Gå til innhold

TEST: Norton AntiVirus 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virus er ikke så stort problem i dag, mye verre med trojaner, worms, ad-ware, malware, hijackers osv..

 

Disse klarer ikke Norton å ta, de andre AV-progs er mye bedre til å knekke slike coder, NOD 32 overdriver faktisk en del med slike ting.

 

Personlig har jeg installert på ca. 2-300 maskiner følgende: Avast, Spybot&D og

Ad-aware eller MS-defender. Minimalt med problemer, vel og merke at man scanner systemet av og til. På litt eldre maskiner er Norton helt håpløst, bruker så mye resursser at det halve hadde vært nok.

 

Åja, har hatt alle Norton-versjonene siden 90-tallet... ;)

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg SAV, dvs bedriftsutgaven av NAV, og finner ikke den irriterende eller ressurskrevende i de det hele tatt(windows 2k er mere 'bloat'). Problemet er vel kansje at jeg aldri HAR sjekket etter om den krever mere ressurser ettersom jeg laster det inn med en gang maskinen har fått OS inn. Burde kansje sjekke.

 

(Har opp gjennom årene avinstalert NIS i søkk og kav og hater det noe bestialsk, godt betalt dog)

7708948[/snapback]

 

"Bedriftsutgaven" kan ikke sammenlignes med den som selges til privatpersoner. Den er rett og slett mye bedre og tar langt mindre resurser.

 

Selv bruker jeg som mange andre her inne NOD32, men jeg synes faktisk at NOD32 er litt for hissig, og klassifiserer en del ting for å være virus til tross for at det er helt harmløse filer.

 

Når det gjelder NAV 2006\2007 så synes jeg disse er en stor framgang fra tidligere versjoner. I 2006 utgaven var programmet raskere og mindre resurskrevende enn tidligere, og dette er vel bare blitt enda bedre i 2007 utgaven.

 

Når en kjører en full scan av systemet tar norton mye resurser, men dette gjøres uansett på nattestid på mine pcer, uansett hvilket antivirus som er lagt inn.

 

Jeg tror uansett ikke at Symantec hadde hvert et så stort firma og produktene deres var så dårlige som alle skal ha det til.

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så holder jeg meg langt unna Symantec. En antivirusløsning er noe som skal være helt borte, og ikke vise seg på noen måte før det er noe galt som må rettes opp i. Symantec sin løsning er som en masete oppmerksomhetssjuk drittunge på 7 år som har fått alt for mye sukker og ikke har planer om å legge seg med det første. Noe som fungerer dårlig sammen med en pc bruker som faktisk har lyst til å jobbe på pc'n og ikke oppdra denne lille drittungen når han sitter forran maskinen.

Lenke til kommentar
For å være helt ærlig så holder jeg meg langt unna Symantec. En antivirusløsning er noe som skal være helt borte, og ikke vise seg på noen måte før det er noe galt som må rettes opp i. Symantec sin løsning er som en masete oppmerksomhetssjuk drittunge på 7 år som har fått alt for mye sukker og ikke har planer om å legge seg med det første. Noe som fungerer dårlig sammen med en pc bruker som faktisk har lyst til å jobbe på pc'n og ikke oppdra denne lille drittungen når han sitter forran maskinen.

7712532[/snapback]

Hvor har du fått dette fra? Merker ikke til at det kjører, bortsett fra at det ligger i tray. Plager i meg på noensom helst måte i hvertfall..

Lenke til kommentar

Skjønner heller ikke de som bruker et så ressurs krevende antivirus program som Norton...Avinstallerte Norton hos en kompis og installerte Nod32 hos han og det var utrolig hvor mange Trojanere som Nod32 fant som ikke Norton gjorde..Tror de som bruker Norton ikke vet bedre når de bruker det...Personlig så bruker jeg Nod32 v.2.70.23 og Outpost Firewall Pro ver. 4.0.971.584.079...Begge er utrolig bra...(syns jeg da) :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg sier det rett ut: Norton Antivirus er direkte årsak til mange av sikkerhetsproblemene vi sliter med. Dette skyldes mange ting, bl.a.:

 

- Norton Antivirus gir brukeren en falsk trygghetsfølelse ved å utgi seg for å være løsningen på alle sikkerhetsprogrammer. Den _eneste_ måten å bekjempe problemene på, er ved opplæring og kunnskap.

 

- Programmet ødelegger for mye nettverkstilgang som medfører at det ofte blir avinstallert, uten at en erstatning kommer på plass.

 

- Det tar mye ressurser.

 

- Det hjelper ikke å avinstallere det, fordi det herper så mye på lavt nivå i systemet at man ikke vet _hva_ man kjører på etterpå.

 

- De presser seg frem vha. OEM-avtaler.

 

- Norton Antivirus forsinker og vanskeliggjør 802.1x-autentisering over trådfaste forbindelser.

 

Jeg jobber på IT-supportavdelingen på Universitetet i Oslo. Når brukere kommer til oss og har Norton Antivirus installert, så spør vi først om de har lyst å beholde programmet (dersom de har kjøpt det). Hvis ikke, så avinstallerer vi det og legger inn Avast i stedet.

7705785[/snapback]

Enig, jobber på IT-support avd. på Universitetet i Tromsø, vi fjerner også Norton for å få vpn(til trådløst enn så lenge) og 801.1x på nett om vi får lov. Vi legger inn McAffe fordi studentene får dette gratis fra oss, det funker iallefall mot disse løsningene selv om det ikke er perfekt det heller.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Onanias Postet i dag, 16:59

Enig, jobber på IT-support avd. på Universitetet i Tromsø, vi fjerner også Norton for å få vpn(til trådløst enn så lenge) og 801.1x på nett om vi får lov. Vi legger inn McAffe fordi studentene får dette gratis fra oss, det funker iallefall mot disse løsningene selv om det ikke er perfekt det heller.

Og dere snakker altså nå om NAV 2007?

For meg høres det ut som dere snakker om gamle programmer her, og disse erfaringene kan man da ikke uten videre bare videreføre til ny versjon.

Eller anbefaler dere kundene AMD fordi det er best i spill også?

 

Selv bruker jeg Norton NIS/NAV på minst en maskin her, dels fordi jeg får den gratis og liker å prøve ut forskjellige løsninger, og også fordi mange av de jeg hjelper har Norton, og jeg syns derfor det er greit å kjenne til konfigureringen av den.

Har såvidt prøvd 2007, men ikke nok til å kunne uttale meg her.

 

Denne testen var jo ikke særlig grundig, men den går jo langt i og påstå at resursbruken er lav. Søketiden dog lang.

Jeg har i grunn ikke hatt noen problemer med 2006 versjonen heller, men de før den hadde jeg en del trøbbel med, bla blokkering av nettverk, og problematisk avinnstallasjon. Men dette er jo ikke relevant for 2007 versjonen.

 

Syns det hadde vært mer intessant om flere med erfaring fra 2007 kom med sine kommentarer her :)

Lenke til kommentar

Har prøvdet norton 2007, en enkel oppsumering må være GRUSOMT.

 

Den er like tung i ræva, den maser for mye på feil programmer. Den stoppet feks instalering av SP2!, fikk error mitt under instaleringen pga norton fant jeg ut etter en stund. Får å få instalert sp2 måtte jeg avinstalere norton på pcen.

 

Her får du også tillegsprogrammer i huet og ræva, secure alert, alert secure, anti spam police secure, spam secure police, popup secure police stopper (orker ikke finne de virkelige navnene men dere ser poenget) en hver pc for puste problemer av slikt. Du blir plaget av programmene fra boot til spilling til vanlig surfing.

 

For privat bruk er det mye bedre å ta backup av viktige ting og holdet seg til firwall som følger med windows. Så kan du heller scanne og spa ut spam o.l med gjevne mellomrom selv. Har brukt denne metoden selv og har ikke hatt virus på over 1 år. Får du noe dritt på xp, instaler på nytt ikke gidd å mas med å finne viruset. Hver eneste gang jeg har vært så uheldig å fått et virus har jeg gjort det til slutt uansett.

 

Nei denne Os kveleren er ren møkk etter min mening

 

Nå er jeg forøvrig bak en router som jeg setter opp firewall manuelt, det er nokk den beste løsningen. så i steden for å bruke 600kr på Norton, kjøp en router med firewall, bare det at du sitter på en lokal adresse vasker bort det meste.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Skjønner heller ikke de som bruker et så ressurs krevende antivirus program som Norton...Avinstallerte Norton hos en kompis og installerte Nod32 hos han og det var utrolig hvor mange Trojanere som Nod32 fant som ikke Norton gjorde..Tror de som bruker Norton ikke vet bedre når de bruker det...Personlig så bruker jeg Nod32 v.2.70.23 og Outpost Firewall Pro ver. 4.0.971.584.079...Begge er utrolig bra...(syns jeg da) :thumbup:

7712625[/snapback]

Bruker samme AV og firewall som deg, må si meg enig :D

Begge fungerer som gull ^^

Lenke til kommentar
Det som er så dumt med NAV og NIS er at mange ennå tror at det er veldig bra.

 

De som er litt oppdatert og har litt peiling på sikkerhet bruker andre løsninger.

7705232[/snapback]

Masse svada her.

 

Har brukt diverse forskjellige anti-virus de siste årene på forskjellige PC'er.

Det jeg bruker nå er NAV2006 og er godt fornøyd med det. NAV hadde diverse problemer i utgavene rundt år 2000 men jeg kan ikke se dem i de utgavene jeg har brukt de siste par årene. Stor sett er brukerinterfacet lett forståelig slik at hvermansen kan bruke det.

 

Men det koster fortsatt litt for mye synes jeg.

7705286[/snapback]

 

Det du sier her tyder på at du ikke har testet nok med forskjellige antivirus på samme maskin, så jeg lurer på hvem som prater svada her.

Lenke til kommentar

Ja her var det mange drama queens. Har brukt NAV i mange år og som noen sier så var 2004 utgaven kranglete men både 2005 og 2006 synes jeg fungerer helt utmerket. Skal innrømme at jeg ikke bytter AV i tide og utide men alle de problemene som nevnes med NAV kjenner jeg ikke igjen og jeg setter spørsmålstegn på hva som er av skrot på PCen fra før av hvis den blir så treg med NAV. Har alltid gått helt smertefritt her. Det går gjerne noen dager etter en install av OS før jeg legger inn AV og kan ikke si jeg merker noe forskjell.

Lenke til kommentar

Har prøvd alt av antivirus oppgjennom de siste årene, og Kaspersky 6.0 er uten tvil den applikasjonen jeg er mest fornøyd med. Mer gjennomført og lettbrukelig antivirus program har jeg aldri sett, i tillegg bruker det mindre ressurser enn Nod32 f.eks, har oppdateringer hver 1-2 time og tar *alt*

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg syntes Norton antivirus er veldig bra, både 2006 og 2007 utgaven. Jeg har akkurat lastet ned en prøveutgave av NAV2007 det er en fullversjon, men begrenset til 15 dager og er versjon 2 som er med noen forbedringer. Her brukte jeg faktisk registreringsnøkkelen fra 2006 (har 170+ dager igjen da). Den tar ikke trjoanske hester tror jeg, som du med en feil installerer selv..

Noe jeg ikke forstår er hvorfor alle bruker 1 hel time på å installere denne, når jeg bruker under 10 minutter.. Har Pentium 4 650 3.4Ghz, bruker S-ata 2 HD.

Windows defender realtime funsksjonen får Norton til å loggføre en masse inntrenginger som blir blokkert. Her kan du enten slå av defender eller programere defender til å hoppe over hele Norton mappen.. Norton søker igjennom min harddisk på under 15 minutter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...