Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk sett har jo rec en dobbel bunnformasjon gående, men skal igjennom litt mostand for å bryte gjennom den negative trenden. Blir spennende å se, selv tørr jeg ikke kjøpe :p. Kan egentlig ikke skjønne hvorfor det er så mange meglerhus som anbefaler aksjen, føler at det er historien som gjentar seg. Gode fremtidsutsikter og gode resultater, anbefalinger kommer, og trenden fortsetter nedover.

 

Er det denne dobbel bunnformasjonen (vedlegg) som du mener. Den første bunnen kom i slutten av mai, begy. av juni. Den andre i slutten av juni, begy. juli. Har prøvd å vise det i vedlegget. Er ikke så godt tegnet. Uansett så har du rett når du sier at REC ligget i en synkende trend. REC har vel teknisk sett ligget i en synkende trend siden november 2007. Får håpe på at det fundamentale vil øke kursen i REC, siden det tekniske ikke tilsier noe kursøkning. Uansett så har jeg egentlig hatt en ganske stor tro på solindustrien. Man snakker om at man trenger mer energi. Befolkningen i verden vokser, oljen tar slutt. Vil nok tro at solenergi kan gjøre susen på dette. Sikkert ikke i flere hundre år, men en stund framover. Ulempene er subsidiene. Skulle helst se selskapene klarte seg uten disse.

 

 

EDIT: lagt ved fil

post-140274-1279664256,5836_thumb.png

Endret av EsAa
Lenke til kommentar

Sant, men en gang på solindustrien klare seg uten subsidier.

 

Pareto skriver at solmarkedet på kort sikt har bedret seg og at

man kan se en sterk etterspørsel på kort sikt før

subsidiekuttene gjennomføres, men at det er en vesentlig risiko

for overtilbud i 2011 da mer kapasitet kommer inn i markedet og

subsidiene kuttes som vil føre til nytt press på prisene. Det er

imidlertid håp om at veksten i markeder som Japan, USA og Kina

vil bli store nok til å unngå overtilbud.

 

Kilde: Six Telekurs

Lenke til kommentar

God artikkel om markedspsykologi. Det er ikke vanskelig å kjenne seg igjen i et par av disse punktene, nei.

 

 

- Med den innebygde usikkerheten og mye på spill er investering like mye en prøvelse i å kontrollere følelser som det er en intellektuell øvelse, sier Morningstars aksjestrateg i USA, Paul A. Larson.

 

- Vi er bare mennesker, sier han, og advarer mot følgende åtte åpenbare mentale feller:

 

1. Forankring

Forankring er når en holder fast på gitt informasjon og bruker dette som referansepunkt når en gjør beslutninger, for eksempel at kostprisen er relevant for hvilket nivå man vil selge aksjen på, eller at man fastholder på annen utdatert informasjon.

 

For eksempel var Dell et dominerende selskap med store kompetitive fortrinn i nesten to tiår, men disse fortrinnene tok slutt. De som så denne forandringen og handlet tilsvarende kom bedre ut enn de som hadde et utdatert syn på selskapet.

 

2. "Tilgjengelighetsskjevhet"

Denne mentale kortslutningen gjelder den relative viktigheten av informasjon, dvs at viktigheten hjernen vår tillegger informasjon er korrelert med hvor ofte vi ser informasjonen.

 

Hvis vi ser eller tenker over noe ofte, tillegger hjernen vår større viktighet til informasjonen. Dette gjelder både negativ og positiv informasjon, uavhengig av riktigheten i denne.

 

3. "Endowment effect" (eieeffekt)

Mennesker setter høyere verdi på ting de allerede eier enn det de ikke eier. Det betyr at vi ville selge våre eiendeler til mye høyere verdi enn vi ville kjøpt den samme eiendelen hvis vi ikke allerede eide det.

 

4. "Sunk cost" aversjon (gjort er gjort)

Sunk costs er kostnader som ikke kan reverseres når de har inntruffet. Når noe er betalt for, enten med tid eller penger, forteller instinktet vårt at vi må gjennomføre og motta goder for utgiften, hvis ikke føler vi at vi kaster bort ressurser. Dette er en variant av tapsaversjon, hvilket er et konsept der mennesker føler et tap dobbelt så sterkt som de føler gleden av tilsvarende gevinst.

 

To tips: For det første, hvis en aksje er verdt mindre enn det vi gav for den, burde vi selge den hvis dagens aksjekurs er høyere enn vårt verdiestimat. Det at vi realiserer et tap burde være irrelevant for beslutningen. For det andre, hvis vi bruker flere timer på å analysere en gitt mulighet, burde vi fortsatt være villige til å gå videre med uforrettet sak. Vårt instinkt vil være å like muligheten siden vi har brukt tid på den, men vårt mål burde være at rasjonaliteten skal veie mer enn instinktet.

 

5. Flokkmentalitet

Våre dypeste instinkter forteller oss at det er sikkerhet i større grupper. Utover ønsket om å gjøre det som blir ansett som sosialt akseptabelt, tror vi ofte at andre har nyttig informasjon som vi kan ta signaler fra.

 

Vi ønsker alle å bli likt og større grupper kan vite noe vi ikke gjør. Hvis "alle gjør det" føler vi presset for at vi skal gjøre det samme. Siden investering er en aktivitet der det er vanlig å ha ufullstendig informasjon (hvem vet hva som skjer fremover?), vil instinktet til å følge flokken kunne bli forsterket.

 

Det er dette instinktet som er roten til bobler og panikk. Det er ikke enkelt å ha et uavhengig syn og gå motstrøms, men dette er utrolig viktig om du skal ha mulighet til å få fremragende avkastning ved å kjøpe lavt (når aksjer er upopulære) og selge høyt (når markedet er euforisk).

 

6. Nåtidsskjevhet

Vi lever i nuet, og evnen til å betrakte elementer langt tilbake eller langt frem er for mange vanskelig.

 

Nåtidsskjevhet er tendensen til å legge større vekt på seneste begivenheter enn begivenheter som ligger lengre tilbake eller lengre frem i tid. Det er en slags mental kortsynthet der vi tror mye mer om den nåværende situasjonen enn det mye større historiske perspektivet. Dette kan medføre at vi antar tingenes tilstand, uavhengig om det er godt eller dårlig, vil fortsette fremover og ikke gå tilbake til langsiktig gjennomsnitt, eller heller ikke evner å se langsiktig fremover.

 

7. Bekreftelsesskjevhet

Hjernen vår liker ikke konflikter, den foretrekker å ha en konsistent og harmonisk verdensbilde.

 

Som med alle disse skjevhetene kan dette være skadelig for oss som investorer, og det kan medføre at vi kan ignorere farer og håper på det beste. Det kan derfor være nyttig å søke frem syn som er motsatte av dine. Søk aktivt informasjon eller bevis som kan avkrefte dine ideer. Gjør du dette vil du ha et par fordeler.

 

Du vil ikke bli for knytt til en ide og få en mer uavhengighet i din analyse; det kan gjøre at du unngår å bli ”forelsket” i en aksje. Videre kan du til tider faktisk finne ut at din investeringstese var feilaktig. Hvis du hadde feil, er det alltid bra å finne det ut så tidlig som mulig. Sist, men ikke minst, hvis du klarer å motbevise det motsatte synet, da har du større overbevisning når du skal handle eller beholde roen under markedsvolatilitet.

 

8. Overdreven selvtillit

Det er et uheldig faktum at mennesker tenderer til å tro at deres kunnskapsnivå eller evner er mye høyere enn det som er faktum.

 

For å beskytte oss mot overdreven selvtillit, er det er viktig å beholde ydmykheten; vi kan alle mindre enn vi tror vi kan. Vær villig til å innrømme det, diskuter det åpenlyst og analyser feiltrinnene. Ingen investor har noensinne hatt noe i nærheten av perfekt investeringsrulleblad. Vi trenger heller ikke perfekte rulleblader for å oppnå gode resultater.

 

Aksjestrategen mener derimot at det er viktig å lære om overdreven selvtillit, slik at vi kan unngå å ta urimelig risiko.

 

Det er ikke mer informasjon som gir bedre resultater, men å se på den tilgjengelige informasjonen på en rasjonell måte.

 

Kilde: http://www.stocklink.no/Article.aspx?id=69631

 

Lenke til kommentar

Et problem jeg har er å kvitte meg med posisjoner etter jeg har tatt dem. Spesielt hvis jeg har spekulert i noe og det er en liten gevinst, og målet bare var en liten gevinst for å finansiere noe knyttet til personlig forbruk. Disse små-gevinstene blir da som en del av den totale pengebingen og det blir umulig å glede seg over resultatene av spekulasjonen.

Lenke til kommentar

Er det ikke en fordel med streaming av nyhetene, så man får de i realtid?

Kommer helt an på hva slags strategi du har. Har du lengre horisont er det ikke noe must, mens har du tenkt til å trade kortsiktig eller kortsiktig basert på nyheter er det vel en fordel å få nyhetene så fort som mulig. Jeg trader ikke så kortsiktig, så jeg føler ikke at jeg trenger det.

 

Mener investor har nevnt at han sitter med Bloomberg Terminal, men det er helt utenfor min prisklasse (rundt 1500$US/mnd) og mine behov.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å kjøpe meg en ny skjerm for å ha charts på. Nå har jeg bare en 19 tommer og det blir litt lite areal.

 

Hva bruker dere?

 

Jeg tenkte enten 2 stk. 24 tommere. Eller en 27 tommer.

 

Det fungerer fint med bare en 24 (har 2, men bruker oftest bare den ene). Jeg er ikke så opptatt av trading. Hvis du skal surfe litt på nettet, osv, samtidig som du skal følge med på chart bør du nok ha 2. Med 2 ved siden av hverandre, men med 2 24 tommere blir det raskt 110-115 cm i bredden om de er full HD oppløsning. Du vil ikke sitte midt mellom begge, men optimalt foran en av skjermene. med tastatur osv foran den ene skjermen, mens den andre vil bli mer sporadisk brukt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvordan er tankegangen til folk som day-trader? Hvor utbredt er det blandt Ola Nordmann?

Virker ganske spennende å kunne ha kunnskap nok til å "time/treffe" små oppganger som genererer penger.

 

Det er nok endel tradere som treffer ganske godt. Spesielt såkalte turbo-tradere. Det er nok viktig og ha gode forbindelser da. Eller et marked med en viss retning.

 

Signalene fra Bernanke som kom i dag var egentlig nye. Før var ordene at Fed vil slå til om økonomien blir betydelig verre, men nå er det mer at FED vil gjøre mer selv om arbeidsledigheten skulle stagnere der den er nå. Det er vel nærmest en garanti for at økonomien ikke vil bli verre uten at FED gjør noe. Det kan kanskje sette et gulv under markedet ved DOW 10000.

Lenke til kommentar

Resultatsesongen er godt i gang her hjemme og i USA. I fredagens morgenrapport oppsumerer meglerhus Agilis Securities kort hvordan selskapene over dammen har greid seg så langt.

 

Henrik Hougen hos Agilis skriver at 136 av 497 selskaper på S&P 500 nå har levert tall. Med hensyn til resultat per aksje har 116 overrasket positivt mens bare 19 har skuffet.

 

Dermed har 85 prosent av selskapene som har lagt frem tall så langt levert gledelige overraskelser.

 

Videre har 94 av disse selskapene overrasket på oppsiden når det gjelder salgsinntekter, mens 41 har skuffet.

 

I snitt har selskapene som til nå har levert tall presentert resultater per aksje som har vært 11,43 prosent bedre enn ventet, mens 3,05 prosent har levert bedre salgsinntekter enn ventet.

 

Resultatsesongen fortsetter for fullt i USA fredag, og selskaper som Ford, Honeywell, McDonalds, Schlumberger og Verizon er noen av dem som presenterer tall på ukens siste dag.

 

Kilde: http://www.hegnar.no/bors/article439366.ece

Lenke til kommentar

Hvordan er tankegangen til folk som day-trader? Hvor utbredt er det blandt Ola Nordmann?

Virker ganske spennende å kunne ha kunnskap nok til å "time/treffe" små oppganger som genererer penger.

 

Hvordan tankegangen er kan det være vanskelig å ha noen klar formening om,men drivkraften er ønske om "raske penger" samt vegring med hensyn til rissikoen å eie aksjene over natta.

Tror det er mange som prøver seg, noe som innleggene på Hegnar online bærer preg av med hensyn til haussing og baissing på riktig eller falskt grunnlag.

 

Tror at oppleggene som følges er svært forskjellige. Vet om noen som gir blaffen i informasjon og heller følger med på hva et meglerhus foretar seg på børsen i dager før og når man handler selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...