Gå til innhold

Eksterne blitzer og lukkerhastighet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har ganske nylig kjøpt meg et studiosett fra Hensel, har ikke fått prøvd så mye ennå, men har lagt merke til at så fort jeg stiller inn raskere lukker enn 250, blir den øverste halvdelen av bildet sort, mens den nedre delen blir "perfekt" Hva er årsaken til dette, er det noe jeg må stille inn ?

 

Kan ikke si jeg var imponert over det som fulgte med av bruksanvisning heller, det er den tynneste flisa jeg noe gang har sett, og ikke mye hjelp å få der :hrm:

 

Takker for alle svar ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har ganske nylig kjøpt meg et studiosett fra Hensel, har ikke fått prøvd så mye ennå, men har lagt merke til at så fort jeg stiller inn raskere lukker enn 250, blir den øverste halvdelen av bildet sort, mens den nedre delen blir "perfekt" Hva er årsaken til dette, er det noe jeg må stille inn ?

 

Kan ikke si jeg var imponert over det som fulgte med av bruksanvisning heller, det er den tynneste flisa jeg noe gang har sett, og ikke mye hjelp å få der  :hrm:

 

Takker for alle svar ! :)

7697523[/snapback]

 

Avhengig av kameramodellen du bruker så vil du ha en blitzsync et sted mellom 1/200 sek og 1/500 sekund. Dette kan du sjekke ved å poppe opp den interne blitzen på kameraet ditt, og se hvor kjapp lukkertid du kan få.

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Hvorfor sette lukker til kortere enn 1/250 sek., som normalt er det korteste tiden som hele brikken blir belyst samtidig?

Lukkeren består av 2 lameller, hvorav den ene åpner seg først, så kommer den andre etter. Tiden mellom disse er lukkerhastigheten. På de fleste APS-C 16x22 mm er den korteste tiden 1/250 sek.

 

Blink-tiden på de fleste moderne studioblitzer er på ca 1/800 sek., så uannsett hvilken lukkerhastighet du bruker, så blir ikke bilder mer eller mindre eksponert. Det er blenderen som bestemmer eksponeringen. Bruk en flash-lysmåler (se denne: http://www.exposervice.no/index.php?page=L...e&varenr=L-308S )

Det eneste som kan "lure" deg, er falskt lys i studio. Sett ned innstillingslyset til et minimumsbehov.

 

Det er mange tråder her på forumet om studio-lys, og det finnes mye på nett.

Lenke til kommentar

Takk for svar, nå skjønner jeg litt mer ;)

 

Prøvde på kameraet nå, ser ikke ut til at jeg får den opp på mer enn 1/250. Var faktisk ikke klar over at det var en begrensing på kameraet.

 

Var bare at jeg skjønte lite da jeg skulle prøve disse blitzene for første gang og halve bildet ble sort, noe som jeg etterhvert skjønte at innstillingen av lukker var årsaken til, men klarte ikke finne ut hvorfor...

Lenke til kommentar

Sjekk kameraet ditt hva raskeste blitz synkronisering er. Nikon D70 har f.eks. 1/500 som raskeste. Dette står i spesifikasjonene i bruksanvisningen. Det er derimot få grunner til at du skal bruke så raske lukkertider i et studio, der det meste er ganske statisk. Unntak kan være om du skal lage action bilder av f.eks. kamsportutøvere som kan kreve langt raskere lukkertider.

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er mye lys ellers i studioet kan du trygt bruke 1/60 eller 1/125 som lukkertid.

 

Det er ikke lukkertiden som avgjør om et motiv fryses i slike tilfeller, men blitzen.

 

Tar du et bilde i studioet ditt med lukkertid 1/125 uten å aktivere blitzene vil du nok få et helsvart bilde såsant du ikke bruker veldig stor blender - med andre er det stort sett så lite tilgjengelig lys under slike forhold at lynrask lukkertid i forbindelse med blitzbruk i studio ikke har noe for seg.

 

Det er forøvrig lurt å dempe lampelys o.l. i forbindelse med slike bilder så du ikke blander ulike fargetemperaturer i samme bilde; da kan du få rare farger på skygger og sånt.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Prøvde på kameraet nå, ser ikke ut til at jeg får den opp på mer enn 1/250.  Var faktisk ikke klar over at det var en begrensing på kameraet.

7700224[/snapback]

Er bel egentlig ikke begrensning i kameraet som sådan. Det er vel mere et fysisk fenomen :)

Uansett, jeg vet ikke hvor "proft" studiosett du har eller om det i det hele tatt går an, men på min eksterne blits, Speedlite 580EX, har jeg "FP-Mode" eller "High speed sync". Aktiverer jeg denne, så vil blitsen (på bekostning av lysstyrke) sende ut et mer eller mindre kontinuerlig lys under eksponeringen. Da fungerer den egentlig som et stroboskoplys og sender ut 50.000 lyspulser i sekundet. Du vil da få belyst hele eksponeringen.

Lenke til kommentar
Sjekk kameraet ditt hva raskeste blitz synkronisering er. Nikon D70 har f.eks. 1/500 som raskeste. Dette står i spesifikasjonene i bruksanvisningen. Det er derimot få grunner til at du skal bruke så raske lukkertider i et studio, der det meste er ganske statisk. Unntak kan være om du skal lage action bilder av f.eks. kamsportutøvere som kan kreve langt raskere lukkertider.

7701510[/snapback]

 

Bruker D200, men mente jeg hadde fått raskere før, som da sansynligvis stemmer når du siser at med D70 kan man stille inn opp til 1/500(brukte D70 før)

 

Men sant som dere sier at det sjeldent er behov for raskere, på portretter ol har aldri brukt høyere enn 1/100, men nå sist tenkte jeg jeg skulle jeg prøve meg på å ta noen dråpebilder, og følte da jeg trengte noe raskere lukker enn 1/250 da dette ikke ga de aller beste resultatene (men det kan jo også skyldes at jeg fremdeles er ganske grønn på dette :roll: )

 

Tar gjerne imot tips på god litturatur (gjerne norsk) på området rundt studiobelysning :) Har søkt litt på nettet men liksom ikke kommet over noe bra...

Lenke til kommentar
Hvis blitzen varer for lenge så skru ned styrken for å få kortere blink.

7707319[/snapback]

Jepp, dette er viktig. En blitz har teknisk sett nemlig ikke forskjellig lysstyrke som man kanskje skulle tro - hvis man skrur den ned fra full til halv for eksempel. Lyset er like

sterkt - forskjellen ligger i *hvor lenge* den lyser.

 

Typisk på makro og lignende hvor ting beveger seg over store deler av bildeflaten veldig raskt kan full styrke fra en blitz bli for lang tid. Løsning; skru ned styrken og flytt den så nærme du kan. Bruk eventuelt litt større blender hvis mulig.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...