Gå til innhold

Xbox 360 og 802.1X (studentbynett)


Reticent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, ble tipset om diskusjonen her og det trengs litt oppklaring:

 

MTUen på studnettet er 1280 i et par ledd, såvidt jeg kan se. Så mest sannsynlig er det derfor vi ikke kommer på live. Da blir det nok Get etter sommeren.

8361179[/snapback]

 

Hvordan ser du det? Og hvilke ledd?

 

Ping fra en switch på Bjølsen mot diskusjon.no:

 

Set DF bit in IP header? [no]: yes

Sending 5, 1500-byte ICMP Echos to 194.24.252.220, timeout is 2 seconds:

Success rate is 100 percent (5/5), round-trip min/avg/max = 4/4/8 ms

 

Set DF bit in IP header? [no]: yes

Sending 5, 1501-byte ICMP Echos to 194.24.252.220, timeout is 2 seconds:

Success rate is 0 percent (0/5)

 

Som man ser en ufragmentert pakke på 1500 byte slipper gjennom, siden MTU er 1500.

Dette inkluderer pakkehode på 28 byte. DF er Dont Fragment bit.

 

Fra XP kan man kjøre: ping -f -l 1472 diskusjon.no, feiler denne har du et lokalt problem,

råtten miniswitch e.l. Pakkehode er 28 byte. Til sammen 1500.

 

Det som er håpløst er at mikkesoft ikke klarer å dokumentere hvordan de gjør MTU testen,

slik at man kan få den til å virke. KB908882 burde nevne dette.

Det er grenser for hvor mye tid man kan legge ned i å forske på dette.

 

Hvis noen kan beskrive denne MTU testen i detalj så er vi et steg nærmere.

 

For ordens skyld, jeg kommer ikke til å delta i diskusjon ofte eller drive brukerstøtte over dette

forumet, har rett og slett ikke tid.

Lenke til kommentar
bruker ikke ruter eller switch, direkte kobling altså...hva trenger jeg?

8452176[/snapback]

 

Som du ser flere plasser i denne tråden så funker ikke det å koble den rett i veggen. Bruk en ruter, eller Internet Conneciton Sharing i Windows XP hvis du har to nettverkskort (les på google om det værsåsnill :])

 

Her er den "offisielle" guiden fra Microsoft for ICS løsningen: http://www.xbox.com/en-US/support/connectt.../windowsics.htm

Lenke til kommentar
Ikke fått noen tilbakemelding fra microsoft. Nå kommer jeg imidlertid på xbox live. Om det har blitt gjort noen endringer ved studentbynettet vet jeg ikke noe om. Jeg har for øvrig koplet xboxen på nettet via pcen.

8443350[/snapback]

Fra den siden: "Oppdatering 24.04.07: Vi tror vi har nå har løst problemet, men testing gjenstår. Tilbakemeldinger mottas med takk!"

 

Forøvrig begynte STEAM, som jeg ikke fikk til å fungere noe særlig sist uke, også å fungere nå.

 

xerxess:

Med mindre noen avkrefter at 802.1X er noe problem for 360en, så går det neppe å plugge den rett i veggen. Ifølge sted vil en ruter "mest sannsynlig ikke fungere" på nettet, så vil tro det greieste er å finne seg et ekstra nettverkskort til PCen og sette opp ICS.

 

Edit: Siterte feil post. Meg flink.

Endret av Gnarfur
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ser at SiO skriver at man kan kjøpe en miniswitch for å koble flere maskiner på nettet:

 

Koble to maskiner på nett samtidig

 

Med den nye 802.1X-løsningen, så må man benytte en kompatibel miniswitch for å koble to maskiner sammen på hybelen (..)

Testede miniswitcher er:

(..)

    * Sunsway/STLab N-153 8-port 10/100 (225,- på komplett.no)

    * SMC EZ Switch GS5 5-Port 10/100/1000 (SMCGS5 EU) vifteløs (495,- på komplett.no)

 

Vil det fungere å koble Xboxen til en switch, eller vil man fortsatt måtte autentisere seg? F.eks. etter at man har autentisert seg gjennom PCen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk sunsway switchen til 225 kr i dag. Kobla opp, døtta i xbox 360 og macen. Satt alt på auto, autha i mac os og trykka xbox live på xboxen. Funka med én gang. Er fornøyd. Endelig funker xbox live på studentbynettet.

Endret av simes
Lenke til kommentar

Sitter på Uninett på studentby i Bergen, og sliter med det samme, MTU - error.

Er det kun få typer switcher som fungerer?

 

Systemet her er satt opp slik at hvis jeg prøver å dele nettilgangen min med andre maskiner på nettverket så blir jeg automatisk koblet fra, og nektet tilgang til nettet. Dette er sikkert årsaken til at jeg ikke får koblet til selv med en switch, for nå prøver xboxen å koble til som om den skulle ha vært koblet rett i veggen.

 

Er det noen andre som har fått til å koble seg til i Bergen via VPN - uninett?

 

:(

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er på nett med 360 på studweb på UMB på Ås, men her har de sperra port 80, noe som betyr at jeg ikke kan spille, bare laste ned ting fra marketplace samt andre ting som ikke krever lav latency.

 

Men tilbake til saken, er det ikke mulig på en måte å få tak på en router der du kan legge inn VPN i routerens oppsett og dermed slippe å ha det på xbox/pc?

Lenke til kommentar

Det er nok mulig. Har prøvd via switch, og la datamaskinen dele nettilkobling, men den muligheten har de jo fjerna nå. Har jeg delt nett så kommer ikke PCen på nett heller... utrolig frustrerende dette her.

 

Orker ikke svi av for mye penger på det heller, men når live er en mulighet vil jeg jo bruke denne. Får ta en prat med it-avdelingen.

Lenke til kommentar

På UMB krever de at hver bolig har en fast MAC adresse som de låser nettilgangen til. Her har jeg valgt å bruke en trådløs router (med låst WLAN-MAC). Er forsåvidt en grei måte å løse det på slik de har gjort det syns jeg.

Det med sperrede porter er dog et større problem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...