Gå til innhold

Sosial intelligens viktig?


Ksungam

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat, som begge ser oss selv som sosiale oppegående ungdommer, diskuterte dette på bussen i stad. Vi er begge smarte gutter, med realfag, som godt kunne klart veldig gode snitt om vi hadde orket å gjøre lekser. Vi regner nå med like under 5 i snitt, som heller ikke er dårlig.

Andre folk på skolen, populært kallt nerder, altså folk uten liv, som ikke gjør annet enn skolearbeid får jo da selvsagt mye bedre karakterer enn oss. De vil da også lettere komme inn på senere studier. Men hvordan vil det være når man søker jobb? Om du er rar og sosialt tilbakestående, men med et meget høyt snitt, vil det være bedre enn å være sosial, være glad i sport, å like å dra på en fest i helgene, men derav ha lavere snitt? (Det ble en lang setning ja :) )

 

PS! Ble kansje litt surrete skrevet, men jeg er så trøtt og sulten nå! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, dette er vel kanskje noe du bør sende til noen bedrifter for å få oppklart. Det som står på de fleste jobbanonsene jeg leser er at man bør ha gode samarbeidsevner. At du driver med sport kan jo ses på som et pluss, men festing vet jeg ikke helt. Karakterene fra VGS er vel ubetydelig, men de du får når du tar graden sier jo noe om hvor seriøs du egentlig er, i hvert fall i de fleste tilfellene. Ville heller valgt en tilbakestående med toppkarakterer, enn en med full karisma men som opplagt ikke jobber så hardt, sjeldent er det vel derimot at man finner slike ytterpunkter.

Som sagt, send noen brev til bedriftsledere, og hør om de har valgt å ikke ansette noen pga. det sosiale.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke "liker å feste" i CV'n din, med mindre du er potte dum. Det er ikke ansett som noe kult eller tøft i arbeidslivet. Da tenker arbeidsgiver "Hm, vil det si at han alltid er fyllesyk på mandager?" *krølle søknaden i søpla*

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Vil ikke tro en arbeidsgiver velger enn tilbakestående person fremfor en sosial kar, om du ville det sånn på spissen. Men sånn er det nå i Norge. Har vært mye styr blant annet med mødre som har fått jobb i barnehage, uten å ha "opplæring" til det, uansett hvor mange barn de må ha oppdratt selv (på en god måte). De har bare ikke papirene på det. :) Men er enig med det du sier, til en viss grad. Man ansetter ikke en sosial fyr som er totalt imkompetent heller. Det finnes mange forskjellige jobber, og dette vil jeg nok tro er opp til arbeidsgiver alt etter hvilken jobb det er snakk om. Skal vedkommende ikke omgåes folk, er det jo ikke noe problem at fyren ikke er særlig lett omgåelig, men har mye kunnskap.

Lenke til kommentar
Du skriver ikke "liker å feste" i CV'n din, med mindre du er potte dum. Det er ikke ansett som noe kult eller tøft i arbeidslivet. Da tenker arbeidsgiver "Hm, vil det si at han alltid er fyllesyk på mandager?" *krølle søknaden i søpla*

7690697[/snapback]

 

Nei nei, sier det til dere, ikke til de! ;) Men nittingen, du sier at VGS karakterene er ubetydelige? Er disse bare til når du skal inn på en skole er det jo fint. Jeg kommer i hvertfall til å jobbe mye hardere når jeg skal studere noe jeg er interesert i. Så da vil jeg vel kansje få like gode karakterer som en av de andre, og da MÅ det bli et pluss å ikke være tilbakestående :p

 

Men kikker de fra vgs fraværet ditt? Eller får man fravær når man studerer og?

Endret av ZiroN
Lenke til kommentar
Andre folk på skolen, populært kallt nerder, altså folk uten liv, som ikke gjør annet enn skolearbeid får jo da selvsagt mye bedre karakterer enn oss.

 

Litt trangsynt du? Sosial intelligens måles vel stengt tatt ikke i hvor mange ganger man drar ut i måneden. At noen velger å arbeide for å komme inn på et studie betyr da ikke at personen har mindre sosial intelligens enn deg. Uttalelsen sier mer om din intelligens enn "nerdenes" sosiale intellegens...

Endret av o0Hawk0o
Lenke til kommentar
Men kikker de fra vgs fraværet ditt? Eller får man fravær når man studerer og?

Fraværet du har på vgs skole har mye å si når du søker på andre jobber mens du studerer, noe som er greit og ha i og med at du trenger så mye penger som mulig når du studerer. Tror nok også at de ser på dette under opptak til Universitet/høyskole. Er ihvertfall ikke negativt å ha lite fravær, spesielt når det gjelder enkelt timer vil jeg tro.

 

Når det gjelder videre studier er det vel noen forelesningstimer som er obligatoriske, andre ikke. Det er mer opp til deg selv. Du vet selv hva du har å gå gjennom, så er det ditt ansvar å lære det. Er så klart mange andre forelesninger, men de er ikke obligatorisk. Da har du valget mellom å være der, og å sitte å pugge/øve et annet sted på egen hånd/med medstudenter.

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Andre folk på skolen, populært kallt nerder, altså folk uten liv, som ikke gjør annet enn skolearbeid får jo da selvsagt mye bedre karakterer enn oss.

 

Litt trangsynt du? Sosial intelligens måles vel stengt tatt ikke i hvor mange ganger man drar ut i måneden. At noen velger å arbeide for å komme inn på et studie betyr da ikke at personen har mindre sosial intelligens enn deg. Uttalelsen sier mer om din intelligens enn "nerdenes" sosiale intellegens...

7692741[/snapback]

 

Nå vrir du jo på alt jeg sier, tipper du er en jeg selv ville kallt nerd, uten at det nødvendigvis er negativt. Jeg skriver ikke dette for å virke "kul", eller for å gjøre narr av andre, men fordi dette er noe jeg lurer på. Så om du ikke har noe relevant å komme med ser jeg liten grunn til at du skal svare på det jeg skriver heller.

Lenke til kommentar
... altså folk uten liv...

 

Neida, jeg misforsto. Så lenge du ikke ser ned på andre, eller gjør narr av dem er det fint :!: Tipper du er en jeg ville ha kalt idiot, uten at det nødvendigvis er negativt.

 

For å bidra med noe angående spørsmålet, må jeg minne deg på at karakterer gjør en forskjell når det gjelder din kompetanse. At du får 4, og ikke 6 i kjemi betyr at du ikke mestrer kjemi like godt som han som får 6, og derfor er det naturlig å gi han prioritering over deg. Han har nok sikkert arbeidet en god del mer enn deg, og ofret seg en god del mer, men han oppnåde i så fall målet sitt. Dette kan kanskje være en av grunnen til at han ikke har anledning til å være ute hver helg? Hvis du mener at du har evnene til å få 6 med arbeid, har du ingen unnskylding for å ikke gjøre det så lenge du virkelig har lyst å komme inn på et studie.

 

For å si det sånn ville jeg heller hatt en usosial lege, kirurg, sivil ingenør etc. med god peiling på hva han driver med enn en sosial mindre kompetent person.

Endret av o0Hawk0o
Lenke til kommentar

VGS karakterer har vel ikke så alt for mye å si for å få jobb som tidligere nevnt. Og jeg tror ikke det er så allt for mange plasser som ser på VGS karakteren din når de vil ha folk. Der krever de litt høyere studium på søkere osv.

 

Sosial intelligens, samarbeidsvilje og motivasjon er viktig i de fleste jobber man kan få. Og det er en av grunnene til at man går på jobbintervju, slik at sjefen kan finne ut hvilken kandidat som faktisk passer til stillingen etter å ha sett på de faktiske kvalifikasjonene (CV'en).

 

Så er det jo en annen faktor å tenke på her. Mange av disse "nerdene" driver ofte å samarbeide en del for å få maksimalt god karakter, noe som hjelper veldig på samarbeidsevnen og forståelse for å diskutere med kollegaer i det senere liv. Så sann sett er det slettes ikke negativt å være litt nerd på skolen i så forstand.

Lenke til kommentar

Ja, er store forskjeller på hvor "nerd" man er. Selv er jeg og litt nerd, går realfag og spiller mye data. :) Men man merker fort når folk er helt "utenfor", har ingen venner, ikke humoristisk sans og andre negative faktorer. Tviler på at slike folk ville klare seg bra på en arbeidsplass hvor du må samarbeide med andre, når du har vært en enstøing hele livet. Uansett om han kansje har opp i mot 6 i snitt, og virker interesert i denne type jobb.

En annen ting er jo og at de andre som må jobbe med denne personen skal tas hensyn til og. Selv jobber jeg ofte bedre med kamerater, selv om det blir litt prat, enn om læreren setter meg sammen med en slik "raring". Samarbeidsmessig ihvertfall.

Lenke til kommentar

En del skoleflinke folk jeg har snakket med (eller nerder i dette tilfelle) sier at de ikke ønsker å "kaste bort" de gode karakterene på studier som ikke krever så mye for å komme inn. Slike folk irriterer meg noe grenseløst, og dette representerer en "elite" jeg ikke kan fordra.

 

Det er slike folk som spolerer drømmene til jenta og gutten som ønsket å komme inn på feks. medisin, dyrelege, odentologi etc. bare pågrunn av at han ønsket å få bruk for karakterene sine. Dette minner om en mentalitet som sier at det er ikke så nøye hva jeg gjør så lenge jeg viser andre at jeg er flink. Og dette vitner om null sosial intelligens. Jeg skjønner godt alle "litt" skole flinke som ikke ønsker å ofre så forbanna mye av det sosiale bare for å klare å prestere bare seksere. For man må faktisk ofre veldig mye hvis man skal komme på toppnivå i alle fag, i så fall på vår VGS. Vet ikke om dette er noe universielt?

Endret av o0Hawk0o
Lenke til kommentar
*snip*

For man må faktisk ofre veldig mye hvis man skal komme på toppnivå i alle fag, i så fall på vår VGS. Vet ikke om dette er noe universielt?

 

Var ikke tilfellet på min skole.. Minimalt med arbeid gav 5 og 6 i alle fag.. For meg virker det som om dette gjelder de fleste. (Jeg anser å kun gjøre lekser dagen før prøver som minimalt arbeid)

Lenke til kommentar

Karakterer har ikke så mye å si for arbeidsgivere lengre.

 

De liker folk som kan snakke for seg, folk som ikke er nervøs i omgivelser med andre. Noe som vi komme frem om du ikke har noen form for sosial intelligense.

 

Jeg jobber ikke innen dette temaet, men jeg er borti noen skøyale tilfeller på jobb. Jeg kan ta noen eksempler på hva som er minus.

 

Et eksempel er en person som aldri klarer å si ifra om noe. De som rett og slett ikke tørr og si ifra. De kommer ikke langt.

 

De som aldri kan høre settningen i mellom ordene. Man må alltid tilpasse seg andres væremåte. Noen ordlegger seg veldig anderledes enn deg. Det er da viktig å lære deg den person, så man skjønner hvordan man skal være.

 

Som sagt, du må alltid klare å tilpasse deg. Uten sosial intelligens kan vel det være vanskelig.

Lenke til kommentar

En ting som ikke har blitt diskutert i denne tråden er jo i hvilken grad nettverk kommer en til gode i arbeidslivet. Sånn som jeg har forstått det, er det i mange yrker et must med et godt og omfattende nettverk, og dette setter jo kravet at arbeidstakeren har såpass grad av sosial intelligens at vedkommende kan tillegne seg dette.

 

Det finnes sikkert mange jobber som kan passe for folk uten et fnugg sosial intelligens også. Det viktigste er vel at du passer til den jobben du har tenkt å få deg.

Lenke til kommentar

For all del, så sant du ikke forveksler karakter med IQ.

Karakterer er et mål på kunnskap på et gitt område, ikke intelligens.

Hvis en advokat er lege for en dag, vil nok pasientene se på vedkommende som heller dum og upasset selv om vedkommende har en jævlig god lønn og jobber som advokat.

Bottom line, kunnskap og IQ er to forskjellige ting.

 

En nerd er en person med enorme kunnskaper å evner på et heller lite område og har som oftest begrenset med evner og kunnskap utover dette.

En skole-nerd, vil vel være flink til ja, nettopp det ,skole-ting.

Det går på erfaring som med alt annet her i livet, har du 5.9 i snitt er du ikke nødvendigvis skikket for en toppjobb.

 

Nå når det er nevnt så kommer det nok veldig annpå hvilket yrke det er snakk om, så sant vedkommende kan kommunisere med andre mennesker og gjør seg forstått så gir vel bedriften et godt faen i om du liker å feste eller ikke så sant du gjør en god jobb.

 

Skole i dag er en "røff" skala på om du duger til noe, det er ikke lagt opp slik at alle elevene skal klare seks i alle fag.

 

I det samfunnet vi lever i dag, er det vel bare snakk om å finne seg en trygg og stabil jobb. Med noenlunde god betaling, hvor man får jobbe med noe man selv syntes er gøy.

 

Så lenge nerden og "festeren" klarer det, er vel all ting godt. =)

Endret av chills
Lenke til kommentar

Dette er kun basert på egne fordommer, men jeg kan tenke meg at for eksempel revisorer og andre tallknusere kan være lite sosialt gode, så lenge de kan fagfeltene sine. Også matematikere, forutsatt at de ikke jobber med undervisning.

 

Som hovedregel er det vel humanistiske yrker hvor man har mest kontakt med andre mennesker, og hvor det er størst krav til sosial innsikt, og realfag hvor det er minst krav til dette. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...