dette er tilfelle.

 

 

IQ-tester er kulturelt betinget. Du har ikke noe grunnlag å uttale deg om dette på.

 

Som nevnt så er hudfarge kun et resultat av behovet for D-vitamin og mengde sol.

Du har fått forklart hvorfor det ikke er slik, men allikevel fortsetter du å repetere dette som en robot.

Du har motsagt deg selv, og blant annet sagt deg enig i at IQ-tester er kulturelt betinget, og at man derfor ikke kan trekke konklusjoner slik du gjør. Hvis en person fra en helt annen kultur skal ta våre IQ-tester så er det selvsagt en stor ulempe for ham.

 

Hva er det du er så redd for egentlig? At noen skal bli nazi fordi naziene har rett angående dette? Eller er du en sånn en raring som tror mennesker er skapt sånn og sånn fordi Gud har bestemt det?

7757549[/snapback]

Personangrep er rapportert til moderator.

Lenke til kommentar
..hvorfor har du så mye mer grunnlag for å uttale deg da?

Fordi det er det som er det dominerende synet i dag,

 

Dette er jo et himmelropende dumt argument å komme med på et _diskusjons_forum, og det viser jo med all tydelighet at du ikke er interessert i å diskutere eller lytte til andres resonnementer, men bare i sørge for at de "korrekte" meningene blir presentert, mens alle divergerende oppfatninger skal undertrykkes med Argumentum ad Verecundiam.

 

og det er du som må bevise at f.eks. forskjell i behovet for sollys/d-vitamin har noe å si for IQ.

 

Dette _har_ du jo fått forklart. Ikke virker det som om du har forstått at dette er en korrelasjon, og ikke en årsakssammenheng, heller.

 

Og ja, jeg har faktisk også fått med meg at man har forskjellig hudfarge av praktiske årsaker, akkurat som at isbjørn er hvit og brunbjørn brun. Men det er ikke bare hudfargen som endrer seg over tid, og ikke bare ytre trekk, også indre organer og hjernen. ..Det burde ikke være noe annet enn selvfølgelig, man er da hele tida i utvikling.

 

Da må du påvise at dette er tilfelle.

 

Takk, da kan vi slå fast med sikkerhet at du skriver om noe du overhodet ikke har greie på.

 

Du har motsagt deg selv, og blant annet sagt deg enig i at IQ-tester er kulturelt betinget, og at man derfor ikke kan trekke konklusjoner slik du gjør.

 

Nei, det har jeg ikke skrevet noe sted.

 

Hvis en person fra en helt annen kultur skal ta våre IQ-tester så er det selvsagt en stor ulempe for ham.

 

Selvsagt er det ikke det.

 

Hva er det du er så redd for egentlig? At noen skal bli nazi fordi naziene har rett angående dette? Eller er du en sånn en raring som tror mennesker er skapt sånn og sånn fordi Gud har bestemt det?

7757549[/snapback]

Personangrep er rapportert til moderator.

7761012[/snapback]

 

Hva er det med dere kristne og hårsårhet, hver gang noen påpeker hvor tullete det dere tror på er? Men da har vi iallefall fått en forklaring på hvorfor det ikke nytter å snakke fornuft til deg.

Lenke til kommentar

 

Hva er det med dere kristne og hårsårhet, hver gang noen påpeker hvor tullete det dere tror på er? Men da har vi iallefall fått en forklaring på hvorfor det ikke nytter å snakke fornuft til deg.

7762452[/snapback]

 

Trodde kristne klagde til guden sin, ikke til moderator?

 

Det virker som om noen der ute har en agenda hvor man vil ha folket til å tro at alle mennesker er like og at det ikke har noe å si hvor man kommer fra. Dette er selvsagt feil.

 

Et ideelt samfunn består av en folkegruppe med en religion. Blander man religion, etnisiteter og politikk, blir det nesten alltid krig ut av dette. Vi kan se tilbake på vår historie. Da kristendommen kom, ble det krig, på grunn av religion og makt. Det ble krig da kirken ble delt opp i katolikisme og protestantisme. Slik går igjen. Å integrere innvandrere er et enormt arbeid, og det fører svært lite godt med seg. Arbeidskraft er et argument, men jeg synes vi kunne løst dette selv, slik vi alltid har gjort.

 

Innvandrere svekker også vår egen kultur og etnisitet! Ikke nødvendigvis fordi de har et ønske og mål om å bytte ut vår kultur med sin egen, men de har med seg "bagasjen" enten de vil eller ei.

Lenke til kommentar

Vi kan jo enkelt og greit si det sånn at som KRISTNE er det ikke deres jobb i det hele tatt, men som mennesker med en kultur er det greit å prøve å kontrollere det.

 

Du gjør det på helt feil måte. Jeg begynte å lese og nikket for meg selv og tenkte "mhm, ja, det høres bra ut", så begynte øyebrynene å heves og jeg lurte litt på hvem som hadde kastet stein etter deg da du var liten.

Det blir så feil å skjære alle under en kam. Men det vi gjør er at vi tar inn flyktninger, som så ikke reiser hjem igjen når de har muligheten til det, enda det er snakk om ganske få år. Om de har etablert seg, fått seg jobb, og unger, så kan jeg forstå det.

 

Det største problemet er at kulturen blir vannet ut fordi vi bøyer oss etter andres ønsker, jeg er f.eks for burkaforbud, fordi det hører ikke hjemme i vår kultur. Og strengere straffer for konemishandling, omskjæring av jenter osv. osv., fordi det viktigste er ikke å sørge for at norge skal være for nordmenn, men at vi fortsatt er oss bevisste på vår kultur, og at de som ikke er villige til å bøye seg etter dette (merk, forandringen vi trenger er ikke at vi skal være rasister, men at vi skal slutte å bøye oss etter dem, det er vårt land), så får de ikke komme inn, eventuelt blir de flyttet/sendt tilbake. Krasst, ja. Men ellers vil vi miste store deler av vår kultur, og bøye oss etter andre.

 

Om vi hadde latt være å bøye oss for det andre syntes fra begynnelsen av og ikke vært tøffe og snille samtidig ville ikke norge vært så svakelig kulturkristent heller, men det er en helt annen sak igjen.

 

Om vi fortsetter å bøye oss vil snart Norge være islamsk, for vi bøyer oss, og viser oss som svakere enn det vi egentlig er. Økonomiske lykkesøkere, og derfor tar de over Norge? Det er jo ikke som om de stjeler jobbene fra andre, de tar de jobbene som er ledige, og de nordmenn som da ikke er ute i den jobben allerede, er de som sitter hjemme, spiser pizza og drikker øl, mens de snylter på trygda à la jokke (for å overdrive litt).

 

Er det da late nordmenn (OG utlendinger) som ødelegger økonomien i landet (selvom det skal nok litt mer til enn en liten dytt som det for å ødelegge Norges økonomi), eller er det folk som kommer inn i landet, fordi det ikke er mulighet for dem å få jobbe i sitt eget land fordi de er kristne i stedet for muslimer?

 

Så lenge de er villig til å arbeide osv. så ser ikke jeg problemet med å ta dem inn. Og dessuten er det ikke bare snakk om muslimske innvandrere. Men det er ingen som klager over amerikanske, franske og engelske innvandrere, som faktisk NEKTER å lære seg norsk (spesielt amerikanere) fordi folk skjønner hva de sier uansett...

Lenke til kommentar
..hvorfor har du så mye mer grunnlag for å uttale deg da?

Fordi det er det som er det dominerende synet i dag,

Dette er jo et himmelropende dumt argument å komme med på et _diskusjons_forum,

Slett ikke. Hvis du kommer med en påstand som bryter med normen, så er det du som skal bevise denne påstanden.

 

og det viser jo med all tydelighet at du ikke er interessert i å diskutere eller lytte til andres resonnementer, men bare i sørge for at de "korrekte" meningene blir presentert, mens alle divergerende oppfatninger skal undertrykkes med Argumentum ad Verecundiam.

Nei, det er feil. Poenget her er at det ikke er opptil meg å bevise at IQ ikke har noe med hudfarge å gjøre. Hvis du hadde lest hele setningen så hadde du skjønt det, men i stedet lager du en hel underdiskusjon som burde vært unødvendig.

 

og det er du som må bevise at f.eks. forskjell i behovet for sollys/d-vitamin har noe å si for IQ.

Dette _har_ du jo fått forklart.

Nei. Vennligst kom med noe konkret. Jeg godtar ikke løse påstander.

 

Og ja, jeg har faktisk også fått med meg at man har forskjellig hudfarge av praktiske årsaker, akkurat som at isbjørn er hvit og brunbjørn brun. Men det er ikke bare hudfargen som endrer seg over tid, og ikke bare ytre trekk, også indre organer og hjernen. ..Det burde ikke være noe annet enn selvfølgelig, man er da hele tida i utvikling.

Da må du påvise at dette er tilfelle.

Takk, da kan vi slå fast med sikkerhet at du skriver om noe du overhodet ikke har greie på.

Vennligst prøv å fokusere på sak nå. Det er ikke meg som skal diskuteres her.

 

Du har motsagt deg selv, og blant annet sagt deg enig i at IQ-tester er kulturelt betinget, og at man derfor ikke kan trekke konklusjoner slik du gjør.

Nei, det har jeg ikke skrevet noe sted.

Her påviser jeg en selvmotsigelse, og du skriver jo:

 

"IQ-tester lages spesielt for den gruppen de er ment å måle. Afro-amerikanere scorer en del høyere enn afrikanske negre, men det kan forklares med raseblanding + større tilgang til utdanningsinstitusjoner."

 

Hvis en person fra en helt annen kultur skal ta våre IQ-tester så er det selvsagt en stor ulempe for ham.

Selvsagt er det ikke det.

I følge deg, jo:

 

"IQ-tester lages spesielt for den gruppen de er ment å måle. Afro-amerikanere scorer en del høyere enn afrikanske negre, men det kan forklares med raseblanding + større tilgang til utdanningsinstitusjoner."

 

Hva er det du er så redd for egentlig? At noen skal bli nazi fordi naziene har rett angående dette? Eller er du en sånn en raring som tror mennesker er skapt sånn og sånn fordi Gud har bestemt det?

7757549[/snapback]

Personangrep er rapportert til moderator.

7761012[/snapback]

Hva er det med dere kristne og hårsårhet, hver gang noen påpeker hvor tullete det dere tror på er?

Jeg er ateist, men jeg noterer meg at du fortsetter med personfokusen.

 

Men da har vi iallefall fått en forklaring på hvorfor det ikke nytter å snakke fornuft til deg.

7762452[/snapback]

Jeg får se om moderator gidder å gjøre noe denne gangen.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

@Pricks: Brudd på quoteregelen, og i tillegg fører du videre OT-prat som er uønsket fra trådstarter (DEG!!) sin side, i stedet for å rapportere det. Det er og brudd på reglene, så vi kan egentlig rapportere deg tilbake, men i stedet så anbefaler jeg at vi slutter å diskutere deg og din person, eller svarer sin person, og slutter å kommentere hvor teit, dum, usaklig osv. den andre er.

Lenke til kommentar

*** Denne tråden sklir totalt ut. På bakgrunn av stadig manglende sakligheter og personangrep vurderes denne tråden stengt. Dersom diskusjonen ikke kan komme seg ned på et saklig nivå i løpet av 24 timer vil vurderingen taes til følge. Videre er den ønskelig at "moderering" fra brukerenes side taes i stillhet via "rapporterings-funksjonen" av hensyn til at enkelte brukere kan føle seg provosert. ***

Lenke til kommentar

Såvidt jeg tør å poste etter den posten før her. Men jeg prøver meg alikevel.

 

..hvorfor har du så mye mer grunnlag for å uttale deg da? IQ skal måle hvor flink du er å tenke logisk, men de fleste tror IQ er hvor god du er i matte. Matte kan læres, og man lærer i forskjellig tempo, og en av faktorene for hvor fort du lærer er hvor godt du forstår hva du driver med = IQ.

7756779[/snapback]

IQ er ikke bare hvor god du er til logisk tenkning. Det er kun noen få IQ-tester som bare bruker logikk for å måle intelligens.

 

De fleste har også med:

* 2-dimensional geometry

* 3-dimensional rotations

* Mathematical or numerical abilities

* Verbal abilities

* Concentration

* Memory

 

"Verbal abilities" og "Mathematical or numerical abilities" er ihvertfall en faktorer som er kulturelt betinget, og kan trenes opp.

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient#IQ_tests

 

Innvandrere svekker også vår egen kultur og etnisitet! Ikke nødvendigvis fordi de har et ønske og mål om å bytte ut vår kultur med sin egen, men de har med seg "bagasjen" enten de vil eller ei.

7762723[/snapback]

Hvordan er det mulig å svekke en etnisitet? :hmm:

 

Og selv om man synes at den kulturen vi har er den beste, så er det jo ikke dermed sagt at vi ikke har noe å lære fra andre kulturer? Vår kultur er jo ikke perfekt.

Lenke til kommentar

Først må jeg jo bare si at Pricks, du har vært flink å velge passende nick, lol. Men kanskje du burde slutte å omtale deg selv i flertall, med mindre du er lord eller høyere (eller bare feit). Og ffs ikke klag til moderatorer med en gang noen sier deg imot.

 

Og nei, jeg mente virkelig ikke at IQ og evne til å oppta vitamin D har noen sammenheng, men at det er ikke bare hudfarge som endrer seg over generasjonene.

 

Today we attempt to write tests that will determine an adult's true mental potential, unbiased by culture, and compare scores to the scores of other adults who have taken the same test.

 

- http://www.iqtest.com/whatisaniqscore.html

 

Griffar: w0rd!

Endret av roflol3D
Lenke til kommentar
Først må jeg jo bare si at Pricks, du har vært flink å velge passende nick, lol. Men kanskje du burde slutte å omtale deg selv i flertall, med mindre du er lord eller høyere (eller bare feit). Og ffs ikke klag til moderatorer med en gang noen sier deg imot.

7770721[/snapback]

***På bakgrunn av stadig manglende sakligheter og personangrep vurderes denne tråden stengt.***

7763820[/snapback]

Prøver du å få tråden stengt? Dette er en interessant tråd, og jeg vil helst se at du ikke får den stengt med unødvendige kommentarer.

 

Jeg lurer litt på hva du mener om det jeg skrev i den forrige posten? Der hvor jeg siterte deg, blant annet?

Lenke til kommentar

Mente vel egentlig det jeg skrev. ..slik jeg har forstått det er IQ noe man har fra fødselen, og ikke noe man lærer seg. Selvfølgelig vil det hjelpe å gjøre noen tester for å fatte hva de går ut på, men som de skrev på sida jeg linka til i forrige post (og ellers de fleste andre sider også www.google.com) er ikke QI et fastsatt begrep, og kan derfor egenlig ikke måles. Til å begynne med skulle det være en måte å beregne barns intelligens, men etter hvert har voksne som ville bevise at de var smartere enn naboen startet å bruke det selv..

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...