Gå til innhold

Sosial intelligens viktig?


Ksungam

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sarkasme er vanskelig å oppfatte på internett..... så jeg vet dessverre ikke om at det der var sarkastisk ment.

 

Sivilingenør satt jeg på den der listen pågrunn av at de faktisk arbeider i team når de arbeider. Hvordan skal et team kunne fungere hvis personene på teamet mangler sosial intelligens?

Lenke til kommentar
Farmasi, Medisin, Tannlege, alle typer sivilingenører er eksempel på yrker/utdanning som krever i grunn større sosial innsikt enn mange humanistiske yrker.

 

Blir litt feil å dele det opp slik.

7699995[/snapback]

Vil vel heller si at dette er yrker som har like store behov for sosiale evner som mange humanistiske fag. Selve kjernen i humanistiske fag er jo å forstå mennesker og hvorfor de handler som de gjør, så å slå fast at disse yrkene trenger større innsikt synes jeg blir litt feil.

 

Psykologi, sosiologi, sosialantropologi, statsvitenskap er det jeg tenker på som humanistiske fag, og det disse handler om er jo mennesker og relasjoner mellom dem i forskjellige skalaer.

 

Men det er godt mulig at jeg har oversett noen humanistiske fag hvor man ikke trenger sosiale evner. Tok bare dem jeg kom på i farten. ;)

Lenke til kommentar

Hvis bedriften trenger folk som kan sammarbeide så er det nødvendig med litt sosial intelligens, men hvis bedriften trenger en som kan gjøre for eksempel noe med regnskap der sosial intelligens ikke har noe å si, så vil dem velge nerden som gjør alt rett. Enkelte jobber trenger folk som kan snakke godt og ikke bli nervøs rundt andre, mens andre jobber trenger noen som bare kan gjøre jobben så effektivt som mulig.

Lenke til kommentar
Interessant link, må jeg si. Selv om det kan bekrefte mange antakelser man har er det alltid interessant å se at teorier blir bevist.

 

Forresten:La dere merke til at en viss "psykologiprofessor Simon Baron-Cohen" sto nevnt? Det er fetteren til Borat! :!:

7701316[/snapback]

 

 

Holy shit, trodde du kødda til jeg undersøkte på Wikipedia! :ohmy: Men gjør det artikkelen mindre troverdig? :hmm:

 

EDIT: "Second cousin", hvis noen er interessert i detaljen. :)

Endret av nittingen
Lenke til kommentar

Sosial intelligens er mest relatert til ens personlighet og kan ikke direkte måles som f.eks. kunnskapsnivå i form av karakterer. Men om man bruker karakterer som et mål for å måle jobbsøkende kandidater er det viktig at man har god kjennskap til utdanningsinstitusjoner. Ved å ta en høyere grad viser man at man har evne til å jobbe analytisk og systematisk, det er viktige egenskaper for å løse nye problemstillinger. Det man lærer på f.ek.s siv.ing. utdanningen er derfor ikke først og fremst faktakunnskaper, fordi selv på PhD-nivået kan man egentlig veldig lite, relativt sett, men man lærer å sette seg inn i nye arbeidsoppgaver relativt kjapt selv uten mye forkunnskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...