Gå til innhold

Skatt av penger opptjent i 2006,men mottatt i 2007


Christian86

Anbefalte innlegg

hei,

sluttet i jobben den 31. desember 2006. Dermed fikk jeg utbetalt ferielønn og lønn for desember den 10. januar (i dag) 2007.

 

Det viser seg at de har lagt dette til hva jeg tjente i 2006, selv om betalingen skjedde i 2007. Og de har dermed trukket ubrettiget skatt, ettersom jeg har frikort i 2007 pga studier.

 

 

Kan jeg ringe å be om disse pengene tilbake, eller er jeg på tynn is?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er på tynn is :p

 

Det har ikke noe å si når du "tjente opp" pengene, fikk du dem utbetalt 10. januar, skal de regnes med i årets ligning.

 

MEN: Det er vanlig å bruke fjorårets skattekort for utbetaling av januar-lønn, siden man normalt ikke rekker å levere nytt skattekort/frikort i tide. Regner med at du ikke hadde levert inn frikort "i tide", siden arbeidsgiver trakk forskuddsskatt på bakgrunn av fjorårets skattekort?

Lenke til kommentar
Du er på tynn is  :p

 

Det har ikke noe å si når du "tjente opp" pengene, fikk du dem utbetalt 10. januar, skal de regnes med i årets ligning.

 

MEN: Det er vanlig å bruke fjorårets skattekort for utbetaling av januar-lønn, siden man normalt ikke rekker å levere nytt skattekort/frikort i tide. Regner med at du ikke hadde levert inn frikort "i tide", siden arbeidsgiver trakk forskuddsskatt på bakgrunn av fjorårets skattekort?

7692338[/snapback]

 

årets, som i 2007 eller 2006?

 

Hvis årets er 2007, så betyr jo det at jeg har betalt for mye skatt for i år :p

Lenke til kommentar
Hvis du får lavere inntekt i 2007 er det en fordel å få dem på den likningen, siden du da må betale mindre skatt av dem.

7695992[/snapback]

 

men foreløpig vet jeg ikke om de har lagt det til 2006 likningen eller 2007.

Jeg vet at å få dette på 2007 er bedre enn 2006, men hvor mye kan jeg gjøre om de bestemmer seg for 2006?

 

Skatteetaten mente forsåvidt at feriepenger for 2006 skulle betales skatt av i 2007, og dermed skulle den ikke legges som inntekt i 2006, for den ble ikke utbetalt da.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
men foreløpig vet jeg ikke om de har lagt det til 2006 likningen eller 2007.

Den er nok ganske så sikkert likningsført for 2006.

men hvor mye kan jeg gjøre om de bestemmer seg for 2006?

Ingenting.

 

Skatteetaten mente forsåvidt at feriepenger for 2006 skulle betales skatt av i 2007, og dermed skulle den ikke legges som inntekt i 2006, for den ble ikke utbetalt da.

Riktig.

Akuratt feriepengedelen kan du ta med arbeidsgiveren. Dersom disse er likningsført i 2006 skal det skattes for det slik som normal lønn, men dersom disse er likningsført fort 2007 blir det som vanlig feriepenger å regne.

Og iom. at du sluttet 31.12 burde det ikke være noe problem å få likningsført dette på fex januar 07

Lenke til kommentar
men foreløpig vet jeg ikke om de har lagt det til 2006 likningen eller 2007.

Den er nok ganske så sikkert likningsført for 2006.

men hvor mye kan jeg gjøre om de bestemmer seg for 2006?

Ingenting.

 

Skatteetaten mente forsåvidt at feriepenger for 2006 skulle betales skatt av i 2007, og dermed skulle den ikke legges som inntekt i 2006, for den ble ikke utbetalt da.

Riktig.

Akuratt feriepengedelen kan du ta med arbeidsgiveren. Dersom disse er likningsført i 2006 skal det skattes for det slik som normal lønn, men dersom disse er likningsført fort 2007 blir det som vanlig feriepenger å regne.

Og iom. at du sluttet 31.12 burde det ikke være noe problem å få likningsført dette på fex januar 07

7696631[/snapback]

 

Arbeidsgiver hevder at pengene er ført for 2006, og det er riktig. Skatteetaten mener jeg ikke kan foreta meg noe, selv om de mener at feriepengene skulle føres for 2007.

Lenke til kommentar

På dette punktet er skatteloven helt klar: Arbeidsinntekt skal periodiseres til utbetalingstidspunktet. Fikk du først pengene inn på din konto i 2007, skal disse inngå i din skattbare inntekt for 2007.

 

Sktl § 14-3. Tidfesting av arbeidsinntekt m.v.

 

(1) Arbeidsinntekt, pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l. tas til inntekt i det året da beløpet utbetales

 

Skattelovens kapittel om periodisering

Lenke til kommentar
På dette punktet er skatteloven helt klar: Arbeidsinntekt skal periodiseres til utbetalingstidspunktet. Fikk du først pengene inn på din konto i 2007, skal disse inngå i din skattbare inntekt for 2007.

 

Sktl § 14-3. Tidfesting av arbeidsinntekt m.v.

 

(1) Arbeidsinntekt, pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l. tas til inntekt i det året da beløpet utbetales

 

Skattelovens kapittel om periodisering

7713118[/snapback]

Det er ikke vanlig i praksis, og ingen revisorer reagerer på det heller.

Vanlig praksis er at lønn skal inngå i ligningen for det året de er opptjent.

Lenke til kommentar
På dette punktet er skatteloven helt klar: Arbeidsinntekt skal periodiseres til utbetalingstidspunktet. Fikk du først pengene inn på din konto i 2007, skal disse inngå i din skattbare inntekt for 2007.

7713118[/snapback]

Takk for backup, millencolin. Jeg er bare en vanlig lønnstaker og snakker ut fra erfaring. Jeg kjenner ikke skatteloven, noe du tydeligvis gjør.

Det er ikke vanlig i praksis, og ingen revisorer reagerer på det heller.

Vanlig praksis er at lønn skal inngå i ligningen for det året de er opptjent.

7715244[/snapback]

Jeg har aldri opplevd (selv om jeg bare har hatt 4-5 arbeidgivere i mitt liv) at lønn som er opptjent i desember, og altså utbetalt i januar, har blitt lignet for det året jeg har arbeidet for pengene. Særlig ikke feriepenger, som sikkert utgjør en betydelig del av beløpet trådstarter spør om.

Lenke til kommentar
På dette punktet er skatteloven helt klar: Arbeidsinntekt skal periodiseres til utbetalingstidspunktet. Fikk du først pengene inn på din konto i 2007, skal disse inngå i din skattbare inntekt for 2007.

7713118[/snapback]

Takk for backup, millencolin. Jeg er bare en vanlig lønnstaker og snakker ut fra erfaring. Jeg kjenner ikke skatteloven, noe du tydeligvis gjør.

Det er ikke vanlig i praksis, og ingen revisorer reagerer på det heller.

Vanlig praksis er at lønn skal inngå i ligningen for det året de er opptjent.

7715244[/snapback]

Jeg har aldri opplevd (selv om jeg bare har hatt 4-5 arbeidgivere i mitt liv) at lønn som er opptjent i desember, og altså utbetalt i januar, har blitt lignet for det året jeg har arbeidet for pengene. Særlig ikke feriepenger, som sikkert utgjør en betydelig del av beløpet trådstarter spør om.

7719849[/snapback]

 

hei,

siden arbeidsgiver er så bestemt, så har jeg valgt å ikke ta en kamp med dem. Rett og slett fordi jeg vet at mesteparten av skatten vil bli tilbakeført på 2006 likningen.

Lenke til kommentar
På dette punktet er skatteloven helt klar: Arbeidsinntekt skal periodiseres til utbetalingstidspunktet. Fikk du først pengene inn på din konto i 2007, skal disse inngå i din skattbare inntekt for 2007.

7713118[/snapback]

Takk for backup, millencolin. Jeg er bare en vanlig lønnstaker og snakker ut fra erfaring. Jeg kjenner ikke skatteloven, noe du tydeligvis gjør.

Det er ikke vanlig i praksis, og ingen revisorer reagerer på det heller.

Vanlig praksis er at lønn skal inngå i ligningen for det året de er opptjent.

7715244[/snapback]

Jeg har aldri opplevd (selv om jeg bare har hatt 4-5 arbeidgivere i mitt liv) at lønn som er opptjent i desember, og altså utbetalt i januar, har blitt lignet for det året jeg har arbeidet for pengene. Særlig ikke feriepenger, som sikkert utgjør en betydelig del av beløpet trådstarter spør om.

7719849[/snapback]

Jeg jobber på et regnskapskontor og fører lønn for ca 40 arbeidsgivere, og samtlige av de utbetaler desemberlønn i januar - og dette tas med på ligningene for opptjeningsåret. Ingen av revisorene til arbeidsgiverene har noen gang reagert på dette, så det er nok helt sikkert lovlig.

 

Når det gjelder feriepenger står arbeidsgiver fritt til å utbetale de i opptjeningsåret eller året etter, men har du en noenlunde grei arbeidsgiver får du de utbetalt året etter slik at du slipper skatten, men som sagt dette gjør arbeidsgiver som han selv vil med.

Lenke til kommentar

Sol79: Tja. Om arbeidstaker ønsker kan han kreve å få feriepengene utbetalt på siste lønning. Men som oftest er arbeidsgiver grei og medgjørelig og tilbyr seg å utbetale feriepengene ved nyttår for at arbeidstager skal slippe å betale 50% skatt. Derfor er det litt snodig at de her har valgt å utebetale feriepengene nå, men likevel føre det på 2006.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...